;
coinex

حمله تمساح به سیل زدگان سیستان و بلوچستان صحت دارد؟‌

حمله تمساح به سیل زدگان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه اخیر اداره‌کل حفاظت محیط زیست این استان به چشم می‌خورد. موضوع واقعا چقدر جدی است؟

سیل در استان سیستان و بلوچستان ۱۴ شهرستان و ۵۰۰ روستا را درگیر خود کرده. طیق آخرین گزارش‌ها ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب یا تخریب شده‌ یا آسیب دیده‌اند. در همین زمینه احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که “سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند”.

روز گذشته خبرگزاری ایرنا در گزارشی از احتمال حمله تمساح به سیل زدگان سیستان و بلوچستان خبر داد. در اطلاعیه اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان آمده بود: «با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب حمله آنها باشند.»

حمله تمساح به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ؛ موضوع چقدر جدی است؟

در ادامه این اطلاعیه در که در تاکید شده مردم نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است، جدا خودداری کنند، آمده است:‌

پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق انسانی، به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

تمساح گاندو
تمساح گاندو (Marsh crocodile) که گفته می شود در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان از زیستگاه خود خارج شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست:‌ هیچ موردی از حمله تمساح به سیل‌زدگان مشاهده نشده

بامداد امروز وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، در خصوص حمله تمساح به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ، بیان داشت:‌«اخبار کذب و رعب‌آور مبنی بر یورش ۳۰۰ سر تمساح به مناطق سیل‌زده جنوب استان صحت ندارد.»

بیشتر بخوانید:‌ در هنگام وقوع سیل چگونه از خودمان مراقبت کنیم؟

وی در ادامه افزود: «در پی انتشار اخبار کذب و رعب آور مبنی بر یورش ۳۰۰ سر تمساح به مناطق سیل‌زده، به اطلاع مردم فهیم و صبور بلوچستان می‌رساند که تاکنون هیچگونه موردی مبنی بر رویت و یا حمله تمساح به روستاییان و سیل‌زدگان مشاهده و گزارش نشده و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از آرشیو می‌باشد و اطلاعیه شماره یک این اداره کل صرفا به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی صادر شده است.»

از پنج‌شنبه شب (19 دی‌ماه) باران‌های سیل‌آسا در جنوب غرب کشور آغاز شده و استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان تحت تاثیر این پدیده جوی قرار گرفته‌‌اند. تصاویری که از مردم مناطق سیل‌زده استان سیستان بلوچستان مخابره می‌شوند، از اوضاع وخیم آنها حکایت دارد. این‌بارش‌ها در برخی نقاط به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان بارندگی در جنوب استان سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر افزایش داشته است؛ موضوعی که به سرریز شدن آب از پشت سدهای استان منجر شده است. تنها راه امداد رسانی به مردم این استان بالگرد و یا قایق است.

در همین زمینه هاشمزهی فرماندار نیکشهر می‌گوید: امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی به سختی انجام می‌شود. به همین علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستاهای فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.

بیشتر بخوانید:

منبع: irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر