;
coinex

کشت گیاه در قطب جنوب بدون خاک و نور خورشید ؛ روشی برای کاشت سبزیجات فضایی!

محققان آلمانی با استفاده از متدی به نام هیدروپونیک موفق به کشت گیاه در قطب جنوب شدند. آنها در این روش نه از نور خورشید استفاده کردند و نه از خاک. این روش می‌تواند در کاشت گیاهان و سبزیجات فضایی مورد استفاده قرار گیرد! 

بارها ایده‌های بلند پروازانه افرادی چون ایلان ماسک را شنیده‌ایم. سفر به مریخ و کلون کردن انسان در آن؛ اما برای تحقق چنین اهدافی، تغذیه یکی از نیازهای کلیدی است و تصور کنید چقدر جالب خواهد بود اگر انسان بتواند غذا مورد نیاز خود در سیاره دیگری را خود تامین کند.

در همین راستا روش‌های نوآورانه‌ای نظیر این متد کشت گیاه در قطب جنوب که توسط محققان، زیر نظر سازمان هوافضای آلمان با موفقیت به انجام رسیده، می‌توانند راهگشا باشند.


بیشتر بخوانید : طرح مریخ : چالش های ایلان ماسک برای فرستادن به انسان به سیاره سرخ


در مسیر رسیدن به یک شیوه برای کشاورزی در خارج از سیاره خودمان تحقیق‌های زیادی انجام شده است. دانشمندان در ایستگاه نویمامر ۳ در قطب جنوب متعلق به آلمان، توانستند سبزیجات کشت کنند. محصولی جالب توجه ۳.۶ کیلوگرمی از سبزی‌های سالاد: ۱۸ عدد خیار و ۷۰ تربچه.

کشت گیاه در قطب جنوب
تربچه‌های رشد یافته در گلخانه مرکز هوافضای آلمان در قطب جنوب (اعتبار :‌ DLR)

جالب‌تر اینجاست، به گفته تیم مطالعاتی این محصولات که در آزمایشگاهی به نام ادن آی اس اس (EDEN-ISS) رشد کرده‌اند بدون خاک، نور خورشید و آفت‌کش پرورش یافته‌اند. در ازای آن محققان از یک چرخه قابل استفاده آبی و یک سیستم تغذیه‌ای استفاده کرده‌اند. همزمان آنها نورپردازی ال‌ای‌دی را بهینه سازی و میزان کربن دی‌ اکسید موجود در اتاق را به دقت مانیتور می‌کردند. همه این‌ها زیرمجموعه روشی است که تحت عنوان متد “هیدروپونیک” (hydroponic) شناخته می‌شود.

پائول زابل (Paul Zabel)، یکی از مهندسان این پروژه به دویچه وله گفت:

پس از آنکه دانه‌ها در اواسط ماه فوریه کاشته شد، با مشکلات غیرمنتظره‌ای مانند خرابی‌های جزئی سیستم و قوی‌ترین طوفان یک سال اخیر. خوشبختانه همه این مشکلات را مرتفع کردیم و بر آنها فائق آمدیم.

کشت گیاه در قطب جنوب
اکانت توئیتر مرکز هوافضای آلمان (DLR) با انتشار تصویری خبر از نخستین گونه خیار کشت شده در گلخانه EDEN-ISS در قطب جنوب خبر داد. (اعتبار : DLR – English)

به علاوه این تنها شروع این کشت است. مرکز هوافضای آلمان که این پروژه را رهبری می‌کند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که دانشمندان امیدوارند بتوانند تا ماه می به طور هفتگی میزان عظیم ۴ تا ۵ کیلوگرم سبزیجات را کشت کنند. آقای زابل در سال ۲۰۱۶ و پیش از شروع این پروژه گفت :

“من یک مهندس هستم، بنابراین باید نخست درکی پایه‌ای از گیاهان بدست بیاورم  تا متوجه شوم آیا آنها در مراحل اولیه سبز می‌شوند یا خیر.”

این نخستین بار نیست که محققات دست به انجام چنین کاری می‌زنند، پیش از نیز در سال ۲۰۱۵ شاهد رشد سبزیجات فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بودیم. اما تمرکز اصلی این پروژه بر روی پرورش طیف وسیع‌تری از گیاهان مانند سبزی‌های سالادی، گوجه فرنگی، خیار، فلفل (دلمه) و حتی علف‌ها بود.


بیشتر بخوانید : ایستگاه فضایی بین‌المللی ؛ حقایق، تاریخچه و چگونگی ردیابی ISS


باید توجه داشت که کشت گیاه در قطب جنوب بوده است، جایی که دما تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز افت پیدا می‌کند. بنابراین بسیار شگفت انگیز است که چنین طیف وسیعی از سبزیجات و میوه‌ها را در این محیط پرورش داده‌اند.

دنیل شوبرت (Daniel Schubert)، مدیر این پروژه، می‌گوید:

در چنین محلی باید در خصوص پرورش توت فرنگی صبور بود. بنابراین ما هنوز برای کاشت موفقیت‌آمیز آن صبر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر