;
coinex

جابجایی اجسام در هوا با امواج صوتی بدون ارتباط فیزیکی

به‌تازگی، محققان دانشگاه دولتی ناوارا در اسپانیا آزمایشاتی را در مورد جابجایی اجسام در هوا با امواج صوتی انجام داده‌اند و به نتایج قابل قبولی دست یافتند.

اگرچه هنوز این ایده در مقیاس بزرگ ، فقط در فیلم های علمی-تخیلی دیده می‌شود، اما امر شناور کردن اجسام دیگر فقط یک توهم نیست. چند سالی است که محققان با استفاده از امواج صوتی اولتراسونیک – که بسیار فراتر از آستانه شنوایی انسان است – جابجایی اجسام در هوا با امواج صوتی را آزمایش می‌کنند.

امواج صوتی تولید شده توسط مبدل‌های اولتراسونیک اکنون همه چیز را از توپ‌های دو اینچی استایروفوم تا شبکه‌ای از ذرات ریز از زمین بلند کرده و به بالا می‌برند. حتی اجسام نامنظم نیز از طریق این فناوری قابل شناور شدن هستند، اما تا به امروز این فناوری کاربردهای محدودی در دنیای واقعی داشته است.

بیشتر بخوانید: اولین کاشت تراشه مغزی با موفقیت انجام شد؛ نزدیک شدن به رویای زندگی ابدی

جابجایی اجسام در هوا با امواج صوتی

محققان دانشگاه دولتی UpnaLab ناوار و دانشگاه سائوپائولو در برزیل، استفاده از شناور صوتی را به عنوان راهی برای تکمیل تکنیک‌های تولید افزودنی سریع پیشنهاد می‌کنند.

این تیم یک بالابر صوتی ایجاد کرده که می‌تواند میدان‌های صوتی‌ای را ایجاد کند که قادر به به دام انداختن و نگه داشتن اشیاء بلند مانند چوب و سایر مواد است و سپس آن را به یک بازوی روباتی متصل می‌کنند که به این اشیاء اجازه می‌دهد تا به طور دقیق در یک ساختار بزرگتر بدون تماس فیزیکی قرار گرفته و جابجا شوند.

جالب‌تر این است که لویتاتور می‌تواند مایعات و حتی موادی مانند چسب‌ها یا رزین‌ها را حرکت دهد که سپس برای اتصال اجزا به یکدیگر استفاده می‌شود. همچنین قطره‌هایی از چسب را روی یک ساختار چوب کبریت ساده می‌چسباند که می‌تواند فوراً با یک انفجار سریع نور فرابنفش سخت شود.

در شکل کنونی، از این دستگاه نمی‌توان برای ساختن یک ساختمان استفاده کرد؛ زیرا قابلیت بلند کردن آن هنوز به اجسام کوچک و سبک مانند چوب کبریت محدود است، اما این بدان معنا نیست که تا زمانی که نتوان از آن برای انجام پروژه های بزرگتر استفاده کرد.

ساخت اجزای فوق‌العاده کوچک یا جزئی که در لوازم الکترونیکی یا سایر دستگاه‌ها قرار می‌گیرند اغلب با چالش‌های خاص همراه است. از جمله توسعه ماشین‌هایی که می‌توانند با خیال راحت قطعات کوچک و بسیار شکننده را مدیریت کنند. اینجاست که این دستگاه صوتی می‌تواند مفید باشد.

همچنین از آنجایی که هیچ تماس فیزیکی با مواد در حال جابجایی وجود ندارد، شناور صوتی می‌تواند به ویژه برای جابجایی مواد داغی که خطر آسیب از طریق تماس فیزیکی یا مواد زیستی را ایجاد می‌کنند مفید باشد، زیرا امواج صوتی خطر آلودگی متقاطع را ایجاد نمی‌کنند.

محققان حتی موقعیت‌هایی را نشان دادند که در آن بالابر صوتی آنها می‌تواند قطعات را در پشت موانع یا درون ساختارهای موجود حرکت داده و تغییر مکان دهد؛ چیزی که برای چاپگرهای سه‌بعدی غیرممکن است.

با توجه به آزمایشات صورت گرفته و پیشرفته ‌تر شدن روز افزون تکنولوژی ، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد به کارگیری چنین ابزارهایی در ابعاد بزرگ‌تر و کاربردی‌تر باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد جابجایی اجسام در هوا با امواج صوتی چیست ؟ آیا این تکنولوژی عملی خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: gizmodo.com

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر