;
coinex

70 درصد واردات مودم در انحصار قاچاقچیان است!

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران ضمن اشاره به تصمیم‌گیری به تداوم ممنوعیت واردات مودم، اعلام کرد که این ممنوعیت باعث شده 70 درصد واردات مودم به صورت قاچاق صورت بگیرد.

دو واژه Modulator/Demodulator به‌طور اختصاری مودم (MoDem) در منابع مختلفی تحت عنوان یک دستگاه سخت افزاری جهت تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس معرفی شده است. این دستگاه در واقع به کامپیوتر‌ها و روتر‌ها توانایی ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه‌‌هایی همچون اینترنت را اعطا می‌کند. بنابراین باید استفاده از مودم را زمینه‌ساز ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی بدانیم.

اما در ایران، محمدرضا فرجی تهرانی، به عنوان رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران ضمن اعلام صریح ممنوعیت واردات مودم، اعلام کرد: «عده‌ای مودم را اسماً تولید می‌کنند و به همین دلیل اجازه واردات آن داده نمی‌شود. به گفته وی در حال حاضر بیش از 70 درصد مودم به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود».

بیشتر بخوانید: ارائه بسته‌های اینترنت متناسب با الگوی مصرف کاربران با تکیه بر هوش مصنوعی توسط همراه اول!

70 درصد واردات مودم به صورت قاچاق است!

در طول سالیان اخیر همواره در قسمت‌های گوناگونی نسبت به اعمال بدون قاعده محدودیت در واردات برخی کالا‌ها با استدلال کمک به تولید داخلی شکایاتی مطرح شده است. همه این محدودیت‌های عجیب در حالی صورت پذیرفته که این میزان تولید جوابگوی مصرف کشور نبوده است. لذا با وجود چنین شرایطی همواره شاهد افزایش شدید قیمت برخی کالا‌ها و متاسفانه رونق بازار قاچاق بوده‌ایم.

در همین راستا ضمن بررسی قیمت‌های روز مودم درمی‌یابیم که هم‌اکنون این کالا در مدل‌های مختلف در فروشگاه‌های مجازی بین 400 هزار تا بیش از 5 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این بازه قیمتی نسبتاً وسیع در این کالا با توجه به ویژگی‌های هر کدام از مودم‌ها بوده است.

70 درصد واردات مودم

لازم به یادآوری است، محمدرضا فرجی تهرانی پیش‌تر هم از سال 1396 نسبت به ممنوعیت واردات مودم جهت حمایت از تولید داخل، اشاره‌هایی داشته است.

موضوع خبر ممنوعیت واردات مودم حتی در موقعی منجر به افزایش 4 برابری قیمت انواع مختلف این محصول شده بود. تا جایی که در سال 1396 با قیمت دلار 10 هزار تومان میانگین قیمت یک مودم خانگی معمولی چیزی در حدود 120 تا 130 هزار تومان ثبت شده بود، اما با توجه به افزایش قیمت دلار به 250 تا 260 هزار تومان هم جهش یافت. پس از این سال‌ها با ممنوعیت واردات افزایش قیمت ادامه داشته، تا جایی که در سال 1399 به 900 هزار تومان تا یک میلیون و 100 هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره انجام 70 درصد واردات مودم از راه قاچاق چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر