;
coinex

اینترنت طبقاتی مصداق بارز رانت و منشا بروز فساد خواهد شد

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران عقیده دارد اینترنت طبقاتی و دادن دسترسی به عده‌ای خاص منجر به رانت و فساد خواهد شد.

مدتی است که با اوج گرفتن محدودیت‌های اینترنتی، ماجرای اینترنت طبقاتی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات رسانه‌ها بدل شده است. بعد از انتشار اخباری مبنی بر دسترسی برخی اقشار و فعالان خاص به اینترنت بدون فیلتر نیز زنگ خطر راه‌اندازی اینترنت طبقاتی بلندتر از همیشه به صدا درآمد! اما ایده اینترنت طبقاتی که از همان ابتدای مطرح شدن با انتقاداتی همراه بوده،‌ حالا بار دیگر انتقاد یکی از فعالان حوزه آی‌تی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: مخالفت انجمن تجارت الکترونیکی با اینترنت طبقه بندی شده

اینترنت طبقاتی منشا فساد و رانت خواهد شد

نگرانی‌ها در خصوص گسترش اینترنت طبقاتی در کشور مربوط به این است که یک حق عمومی از دسترس همه خارج می‌شود و در اختیار اقشار خاصی قرار می‌گیرد. با اینکار، طبقات و گروه‌هایی که استدلال بر این است بیشتر به دسترسی آزاد اینترنت نیاز دارند به نیاز خود پاسخ می‌دهند اما اکثریت همچنان با اختلال، محدودیت و مسدودسازی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. موضوعی که رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران آن را سیاستی نادرست می‌داند.

قربانی در گفتگویی با ایسنا از معایب اجرایی شدن ایده اینترنت طبقاتی گفته و با اشاره به شرایط فعلی که در آن پلتفرم‌های پرکاربرد و محبوب از دسترس خارج شده‌اند، نتایج اجرایی شدن اینترنت طبقاتی را اینطور توضیح داده است:

در این شرایط باید ساختن جایگزین‌ها مورد توجه قرار گرفته شود نه اینکه رانت توزیع شود، زمانی که رانت توزیع شود، منشأ فساد خواهد شد.

به باور او اینترنت یک بستر و نیاز همگانی است که باید در دسترس عموم قرار بگیرد: «واقعیت این است که این ابزارها ابزارهای شبکه‌اند یعنی همه مردم باید به آن‌ها دسترسی داشته باشند. بنابراین ما خواسته روشنی در این مدت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای داشتیم و آن دسترسی آزاد به اینترنت است.»

اینترنت طبقاتی مصداق بارز رانت و منشا بروز فساد خواهد شد

او ضمن مخالفت با متمایز کردن طبقات خاص برای دسترسی به اینترنت، معتقد است نباید سطوح دسترسی نابرابر به شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد وجود داشته باشد. قربانی در این خصوص گفت:

«این که طبقه‌ای از بقیه متمایز باشند و به آن‌ها اینترنت بدون فیلتر داده شود یک بحث است و نباید انتقاد و اعتراضی کرد. بحث دیگر موضوع دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد مانند واتساپ و اینستاگرام است که از زمان ایجاد محدودیت‌ها کاربرانشان در انجام کارها دچار مشکل شده‌اند. ما نمی‌خواهیم از اپلیکیشن خارجی دفاع کنیم اما باید دید آیا جایگزین آن در طول سال‌ها معرفی شده است؟ مواردی را نام می‌برند که جایگزین است اما مردم چه میزان از آن‌ها استقبال کرده‌اند؟»

پیش از این، بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری و برخی از نهادها هم به ایده اینترنت طبقاتی انتقاد و با آن مخالفت کرده‌اند. مدیران برخی کسب‌وکارها و همچنین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن تجارت الکترونیک تهران از جمله مخالفان این ایده هستند که از راه‌های گوناگون مخالفت خود با اجرای این طرح را اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح اینترنت طبقاتی چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر