coinex
راهنمای خرید تکراتو

ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان ؛ حداقل و حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟ [+شیوه جدید جذب معلم]

دیوان عدالت اداری طی رای هیئت عمومی ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان را ابلاغ کرده که این تصمیم از کنکور 1402 و پس از آن اجرایی خواهد شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از نبض بازار، با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، شرط سنی 24 سال برای داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان باطل اعلام شد و مطابق با این رای، داشتن حداقل سن هجده سال تمام و حداکثر چهل سال (براساس ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری) مبنای ورود به دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: حقوق سالانه معلمان در کشورهای مختلف چقدر است؟

ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان به رای دیوان عدالت اداری

در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی‌بر ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان که برای کنکور 1402 و بعد لازم الاجراست، ذکر شده است:

«اولاً دانشجویان متعهد خدمت موضوع قانون مذکور از آغاز تحصیل خود استخدام می‌گردند و بر همین اساس رعایت مقررات عمومی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در خصوص آنها الزامی است.

ثانیاً براساس ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر سن استخدام مشخص شده و مقرره مورد شکایت با وجود استناد به ماده مذکور حداکثر سن استخدام را 24 سال تعیین نموده که مغایر با سن مقرر در بند قانونی فوق بوده و استناد به ماده 43 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز نمی‌تواند دلیلی بر تعیین حداکثر سن به میزان 24 سال باشد و پیش بینی حداکثر سن 24 سال در بند مورد شکایت باعث محروم شدن بسیاری از افرادی که حائز شرایط عمومی استخدام هستند می‌گردد.

بنا به مراتب فوق، شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری سال 1401 موضوع بند 4 شرایط اختصاصی خلاف قانون و خارج از حدود اختیار ابطال می‌شود.»

ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان

 

مخالفت آموزش پرورش با ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان [بروزرسانی 23 مرداد 1402]

با وجود اعلام قبلی مبنی بر رای دیوان عدالت اداری جهت ابطال شرط سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، حالا معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفته:

واحد حقوقی آموزش و پرورش در حال بررسی موضوع ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان است. ما نمی‌توانیم فردی را که 40 سال سن دارد به عنوان معلم دوره ابتدایی استخدام کنیم، وظیفه ما تعلیم و تربیت است نه استخدام و امیدواریم گزارشی که ارائه خواهیم داد بتواند بر روی این رأی تأثیر داشته باشند.

شیوه جدید جذب معلم اعلام شد [بروزرسانی 29 مرداد 1402]

به گزارش تکراتو به نقل از تسنیم، دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور ۱۴۰۲ به پذیرش ۳۰ هزار و ۴ دانشجو معلم اقدام می‌کند که برای نخستین بار ۲۱۰۰ نفر از این ظرفیت با مشارکت سایر دانشگاه‌ها تکمیل می‌شود.

پیش از این رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح “بورس معلمی” با هدف جذب دانشجویان برتر سایر دانشگاه‌ها در شغل معلمی خبر داده و گفته بود: به همت وزیر علوم، برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلی بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های سطح یک به تصویب رسیده است و بخشی از نیاز به معلم را از میان دانشگاه‌های سطح یک تامین می‌کنیم.

ضوابط تحصیل دوره فرهنگیان مشترک با دانشگاه‌های دولتی «مدارک دوگانه» بدین شرح است: این دوره با مشارکت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر دولتی در رشته‌های تحصیلی مورد نیاز آموزش و پرورش در دوره کارشناسی برگزار می‌شود.

تمام مراحل انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی و گزینش قبل از ورود به دانشگاه برای داوطلبان این رشته‌ها حاکم است.

پذیرفته‌شدگان باید بخشی از واحدهای درسی مربوط به دانش تربیتی عام و دانش تخصصی محتوایی را طبق برنامه درسی توافق شده در دانشگاه مشارکت‌کننده و واحدهای درسی مربوط به دانش محتوایی تربیتی، مهارتی و کارورزی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. ارائه دروس اختیاری توسط هر دو دانشگاه امکان‌پذیر خواهد بود.

تحصیل در دانشگاه مشارکت‌کننده و دانشگاه فرهنگیان به ترتیب زیر خواهد بود:

بعد از اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش، پذیرفته‌شدگان ملزم هستند در دانشگاه مشارکت‌کننده ثبت‌نام و به مدت دو سال تحصیل کنند.

ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان
ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان

دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی دانش تربیتی عام و دانش تخصصی محتوایی در دانشگاه مشارکت‌کننده و تایید صلاحیت‌های عمومی آنان توسط هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش جهت گذراندن سایر واحدهای درسی دانش و محتوایی تربیتی مهارتی و کارورزی از سوی دانشگاه مشارکت‌کننده با مکاتبه به همراه پرونده تحصیلی به دانشگاه فرهنگیان جهت ادامه تحصیل معرفی خواهد شد و از دانشگاه مشارکت‌کننده منفک می‌شوند.

طبق آنچه که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور منتشر شده است، پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و رجایی به صورت بومی‌پذیری است. شرط حداکثر سن ۲۴ سال همچنان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است.

شرط سن از کنکور 1403 به بعد

البته به موجب رأی دیوان عدالت اداری شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان ابطال شده است؛ با این حال عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش در این باره به تسنیم گفت: با توجه به اینکه اقدامات لازم برای پذیرش دانشجو برای کنکور ۱۴۰۲ از یک سال قبل انجام و اطلاع‌رسانی شده است، اجرای رأی دیوان عدالت اداری برای کنکور ۱۴۰۲ امکان‌پذیر نیست و هر گونه تغییر از سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.

اگر داوطلبان رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و رجایی را انتخاب کنند بر اساس ضوابط و مقررات از میان واجدین شرایط در آزمون بر اساس اولویت‌های انتخابی تا دو برابر ظرفیت پذیرش برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیت‌های عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.

معرفی داوطلب جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبولی نهایی در دانشگاه نیست.

در زمان اعلام اسامی چند برابر ظرفیت برای مصاحبه، معاینه و گزینش که بعد از مرحله انتخاب رشته انجام می‌شود فقط داوطلبانی به مصاحبه دعوت می‌شوند که اولاً مبلغ ۳۶ هزار تومان به صورت الکترونیکی بابت علاقه‌مندی به این رشته‌ها را پرداخت کرده و ثانیاً نسبت به انتخاب رشته‌های این دانشگاه در فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

کسب حداقل نمره کل ۶۰۰۰ و بالاتر برای مجاز شدن به انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط در آزمون سراسری ضروری است. داشتن حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم برای پذیرش دانشجو ملاک عمل خواهد بود.

فرمول جدید استخدام آموزش و پرورش ؛ 70 هزار نفر استخدام می‌شوند؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، درباره آخرین تغییرات مواد مربوط به آموزش و پرورش در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: اخیرا در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مصوب شد که آموزش و پرورش به میزان «خروج نیرو» از این وزارتخانه در سال، «جذب نیرو» داشته باشد؛ البته این امر در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و باید دید در صحن مجلس هم رای می‌آورد یا خیر.

ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان
ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، قاسم احمدی لاشکی  افزود: این خروج نیرو از آموزش و پرورش می‌تواند ناشی از بازنشستگی، بیماری فرد، فوت، استعفاء و یا اخراج و… باشد و طبق این مصوبه، آموزش و پرورش می‌تواند به اندازه نیروهایی که از این وزارتخانه خارج شده‌اند، جذب نیرو داشته باشد. در واقع ما باید در آن سال، آزمون دانشگاه فرهنگیان را برگزار و نیروی جدید جذب کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این امر کار بزرگی است که اگر در صحن علنی مجلس هم تصویب شود، به نظرم دغدغه بزرگی از آموزش و پرورش یعنی دغدغه نیروی انسانی را کم می‌کند، تصریح کرد: برای مثال اگر سالانه ۷۰ هزار نیرو از آموزش و پرورش بیرون رفته‌ باشند، ما در عرض پنج سال قانون برنامه هفتم توسعه می‌توانیم ۳۵۰ هزار نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم. اگر این اتفاق رخ ده،د بزرگترین مشکل آموزش و پرورش حل می‌شود.

لاشکی در عین حال خاطر نشان کرد: این مصوبه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم رای آورده است و باید منتظر بود تا در صحن علنی رای آورد. اگر این اتفاق رخ دهد سازمان برنامه و بودجه مکلف می‌شود منابع لازم را سالانه پیش بینی کند.

نهضت سوادآموزی منحل می‌شود؟

وی در خصوص اظهارات عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر انحلال نهضت سوادآموزی و انتقال ماموریت‌های آن به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش توضیح داد: ما هم در همین حد این امر را شنیده‌ایم اما تا زمانی که این امر قانون نشود، نمی‌توان به آن استناد کرد. طبیعتا نمایندگان مجلس این اختیار را دارند که لایحه برنامه هفتم ارسال شده از سوی دولت را کم و زیاد کنند، آخرین مصوبات خود را به شورای نگهبان بفرستند تا قانون شود؛ بنابراین فعلا راجع به آنچه «نه به دار است و نه به بار» صحبت نمی‌کنم.

تدوین سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر لزوم تدوین سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش مطابق با آنچه در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: از نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش و صحرایی، وزیر فعلی این وزارتخانه تشکر می‌کنم که در رفت و برگشت‌هایی که با دوستان دولت برای آماده سازی لایحه برنامه هفتم انجام دادند، نهایتا در این لایحه درج کردند که سرمایه نیروی انسانی آموزش و پرورش باید تعیین تکلیف شود. در بحث نیروی انسانی هم کمیت و هم کیفیت باید برایمان مهم باشد.

وی ادامه داد: اگر معلم امروز نتواند با نسل امروز ارتباط برقرار کند، کیفیت کار ما حتما با مشکل مواجه می‌شود. از این رو یک بند کامل در برنامه هفتم درباره سرمایه انسانی وجود دارد تا نیروی انسانی آموزش و پرورش را از نظر کمی و کیفی مورد توجه قرار دهیم. شیوه جذب هم به این صورت است که حتما از درگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی جذب شود.

لاشکی در پاسخ به اینکه موارد یاد شده در خصوص جذب نیرو پیش از این نیز وجود داشت، دقیقا در برنامه هفتم به چه جزئیاتی در این خصوص پرداخته شده است؟، بیان کرد: تا الان این امر را داشتیم، اما آیا اجرا می‌شد؟، آیا سازمان برنامه و بودجه این امر را پشتیبانی می‌کرد؟، آیا سازمان امور اداری و استخدامی به این امر تن می‌داد؟. می‌گفتند این امر چیزی است که کلی نوشته شده است. از این رو ما این موارد را به صورت ریز در متن لایحه برنامه هفتم توسعه درج کردیم هر کدام از این نهادها در کجای کار باید دست ما را بگیرند و اینطور نباشد که بگویند ما مسئولیتی در این موضوع نداریم؛ در واقع ما مسئولیتی قانونی بر عهده آنها گذاشتیم. البته در حال حاضر دستگاه‌ها همکاری خوبی با ما دارند اما این مسئولیت قانونی را بر عهده آنها قرار دادیم تا اگر فردا روزی همکاری لازم انجام نشد، بگوییم ترک فعلی اتفاق افتاده است، دستگاه‌های ناظر اینها را رصد کنند و همه توپ‌ها در زمین آموزش و پرورش نیفتد.

راه‌اندازی بانک جامع سوابق تحصیلی و پرونده الکترونیک برای دانش‌آموزان

ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان
ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره الزام به راه‌اندازی بانک جامع سوابق تحصیلی و پرونده الکترونیک برای دانش آموزان که در لایحه برنامه هفتم آمده است، اظهار کرد: نبود بانک جامع اطلاعاتی از اشکالات بزرگ کشور و نه تنها وزارت آموزش و پرورش است. در حال حاضر بانک جامعی در خصوص دانش آموزان نداریم. باید سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش یک دست شود و در این راستا برای داشتن اطلاعات سوابق تحصیلی یک سامانه جامع داشته باشیم و در حال انجام تعاریف این بانک جامع سوابق تحصیلی هستیم.

وی افزود: برای مثال باید بدانیم در چه مدرسه‌ای در کشور، چه کلاسی از آن مدرسه، چه دانش آموزی، در چه پایه‌ای و با چه مشخصاتی مشغول تحصیل است و معلم او چه کسی است. راه‌اندازی این بانک جامع دغدغه ما را در حوزه اطلاعات جامع دانش آموزان کم می‌کند که امیدواریم به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابطال شرط سنی دانشگاه فرهنگیان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (103 نظر)

    من خودم دیپلم تجربی با معدل ۱۸.۸۰ دارم
    سنم ۲۵ ساله به شغل معلمی خیلی خیلی علاقه دارم ولی بنا به دلایلی نتونستم تو سن قانونی وارد این شغل بشم.
    اگه این جور باشه بتونم به آرزوم برسم که هزار بار خدا رو شکر میکنمممممم.
    برداشتن شرط سنی کار کاملا عادلانه ای است
    در در عوض افراد علاقه مند و باسواد میتونن به امر تعلیم و تربیت مشغول بشن

    پاسخ

    قدرت تفهم با سواد داشتن فرق می کنه
    چرا بعضی پزشکان و افراد باسواد بدنبال معلم خصوصی برای فرزندانشان هستند

    پاسخ

    چون خودشان حوصله ی تدریس ندارند ☺

    پاسخ

    سلام، خیلی بد شده است
    یک زمانی معلمی چقدر حرمت داشت…
    با این شرط سنی برای استخدامی ماده 28
    الان کافی نت دار، بقال، آب هویج بستنی فروش محله ما(شهرستان بهارستان) معلم شدن
    همشون از طریق آزمون استخدامی ماده 28
    ایکاش قانون های آ.پ توسط آ.پ تعیین می شد نه با سیاست های مصلحتی کشور

    پاسخ

    شما با اون خصلت بخل و تنگ نظری بهتر بود اسم ایران من رو برای کاربریتون انتخاب نمیکردین
    شما بخیل ها لازم نیست فاز وطن پرستی و دلسوزی بگیرین ، آینده ی بچه ها وابسته به سن معلم نیست وابسته به لیاقت معلمه که لیاقت هم شکر خدا به سن نیست

    پاسخ

    آقای فرهاد که حیف این اسم اون عاشق اسطوره ای رو یکی مثل شما باشه اگه معلم شدن یک بقال شانیت این شغلو پایین میاره همون بهتر که شان این شغل پایین بیاد وقتی آدماش دید بالا به پایین دارن

    پاسخ

    اون کافی نتی و بقال که به نظر شما شآن معلمی رو پایین آورده چه بسا یه جوان نخبه ای بوده که بنا بر مشکلات و قفل شدن استخدامی در زمان جوانی و سن مناسبش از حق اش محروم شده و بناچار برای امرار معاش مجبور شده دنبال این کارها بره که به زعم شما افت کلاس داره.
    درثانی این فارغ التحصیلان جوان ۱۷ -۱۸ ساله ای که به زور و ضرب کلاسهای تقویتی و تست زنی حائز رتبه دانشگاه فرهنگی شده ولی هیچ درکی از معلمی و نظام تعلیم و تربیت ندارند حرمت معلمی هستن نه؟؟؟

    پاسخ

    سلام
    لطفا یه نفر پاسخ بده که جذب معلم از دانشگاه های سطح یک از بین دانشجو های جدیدالورود سال۱۴۰۲ انجام میشه یا منی که الان ترم ۶ هستم هم میتوانم شانسم رو برای واردشدن به دانشگاه فرهنگیان امتحان کنم؟

    پاسخ

    سلام .اتفاقا کاری درست کردن که شرط سنی افزایش دادن .اون وقت که یک معلم باسواد پذیرش میشه .چون افراد لایق خیلی داریم که به خاطر شر ط سنی رد شدن .آخه من یک معلم میشناسم به خاطر غرور انرژی جوانی .بچه مردم هرحرف شنوی نکرد زد تمام زیبای صورتش ازبین برد .بچه مردم امانتن نه عروسک که هروقت حوصله آسون سر رفت بزنش نگارش کنن .

    پاسخ

    سلام .اتفاقا کاری درست کردن که شرط سنی افزایش دادن .اون وقت که یک معلم باسواد پذیرش میشه .چون افراد لایق خیلی داریم که به خاطر شر ط سنی رد شدن .دمتون گرم

    پاسخ

    سلام مظلوم‌ترین نسل در تاریخ می‌توان دهه شصتی ها نام برد من متولد۶۸هستم زمان ما نه دانشگاه فرهنگیان پذیرش داشت ونه معدلمون در کنکور تاثیر داشت حالا صاحب فرزند هستیم ومدرک کارشناسی خیلی خوب میتونیم با دانش آموزان ارتباط برقرار کنیم کاش این فرصت رو برای ما هم فراهم کنن

    پاسخ

    واقعا جای تاسف داره این رای… باید سر در آ.پ رو با این رای گل گرفت… همین الان هم وضعیت اپ جالب نیست چه برسه با این رای فاتحه کشور رو با این رای خواهید خوند… آثار مخرب این رای چند سال دیگه رو خواهد شد ..به عنوان یک تحصیل کرده پیشنهاد میکنم جلو این رای رو بگیرید سن پذیرش باید 22 سال باشد نه 30 یا 40 سال… اپ رو تبدیل میکنید به خانه ی سالمندان… دلسوزان نظام کجا هستند… آینده ی کودکانمان در خطر است … هرچه زودتر باید تجدیدنظر صورت بگیره

    پاسخ

    شما با اون خصلت بخل و تنگ نظری بهتر بود اسم ایران من رو برای کاربریتون انتخاب نمیکردین
    شما بخیل ها لازم نیست فاز وطن پرستی و دلسوزی بگیرین ، آینده ی بچه ها وابسته به سن معلم نیست وابسته به لیاقت معلمه که لیاقت هم شکر خدا به سن نیست

    پاسخ

    توبحث تربیت واقعا ۱۸ سال سن کمی هست ادم ۱۸ ساله خودش نیاز به تربیت وراهنمایی داره چرا بعضیا اینقد حساسیت نشون میدن

    پاسخ

    جناب معاون حقوقی ک می فرمایند ما نمی توانیم یک فرد 40 ساله را بعنوان معلم ابتدایی انتخاب کنیم، پس چرا از طریق ازمون استخدامی یک فرد 40(بعضا 45 ساله) هم میتواند معلم ابتدایی بشود؟؟

    پاسخ

    ابطال شرط سنی فقط تامین شغل معلمی دهه شصتی ها نیست .دهه شصتی ها اکثرا تصلیکرده و فوق لیسانس و با تجربه هستند .زمان ما ورود به دانشگاه خیلی سخت بود و با هزار زحمت درس خوندیم و عمرمان و جوانی مون رو گذاشتیم حالا که سن مون رفته بالا، شما میگین چهل ساله ها یا سی ساله ها حق ندارند معلم باشند ؟ این حرف تون ظالمانه و بی انصافی هست .

    پاسخ

    سلام.بهترین کار ممکن رو کردند .دهه شصتی ها اکثرا زحمت کشیدند و فوق لیسانس گرفتند و الان بیکارند و جوانی شون رفته بر باد .به اندازه کافی به دهه شصتی ها ظلم شده ; برای چی اعتراض میکنید .چهل ساله ها آدم نیستند ؟سس ساله ها آدم نیستند ؟این همه درس خوندیم و زحمت کشیدیم و برای ما هم آینده نیاز هست .ما هم حق داریم شغل خوبی داشته باشیم.

    پاسخ

    سلام اداره آموزش وپرورش اعتراص کرده بررای ابطال شرط سن اگر قراره اجرایی نشه باید زودتر مشخص بشه یک عده ای از بلا تکلیفی دربیان.

    پاسخ

    سلام اداره آموزش وپرورش اعتراص کرده بررای ابطال شرط اگر قراره اجرایی نشه باید زودتر یک عدهای مشخص که از بلا تکلیفی دربیان.

    پاسخ

    سلام وقت بخیر پس کی این رای دیوان برای حذف محدودیت سنی فرهنگیان به طور رسمی اعلام میشه فرا مهلت آخر انتخاب رشته است

    پاسخ

    الان شرایط چطور شد یکی ب منم توضیح بده
    اونی که دیپلم داره تا چهل سال می‌تونه وارد دانشگاه فرهنگیان بشه؟

    پاسخ

    ای کاش شرط معدل هم حذف میشد خیلی ها هستند که به دلایلی معدل کمی دارند ولی با استعداد هستند و شرایط زندگیشون باعث شده نتوانند درست درس بخوانند و معدلشون زیر ۱۴ بشه و این درست نیست که از معلم شدن محروم بشن

    پاسخ