;
coinex

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید ؛ استخراج فایل خام برنامه‌ها

اگر شما به دنبال راهی برای ذخیره فایل خام اپلیکیشن‌ها در موبایل اندرویدتان هستید، آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید را از دست ندهید.

راه‌های زیادی برای ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید وجود دارد. بعضی از آنها به سادگی کپی پیست کردن یک نشانی وب (URL) است درحالی که برخی دیگر نیازمند روت کردن گوشی شما است.

ولی تا راه‌های آسان وجود دارند چرا به سراغ راه‌های سخت برویم؟

ما در اینجا آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید به 6 روش آسان را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بتوانید به راحتی برنامه موردنظر را در موبایل‌تان استخراج کنید.

ولی قبل از اینکه این آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید را شروع کنیم، باهم یک سری مفاهیم پایه را دوره می‌کنیم.

اول از همه با پاسخ به سوال فایل APK چیست، شروع می‌کنیم.

APK مخفف Android Package Kit و فرمت فایلی است که اندروید برای توزیع و نصب اپلیکیشن از آن استفاده می‌کند. درست مانند فایل‌های EXE روی ویندوز شما و و فایل‌های dmg روی مک اوانس، می‌توانید با قرار دادن فایل APK روی دستگاه اندروید خود یک اپلیکیشن را نصب کنید.

معمولاً وقتی که برای دانلود یک اپلیکیشن به پلی استور می‌روید، به صورت خودکار APK روی دستگاه شما دانلود و نصب می‌شود؛ دقیقاً مانند نصب برنامه‌ها از اپ استور در مک اوانس یا فروشگاه ویندوز در رایانه. ولی برای نصب اپلیکیشنی خارج از گوگل پلی استور، شما به فایل APK آن برنامه نیاز دارید.

این فایل APK کاربرد زیادی دارد که ما در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • برای انتقال اپلیکیشن به تلفن اندرویدی که به اینترنت دسترسی ندارد.
  • بکاپ گیری از اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان و ذخیره آنها در کامپیوتر
  • باز کردن حافظه داخلی موبایل با بکاپ گیری از برنامه‌هایی که کم استفاده می‌شوند. در این صورت، شما می‌توانید در مواقع نیاز آن اپلیکیشن را بدون نیاز به دانلود دوباره نصب کنید و بعد از استفاده، آن را حذف نصب کنید.
  • نصب کردن اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی استور در دسترس نیستند. برای مثال، بیشتر تبلت‌های اندرویدی امکان باز کردن واتساپ بدون هیچ دردسری را دارند. ولی نمی‌توان واتساپ را به طور مستقیم از گوگل پلی استور در این تبلت‌ها دانلود و نصب کرد و باید از فایل APK برای نصب آن استفاده کرد.

نمونه‌ای دیگر می‌توان به اپلیکیشن‌هایی که در کشورهایی مثل ایران تحریم شده‌اند، اشاره کرد. این اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان از طریق گوگل پلی استور نصب کرد. پس میبایست فایل APK آن را تهیه نمود و نصب کرد.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

منطقی است که در ابتدا برای آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید، آسان‌ترین راه را انتخاب کنیم و این راه چیزی نیست به جز بکاپ گرفتن از اپلیکیشن‌ها.

منظور از بکاپ گرفتن از اپلیکیشن‌ها، بکاپ کامل و جامع که شامل اطلاعات و دیتاهای اپلیکیشن‌ها می‌شود نیست و تنها شامل یک بکاپ کلی از خود اپلیکیشن‌ها است. همچنین برای استخراج فایل APK می‌توان به دانلود فایل APK از سایت‌های آنلاین دیگر نیز اشاره کرد.

ما در این قسمت از آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید به هردو روش بالا می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

استفاده از اپلیکیشن APK Extractor

قبل از اینکه به سراغ برنامه‌ها و روش‌های دیگر برویم، باید بگویم مطمئن هستم که بیشتر شما تنها یکی دوبار می‌خواهید اپلیکیشن‌های موبایل‌تان را استخراج کنید.

از این رو، منطقی نیست که وقت و انرژی خود را صرف برنامه‌ها و روش‌هایی کنید که دارای ویژگی‌های بیشتری هستند که ممکن است هرگز از آنها استفاده نکنید.

این برنامه لیستی از تمام برنامه‌های نصب شده بر روی تلفن شما، از جمله برنامه‌های سیستم را به شما نشان می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اپلیکیشن موردنظر را انتخاب کنید و آن را ذخیره کنید.

همینطور این برنامه به شما امکان استخراج APK های Split را می‌دهد که این ویژگی درصورتی که بخواهید به دلیل خطای سازگاری یا در دسترس نبودن پلی استور از پلتفرم دیگری برنامه نصب کنید، بسیار عالی است.

سایر ویژگی‌های این اپلیکیشن شامل حالت تاریک، استخراج apk چندگانه، تغییر مسیر ذخیره شده، اشتراک APK، فهرست پرونده درون برنامه و موارد دیگر است.

یک اشکال این برنامه، تبلیغات زیاد آن است که شما می‌توانید با خاموش کردن اینترنت، از شر این تبلیغات اعصاب خردکن راحت شوید. اگر می‌خواهید تبلیغات را به مدت یک روز حذف کنید، گزینه watch reward video را انتخاب کنید یا می‌توانید با هزینه 1 دلار برنامه را به نسخه پرمیوم ارتقا بدهید.

دانلود اپلیکیشن APK Extractor از گوگل پلی استور

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

بیشتر بخوانید:

استفاده از اپلیکیشن File Manager Plus

در این قسمت از آموزش استخراج فایل APK برنامه نصب شده در اندروید، یک برنامه بسیار کاربردی و رایگان به نام File Manager Plus را به شما معرفی می‌کنیم.

برنامه‌ای رایگان و مشهور، برای مدیریت تمام فایل‌ها و پوشه‌ها.

اگر هنوز این برنامه را نصب نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید و هرچه سریعتر آن را دانلود و نصب کنید.

متاسفانه این اپلیکیشن در گوگل پلی استور برای کاربران ایرانی در دسترس نیست ولی می‌توانید آن را از سایت‌های معتبر ایرانی دانلود کنید.

بعد از نصب این برنامه، آن را باز کنید و در صفحه اصلی آن، گزینه «Apps» را انتخاب کنید. در این قسمت شما لیستی از تمام اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایلتان را می‌بینید.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

بیشتر بخوانید:

سپس برنامه‌هایی که می‌خواهید از آنها بکاپ بگیرید را انتخاب کنید و گزینه «Backup» که در پایین صفحه نشان داده می‌شود را انتخاب کنید.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش استخراج فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

کار بکاپ گیری شما از برنامه‌های انتخاب شده‌تان تمام شد! حالا برای دسترسی به پوشه‌ای که فایل بکاپ در آن ذخیره شده، گزینه «Open» را انتخاب کنید.

استفاده از AirDroid برای ذخیره فایل‌های APK را روی کامپیوتر

اگر می‌خواهید فایل‌های APK را روی کامپیوترتان ذخیره کنید، استفاده از AirDroid بهترین روش است.

از آنجایی که این سرویس مبتنی بر مرورگر است، به سیستم عامل خاصی نیاز ندارد. بنابراین در همه سیستم عامل‌ها مانند ویندوز، لینوکس، مک اوانس یا هر سیستم عامل دیگری کار می‌کند و فقط نیازمند یک مرورگر وب است.

AirDroid یک برنامه رایگان است که شما می‌توانید با استفاده از آن در مرورگر کامپیوترتان، برنامه‌های موبایلتان را مدیریت کنید و یا از برنامه‌های نصب شده‌تان بکاپ بگیرید.

بعد از نصب این برنامه، آن را باز کنید. از شما خواسته می‌شود که وارد اکانتتان شوید ولی اگر کامپیوتر و موبایلتان به یک شبکه وای فای متصل هستند، نیازی به ساخت اکانت نیست. در غیر اینصورت، شما باید یک اکانت در AirDroid بسازید.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش پیدا کردن فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

بیشتر بخوانید:

دستورالعمل‌های ساده را برای اتصال موبایلتان به مرورگر کامپیوتر خود دنبال کنید. اساسا هنگام بازکردن برنامه یک آدرس آی پی خواهید دید.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش استخراج فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

این آدرس آی پی را در نوارجستجوی مرورگر کامپیوتر خود تایپ کنید (کامپیوتر و اندروید باید به یک شبکه وای فای متصل باشند).

بعد از انجام این کار روی آیکن Apps کلیک کنید و برنامه‌هایی که می‌خواهید فایل apk آن در کامپیوتر ذخیره شوند را انتخاب کنید و Download را انتخاب کنید. حالا برنامه AirDroid شروع به استخراج فایل apk از تمام برنامه‌های انتخاب شده می‌کند و آنها را در یک فایل فشرده (zip) ذخیره می‌کند.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش پیدا کردن فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

بیشتر بخوانید:

ذخیره فایل APK به طور مستقیم از گوگل پلی استور

بر خلاف روش‌های دیگر که از طریق برنامه‌های نصب شده روی گوشی، فایل APK استخراج میشد، این روش به شما اجازه می‌دهد که APK را مستقیما از گوگل پلی استخراج کنید.

به این ابزار آنلاین apk downloder بروید و فقط  آدرس URL برنامه موجود در گوگل پلی را کپی کنید و در این ابزار پیست کنید. این ابزار فایل apk را استخراج می‌کند و لینک دانلود را به شما می‌دهد.

چون این ابزار فایل APK را مستقیما از گوگل پلی دریافت می‌کند، هیچ نگرانی برای ویروسی یا خراب بودن اپلیکیشن وجود ندارد و این ابزار همیشه کار را بی‌نقص تحویلتان می‌دهد. البته این سایت تبلیغات زیادی دارد که به نحوی آزاردهنده هستند، اما روش کار و سرعت خوب آن میتواند سبب شود که این موضوع را نادیده بگیرید.

دانلود فایل APK از منابع و سایت‌های آنلاین

اگر شما به دنبال فایل APK یک برنامه هستید، خیلی راحت می‌توانید نام آن را در گوگل سرچ کنید و از منابع معتبر آن را دانلود کنید.

در صورتی که شما فقط به دنبال یک فایل APK هستید، این روش خیلی مفید است و زمان کمتری از شما می‌گیرد.

فقط مطمئن شوید که فایل را از منابع معتبر مثل APKmirror دانلود کنید تا از خطر ویروسی یا خراب شدن موبایلتان جلوگیری کنید.

خوبی این روش این است که شما می‌توانید هر ورژنی از فایل APK را که می‌خواهید، پیدا کرده و دانلود کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید و دستگاه‌های روت شده

اگر دستگاه شما روت شده است، شما به هیچ یک از روش‌های بالا  برای ذخیره فایل APK نیاز ندارید.

تنها فایل منیجر موبایلتان را باز کنید، به آن مجوز دسترسی روت (Root access) بدهید و بسته به اینکه چه گوشی اندرویدی دارید به فهرست زیر بروید

  1. /data/app
  2. /data/app-private
  3. /system/app/
آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش پیدا کردن فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

استفاده از اپلیکیشن APK Extractor

در این قسمت از آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید، ما اپلیکیشن APK Extractor را به شما معرفی می‌کنیم.

اپلیکیشن APK Extractor یک برنامه رایگان در زمینه استخراج فایل APK در دستگاه‌های اندروید است. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از سایت‌های معتبر دانلود کرده و نصب کنید.

به وسیله این برنامه می‌توانید به راحتی فایل‌های خام نرم افزارها و بازی‌های نصب شده را در فرمت apk ذخیره کرده و با دوستانتان به اشتراک بگذارید. این اپلیکیشن قادر است تا به صورتی حرفه‌ای بدون نیاز به دسترسی روت، فایل‌های خام را استخراج کرده و آنها را در فرمت‌های دلخواه در اختیارتان قرار دهد.

اگر برنامه‌های مختلفی بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کرده‌اید می‌توانید با استفاده از نوار جست و جوی موجود در Apk Extractor آنها را به راحتی جست و جو کرده و پروسه استخراج را انجام دهید.

آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید
آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید

بیشتر بخوانید:

این اپلیکیشن در دو نسخه رایگان و پولی (1.04 یورو) در دسترس است که شما در نسخه پولی از شر تبلیغات اپلیکیشن خلاص می‌شوید.

این برنامه لیستی از تمام اپلیکیشن‌های نصب شده و اپلیکیشن‌های سیستم را به شما نشان می‌دهد. برای پیدا کردن یک برنامه خاص، کافیست در قسمت جستجوی برنامه، یک قسمت از نام اپلیکیشن را جستجو کنید تا آن را برای شما سریعا پیدا کند.

در تنظیمات این برنامه می‌توانید اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایلتان را به دو دسته برنامه‌های نصب شده و برنامه‌های سیستم تقسیم کنید و با استفاده از قسمت menu در بالای صفحه، بین این دو دسته جا به جا شوید.

ذخیره‌ سازی با ضربه زدن روی برنامه در رابط، کار می کند و این برنامه فایل APK را در مسیر ذخیره‌ای که نشان می‌دهد، سیو می‌کند. اگر مکان دیگری را برای برنامه‌های اندروید استخراج شده ترجیح می‌دهید ، می‌توانید مکان ذخیره را در تنظیمات تغییر دهید.

اگر می‌خواهید چند برنامه را به طور همزمان انتخاب کنید، دستتان را روی یکی از برنامه‌ها چند ثانیه نگه دارید تا حالت انتخاب چند برنامه فعال شود.

شما می‌توانید با انتخاب گزینه select all تمام اپلیکیشن‌ها را انتخاب کرده و آنها را ذخیره کنید. فقط حواستان باشد که برای این کار حافظه موبایلتان جا داشته باشد.

گزینه info در کنار هر اپلیکیشن اطلاعاتی درمورد آن به ما می‌دهد که این اطلاعات شامل مجوزهای مورد نیاز، اینترنت مورد نیاز و مواردی از این دست می‌شود.

گزینه share اپلیکیشن را در حافظه داخلی ذخیره می‌کند و سپس گزینه‌هایی برای ارسال و به اشتراک گذاشتن اپلیکیشن در اختیار شما می‌گذارد.

این قسمت از آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید نیز تمام شد و ما بهترین‌ روش‌های ذخیره فایل خام اپلیکیشن‌ها را برایتان توضیح دادیم.

نظر شما درباره آموزش ذخیره فایل APK برنامه نصب شده در اندروید چیست؟ به نظر شما کدامیک از روش‌های بالا آسان تر و بهتر است؟

بیشتر بخوانید:

شما از کدام روش‌ها برای استخراج فایل APK استفاده می‌کنید؟ اگر شما ترفندهای بهتری دراین باره میشناسید، در قسمت نظرات تکراتو با ما به اشتراک بگذارید. منتظر تجربیات و نظرات شما در قسمت کامنت‌های تکراتو هستیم.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر