coinex
راهنمای خرید تکراتو

چگونه از وقت خود در شب امتحان بهترین استفاده را ببریم؟

تقریبا همه دانش‌آموزان می‌دانند که برای موفقیت در امتحانات باید بتوانند از شب قبل امتحان بیشترین استفاده را ببرند. اما از آنجا که مسئله امتحان به‌خودی خود یک فرایند استرس‌زا است و معمولا مباحث مختلفی برای یادگیری وجود دارد، چگونگی مدیریت زمان در شب‌های امتحان برای بسیاری از دانش‌آموزان یک چالش بزرگ است. تا جایی که حتی مرور درس‌هایی که دانش‌آموز در طول سال آموخته، سخت و طاقت‌فرسا است. در ادامه چند تکنیک کاربردی برای مدیریت زمان شب‌های قبل از امتحان را مرور خواهیم کرد. همراه ما باشید.

۱. جدول زمانی مفید و موثر داشته باشید

تنظیم جدول زمانی اولین و مهم‌ترین قدمی است که هر دانش‌آموز شب امتحان برمی‌دارد. برنامه مطالعه به شما کمک می‌کند زمان خود را به شکل موثری ساختاربندی کنید و مطمئن شوید فرصت کافی برای تمام موضوعات مهم را قبل از امتحان دارید.

با شناسایی موضوعات کم‌اهمیت که باید کنار بگذارید و مباحثی که حتما نیاز به مرور دارند شروع کنید و بعد زمان‌بندی مشخصی را به مرور هر موضوع اختصاص دهید. دقیقا بنویسید که برای مرور هر موضوع چقدر زمان می‌گذارید. این کار به شما کمک می‌کند از تک‌تک ساعت‌های شب قبل از امتحان بیشترین بهره را ببرید.

۲. وظایف خود را بر اساس اولویت فهرست‌بندی کنید

شب امتحان فرصت خوبی برای مطالعه صفر تا صد کتاب نیست! باید چند بخش مهم را انتخاب کنید، بخش‌ها را اولویت‌بندی کرده و روی موضوعاتی کار کنید که بیشتر چالش‌انگیزند. مباحثی که به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند و یادگیری آنها پیچیده‌تر از مفاهیم بخش‌های دیگر است.

یک برگه کاغذ بردارید و تمام کارهایی که باید امشب انجام دهید را به ترتیب اهمیت روی آن بنویسید. این اولین و مهم‌ترین قدم برای مدیریت زمان و اطمینان از پوشش‌دادن مفاهیم و موضوعات مهم در شب امتحان است.

۳. تایمر و زنگ هشدار داشته باشید

یکی از ابزارهای فو‌ق‌العاده مفید برای مدیریت زمان شب امتحان، ساعت‌های زنگی یا تقویم‌های آلارم دار هستند. به این ترتیب می‌توانید مدت‌زمان مشخصی را برای مطالعه یک مبحث یا استراحت در نظر بگیرید، با تمرکز بیشتر درس بخوانید و هر زمان زنگ ساعت به صدا درآمد استراحت کنید.

۴. عوامل حواس پرتی را از اطراف حذف کنید

چگونه از وقت خود در شب امتحان بهترین استفاده را ببریم؟

لوازم و ابزار الکترونیکی در بسیاری از موارد به‌عنوان وسایل کمک‌درسی کاربرد دارند، اما فرصت خوبی برای به تعویق انداختن کارها و پرت‌کردن حواس دانش‌آموز مخصوصا شب امتحان فراهم می‌کنند. مرور شبکه‌های اجتماعی را به تایم استراحت محدود کنید تا هنگام مطالعه در این شب حساس حواستان را پرت نکنند. تلفن و سایر وسایل مزاحم خود را خاموش کنید یا با استفاده از برنامه‌ها یا افزونه‌های مرورگر، وب‌سایت‌های مزاحم یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را تا زمان مشخصی مسدود کنید.

۵. استراحت و مطالعه را با هم داشته باشید

مطالعه بی‌وقفه شرط موفقیت نیست. مغز ما برای تثبیت داده‌های آموخته‌شده به استراحت نیاز دارد. علاوه بر خواب شب امتحان که باید کافی و به‌اندازه باشد، در طول روز وقفه‌هایی برای استراحت و شارژ مجدد در نظر بگیرید. می‌توانید به‌ازای هر ۲۵ دقیقه مطالعه مثلا ریاضی کلاس نهم، ۵ دقیقه استراحت شامل مدیتیشن، پیاده‌روی، بازی، موسیقی و … داشته باشید و بعد از ۵ دقیقه استراحت با انرژی و تمرکز مضاعف درس‌خواندن را ادامه دهید. می‌توانید این بازه زمانی را به‌دلخواه تغییر دهید و آن را حداکثر به ۱ ساعت مطالعه بی‌وقفه و بعد استراحت برسانید.

۶. استراحت کافی داشته باشید

چگونه از وقت خود در شب امتحان بهترین استفاده را ببریم؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند هرچقدر هم مطالعه کرده‌اند، ساعت‌های شب امتحان را نباید با استراحت از دست بدهند. در حالی که خواب کافی اصلی‌ترین شرط موفقیت در امتحانات است. هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابید تا سر جلسه کاملا هوشیار و متمرکز باشید. مطالعه تا صبح نه‌تنها هیچ بازدهی مثبتی بر حافظه ندارد، تمرکزتان را به‌طور کامل از بین می‌برد؛ تا جایی که ممکن است دانسته‌های قبلی خود را هم فراموش کنید!

۷. نظم و ترتیب را رعایت کنید

شب امتحان مثل همیشه ابزار و لوازم مطالعه را مرتب و منظم نگه دارید و قبل از شروع مطالعه مطمئن شوید همه لوازم موردنیاز را دور خود جمع کرده‌اید. به این ترتیب هنگام درس‌خواندن مدام دنبال وسایل خود نمی‌گردید و به‌جای آنکه وقت خود را این‌گونه هدر دهید، از آن برای مطالعه بهترین استفاده را می‌برید.

منظم ماندن تاثیر شگفت‌انگیزی بر مدیریت موفقیت‌آمیز امتحانات می‌گذارد. اگر واقعا می‌خواهید به اهداف خود برسید، در کنار استراتژی‌های مدیریت زمان، نظم و ترتیب را هر لحظه و هر جا رعایت کنید، در این دوران پر استرس با خود مهربان باشید و از سلامت روان خود مراقبت کنید.

۸. در صورت نیاز کمک بگیرید

شب امتحان یا هر شب دیگر در طول مدرسه، مدیریت زمان یک مهارت مهم برای تمام دانش‌آموزان است و مثل هر مهارت دیگری، برخی در آن عالی و برخی ضعیف عمل می‌کنند. اگر احساس می‌کنید ضعف در این مهارت شب‌های امتحان بیشتر از همیشه خود را نشان می‌دهد، حتما با یک دوست، معلم، اعضای خانواده یا مشاور تحصیلی صحبت کنید و از او کمک بخواهید. این افراد عموما راهکارهای خوبی پیش پای شما می‌گذارند و به شما کمک می‌کنند بفهمید برای آنکه بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید باید برنامه سفت و سختی داشته باشید یا عادت خاصی را تغییر دهید تا شب امتحان پرانرژی و سرپا بمانید.

استراتژی مدیریت زمان شما هرچه باشد، شخص یا موسسه‌ای پیدا می‌کنید که در همان زمینه به شما مشاوره دهد.

سخن پایانی

آموخته‌های لحظه‌آخری، همان‌هایی که درست چند دقیقه قبل از امتحان نگاهی به آنها می‌اندازید، بیشتر از آنکه در امتحان به‌عنوان اطلاعات آموخته‌شده کمکتان کنند، تمرکز ذهن را برهم زده و نظم اطلاعات آموخته‌شده را برهم می‌زنند. پیشنهاد می‌کنیم شب قبل از امتحان بیشتر از آنکه به‌فکر یادگیری مجدد دروس باشید، به سلامت جسم و ذهن خود بپردازید و با زمان‌بندی درست، وقفه‌های استراحت بین مطالعه، خوردن غذاهای سالم و حذف عوامل حواس‌پرتی، خود را برای یادگیری موضوعات مهم درسی و استراحت تا لحظه امتحان آماده کنید. فراموش نکنید که طبق مطالعات، خوابیدن شب امتحان به‌مراتب بهتر از بیدارماندن است.

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر