;
coinex

اینترپل چیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

پلیس اینترپل چیست ؟ آیا با وظایف اینترپل آشنایی دارید؟ هدف از ایجاد پلیس اینترپل چه بوده و کشورهایی عضو اینترپل کدام‌ها هستند؟

در این مطلب قصد داریم به تمام سوالات موجود در مورد اینترپل پاسخ دهیم و به صورت کامل با اینترپل و وظایفی که پلیس اینترپل برعهده دارد آشنا شویم. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

اینترپل چیست؟ مروری بر پیدایش این سازمان

سازمان بین‌المللی پلیس جنایی یا اینترپل، در سال ۱۹۲۳ میلادی در وین پایتخت اتریش تاسیس گردید. هدف از ایجاد اینترپل همکاری بین پلیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین‌المللی است تا بتواند امنیت عمومی کشورهای عضو را تامین کند.

ابتدا در سال ۱۹۱۴ میلادی آلبرت اول شاهزاده موناکو، سران پلیس، قاضیان و حقوق‌دان‌های ۲۴ کشور در موناکو را دعوت کرد و در این جلسه طرح تشکیل سازمان بین‌المللی پلیس جنایی را تصویب نمود. اما به دلیل شروع جنگ جهانی اول، این طرح متوقف گردید.

بعد از اینکه جنگ پایان یافت، در پاییز ۱۹۱۹ میلادی رؤسای پلیس هفت کشور اتریش، آلمان، فرانسه، دانمارک، مصر، مجارستان و یونان در وین جمع شدند و در جلسه‌ای مصوبات اجلاس موناکو را پیگیری کردند. این سازمان سرانجام در ۱۹۲۳ میلادی تشکیل و در ادامه وین به عنوان مرکز دبیرخانهٔ این سازمان تعیین شد. تا سال ۱۹۲۸ میلادی پلیس ۳۴ کشور عضو پلیس اینترپل شدند.

پلیس اینترپل چیست

شروع جنگ جهانی دوم نیز باعث توفق فعالیت‌های سازمان اینترپل شد. پس از جنگ که آمار جرم و برهم خوردن نظم کشورها افزایش یافته بود، در سال ۱۹۴۶ میلادی اجلاسی در بروکس پایتخت بلژیک با شرکت ۱۹ برگزار شد و اساسنامه و مقررات سازمان پلیس بین‌الملل به تصویب رسید. مقر سازمان تا ۱۹۸۹ میلادی شهر پاریس بود و پس از آن به شهر لیون فرانسه منتقل گردید.

وظایف پلیس اینترپل چیست ؟

پلیس اینترپل چه وظایفی دارد؟ در این بخش مجموعه وظایفی که اینترپل برعهده دارد را بررسی می‌کنیم. تمرکز اصلی پلیس اینترپل بر امنیت عمومی، تروریسم، جنایات سازمان یافته، جنایات جنگی، پولشویی، جرائم کامپیوتری، جرائم مالکیت معنوی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر است.

اینترپل وظایفی مهم و گسترده دارد که در ادامه به تشریح وظایف اینترپل خواهیم پرداخت.

  • انجام کلیه امور امنیتی در سطح دنیا
  • تهیه بانک اطلاعاتی از اطلاعات واصله از کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف از وظایف اینترپل است. از جمله این زمینه‌ها می‌توان به سیاهه مجرمین بین‌المللی، اتومبیل‌های مسروقه، اموال فرهنگی مسروقه، شگرد مجرمین اشاره کرد.
  • برگزاری سمینارهای بین‌المللی در زمینه‌های فنی و تخصصی پلیسی
  • تدوین و صدور بولتن‌های تخصصی در زمینه جرائم بین‌المللی
  • ایجاد ارتباط و هماهنگی با مراجع قضایی کشورها در رابطه با مجرمین متواری از کشوری به کشور دیگر
  • استرداد مجرمین
  • پیشگیری و کشف سرقت‌ها نظیر سرقت اتومبیل، آثار هنری، بانک، سرقت مسلحانه و غیره
  • مبارزه با مواد مخدر (کشت، تولید، قاچاق، ترافیک و مسیرهای ترانزیت)
  • کشف موارد جعل مدارک هویت (گذرنامه، روادید و سایر مدارک)
  • کشف جعل اسکناس
  • اقدام برای یافتن گمشدگان بین‌المللی
  • شناسایی اجساد کشف شده
  • تعقیب بین‌المللی
  • ردیابی و شناسایی افراد مورد تقاضا
  • ایجاد ارتباط سریع و آنی با کشورهای عضو
  • فراهم کردن امکان مسافرت افسران تحقیق به کشوری که متهم یا متهمان به آنجا متواری شده‌اند

بررسی تشکیلات سازمان پلیس اینترپل

در بررسی تشکیلات پلیس اینترپل باید شش نهاد بررسی شود. یعنی این سازمان دارای شش نهاد است که عبارتند از:

  • مجمع عمومی
  • کمیته اجرایی
  • دبیرخانه مرکزی
  • دفتر ملی مرکزی
  • هسته‌ مشاوران
  • کمیسیون بررسی پرونده‌های اینترپل

در ادامه هر یک از این نهادها و وظایف آنها بررسی می‌شود.

بررسی نهاد مجمع عمومی

مجمع عمومی عالی‌ترین نهاد اینترپل است. هرساله در یکی از کشورهای عضو این مجمع برگزار می‌شود. برخی از وظایف این نهاد عبارتند از:

  • اجرای اساسنامه
  • تصویب برنامه‌های سالانه
  • یافتن روش‌های مناسب برای رسیدن به اهداف سازمان

وظایف پلیس اینترپل

بررسی وظایف کمیته اجرایی

کمیته اجرایی اینترپل از رئیس سازمان، دو معاون او و پانزده نفر عضو تشکیل شده که حداقل سالی یک بار وظیفه دارند جلسه تشکیل دهند. برخی از وظایف آنها به شرح زیر است:

  • تهیهٔ برنامه و دستور کار مجمع عمومی
  • نظارت بر کار دبیرخانه
  • پیش‌بینی بودجه و مخارج سازمان

وظایف دبیرخانه مرکزی

دبیرخانه مرکزی از تشکیلات دائمی اینتپل است که دبیرکل سازمان ریاست آن را برعهده دارد. نتایج اجلاس پلیس بین‌الملل و تحقیق در مورد جرم‌های مختلف در نشریه‌های گوناگون این نهاد منتشر و برای اعضا ارسال می‌شود. از جمله وظایف این بخش می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • اجرای برنامه‌های تصویب شده در مجمع عمومی و کمیتهٔ اجرایی
  • اعلام مهم‌ترین جرم‌های بین‌المللی و آمار آنها

بررسی وظایف دفتر ملی مرکزی اینترپل

دفتر ملی مرکزی در هر یک از کشورهای عضو تاسیس می‌شود. این دفتر مرکزی از یک سو با دبیرخانه مرکزی و مراکز منطقه‌ای در ارتباط است و از سوی دیگر با دفاتر ملی مرکزی سایر کشورهای عضو. از جمله وظایف مختلف این نهاد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مکاتبه‌های اولیه برای جستجوی متهم یا مجرم فراری
  • تعیین هویت مجرمین
  • ردیابی و شناسایی و دستگیری و استرداد مجرمان به کشور محل وقوع جرم

بررسی وظایف نهاد هسته مشاوران

گروهی از اساتید دانشگاه و متخصصان رشته‌های مختلف، عضو این نهاد هستند. اعضای این نهاد از طرف کمیته اجرایی برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند. وظیفه‌ این مشاوران، کمک به اینترپل برای حل مسائل تخصصی و علمی است.

کمیسیون بررسی پرونده‌های اینترپل

این کمیسیون، یکی از بخش‌های مستقل سازمان اینترپل است و سه وظیفه مهم زیر را بر عهده دارد:

  1. بررسی وضعیت پردازش اطلاعات شخصی و مطابقت آن با قوانین و مقررات سازمان
  2. دادن مشاوره به اینترپل در مورد پروژه‌های سازمان، عملیات‌ها و هر مشکلی درباره وضعیت اطلاعات شخصی افراد
  3. پردازش درخواست‌های مربوط به پرونده‌های موجود در اینترپل

تهیه و تبادل اعلامیه‌های بین‌المللی بین بخش‌های اینترپل

این اعلامیه‌ها در واقع به نوعی بخش‌نامه‌هایی بین‌المللی محسوب می‌شوند که توسط دفاتر ملی مرکزی در کشورهای مختلف تهیه شده و به دبیرخانه مرکزی فرستاده می‌شوند. دبیرخانه مرکزی این مستندات را برای تمامی کشورهای عضو ارسال کرده و به این ترتیب اطلاعات جامعی در مورد تبهکاران و مجرمین بین‌المللی با ذکر مشخصات هویتی، شگردهای کار، عکس و آثار انگشتان به کشورهای عضو ارسال می‌شود.

اعلان‌های اینترپل به چهار زبان رسمی سازمان منتشر می‌شوند و حاوی مشخصات هویتی فرد تحت پیگرد، اطلاعاتی در مورد به جوانب قضایی جرم ارتکابی و اقداماتی است که توسط اینترپل یا نیروی پلیس کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا می‌شود، باید انجام شود.

بررسی وظایف پلیس اینترپل
اینترپل

هرکدام از اعلامیه‌ها حساسیت خود را دارند و بر این اساس به چند دسته تقسیم می‌شوند:

اعلان آبی

اعلان آبی برای زمانی است که فردی تحت نظر پلیس یک کشور باشد و این کشور بخواهد اطلاعات بیشتری درباره او به دست آورد.

اعلان سبز

اعلان سبز وقتی استفاده می‌شود ‌که پلیس کشورهای عضو بخواهند از وضعیت یک فرد مجرم که محکومیت خود را گذرانده اما ممکن است دوباره در کشورهای دیگر مبادرت به ارتکاب جرم کند، مطلع شوند.

اعلان زرد

اعلان زرد برای افرادی صادر می‌شود که از محل معمولی خود گم شده و هیچ‌گونه اثری از آنها نیست. اینترپل از این طریق می‌تواند به خانواده‌های مفقودان کمک کند.

اعلان مشکی

اعلان مشکی زمانی استفاده می‌شود که اجسادی در کشور پیدا شود و پلیس کشوری که این اجساد در آنجا پیدا شده، بخواهد اقداماتی را در این مورد انجام دهد.

اعلان قرمز

با اعلان قرمز می‌توان افرادی را که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشورهای دیگر می‌گریزند را تحت پیگرد بین‌المللی قرار داد.

چه کشورهایی عضو پلیس اینترپل هستند؟

پلیس اینتر پل تا سپتامبر ۲۰۱۷، دارای ۱۹۲ عضو عضو مستقل بود و این سازمان فقط به این کشورها سرویس می‌دهد. لیست کشورها عضو پلیس اینترپل به شرح زیر است:

افغانستان، آلبانی، الجزایر، آندورا، آنگولا، آرژانتین، ارمنستان، آروبا، استرالیا، اتریش، جمهوری آذربایجان، باهاما، بحرین، بنگلادش، بلاروس، بلژیک، بنین، پادشاهی بوتان، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، بوتسوانا، برزیل، برونئی، بلغارستان، بورکینافاسو، بوروندی، کامبوج، کامرون، کانادا، کیپ ورد، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، شیلی، چین، کلمبیا، کومور، جمهوری کنگو،جمهوری دموکراتیک کنگو، کرواسی، کوبا، کنیا، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، جیبوتی، دومینیکا، جمهوری دومینیکن،تیمور شرقی، اکوادور، مصر، السالوادور،گینه استوایی، اریتره، استونی، اتیوپی، فیجی، فنلاند، فرانسه، گابون، گامبیا، گرجستان، آلمان، غنا، یونان، گواتمالا، گینه، گینه بیسائو، گویان، هائیتی، هندوراس، مجارستان، ایسلند، هند، اندونزی، ایران، عراق، جمهوری ایرلند، رژیم صهیونیستی اسرائیل،  ایتالیا، جامائیکا، ژاپن، اردن، لتونی، لبنان، لسوتو، لیبریا، لیبی، لیتوانی، لوکزامبورگ، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مالدیو، مالی، مالت، موریتانی، مکزیک، مولداوی، مغولستان، مونته‌نگرو، مراکش، موزامبیک، میانمار، نامیبیا، نپال، هلند، آنتیل هلند، نیوزیلند، نیکاراگوئه، نیجر، نیجریه، نروژ، عمان، پاکستان، پاناما، پاراگوئه، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتغال، قطر، رومانی، قزاقستان، روسیه، ساموآ، عربستان سعودی، سنگال، صربستان، سیشل، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، سومالی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، کویت، قرقیزستان، لائوس، اسپانیا، سری‌لانکا، سوئد، سوئیس، سوریه، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، توگو، ترینیداد و توباگو، تونس، ترکیه، ترکمنستان، اوگاندا، اوکراین، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، اروگوئه، ازبکستان، واتیکان، ونزوئلا، ویتنام، یمن، زامبیا، زیمباوه.

بنابریان این سازمان بین المللی فقط به کشورهای عضو اینترپل سرویس می‌دهد.

زبان‌های رسمی پلیس اینترپل

زبان‌های رسمی سازمان اینترپل از ابتدا، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی و زبان اسپانیایی بوده‌ است. اما در ادامه در سال ۱۹۸۹ میلادی با درخواست کشور کویت، زبان عربی نیز به مجموعه زبان‌های رسمی این سازمان افزوده شده است. علت اضافه کردن زبان عربی افزایش عضویت کشورهای عربی ‌زبان در این سازمان ذکر شده‌است.

پلیس اینترپل ایران و وظایف آنها

پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که اینترپل نیز گفته می‌شود، یکی از زیرمجموعه‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در خصوص مسائل بین‌المللی با پلیس بین‌الملل در ارتباط است.

ایران یکی از اعضای با سابقه سازمان بین‌المللی پلیس جنایی است و از سال ۱۳۱۷ خورشیدی عضو سازمان اینترپل بوده است. اینترپل ایران تنها راه ارتباطی رسمی مراجع انتظامی و قضایی کشور با خارج از کشور است و از طریق سامانه رایانه‌ای اختصاصی به صورت لحظه‌ای با کشورهای عضو و دبیرخانه کل سازمان در ارتباط است.

مسئولیت‌ها و وظایف پلیس اینترپل ایران

  • بازتاب جرم‌های خارجیان در ایران به کشور مورد نظر
  • برقرای و تبادل اطلاعات امنیتی با دبیرخانه مرکزی سازمان اینترپل و اینترپل دیگر کشورها
  • همکاری با اینترپل دیگر کشورها در رابطه با مقابله با جرایم سازمان‌یافته جهانی
  • پیگیری جرایمی که درچند کشور به وقوع پیوسته و به نحوی با منافع یا ایران مرتبط است
  • صدور گواهی عدم سوءپیشینه به زبان انگلیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • استعلام سوابق جرمی خارجیان، با توجه به خواسته مراجع قضایی و پلیسی از کشور آن‌ها
  •     اقدام در رابطه با ردیابی و شناسایی گمشدگان ایرانی در خارج از کشور و خارجیان مفقود در داخل ایران
  • ایجاد هماهنگی‌های لازم برای شرکت نمایندگان ناجا در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی
  • ارتباط با مسئولین قضایی در خصوص بازگرداندن و تحویل خلاف‌کاران
  • بررسی و پی‌گیری جرم‌های ایرانیان در بیرون از کشور
  • اعلام مشخصات آثار فرهنگی و هنری دزدی به سایر کشورها و اقدام در رابطه با ردیابی و کشف آثار هنری مسروقه

 

در این مطلب به صورت کلی در مورد اینکه پلیس اینترپل چیست و چه وظایفی دارد سخن گفته شد. کشورهای عضو اینترپل ، وظایف و تعهد کاری هر کدام از کشورها به هم نیز مشخص گردید.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: yjc , wikipedia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر