;
coinex

نقد فیلم Shiva Baby 2020 ؛ پویایی مدرن یک خانواده یهودی

در این نوشتار به نقد فیلم Shiva Baby 2020 به نویسندگی و کارگردانی اما سلیگمن می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من نقد و بررسی یک فیلم باید فرم یا نوع نگاه و انگیزه کارگردان را برای ما در طول فیلم آشکار کند. نقد و بررسی یک فیلم علاوه بر تحلیل محتوایی باید اساس انتقال آن مفاهیم را مشخص کند. باید از تکنیک و ساختاری که کارگردان برای نشان دادن نگاه یا جهان بینی خود در فیلم استفاده کرده حرف زد و به بررسی آن‌ها پرداخت.

برداشت و بررسی شخصی منتقد از این تکنیک‌ها باید بدون جبهه‌گیری مشخص کند که آیا ابزارهایی که کارگردان جهت پیشبرد و یا پایه‌ریزی مفاهیم برای به نمایش گذاشتن آن جهان بینی که مدنظرش بوده، کارساز شده یا خیر.

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم Shiva Baby 2020 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • پویایی مدرن یک خانواده یهودی
  • رنج‌های نسل‌های جوان
  • یک کمدی سوزناک
  • واقعیت دراماتیک
  • خودشناسی
  • شخصیت‌پردازی
  • تکنیک
  • فاحشگی
  • عوامل فیلم  

نقد فیلم Shiva Baby 2020

پویایی مدرن یک خانواده یهودی

یک کمدی فوق العاده عصبانی درباره زندگی یک دختر جوان است که در طی یک بعد از ظهر در شیوا (عزای بعد از خاکسپاری برای خانواده های یهودی) در هم می پیچید. از بسیاری جهات، یک کمدی کلاسیک است. از فیلمنامه و کارگردانی سلیگمن گرفته تا نمایش های باورنکردنی بازیگران گروه، همه چیز پویا و واقعی احساس می شود. این فیلم کاملاً پیچیدگی مدرن یک خانواده یهودی را در خود جای داده است. میتوان از این فیلم به عنوان یکی از بهترین کمدی های سال های اخیر نام برد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

 نقد فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ یک جنایت عاشقانه

نقد فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ دروغ کافیه

دانیل در دام زندگی دوگانه‌ای بین آنچه می‌خواهد باشد و خانواده‌اش امیدوارند که باشد، قرار گرفته است. در حالی که خانواده وی معتقدند که بودجه تحصیلات وی را برای شغلی که آن‌ها تعیین می‌کنند می‌پردازند، به این واسطه دنیل (راشل سنوت) برای پول رابطه جنسی برقرار می‌کند، چیزی که او واقعاً نیازی ندارد اما به وی اجازه می‌دهد تا حدی کنترل زندگی خود را احساس کند. در ادامه او رابطه خاصی با مکس (دنی دفراری) برقرار می‌کند.

پوستر ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020
پوستر ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

این فیلم ترکیبی از یک جامعه کوچک که به نظر می‌رسد که همه افراد یکدیگر را می‌شناسند. بنابراین در یک مراسم خاکسپاری باعث می‌شود که دنیل و مکس ناآگاهانه در کنار خانواده‌های خود در این مراسم شرکت کنند. بنابراین دنیل در می‌یابد که مکس در واقع متاهل است و یک دختر کوچک دارد.

در همان زمان، او متوجه می‌شود دختری که در ازای رابطه جنسی به او هدایای گران قیمت می‌دهد، دختر رئیس سابق او است. حالا آن‌ها مجبورند که همه چیز را مخفی نگه‌دارند. در حالی که یکدیگر را به خاطر دروغ‌هایی که گفته می‌شود افشا می‌کنند.

رنج‌های نسل‌های جوان ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

این فیلم یک کمدی ترسناک است که در یک مراسم خاکسپاری خانوادگی اتفاق می افتد. اما جهانی در آن به تصویر کشیده میشود که برای بسیاری از ما صدق می کند.

شیوا بیبی با کنایه‌های زیاد و ریتمیکِ خود به صمیمیت یک خانواده یهودی از طبقه متوسط رو به ​​بالا با کمی شوخ طبعی می‌پردازد. درواقع رنج‌های نسل‌های جوان را در تقابل با نسل‌های قبل‌تر، افشا می‌کند. پیروی و تکرار بدون سوالِ آداب و رسوماتی که برای والدین آنها کاربرد داشته باید برای آن‌ها هم کارساز باشد!

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی 2020

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

فیلم Shiva Baby ساخته اما سلیگمن یک کشف به تمام معناست؛ کشفی که صدای کمیک جدیدش از پشت دوربین هم حس می‌شود. کشف یک ستاره بنام راشل سنوت به عنوان بازیگر نقش اصلی و کشف یک تجربه بی‌نظیر، فراموش نشدنی و غریب از سوی بیننده است. شیوا بیبی بمب انرژی است و از اولین لحظه تا آخرین لحظه اما سلیگمن تعادل مناسبی را لابلای ساختار روایت و وجود تعلیق در آن پیدا می‌کند.

نقد فیلم Shiva Baby 2020
نقد فیلم Shiva Baby 2020

این فیلم چیزی را پیشنهاد نمی‌دهد که در کمدی‌های موقعیت دیگر دیده نشده باشد. اما داستان کوچک خود را با ریتمی روان و با سطحی از کنایه روایت می‌کند که می‌تواند موقعیت‌های خنده داری را به نمایش بگذارد.

یک کمدی سوزناک ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

فیلم شیوا بیبی یک کمدی سوزناک در مورد شرکت در یک مراسم سنتی پس از دفن است. و زندگی‌های خانوادگی یهودیان در جهاتی هدایت می‌شود که شبیه یک فیلم ترسناک زیبا و اغلب خنده‌دار جلوه می‌کند. این فیلم علی رغم دقت در به تصویر کشیدن این جامعه، هنوز با اصطلاحاتی جهانی درباره این عصر ناجور و دروغ‌هایی صحبت می‌کند که غالباً برای گذراندن این شرایط به خود می‌گوییم.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

سنوت در اقتباس سلیگمن از فیلم کوتاه خود به همین نام، در نقش دانیل، یک دختر جوان یهودی و دانشجوی کلمبیا که بی‌سکان است، بازی می‌کند. با شروع فیلم، او در کنار مکس (با بازی دنی دفراری)، مردی که متعهد می‌شود از تحصیل او حمایت کند، خوابیده است.

مشخص نیست که آیا آن دو عاشق هم هستند یا خیر؟ گویا برای پولش است. ناگهان به دانیل که در خارج از شیوا به مادر و پدرش سلام می‌کند کات می‌خورد و ما در این چند دقیقه چیزهای زیادی دستگیرمان میشود. مادر  بسیار سخت‌گیر او اما دوست داشتنی (با بازی پولی دراپر) و پدر سر درگم (با بازی فرد ملامد که نماد یک فرد جدی است) تلاش می‌کنند تا در رابطه با آنچه که از اعضای خانواده در مورد برنامه‌های دانیل از دانشگاه سوال می‌کنند، جواب دهند. پرسش‌ها سریع و خشمگین هستند. همانطور که یکی از حاضران شیوا می‌گوید:

آیا دانیل می‌خواهد به دانشکده حقوق برود، یا مدرسه عالی؟

واقعیت دراماتیک ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

وقتی سلیگمن در مورد خانواده می‌نویسد، او در مورد تعهد، آسایش، سنتها، ارزشها، تعصب، ناامیدی و شاید بیش از همه، استواری می نویسد. در جامعه یهودیان نیویورک که دنیل نیز عضو آن است، محدودیت زیادی وجود دارد. پدر و مادر وی نه تنها به او کمک نمی‌کنند بلکه او را همانند کودکان بازجویی و کنترل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

فیلمنامه سلیگمن پر از تعجب و واقعیت دراماتیک است. گرفتاری دنیل در یک روزِ به ظاهر پایان ناپذیر (برای او) موضوعی است که بینندگان به زودی فراموش نمی‌کنند. شیوا بیبی به عنوان اولین فیلم بلند سلیگمن بسیار مطمئن و کاملاً چشم نواز عمل می‌کند که با هر هرج و مرج کوچکی خنده دارتر بنظر می‌رسد.

دنیل به دلیل ترحمی که اغلب این نوع قهرمان را آزار می‌دهد، عصبی می‌شود. (آن را سندرم جسیکا استین بنامید، بوسیدن جسیکا استین در سال 2001. یک فیلم مستقل و کمدی رمانتیک است که توسط جنیفر وستفلت نوشته و تهیه شده‌است. از بازیگران مطرح آن می‌توان به توا فلدشو اشاره کرد و توسط چارلز هرمان وورم فلد کارگردانی شده‌است.) دنیل، طبق چیزی که فیلم از او می‌خواهد، شخصی دوست داشتنی نیست: او خودخواهانه و گاهی بی احساس عمل می‌کند.

یکی از عنصرهای اساسی این کمدی مادر دانیل، دبی (پولی دراپر) است که کاملاً دخالت می‌کند. او نمی‌تواند جلوی انتقادات و نیش و کنایه‌های خود را نسبت به دخترش بگیرد. از آینده شغلی تا عدم تأیید رابطه دنیل با مایا (گوردون). او همچون هر مادر دیگری نگرانی‌های خاص خودش را دارد اما در طول فیلم آزاردهنده بنظر نمی‌رسد، چرا که در دل تمام حرف‌های او عشق واقعی به دخترش مشخص است.

بیشتر بخوانید:‌ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

خودشناسی ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

فیلم داستان دختر جوانی را در حالی که هنجارهای جامعه و فرهنگ را بر دوش می‌کشد نشان می‌دهد و روندی به سمت خودشناسی دارد. وی مجبور می‌شود با شرمندگی‌های بالاجبار روزگار خودش را سر کند. (“شیوا” یک گردهمایی یهودی پس از تشییع جنازه در خانه متوفی است.)

سلیگمن در این فیلم چیز جدیدی را به نمایش نمی‌گذارد. اما او ما را به ماهرانه‌ترین شکل درگیر انباشت وحشتناک داستان بدبختی می‌کند: یک جفت جوراب شلواری پاره شده، یک تلفن گمشده، یک فنجان قهوه ریخته شده و شکستن شیشه.

نقد فیلم Shiva Baby 2020
نقد فیلم Shiva Baby 2020

بار اصلی فیلم روی دوش سنوت است، با استفاده از یک زمان‌بندی درست که کاملاً مناسب شخصیتی‌ست که هنوز در تلاش برای فهمیدن خودش است. این خانم بازیگر شما را میخ‌کوب می‌کند، و صورت او همچون یک بوم سفید خالی می‌باشد که توسط عناصری چون شوخ طبعی، بی نیازی، کینه و اشتیاق نقاشی می‌شود.

شیوا، دنیل را مجبور می کند تا با کوه دروغ‌هایی که به خودش و عزیزانش گفته است روبرو شود و در مورد زندگی ای که در پیش دارد تعمق کند. در حالی که این فیلم خنده دار نیست، اما برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان لحظات جالب و قابل توجه کافی را دارد.

زمینه فرهنگی و جنسیتی فیلم قابل توجه است، اما به وضوح یک داستان جدی از یک جوان است که به شدت تلاش می‌کند تا در دوره سنی خاص و پیچیده‌ای که قرار دارد خود را جمع و جور کند. در طول فیلم می‌توانیم شاهد فروپاشی کامل دانیل باشیم که هر هرج و مرج روانی را تحمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

شخصیت‌پردازی ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

تیپیک بودن شخصیت‌های فرعی هرگز احساس نمی‌شود، زیرا هر یک از آنها چنان دقیق به تصویر کشیده می‌شوند که کاملا واقع بینانه به نظر می‌رسند. این واقعیت که بازیگران مکمل از بازیگران قدیمی و به یاد ماندنی هستند (مولی گوردون، فرد ملامد، جکی هافمن) البته به این موضوع کمک می‌کند. حتی می توانیم دوباره Dianna Agron را ببینیم.

تکنیک ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

سلیگمن و ماریا روشه فیلمبردار این فیلم با عمق میدان بازی و از وسعت قاب استفاده می‌کنند تا زیرلایه‌های روانی انزوای دانیل را به نمایش بگذارند. با دیدن این تصاویر به وضوح ضربان قلب دنیل را حس می‌کنیم.

شیوا بیبی از نظر نظم، انضباط و ساختار روایی کمی به بیراهه می‌رود. به نظر من اگر نویسنده و کارگردان مسائل بیشتر و مضامین جدی‌تر و درگیری‌ هویت‌های فردی و جمعی، فشارهای سنتی را به فیلم اضافه می‌کرد فضای خفقان‌آور و جذاب‌تری را می‌توانست به مخاطب خود منتقل کند. درحالی که باز هم گیرایی خاص خود را دارد.

شیوا بیبی ما را کاملاً مطمئن می‌کند که توانایی فیلمساز در انجام کار بعدی حتی بهتر هم هست. در حدی که من از این هیجان‌زده هستم که فیلم بعدی او می‌خواهد به چه شکل و با چه محوریتی ساخته شود!

لحنی که کارگردان این فیلم انتخاب می‌کند، نوعی نگرانی و گیجی را به ما منتقل می‌کند. ماریا روشه، فیلمبردار، کل ماجرا را با رنگبندی خاص خود تاثیرگذارتر می‌کند. یکی از نکات جدی در مورد این فیلم موسیقی آن است. آقای آریل مارکس به شکل ناخودآگاه کاری با ما می‌کند که همه چیز را فدای دنبال کردن شخصیت اول فیلم کنیم.

نقد فیلم Shiva Baby 2020
نقد فیلم Shiva Baby 2020

همه اینها به شکل هیجان انگیزی طی 77 دقیقه با بازی خوب خانم سنوت به سرعت به تصویر کشیده می‌شوند. بهیچ وجه وقت در فیلم تلف نمی‌شود و شخصیت پردازی به بهترین شکل اتفاق می‌افتد. فیلمنامه پر از حرف است. روش و ساختاری که برای به تصویر کشیدن شیوا طراحی می‌شود، تنش محسوسی را ایجاد می‌کند که این مسئله نیز گواه پتانسیل بسیار بالای فیلمنامه و فیلمنامه نویس است. Shiva Baby به لطف فیلمنامه‌ای تنش آمیز و اجرای عالی راشل سنوت، به یکی از بهترین فیلمهای سال 2021 تبدیل شده است.

فاحشگی ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

فاحشگی بعنوان مشمئزکننده‌ترین مشاغل، مدتهاست که جذابیت مطلوبی را برای فیلمسازان به همراه داشته است. از “زن زیبا” به کارگردانی گری مارشال تا “عاشقانه واقعی” به کارگردانی تونی اسکات. تا همین اواخر بود که فیلمسازان شروع به ایجاد تصورات با ظرافت بیشتری در مورد قدیمی ترین حرفه جهان کردند و فاحشگان را به عنوان شخصیت‌هایی کاملاً خودمختار زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و مشخص می‌شود که آنها از کاری که انجام می‌دهند متنفر هستند یا آرزو دارند که از این وضعیت نجات پیدا کنند.

نقد فیلم Shiva Baby 2020
نقد فیلم Shiva Baby 2020

شیوا بیبی با کمال تیزبینی وارد این ژانر می‌شود، یک کمدی زیرکانه به نویسندگی و کارگردانی سلیگمن. شیوا بیبی که شباهت زیادی به کارهای اولیه جوی سلووی و جنیفر وستفلد دارد، یک شوخ طبعی یهودی کلاستروفوبیک (به ترس از گیر کردن در یک مکان تنگ و راه گریز نداشتن در محیط‌های بسته گفته می‌شود.) را با پیش فرضی سکسی در هم آمیخته و یک نمایش جدی را ارائه می‌دهد.

در هر صورت، سنوت با درک دقیق کمدی، در این کلاستروفوبیا حرکت می کند. و ما می خواهیم او را همراهی کنیم و با او پوزخند بزنیم و تحمل کنیم.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Shiva Baby 2020

  • کارگردان: اما سلیگمن
  • تهیه‌کننده: کیران آلتمن، کیتی شیلر و لیزی شاپیرو
  • نویسنده: اما سلیگمن
  • موسیقی: آریل مارکس
  • فیلم‌بردار: ماریا روشه
  • تدوین‌گر: هانا آ. پاک
  • کشور: ایالات متحده آمریکا و کانادا
  • زبان: انگلیسی

در پایان به به دوستداران سینما توصیه می کنیم برای اطلاعاتی جزئی تر از بهترین فیلم های 2021 حتما نگاهی به فهرست بهترین فیلم های اکشن 2021، ترسناک ترین فیلم های 2021، بهترین انیمه های 2021، بهترین انیمه های زمستان 2021، بهترین فیلم های کره ای 2021، بهرین فیلم های اسکار 2021، بهترین فیلم های دی سی 2021، بهترین فیلم های کمدی 2021 و بهترین انیمیشن های 2021 داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم Shiva Baby 2020 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر