;
coinex

انتقاد تند عضو هیئت مدیره نصر تهران از وضعیت اینترنت ؛ چیزی به نام اینترنت وجود ندارد!

کیوان جامه‌بزرگ عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران با انتقاد از وضعیت اینترنت در کشور گفت تداوم چنین وضعیتی باعث از دست رفتن اقتصاد دیجیتال خواهد شد و ما را از صنعت روز دنیا عقب خواهد انداخت.

پس از فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی که در کشور حاکم شد، بسیاری از کارشناسان این حوزه نسبت به وضعیت اینترنت و تبعات آن هشدار دادند. پیش از این محمد متشرعی نیز گفته بود اینترنت و پلتفرم‌های خارجی ربطی به امنیت ملی ندارد و اعمال محدودیت در آن، مخالف منفعت‌های عمومی مردم است.

فیلترینگ در حالی به مسیر خود ادامه می‌دهد که وضعیت اینترنت در کشور در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و بسیاری از کسب‌وکارهایی که مبتنی بر پلتفرم‌های خارجی فعالیت می‌کنند را تحت شعاع قرار داده است.

بیشتر بخوانید: سکوت رئیسی در برابر درخواست رفع فیلترینگ اینترنت ؛ آقای رئیس جمهور پاسخی نداشت!

وضعیت اینترنت در ایران

کیوان جامه‌بزرگ عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تشریح وضعیت اینترنت در کشور و پیامدهایی که دارد گفت: «چیزی که وجود دارد یک شبکه دست و پا شکسته و ناپایدار است که مسئولان هم به صراحت گفتند هیچ حسابی روی تداوم فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی آن باز نکنید.»

وضعیت اینترنت

این عضوی هیئت مدیره نصر در گفتگویی که با روابط عمومی این سازمان انجام داد به شرح وضعیت حال حاضر اینترنت پرداخت و گفت: «در یک نگاه حداقلی شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی، امروزه درگاه تعامل با بسیاری از منابع علمی، آموزشی، سرگرمی، خبری و… است. واقعیتی که هیچ‌گاه در یک پلتفرم بسته داخلی محقق نمی‌شود. روزانه میلیون‌ها عنوان محتوای تخصصی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شوند و متخصصان دنیا از همین طریق با یکدیگر شبکه‌سازی می‌کنند و از یکدیگر می‌آموزند.»

جامه‌بزرگ معتقد است که تداوم چنین سیاستی در خصوص وضعیت اینترنت در کشور، اقتصاد دیجیتال را مختل خواهد کرد که پیامد آن چیزی جز شکاف دیجیتالی و عقب افتادگی صنعت کشور از دیگر کشورهای سراسر دنیا نخواهد بود. چراکه علنا جهان کاربران ایرانی محدود به داخل کشور خواهد شد.

او در این باره توضیح داد:

«مگر می‌شود به دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌و‌کار، انجمن‌های تخصصی علمی، نشریات معتبر بین‌المللی، افراد شاخص و تأثیرگذار بر صنایع گفت بیایید در پلتفرم‌های داخلی ما فعالیت کنید؟ مگر می‌توان به شرکای بین‌المللی گفت در پیام‌رسان‌های ایرانی فعالیت کنید؟»

وی درباره عواقب منفی که از دسترس خارج کردن اینترنت بین المللی دارد بیان داشت: «بسیاری از ارتباطات روزانه کسب‌و‌کارها با شرکای تجاری بین‌المللی بر بستر همین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد. این‌ها بدیهیاتی است که از جانب متولیان امر فیلترینگ و صیانت‌گران انکار می‌شود.»

در حالی که مسئولان در پاسخ با مشکلات مردم که در پی اختلال و محدودیت های اینترنتی با آن مواجه شده‌اند، آنها را به آدرس شبکه ملی ارجاع می دهند و می گویند که این شبکه در وضعیت پایدار در دسترس مردم است، کیوان جامه‌بزرگ نظر دیگری دارد. او می گوید:

«این شبکه بدون وجود اینترنت پایدار و دسترسی آزاد مردم و کسب‌وکارها به آن عقیم و بی‌فایده خواهد بود. چه اینکه سیاست‌های تحدیدی حاکمیت، آن ‌را در نگاه شهروندان به نهادی مذموم بدل می‌کند.»

به اعتقاد کیوان جامه‌بزرگ تبعات محدودیت اینترنتی در ابعاد گسترده تری نمود پیدا خواهد کرد و در توضیح آن اظهار داشت: «به نظر می‌رسد، ازآنجاکه فهم برخی از مسئولان از اقتصاد دیجیتال صرفاً محدود به شرکت‌های اینترنتی و خدمات عمومی است، تصور می‌کنند با داخلی کردن آن‌ها مردم مجبور به استفاده از آن شده و نهایتاً این فضا را کنترل‌ می‌کنند. ولی واقعیت این است که اقتصاد دیجیتال فراتر از کسب و کارهای اینترنتی است و ظرفیت نقش‌آفرینی به‌عنوان پیشران توسعه سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را دارا است.»

عضو هیئت مدیره نصر درباره کارکردهای فناوری دیجیتالی توصیح داد: «پایه‌های اصلی انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌های دیجیتالی همچون رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است. بدون این‌ها در بهترین حالت اساساً ما یک نسل از صنایع دنیا عقب‌ خواهیم ماند. چون تحول در سایر صنایع نیازمند توسعه فناوری‌های پیش‌گفته است که همگی بر بستر تعاملات بین‌المللی و اقتصاد مقیاس‌پذیر فراسرزمینی رشد می‌کنند و موضوعیت می‌یابند.»

وی افزود: «با تداوم وضع موجود، نه‌تنها کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور یک رویای مرده است، بلکه اقتصاد دیجیتالی شده که می‌تواند تا ۳۰ درصد اقتصاد کشور را متحول کند نیز دست نیافتنی می‌شود.»

کیوان جامه‌بزرگ با تاکید بر اهمیت حوزه فناوری دلیل این مشکلات را تصمیم گیران نهادهای ذیصلاح دانست و گفت: «ازآنجاکه بسیاری از تصمیم‌گیران نهادهای ذیصلاح دغدغه پایداری و رشد کسب‌وکارهای خصوصی و حتی دولتی را نداشته‌اند، اصولاً تصوری از اهمیت این مسائل هم ندارند.»

جامه‌بزرگ با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیگیری تحقق خواسته‌های بخش خصوصی و همچنین طرح دیدگاه‌ها، نقد و پیشنهاد سیاست‌هاست بیان داشت: «شبکه ملی اطلاعات یک لازم غیرکافی است که در نبود دسترسی آزاد به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی به یک امر زائد غیرکاربردی تبدیل می‌شود. توسعه آن به بهانه حرکت در مسیر استقلال یا تحقق اقتصاد دیجیتال، نیز یک فریب بزرگ و اشتباه تاریخی در کشور خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره وضعیت اینترنت در کشور چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر