coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

تبلیغ بایا ؛ واکنش کاربران فضای مجازی به تبلیغات بایا چیست؟

احتمالا این روزها شماهم از دیدن تبلیغ بایا در تلویزیون به اندازه کافی خسته شده اید. اما به نظر شما تاثیر این تبلیغات مداوم چیست؟ با تکراتو همراه باشید.

چند وقتی است که پخش تبلیغات جدیدی با عنوان بایا یا همان “شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در کشور” در تلویزیون آغاز شده است.

تعداد دفعات پخش این تبلیغ در یک هفته اخیر به حدی بوده است که واکنش بینندگان و مخاطبان تلویزیون را به همراه داشته تا جایی که برخی از آنها در قالب طنز نظرات خود را در توئیتر به اشتراک گذاشته‌اند.

پیشتر برایتان از اینکه بایا چیست و نحوه ثبت نام آن چگونه است گفته بودیم. امروز اما قصد داریم به بررسی واکنش های صورت گرفته به تبلیغات مداوم بایا بپردازیم. با تکراتو همراه باشید.

تبلیغ بایا ؛ واکنش کاربران فضای مجازی به تبلیغات بایا چیست؟

خیلی بعید است که طی این چند وقت، تلویزیون برای یک دقیقه روشن باشد و حداقل یکبار تبلیغ بایا در تلویزیون را نبینیم. به شخصه در عمر بیست و چندساله خود چنین گستردگی تبلیغاتی آنهم در این تایم و این تعداد شبکه را از هیچ برند و شرکت و کسب و کاری ندیده بودم.

بیشتر بخوانید:

حجم تبلیغات بایا به حدی است که شاید بتوان گفت به جای جلب توجه مردم، بیشتر سبب نفرت افراد شده است. واکنش ها را میتوانم از یک سر طیف یعنی مادر خودم که با آمدن این تبلیغ قصد میکند تلویزیون را خرد کند تا شوخی ها و طعنه ها در توییتر دسته بندی کنم.

البته این یک روش تبلیغ قدیمی و پذیرفته شده در دنیای کسب و کار و بازاریابی است که به قدرت تلقین باور دارد. در این روش استدلال اساسی بر این مبناست که هرچه بیشتر و بیشتر چیزی را در معرض دید و جلب توجه افراد قرار دهید، میل و اقبال عمومی به آن بیشتر و بیشتر میشود و این خواه ناخواه سود زیادی برای محصول شما در بر دارد.

تبلیغ بایا

میتوان گفت حداقل تبلیغ بایا توسط سیامک انصاری در جلب توجه موفق بوده است. این کسب و کار با این حجم از تبلیغ موفق شده تا عده زیادی از افراد را به جستجوی نام بایا و چیستی آن تحریک کند!

اما آیا واقعا در برانگیختن شوق و اقبال عمومی به برند خود نیز موفق بوده است؟ حداقل خود بایا در خبری که امروز منتشر شد عنوان کرده که استقبال تامین کنندگان از این پلتفرم چیزی فراتر از انتشارها بوده است. ابراهیم بای،‌ مدیرعامل شرکت دانش پارسیان و بنیان گذار بایا در این باره میگوید:

هزینه‌ی بررسی، کارشناسی و برخی از بازدیدها بیش از این رقم بود. بر اساس نفر-ساعت و تعرفه‌های مصوب سازمان نظام صنفی کامپیوتر بررسی کردیم و هزینه‌ی کارشناسی حدود ۳۲۱ هزار تومان برآورد شد. اما چون درصدهای سهم بایا در بخش کالا و خدمات پایین است (در بخش کالا یک تا سه درصد و در بخش خدمات سه تا پنج درصد) به همین دلیل نمی‌توانستیم هزینه‌ی کارشناسی را از محل کمیسیون‌های تأمین‌کنندگان تأمین کنیم. تصمیم گرفتیم در ابتدا بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها را بایا تقبل کند. از سوی دیگر قرار بر شفافیت در بایا است. بنابراین هر بخشی به‌طور مشخص و جداگانه باید هزینه‌هایش را مشخص و اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

بایا متعلق به چه کسی است؟

با کمی جست‌و‌جو متوجه شدیم بایا که گویا یک سایت ارتباطی بین تامین‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌هاست به شرکت «دانش پارسیان» تعلق دارد؛ شرکتی که با مراجعه به سایت آن می‌بینیم پشتیبان و مجری طرح‌های بزرگ دولتی است مثل سامانه سیب وزارت بهداشت، سامانه الکترونیکی کووید ۱۹ و سامانه الکترونیکی ثبت نام اصناف و صنایع.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارسیان هم ابراهیم بای‌سلامی است برادر یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی. کمی که عقب‌تر برویم می‌بینیم شرکت دانش پارسیان سوم بهمن سال ۱۳۹۴ به عنوان زیر مجموعه ایران‌داک یا همان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برای استفاده از دستاورد‌های پژوهشی ایران‌داک تاسیس شد.

تبلیغ بایا

حالا خود ایران‌داک زیر مجموعه کجاست؟ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، یعنی احتمالا بتوان بایا را در نهایت یک مجموعه‌ای با پشتوانه قوی نامید که در عرصه سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی فعال شده است.

بعضی‌ها بایا را از نظر وابستگی به مجموعه‌های دولتی با «با سلام» مقایسه می‌کنند، مجموعه‌ای که در زمینه فروش محصولات روستایی فعال است، اما به تازگی تلاش‌هایی هم برای حضور در بازار‌های دیگر کرده، اما هنوز نمی‌توان آن را رقیب جدی برای فروشگاه‌های آنلاین بزرگ دانست.

تا روز شروع به کار بایا چیزی نمانده و احتمالا بیشتر دربا‌ره‌اش خواهید شنید. امروز اما میخواهیم موضوع واکنش کاربران فضای مجازی به تبلیغ بایا در تلویزیون را بررسی کنیم.

ضوابط کار با بایا چگونه است؟

هر خدماتی که از این سایت دریافت می کنید، مشمول شرایط و ضوابطی است. بایستی شرایط را قبول کرده و در بخش ثبت نام، تیک مطالعه این شرایط که در زیر آمده را بزنید. قرارداد شما با این سامانه به صورت مکتوب امضا می شود.

رابطه شما با بایا بر اساس قوانین تجارت و قوانین تجارت الکترونیک ایران خواهد بود.

تبلیغ بایا

بدانید که قرارداد شما با شرکت دانش پارسیان (سهامی خاص) است و نه صرفا یک سایت. کالا و خدمات ارائه شده در سامانه باید مجاز باشد. اگر محصول بدلی یا fake‌ دارید، قابلیت عرضه ندارد. هر تامین کننده ای باید یک نماینده به سامانه معرفی کند. همه تعاملات با این فرد خواهد بود و در قبال کالا و خدمات ارائه شده مسئول خواهد بود.

اگر قصد ثبت نام در این سامانه دارید با گواهینامه های رسمی و مجوزهای لازم را از نهادهای ذیربط اخذ کرده باشید. خدمات و محصولات شما به عنوان تامین کننده کالا و خدمات بایستی با اصل رقابت پذیری همراه باشد و تعرفه گذاری آن طبق قوانین کشور باشد.

وظایف تامین کننده کالا و خدمات در بایا

تامین کننده کالا و خدمات حقیقی یا حقوقی در بایا بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشد:

  • تامین کننده کالا و خدمات بایستی استانداردهای ارائه محصول را رعایت کند.
  • تامین کننده کالا و خدمات بایستی کالای مورد درخواست مشتری را در اسرع وقت ارسال کند.
  • نوسانات ارز و عدم موجود و اشتباه در تحویل مورد قبول نیست.
  • هر خسارتی که به بایا بخورد از تامین کننده، اخذ می شود.
  • از محل مطالباتش برداشته می شود. حق فسح قرارداد یکطرفه بایا با تامین کننده کالا و خدمات وجود دارد.
  • تامین کننده کالا و خدمات در بایا بایستی صرفا خدماتی به مشتری دهد که از طریق بایا، دریافت و وجه آن پرداخت شده باشد.
  • اگر مشتری شما خواهان خدمات اضافی است، بایستی وی را برای ثبت موارد جدید در بایا راهنمایی کنید. اگر خدماتی داده و به بایا اطلاع ندهید، مصداق تقلب بوده و امکان فسخ قرارداد وجود دارد.
  • طبق ماده ۳۷ و ۳۸ قانون تجارت الکترونیک ایران، هر تامین کننده کالا در ایران بایستی محصول انصرافی مشتری را دریافت و وجوه را عودت کند. مرجع تشخیص عیب محصول، بایا است و با کارشناسان، تعیین تکلیف می کند.
  • اگر عیب در محصول احراز شود، تامین کننده مکلف به استرداد کالا و یا جبران خدمت است و کلیه هزینه ها باید جبران شود. تامین کننده کالا باید اعلام کند که مالک قانونی کالا یا داری حق فروش است.
  • با عنایت به الزام و التزام اشخاص از جمله بایا و یا تامین‌کننده به اجرای صحیح قوانین، تامین‌کننده مکلف است که کلیه قوانین مربوط به حیطه فعالیت خویش در بایا را رعایت و اجرا نماید.
  • تامین‌کننده مکلف است نسبت به ارائه محصول، کلیه استانداردهای بایا را رعایت و از ارائه محصول بصورت تقلب، قاچاق کالا، تخلفات تعزیراتی همچون گران‌فروشی یا کم‌فروشی، زیرفروشی (دامپینگ)، مواد مخدر (تخدیری، محرک و یا توهم‌زا) و محصولات غیربهداشتی اجتناب نماید.
  • در صورت تعقیب یا نظارت نهادهای ذی‌صلاح، تامین‌کننده شخصا پاسخگو خواهد بود به نحوی که هیچگونه تعرضی و یا خسارتی به بایا باز نگردد و در صورت ورود خسارات و یا تعرض به بایا، وجه التزام (خسارات یا جریمه قراردادی) متناسب با رفتار تامین‌کننده از وی مطالبه می‌گردد. در صورت وقوع موارد فوق، خسارات ناشی از عمل تامین‌کننده در توافق نامه سطح خدمات منعکس گردید.

تعهدات بایا چیست؟

  • بایا متعهد است تا با اختصاص فضای الکترونیکی و امکانات دیجیتالی به تامین‌کننده، متناسب با درخواست تامین‌کننده آنها را ارائه نمایند. مشروح نحوه تعامل به شرح درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده است.
  • بایا متعهد است ساختار شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری متناسب با گستره محصولات قابل ارائه در بایا را تهیه و در درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده ارائه و بروزرسانی نماید.
  • ‌بایا متعهد است آموزش کار با درگاه ارتباطی بایا و تامین‌کننده را یکبار بصورت رایگان و الکترونیکی به نماینده تامین‌کننده ارائه دهد.
    بایا متعهد است کلیه ابلاغ‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را با سرشماره پیامکی ۱۰۰۰۲۱ و یا نشانی پست الکترونیکی crm@baya.ir انجام دهد.
    در صورت تغییر سرشماره پیامکی و یا نشانی پست الکترونیکی، موضوع از طریق ارتباطی درگاه ارتباطی بایاو تامین‌کننده ابلاغ می‌گردد.
  • بایا متعهد است مبالغ مربوط به ارائه محصول به مشتری را به نیابت از تامین‌کننده دریافت نماید و طبق قوانین و مقررات حاکم، در وجه تامین‌کننده پرداخت نماید. پرداخت از طریق شبکه بانکی به منزله رسید آن است.

 

بیشتر بخوانید:

واکنش کاربران فضای مجازی به تبلیغ بایا در تلویزیون

از چیستی بایا،‌ روش و نحوه کار آن پیشتر برایتان گفتیم. حرف و سخن درباره کار بایا را باید به زمانی وانهاد که این بنیاد کار خود را به طور رسمی آغاز کند.

موضوع اصلی بحث ما امروز تبلیغ بایا توسط سیامک انصاری است. تبلیغی مداوم، مستمر و تکرار شونده. کاربران در فضای مجازی واکنش های متفاوتی به این حجم از تبلیغات نشان داده اند که در ادامه به نقل آن ها خواهیم پرداخت.

یکی از کاربران در توئیتر در واکنش به تبلیغ بایا توسط سیامک انصاری نوشت:

گروه بایا عزیز لطفا اگه خیلی پولدارید به ما هم پول بدهید چون این حجم از تبلیغ تلویزیونی پشت سرهم واقعا از نظر فنی الکیه

یکی از کاربران در واکنش به تبلیغ بایا تصویر زیر را منتشر کرده و چنین نوشته:

+ چرا نصفش کردی؟!

_ می‌خواست “بایا” رو معرفی کنه!

تبلیغ بایا

بیشتر بخوانید:

کاربر دیگری دراین باره میگوید:

یکی بیاد این تلویزیون ما را از دست این تبلیغ بایا نجات بده!

یک کاربر در واکنش به تبلیغ بایا توسط سیامک انصاری با زبانی طنز نوشته:

به شدتی که ما با بایا آشنا شدیم خودش آشنا نشده

در میانه شوخی ها با بایا و تبلیغات آن، یکی از کاربران در این باره اینگونه اظهار نظر کرده است:

با تمام ضعف ها، بایا ثابت کرد، هنوزم که هنوز است، ایجاد آگاهی از برند در دستان پرقدرت رسانه های آفلاین است.

تبلیغ بایا

بیشتر بخوانید:

دیگری در این باره چنین نوشته است:

هر جور حساب می‌کنم اینهمه تبلیغ بایا فقط یک دلیل می‌تونه داشته باشه: رکورد تن تاک را از چنگش دربیاره!

یکی از کاربران در واکنش به حضور سیامک انصاری در تبلیغ بایا نوشته:

از یه ور نت اونقدرضعیفه که تا یه فیلم دانلود شه یه دهه ازعمرت گذشته؛ از این ور تلویزیون رو روشن می‌کنی، از شبکه 1 تا شبکه آی فیلم، هر کدومو می ‌زنی سیامک انصاری رو می ‌بینی که می‌ گه شبکه هوشمند بایا، بری  بیرون هم یا کرونا به حسابت می رسه یا به اسم جریمه کرونایی جیبتو خالی می کنن

تبلیغ بایا
سیامک انصاری در تبلیغ بایا

دیگری در این باره نوشته:

جوری داره تبلیغاتش پیش میره فک کنم از هفته آینده در حیاط رو که باز کنیم، بگه سلام من سیامک انصاری هستم. بفرما بایا

یکی از کاربران چنین نوشته:

یکی سیامک انصاری رو از برق بکشه تا حالا 10 هزاربار خودشو معرفی کرده

بیشتر بخوانید:

دیگری چنین نوشته:

خدایا بسته دیگه چقدر تبلیغ بایا ببینیم

تبلیغ بایا

دیگری در اینباره چنین نوشته:

فکر کنم کل محبوبیت چندین و چند ساله سیامک انصاری تو همین چند روزه به خاطر تبلیغات بایا از دست رفت که رفت؟!!!

بابا یه دفعه!

دو دفعه

نه دیقه ای یه بار؟!!!

دیگری در این باره چنین اظهار نظر کرده است:

ماشاالله برای اینکه سر زبونا بیفتن هی نبوغ خرج میکنن! یکی درمیون سیامک انصاری بیاد بگه من بایا هستم!!!!

بیشتر بخوانید:

یکی از کاربران به طعنه در این باره نوشته:

دیروز دریچه کولرو باز کردم سیامک انصاری اومد بیرون گفت اومدم بایا رو معرفی کنم

ول کن مرد

تبلیغ بایا

یکی از کاربران نوشته:

سطح تبلیغات بایا به حدی رسیده که به جای تاثیرگذاری در ناخودآگاه مخاطب،‌ رسما خودآگاه ببیننده رو خسته میکنه….

دیگری میگوید:

عدد یک رو بفرست به 100021 و 150-300 هزارتومن پول بی زبون رو بده برا کاری که نه ما میدونیم چیه نه تو!

بیشتر بخوانید:

دیگری باگ تبلیغات را کشف کرده است و چنین نوشته:

متن تبلیغ: فروشنده ی گرامی، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی مردم، فروشت رو بایا کن

زیرنویس: این آگهی پیش از شیوع ویروس کرونا ضبط شده است

نتیجه گیری: فیل ها هم پرواز میکنند، پسر همسایه ی ما هم توی زیرزمینشون یه تمساح دارن که روپایی میزنه

تبلیغ بایا

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بایا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    می بایستی کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر نتیجه ارسال پرونده موسسه کاسپین و فرشتگان بر طبق آیین نامه ۲۳۶ داخلی مجلس به قوه قضاییه در سال ۹۷ و اعلام جرم دیده بان شفافیت و عدالت شوند و دلیل اینکه رسیدگی به این پرونده تا این حد طول کشیده چیست؟
    و اینکه چرا علارغم اعلام حدود یک ماه پیش سخنگوی دستگاه قضا هنوز جلسات رسیدگی به این پرونده در دادگاه تشکیل نشده؟

    پاسخ