;
coinex

بررسی مشکلات قطعه سازان ؛ مرگ صنعت قطعه سازی نزدیک است

حل مشکلات قطعه سازان کشور نیاز به گرفتن تصمیماتی اساسی دارد. عدم رفع مشکلات این چند وقت قطعه سازان می‌تواند موجب مرگ آنها شود. 

به گزارش تکراتو، مشکلات قطعه سازان در چهار مورد مهم خلاصه می‌شود. این مشکلات باید حل شوند تا صنعت قطعه و در نتیجه صنعت خودروی کشور رونق بگیرد. می‌توان گفت که رفع مشکلات قطعه سازان به رفع مشکلات خودروسازان هم کمک می‌کند زیرا یکی از دلایل عدم عرضه خودرو به بازار نبود قطعه است.


بیشتر بخوانید: آیا نبود قطعه عامل اصلی عدم عرضه خودرو به بازار است؟


بررسی مشکلات قطعه سازان و تلاش برای رفع ان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور اعلام نمود که صنعت قطعه‌سازی کشور درحال‎حاضر با چهارمشکل اساسی کوتاه‌مدت روبه رو است که عدم رفع آن می‌تواند باعث مرگ صنعت قطعه‌ در کشور شود.

اولین مشکلی که قطعه‌سازان با آن روبه رو هستند مساله نقدینگی است. تاخیر در پرداخت مطالبات معوقه باتوجه‌به افزایش نرخ نهاده‌های تولید از عواملی است که به ایجاد چنین مشکلاتی بسیار منجر شده است.

بررسی مشکلات قطعه سازان

اگر لازم باشد که قطعه‌سازان برابر سال گذشته تولید داشته باشند، باید سه‌برابر سال گذشته نقدینگی هم داشته باشند. مشکل دومی که نیاز به بررسی دارد به قیمت‌گذاری خودرو مربوط است. این موضوع باعث تحمیل ضرر و زیان شدید به قطعه‌سازان شده است.

سومین مشکلی که باید به آن اشاره کرد تامین مواداولیه داخلی و خارجی است. از زمان شروع دور دوم تحریم‌ها، امکان نقل و انتقال ارز تنها به‌صورت بسیار محدود و از مبادی چند کشور خاص وجود دارد. سوییفت نیز قطع شده و بیشتر شرکت‌ها در حال قطع ارتباطات مالی خود با ایران هستند.

آخرین و چهارمین مشکل هم مربوط به حساب‌های بازی است که از گذشته میان تامین‌کنندگان خارجی و قطعه‌سازان کشور وجود داشته است. قطعه‌سازان ایرانی با این فرض که امکان تامین ارز وجود دارد، خریدهایی داشته‌اند و همان زمان خریدها را به قیمت روز فروخته‌اند و امروز ناچارند به نرخ روز تسویه کنند که درصورت ادامه این روند بسیاری از قطعه‌سازان به‌معنای واقعی کلمه ورشکست خواهند شد.


بیشتر بخوانید: آیا خودروسازان از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف می‌شوند؟


محبی نژاد در ادامه‌ی بررسی مشکلات قطعه سازان کشور بیان نمود که انجمن این‌موضوعات را در قالب یک سند رسمی جمع‌بندی کرده و به شکل یک نامه سرگشاده یا بیانیه رسمی اعلام خواهد کرد. همچنین پیشنهادهایی در راستای حل مشکلات صنعت خودرو در این سند رسمی ارائه شده است.

میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان

محبی نژاد تصریح کرد که در زمینه میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، طی مدت اخیر ارقام و اعداد مختلفی مطرح شده است. بنابراین کل مطالبات صفر روزه (شامل کل حجم مطالبات قطعه‌ساز از خودروساز) بابت فروش کالا، بیش‌از 15 هزار میلیارد تومان است که کمتر از 5 هزار میلیارد تومان از این میزان، مربوط به مطالبات معوق براساس زمان قراردادهاست.

بررسی مشکلات صنعت قطعه

گفته شده کل مطالبات قطعه‌سازان شامل بیش ‌از 15 هزار میلیارد تومان از همه خودروسازان کشور شامل سایپا، ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، کرمان‌موتور، بهمن‌موتور و… است.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور، این شرایط باعث به‌خطرافتادن اشتغال شمار زیادی از نیروهای کار در این بخش شده و قطعه‌سازی از ابتدای امسال تا به حال 30 هزارنفر را تعدیل (اخراج یا استعفا) و 70 هزار نفر تعلیق کرده است.

پس با توجه به این گفته‌ها مشکلات صنعت خودرو بسیار جدی است و لازم است برای رفع آنها فکری کرد.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: donyayekhodro

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر