;
coinex

راهنمای کامل ثبت نام در سامانه سجام بورس ؛ سامانه سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، از جمله جدیدترین ابزارهایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور یکپارچه سازی ارائه خدمات و جمع آوری اطلاعات هویتی ۱۲ میلیون دارنده کد بورس در ۳۱ استان کشور، راه اندازی کرده و هدفش، تسریع و تسهیل خدمات به مشتریان بازار سرمایه و مبارزه با پولشویی است.

در گفتار امروز تکراتو، معرفی مصور سامانه و پاسخ به سوالات متداول و ۳ توصیه مهم به سهامداران تازه وارد ارائه شده است.

اگر با پرسشی روبرو شدید، از طریق بخش کامنت با کارشناسان تکراتو در میان بگذارید. لینک این گفتار را از طریق شبکه های اجتماعی به دوستان و آشنایان ارسال کنید تا آن ها نیز با بازار بورس ایران آشنا شده و از سودهای شیرین بورس تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، بهره‌مند شوند.

با ما همراه باشید.

ثبت نام در سامانه سجام بورس

کلیه افرادی که قصد خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران دارند،‌ بایستی طبق قانون، در سامانه سجام که سامانه جامع اطلاعات مشتریان است، ثبت نام کنند. اگر در این سامانه ثبت نام نکنید و فرآیند احراز هویت را انجام ندهید، احتمال محروم شدن شما از معاملات یا مسدود شدن موقت فعالیت شما در سامانه معاملات آنلاین، وجود دارد.

اگر برای نخستین بار قصد دریافت کد بورس و آغاز فعالیت در بازار سرمایه ایران دارید، ثبت نام در سجام الزامی است. ثبت نام در سجام، ‌نیاز به اطلاعات بورسی ندارد و تنها بعضی اطلاعات هویتی و بانکی را باید وارد کرد.

ثبت نام در سامانه سجام، منجر به دریافت کد بورس و کد معاملات آنلاین نمی‌شود و تنها یک الزامی است که سازمان بورس و اوراق بهادار برای یکپارچه سازی خدمات به ۱۲ میلیون دارنده کد بورس تا شهریور ۹۸، راه اندازی کرده و مشغول تکمیل این سامانه به منظور اجرای اهداف کلانش در آینده نزدیک است.

برای ثبت نام در سامانه سجام بایستی به این لینک بروید. هر URL به جز لینکی که معرفی کردیم، هیچ ارتباطی به سامانه سجام بورس ندارد و احتمالا، فیشینگ و مصداق کلاهبرداری اینترنتی است که باید به پلیس سایبر اطلاع بدهید. در سامانه سجام، هزینه ۱۰۰ هزار ریالی از مشترک اخذ می‌شود که از طریق سامانه شاپرک، دریافت می‌شود. لذا کارت به کارت و انتقال به حساب شخص حقیقی یا واریز وجه به حساب کارگزاری، معنی ندارد.

مزایای ثبت نام در سجام

بسیاری از کاربران تکراتو در موضوعات بورسی که مطرح می‌شود، سوال می‌کنند که فایده ثبت نام در سجام چیست؟ سازمان بورس، فواید زیر را بر شمرده که اگرچه به قول حرفه‌ای‌های بورس، هنوز تا اجرای کامل، فاصله دارد:

  • به کلیه سرویس های بازار بورس ایران دسترسی خواهید داشت.
  • در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و غیره نیاز به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت و یک بار احراز هویت کفایت می‌کند.
  • ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می‌گیرد.
  • شما قادر خواهید بود تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیما اعمال نمایید.
  • پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد.
  • شما قادر خواهید بود شماره حسابتان را حسب صلاح دید تغییر دهید.

راهنمای ثبت نام در سامانه سجام بورس

وقتی وارد سایت CSDIRAN.COM شدید، صفحه‌ای که عکس آن در تصویر زیر ارائه شده، به نمایش در می‌آید:

وقتی وارد سایت CSDIRAN.COM شدید، صفحه‌ای که عکس آن در تصویر زیر ارائه شده، به نمایش در می‌آید:

سامانه سجام توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیر ساختی فراگیر به فعالان بازار بورس به خصوص سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی راه‌اندازی شده تا با ایجاد سایتی واحد، خدمات دهی به همه  ارکان بازار، نهادهای مالی و ناشران و خصوص سرمایه گذاران، یکپارچه و سریع شود.

این سامانه در راستای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم راه اندازی گردیده است. تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی، از جمله رشته هایی است که بازار کار، به دانش آموختگان این رشته بسیار نیاز دارد و این قضیه را از نیازهای استخدامی دستگاه‌های اجرایی در آزمون جامع مشترک فراگیر که سالانه برگزار می‌شود، می‌توان فهمید.

بر اساس قوانین، اخذ هر نوع خدمات پایه برای کلیه مشتریان حقیقی و حقوقی، منوط به ثبت اطلاعات و احراز  هویت است. محرمانگی اطلاعات افراد، تضمین شده است.

در عکس بالا، روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کنید. صفحه‌ای که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید، به نمایش در می‌آید.

در عکس بالا، روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کنید. صفحه‌ای که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید، به نمایش در می‌آید. 

شماره موبایل را وارد کنید. با توجه به اینکه کلیه اطلاع رسانی ها، مکاتبات و اخطار ها از طریق شماره تلفن همراه اعلامی در این مرحله ارسال خواهد شد، لذا ضروری است شماره تلفن همراه اعلامی در این مرحله متعلق به فرد ثبت نام شونده باشد، درغیر این صورت تمامی مسئولیت های ناشی از آن بر عهده شخص ثبت نام کننده خواهد بود.

کد تایید از سرشماره ۹۸۲۰۰۰۶۶ ارسال شده و شما بایستی کد ۵ رقمی را در بخش کد تایید در صفحه‌ای که عکس آن را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید وارد نمایید و سپس روی گزینه تایید پس از درج کد ملی و انتخاب نوع مشتری، کلیک کنید.

کد تایید از سرشماره ۹۸۲۰۰۰۶۶ ارسال شده و شما بایستی کد ۵ رقمی را در بخش کد تایید در صفحه‌ای که عکس آن را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید وارد نمایید و سپس روی گزینه تایید پس از درج کد ملی و انتخاب نوع مشتری، کلیک کنید.

صفحه‌ای که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید به نمایش در می‌آید. روی قسمت شروع ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات هویتی را بر اساس داده‌های شناسنامه و کارت ملی وارد کنید.

صفحه‌ای که عکس آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید به نمایش در می‌آید. روی قسمت شروع ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات هویتی را بر اساس داده‌های شناسنامه و کارت ملی وارد کنید. اطلاعات بانکی (شماره کارت و شماره شبا) را وارد کنید و ۱۰ هزار تومان وجه را واریز کنید. اطلاعات شما در قسمت dashboard، قابل تغییر است. اما وقتی گزینه تایید نهایی را کلیک کنید، اطلاعات با موفقیت در سیستم ثبت و بررسی می‌شود.

اطلاعات شغلی، اطلاعات مالی هم باید در فرم‌ها تکمیل شود. وقتی فرم ها را تکمیل کردید، کد پیگیری به شما داده می‌شود که با آن به مراکز دفاتر پیشخوان دولت رفته و با پرداخت ۵۰ هزار ریال، احراز هویت می‌شوید تا اطلاعات شما با موفقیت در سجام ثبت شود. فهرست مراکز احراز هویت در این لینک در دسترس است.

لیست مراکز منتخب احراز هویت
لیست مراکز منتخب احراز هویت

شما می‌توانید هم در کارگزاری ها و هم در دفاتر پیشخوان دولت، نسبت به احراز هویت اقدام کنید. برای احراز هویت، ‌باید اصل شناسنامه و کارت ملی را همراه برده و اثر انگشت شما ثبت و از صورت شما، عکسبرداری سیستمی می‌شود. اطلاعات بیومتریک شما بایستی توسط شما روی فرمی، امضا و تایید شود.

شماری از دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت متقاضیان ثبت نام در سامانه سجام
شماری از دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت متقاضیان ثبت نام در سامانه سجام

پاسخ به سوالات متداول کاربران درباره ثبت نام در سامانه سجام

آیا هر ایرانی می‌تواند چند بار در سامانه سجام ثبت نام کند؟

خیر. اگر یک بار ثبت نام کنید و سیستم، ‌اطلاعات هویتی شما را تایید کند، نیازی به ثبت نام مجدد نیست.

آیا واریز سود نقدی تقسیم شده مجامع شرکت های بورسی از سال ۹۸، از طریق سجام واریز می‌شود؟

بله. اما فعلا بستر فنی آن، ‌عملیاتی نشده و احتمالا از سال ۱۳۹۹، اجرایی شود.

راستی آزمایی در سامانه سجام به چه معنی است؟

این سوال متداول بسیاری از ثبت نام کنندگان در سامانه سجام است. مخاطبان گرامی سایت تکراتو مطلع باشند که پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و قبول کردن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی شما، اطلاعات کدهای سهامداری و حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری برای شخص، پیامک می‌شود. در این مرحله، شخصی راستی آزمایی شده و از قسمت ثبت نام اولیه را که در عکس‌های بالا نشان دادیم، آغاز می‌کند.

منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیست؟

پس از آن که کد پیگیری از سامانه سجام دریافت کردید، از زمانی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می‌نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می‌گردد.

سجامی شدن شخص حقوقی چگونه است؟

متقاضیان حقیقی یعنی شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص و سهامی عام یا موسسات برای سجامی شد، بایستی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می‌شود.

جهت ثبت اطلاعات دارایی های بورسی از کجا و چگونه اقدام کنیم؟

در صفحه اطلاعات مالی در زمان تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی در سامانه سجام، بایستی پس از صفحه کدهای معاملاتی مشتری با انتخاب میزان آشنایی و همچنین پیش بینی خود به تکمیل فیلدهای مربوطه با درج اعداد مورد نظر به صورت غیر حروفی اقدام شود.

برای ثبت اطلاعات بانکی مانند شماره حساب چه باید کرد؟

در صفحه حساب بانکی در سامانه ثبت نام اینترنتی سامانه سجام، لازم است بعد از فشردن دکمه افزودن شماره حساب، بعد از انتخاب نام بانک و تکمیل اطلاعات ذخیره را می‌فشارید، توجه شود انتخاب حداقل یک شماره حساب پیش فرض الزامی است.

در اطلاعات بانکی چه شماره حسابی باید ثبت نمود؟

در اطلاعات بانکی تنها حساب‌هایی مورد تایید است که به نام خود شخص ثبت نام شونده باشد. دقت کنید که حساب بانکی مشترک یا حساب به نام پدر و مادر و فرزند و همسر و شوهر و ولی و قیم، غیر قابل قبول است.

آیا می توان حساب مشترک وارد نمود؟

حساب های مشترک برای ثبت در سامانه سجام مورد تایید نیستند و حساب تنها به شخص متعلق است.

منظور از حساب پیش فرض چیست؟

در هنگام تعریف شماره حساب در سجام با زدن تیک پیش فرض آن شماره حساب شما نسبت به الباقی شماره حساب‌ها دارای اولویت در هنگام پرداخته عایدات است.

۳ نکته بسیار مهم به بورس بازها

مخاطب گرامی تکراتو، اگر خواهان فعالیت در بازار بورس هستید، بایستی کد بورس بگیرید. به این خاطر،‌ به یکی از ۱۰۶ کارگزاری رسمی سازمان بورس در ۳۱ استان کشور مراجعه کرده و با در دست داشتن اصل شناسنامه و اصل کارت ملی و تکمیل فرم ها و ثبت نام در سجام، ظرف ۲۴ ساعت کد بورس بگیرید. دسترسی به سامانه معاملات آنلاین به منظور خرید و فروش سهام نیز به پست الکترونیک شما ظرف این بازه زمانی، ‌ارسال می‌شود.

پس از ثبت نام در سجام، مدت ها تماشاچی این صفحه در سایت تی اس ایی باشید. خیلی اتفاق‌ها در سهام پربیننده و بالا پایین شدن شاخص کل و فهم این که بازار روی چه سهامی نظر مثبت دارد، در این صفحه در دسترس است که هر  روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰، محتویات آن تغییر می‌کند
پس از ثبت نام در سجام، مدت ها تماشاچی این صفحه در سایت تی اس ایی باشید. خیلی اتفاق‌ها در سهام پربیننده و بالا پایین شدن شاخص کل و فهم این که بازار روی چه سهامی نظر مثبت دارد، در این صفحه در دسترس است که هر  روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰، محتویات آن تغییر می‌کند

باتوجه به روند تاریخی صعودی شاخص کل بورس ایران به سمت فتح کانال ۴۰۰ هزار واحدی تا سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، توصیه می‌کنیم شما هم به جمع ۱۲ میلیون ایرانی دارنده کد بورس بپویندید و خود را از سودهای شیرین بورس تا سال ۱۴۰۰، محروم نکنید. در بازارهای موازی (ارز و سکه و طلا و خودرو و ملک) خبر خاصی نیست و بهترین بازار برای سرمایه گذاری، بازار سرمایه است.

صفر تا صد اتفاقاتی که در ۵۵۰ شرکت بورسی و فرابورسی ایران در طول ماه رخ می‌دهد را در کدال ببینید و PDF صورت های مالی شرکت را دانلود کنید
صفر تا صد اتفاقاتی که در ۵۵۰ شرکت بورسی و فرابورسی ایران در طول ماه رخ می‌دهد را در کدال ببینید و PDF صورت های مالی شرکت را دانلود کنید

تکراتو آماده ارائه مشاوره عمومی و تخصصی به مخاطبان گرامی است. توصیه می کنیم مدت‌ها، سامانه معاملاتی بورس را در نشانی tsetmc.com مشاهده و صورت‌های مالی ۵۵۰ شرکت بازار بورس ایران را از طریق کدال، دانلود کنید.

ارزش صبر در  بازار بورس، از ارزش میزان پولی که برای سرمایه گذاری وارد بازار می کنید، بیش تر است.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام نخسته.
    درمورد نوع حسابی که باید مشخص کنیم مثلا کوتاه مدت، بلندمدت، جاری توضیح بدید؟

    پاسخ