;
coinex

شرایط جدید واردات خودرو ؛ سقف قیمت، تعداد و نحوه عرضه خودروهای وارداتی

مطابق با شرایط جدید واردات خودرو ، فقط خودروهایی می‌توانند وارد کشور بشوند که قیمت‌شان زیر 20 هزار یورو باشد، اما اولویت با خودروهای زیر 10 هزار یورو است.

چند روز پیش آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شد. طبق این آیین نامه، مبلغ خودورهای وارداتی نباید بیشتر از 700 میلیون تومان باشد. به احتمال قوی، واردات خودرو طبق وعده وزارت صنعت، از ماه جاری شروع شود.

بیشتر بخوایند: گزینه های واردات خودرو ؛ با برخی از خودروهای زیر 20 هزار دلار بازار جهانی آشنا شوید

شرایط جدید واردات خودرو

منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت، وعده واردات خودرو از شهریور ماه را داده بود. او بیان کرده بود که وزارت صنعت، قصد واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت را ندارد و فقط خودروهایی وارد کشور می‎شوند که قشر زیادی از مردم بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

شرایط جدید واردات خودرو

طبق شرایط جدید واردات خودرو ، وزارت صنعت اقدام به واردات خودروهای ارزان کرده است و طبق انتظار، این خودروها از همین ماه جاری وارد کشور می‌شوند.

محدوده قیمت خودروهای وارداتی

در بند 9 آیین نامه واردات خودرو آمده است که حداکثر قیمت خودروهای وارداتی باید 20 هزار یورو باشد و در حقیقت خودروهایی با قیمت کم‌تر از 20 یورو وارد کشور می‌شوند.

در عین حال اعلام شده است که اولویت ورود با خودروهای زیر 10 هزار یورو خواهد بود؛ بنابراین خودروهای وارداتی جدید، قیمت بیشتر از 700 میلیون تومان نخواهند داشت. احتمالا بخش زیادی از خودروهای وارداتی، قیمتی مابین 180 تا 325 میلیون تومانی داشته باشند.

نحوه و شرایط خرید خودروهای وارداتی

در بند دوم آیین نامه خودروهای وارداتی ، این موضوع هم بیان شده است که عرضه خودروهای وارداتی باید از طریق بورس کالا انجام گیرد. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد تشکیل خواهد شد. وظیقه آن‌ها محاسبه نرخ سود بازرگانی عادلانه است که تفاوت آنچنانی بین قیمت پایه و پایانی وجود نداشته باشد. در حالت کلی، متقاضیان این خودروهای وارداتی را فقط از طریق بورس کالا می‌توانند خریداری کنند و سود این خودوها نیز عادلانه خواهد بود.

تعداد خودروهای وارداتی

تعداد خودروهای وارداتی در آیین واردات خودرو مطرح نشده است و به صورت دقیق نمی‌دانیم سالانه چه تعداد از این خودورها وارد کشور می‎شوند. اگر ارز اختصاص یافته برای واردات خودرو را در نظر بگیریم، احتمالا در گام اول بیش از 100 هزار دستگاه وارد کشور نخواهد شد.

در بند 6 آیین نامه نوشته شده است که سقف منابع ارزی برای واردات خودرو، حداکثر یک میلیارد یورو خواهد بود که این عدد هدف گذاری حدود 100 هزار خودرو را نشان می‌دهد، اما این که در دهله اول، چه تعدادی وارد شود، به نوع کلاس‌های خودورهای وارداتی بستگی دارد.

اگر خودروهای وارد شده به کشور، مبلغی کم‌تر از 10 هزار یورو داشته باشد، تعداد خودورهای وارداتی بیش از 100 هزار خواهد بود، اما اگر میانگین قیمت خودروها 15 هزار یورو باشد، این تعداد به 65 هزار خواهد رسید.

شرایط جدید واردات خودرو

چگونگی توسعه تولید داخلی با واردات خودرو

در بند سوم آیین نامه واردات خودرو آمده است که وزارت صنعت وظیفه دارد که در راستای رسیدن به هدف توسعه تولیدهای خودروهای اقتصادی (10 هزار یورو)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید خودرو را شناسایی کند و اقداماتی در جهت هدایت بخشی از خودروهای وارداتی به سمت تولید و افزایش ساخت خودروهای داخلی انجام دهد.

در این بند به صورت دقیق معلوم نیست که این برنامه چگونه اجرا خواهد شد، اما تجربه پیشین نشان می‌دهد که احتمالا پس از یک دوره واردات، این خودورها در ایران مونتاژ شوند.

چگونگی تامین ارز برای واردات خودرو

بنابر آیین نامه واردات خودرو، منابع ارزی مورد نیاز اجرای این طرح از طریق ارز حاصل از صادرات، سرمایه گذاری خارجی، رمزدارایی و دیگر منابعی که مورد تایید بانک مرکزی هستند، تامین می‎شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد شرایط جدید واردات خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر