coinex
راهنمای خرید تکراتو

گستردگی مرزهای هخامنشیان فراتر از چیزی بوده که تصور می‌شد

جدیدترین کشفیات باستان‌شناسی حاکی از این است که گستردگی مرزهای هخامنشیان فراتر از تصورات قبلی بوده است. اما قلمرو هخامنشی تا کجا امتداد داشته است؟

غالب مورخان با هر رویکردی به تاریخ ایران باستان بر این موضوع که پادشاهی هخامنشیان یکی از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ بوده اتفاق نظر دارند. بنابر شواهد باستان‌شناسی و داده‌های تاریخی، امپراتوری هخامنشیان در اوج گسترش خود سرزمینی بود از بالکان و اروپای شرقی در غرب تا دره سند در شرق که هخامنشیان را در شمار 10 امپراتوری بزرگ تاریخ و از اولین‌ها قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مکان های دیدنی شیراز ؛ معرفی جاهای دیدنی تفریحی، تاریخی و گردشگری شیراز در فصل‌های مختلف

گستردگی مرزهای هخامنشیان واقعا چقدر بوده است؟

بنابر داده‌های تاریخی، شاهنشاهی هخامنشی در بزرگ‌ترین گستره سرزمینی خود از بالکان و اروپای شرقی در باختر و تا دره سند در خاور امتداد داشت. این شاهنشاهی در زمان خشایارشای یکم به بالاترین مساحت خود رسید که حدود ۸ میلیون کیلومتر مربع (۳٫۱ میلیون مایل مربع) بود. منطقه‌ای که شامل مصر، سوریه، عربستان، عراق، ایران، ترکمنستان، قزاقستان، قطر، بحرین، چین، هند، پاکستان، افغانستان، تونس، لبنان، فلسطین، اسرائیل، گرجستان، ترکیه، چاد، سودان و بسیاری مناطق دیگر از دنیای امروزین می‌شد.

هخامنشیان نخستین امپراتوری یکپارچه‌ای بودند که برای بیش از 200 سال بر این گسترده وسیع فرمان راندند و اولین ابرقدرت تاریخ نیز شناخته می‌شوند. از سویی، یکی از رکوردهای خاص هخامنشیان، حکمرانی بر 44 درصد از جمعیت کل کره زمین در زمان اوج گسترش قلمرو است که مورد مشابهی در تاریخ ندارد.

اما گستردگی مرزهای هخامنشیان موضوعی به شمار می‌رود که همیشه مورد بحث مورخان و باستان‌شناسان بوده است. آخرین داده‌های تاریخی بر همان قلمروی که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره کردیم تاکید دارند، اما حالا کشف یک کاخ هخامنشی به همراه سنگ‌نبشته داریوش بزرگ هخامنشی در فاناگوریا در خاک روسیه فعلی، تمام معادلات تاریخی درباره وسعت پادشاهی هخامنشیان را تحت‌الشعاع قراره داده است. به نحوی که ممکن است نیاز به یک بازنگری اساسی در دانسته‌های پیشین درباره قلمرو هخامنشیان وجود داشته باشد. اما آیا واقعا قلمرو هخامنشیان تا روسیه امروزی امتداد داشته است؟

گفتنی است که سالها پیش نیز کشف قدیمی‌ترین فرش جهان با نقوش برگرفته شده از طرح‌های هخامنشی در دره پازیزیک در ابتدای رشته‌کوه آلتای در روسیه، سوالات زیادی درباره ارتباطات این منطقه جغرافیایی با هخامنشیان طرح کرده بود. قالی پازیریک از نظر تاریخی یک اکتشاف مهم و البته سوال برانگیز است چراکه تمام نقوش و سبک بافت آن مشابه قالی ایرانی است اما محل کشف آن کیلومترها دورتر از خاک ایران است.

گستردگی مرزهای هخامنشیان فراتر از چیزی بوده که تصور می‌شد
قالی پازیریک؛ قدیمی‌ترین فرش جهان

شواهد باستان‌شناسی نیز حاکی از این است که این قالی در محل کشف بافته شده و احتمال انتقال آن از مسیرهای تجاری به این منطقه بسیار پایین است. در واقع این سخن به این معناست که کشف این قالی در پازیریک در روسیه، احتمالا نشانگر حضور قدرتمند فرهنگی (و احتمالا سیاسی) هخامنشیان در این منطقه است. حال و با کشف کاخ هخامنشیان در خاک روسیه امروزین، باید دید مورخان چه ایده‌های جدیدی درباره نوع حضور هخامنشیان در روسیه دارند!

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره گستردگی قلمرو هخامنشیان چیست؟ آیا پادشاهی هخامنشی بزرگترین امپراتوری تاریخ بوده است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (397 نظر)

    من در مقابل عظمت و قدرت و شکوه و جلال و اقتدار حکومت هخامنشیان زره ای شک ندارم و تنها نگرانی من از یک سری اشخاص نادان و بیسواد است که بعضی مواقع نابخردانه در مورد اجداد ایرانی خود با افکار دروغین و پوسیده مقایسه می کنند و سعی در تخریب تاریخ ایران زمین با همان افکار پوسیده هستند و حال و روز وسرگذشت ما ثمره همین کردار دروغین تندروهای افراطی است که بزرگان باید در این زمینه چاره ای اندیشید

    پاسخ

    دوست عزیز کسانی که به تاریخ ایران و بزرگان ایران و ایرانیان توهین می کنند ایرانی تبار نیستند بلکه تخم و ترکه مهاجمان مغول و تازی در کشور ما ایران هستند

    پاسخ

    والله دنیا مال ماست.

    پاسخ

    مرزهای امپراتوری هخامنشیان از دره پنجاب در هندوستان تا مقدونیه و قسمت هایی از جنوب رومانی بلغارستان و اندکی از جنوب اوکراین و مناطق مرکزی روسیه امروز امتداد داشته و از شمال لیبی و مصر تا کوهای هندوکش در‌ شرق افغانستان و از شمال نیز کشورهای ترکمنستان قسمت هایی از ازبکستان و تمام تاجیکستان را شامل می‌شد و از جنوب تمام سرزمین های جنوب خلیج فارس همچون عمان و قطر و بحرین

    پاسخ

    امیر با تو دعوت ندارم اما صد تا کوروش فدای یه تار موی امام زمان ( عج)

    پاسخ

    سید یعنی عرب،حق داری نسبت به کوروش دشمنی داشته باشی چون دشمن این آب و خاکی و کوروش پدر تو نیست که احساسی نسبت به کوروش داشته باشی ،چرا صدتا کوروش فدای امام زمان ،میلیون ها سید فدای کوروش و میلیون ها سید فدای امام زمان،عرب زاده سعی کن از خودتان مایه بذارید نه از پدر ما ایرانیان ،تو سگ کوروش هم نمیشی

    پاسخ

    بی شعور هایی که هی به هم توهین میکنین هم دین و هم تاریخ ما مقدس هستند هم تاریخ و هم دین چرا هی تفرقه افکنی میکنید😡😡😡

    پاسخ

    تویه عرب پرست هم وطن ما نیستی پس کامنت با نام هم وطن نذار

    پاسخ

    دوست ارجمند دین و تاریخ نمی توانند هردو مقدس باشند چون پارادوکس هم هستند و جمع نقیضین هستند و همدیگر را نقض می کنند چون تاریخ و علم دین را نقض می کنند و دین هم دانش و علم را نقض

    پاسخ

    تاریخ ایران باستان طلاست
    پاینده ایران …

    پاسخ

    اقا یکی نیس به این ترکا و عرب پرستا بگه بیایین پایین سرمون درد گرفت اخه شماها اصلا در حد و اندازه‌ای هستین که بخوایین اسم کوروش رو ببرین این ترکا که از رو نمیرن هرکاری هم بکننین از رو نمیرن اون عرب پرستا رو هم برین مادرشونو از زیر شیخ سلمان دربیارین خودشونو میکشن

    پاسخ

    آری حکومت امپراتوری هخوامنشییان بزرگترین ومتمدنترین وقانونمندترین وهمینطور قدرتمند ترین امپراتوری روی زمین در دوران باستان بوده اما متاسفانه بی کفایتی دارا وخیانت بعضی از اطرافیانش باعث شکست ونابودی آنان در مقابل اسکندر شده همیشه همینطور بوده جای که نباید شکست خورد ایرانیان شکست می خورن باید قبول کرد که ایرانیان خیانت کار وچاپلووس زیاد دارند

    پاسخ

    چشم بسته غیب نگو،وقتی تاریخ نسب نخواندی الکی قضاوت نکن ،ایرانی خیانتکار ندارد کسانی که خیانت به ایران و ایرانیان می کنند ریشه در ایران ندارند و فرزندان اعراب و ترکان غز هستند که در ایران همرنگ ما شده اند نمونه بارز آن سلمان فارسی هست که ایرانی نبود بلکه یهودی آریوسی بود که زمان قباد اول اجدادش وارد ایران شدند ،یا اسواران در جنگ قادسیه که از قوم جت هندی بودند که به ایرانیان در جنگ قادسیه خیانت کرده و به اعراب پیوستند و تمام عرب هایی که زمان صفویه وارد ایران شده اند الان در لباس ایرانی به ایران و ایرانیان خیانت می کنند

    پاسخ

    قابل توجه دوستانی که میخوان اسناد تاریخی ویافته های باستان شناسی رو زیر سوال برده وبجاش استناد کنند به روایت وقصه ادیان
    حداقل توهمون شاخه هم درست مطالعه کن تا بدونید به چی بارداری
    خب از آنجایی که طبق گفته تورات ابراهیم با ساره خواهر خودش از مادری دیگر ازدواج کرده بوده که البته اینکار در اون جامعه و فرهنگ چیز بدی نبوده ولی با جوامع و فرهنگ امروزی کاری ناشایسته،وازنظر اسلام حرامه پس نوادگان اسحاق حرامزاده اند؟
    کیا مدعی بودند از نوادگان اسحاق هستند؟

    پاسخ

    این جمعیت شماری ۱۳۸۴ هست قدیمه
    در سال 1384 هجری شمسی، کل جمعیت ترکهای دنیا حدود چهارصد ( 400 ) میلیون نفر می باشد که در نقاط مختلف دنیا بشرح ذیل سکونت دارند: الف- کشورهایی که زبان رسمی و نوشتاری آنها ترکی است و مستقل می باشند، هفت( 7 ) کشورمی باشند که عبارتند از : کشورهای ازبکستان ، قزاقستان ، قبرس شمالی ، ترکیه ، ترکمنستان ، کشور آذربایجان و کشور قرقیزستان .
    ب- سرزمینهایی که جمهوری بوده و بصورت خود مختارند و زبان رسمی و نوشتاری آنها ترکی است ولی در کنار آن زبان مشترک دیگری نیز دارند، که دوازده جمهوری می باشند و عبارتند از :
    1- جمهوری ترک آ لتای
    2- جمهوری ترک حاکاس
    3- جمهوری ترک تانوتوا
    4- جمهوری ترک تاتارستان
    5- جمهوری ترک چواشستان
    6- جمهوری ترک قوردستان
    7- جمهوری ترک داغستان
    8- جمهوری ترک چچن ستان ( ترکان ان گوش )
    9- جمهوری ترک ابغازیا
    10- جمهوری ترک قره چای ( ترکان چرکس )
    11- جمهوری ترک بالکار ( ترکان بارتای )
    – که زبان رسمی و نوشتاری یازده جمهوری مذکور ترکی بوده و زبان مشترک آنها روسی می باشد .
    12- جمهوری ترک قاغوز در ملداوی که زبان رسمی آنها ترکی است و زبان مشترک آنها ملداویا می باشد . ضمنا دین اکثریت ترکان ملداوی ارتدکس مسیحی است .
    ج- سرزمینهایی که بصورت ایالت بوده و زبان رسمی و نوشتاری آنها ترکی است؛ عبارتند از :
    ایالت سین جان ( دغو ترکستان ) در کشور چین که اکثرا از ترکان ایغور بوده و در حال حاضر حدود هشتاد (80) میلیون نفر ، یعنی بیش از کل جمعیت ایران جمعیت دارد و زبان ترکی آنها همانند زبان ترکی آذربایجانی ایران است. ضمنا زبان مشترک آنان بخاطر واقع شدن در شمال کشور چین و اداره شدن بصورت ایالتی، چینی می باشد .
    د- سرزمینهایی که ترکها در آن بصورت استان و یا جمعیت و یا پراکنده زندگی می کنند که عبارتند از :
    1- کشور ایران، که نزدیک چهل (40) میلیون نفر ، یعنی بیش از 55% کل جمعیت ایران ترک می باشد .
    2- کشور افغانستان، که حدود چهار (4) میلیون نفر، یعنی نزدیک 35% کل جمعیت افغانستان ترک است. توضیح اینکه: در حال حاضر ژنرال دوستم رهبری آنها را بر عهده دارد. و با توجه به وضعیت اضطراری افغانستان، نیروهای نظامی کشور ترکیه با هماهنگی سازمان ملل درجهت حمایت از ترکهای افغانستان، درمناطق ترک نشین آن کشور مستقر، و امنیت آنها را برعهده دارند.
    3- کشورعراق، درشهرهای کرکوک ، موصل ، اربیل و… که نزدیک به سه (3) میلیون نفر ترک دارد.
    4- ترکهای ازبک ، در کشور تاجیکستان .

    5- ترکهای آخزقا، در کشور گرجستان .
    6- ترکهای اخیکا، در کشور اوکراین .
    7- ترکهای بالکان، در شبه جزیره بالکان اروپا .
    8- ترکهای ستاورپل، در سرزمینهای قفقاز .
    9- ترکهای دغو، در سرزمینهای سیبری .
    10- ترکهای آجار، توبل، باش قورد ، میشر، نوقای و غیره که همگی در کشور روسیه ساکن هستند . توضیح اینکه: تنها ترکهای نوقای روسیه حدود پنج (5) میلیون نفر جمعیت دارند .
    11- ترکهای عثمانی در کشور عربی یمن. توضیح اینکه در تاریخ ترکهای یمن آمده است، درجنگهای داخلی استقلال ترکهای یمن با اعراب ، ترکهای ترکیه به کمک ترکهای یمن می روند و در این راه هزاران نفر شهید می دهند .
    12- ترکهای کشور آلمان که حدود ده (10) میلیون نفر تخمین زده می شوند و اکثرا از ترکهای عثمانی هستند .
    13- در سایر کشور های اروپایی حدود پنج (5) میلیون نفر ترک ساکن هستند و برای هماهنگی آنها فدراسیون ترکهای اروپا بوجود آمده است .
    14- در کشورهای عربستان، سوریه، مصر، الجزایر، سودان، لبنان و فلسطین بصورت پراکنده از ترکان عثمانی سکونت دارند.

    پاسخ

    وقتی شما پانترک ها نئاندرتال ها و هابیت های انسان نما و دنیسووا ها رو هم ترک کردید دیگه چه برسه به مردم اران و شیروان و آذربایجان و آناتولی و خوارزم

    پاسخ

    خفه شو آشغال شما همه شبه ترک هستید نه ترک چون ملت نیستید ملت یعنی تاریخ و فرهنگ و هویت و ژنتیک مشترک داشتن اما این شبه ترک ها زبان هم را نمی فهمند و هر کدام تاریخ و هویت و فرهنگ جداگانه و ژنتیک متمایز با دیگری دارند وقتی میگن ترک خر بخاطر همین هست که فرق تهاجم ترکان غز با ملت را نمی فهمید

    پاسخ

    زیاد تند نرو مردم چچن و اینگوش یک قوم هستند که تویه احمق حالیت نیست که چون ها را ترک می دانی و اینگوش ها را نه،درصورتی که مردم چچن و اینگوش بازماندگان قوم اورارتور هستند و با مردم ارمنی از یک ریشه و تبار و هاپلوگروپ آنها j2هست در صورتی که هاپلوگروپ ترکان Qوcهست،مردم تاتارستان و باشغرستان زیر بار هجوم بیابان‌گردان ترک دچار تغییر هویت شده و آنها بازماندگان قوم آریایی تبار سرمتی هستند و دارای هاپلوگروپ غالب R1aهستند و قیافه ی ایرانی با فرهنگ ایرانی هستند که هزاروچهارصد سال هست ارتباط آنها با دیگر ایرانیان قطع شده ،مردم داغستان از قوم آوار و تات هستند و بخشی از آنها هم قوم آذری هستند و ربطی به ترک ندارند ،چواش ها از اقوامی هستند که لنین دیکتاتور از این قوم هستند و با روس ها و قزاق های اکراینی یک ریشه دارند .قوم ناقای تنها مغول هستند و با ترکان عموزاده که حدود ۲۵۰هزار نفر هستند نه آماری که جنابعالی دادند ،مردم ازبکستان تنها سی درصد مغول تبار هستند که با مردم آریایی تبار سغدی و خوارزمی قوم ازبک را تشکیل داده اند ،تنها مشخصه ای که تحت نام ترک تقسیم بندی می شوند تنها زبان شبه ترکی آنها هست نه نژاد و فرهنگ چون این ها تمام فرهنگ و تاریخ و نژاد گوناگونی دارند که تحت حمله مغولان و ترکان غز دچار تغییر هویت شده و شبه ترک زبان شده اند چون نه تاریخ نه خط نه فرهنگ و نه نژاد مشترکی دارند تنها مردمان هویت باخته هستند مانند قرقیزها و قزاق ها و ازبک ها و مردم اران و آناتولی و ایغور و قشقایی‌ها که هیچ کدام دارای تباری مشترک با دیگر ترکان این مجموعه نیستند و مانند هجوم تازیان که باعث عرب شدن مردم خاورمیانه تا شمال آفریقا شده اند مردم آسیای میانه و جنوب روسیه تا کوه های آلتایی هم ترک زبان یه بهتر است بگویم شبه ترک زبان شده اند

    پاسخ

    و بعد خود تورکها یکدفعه از روی زمین محو شدن و یا مریخی بودن و بعد اینکه اینهمه ملت رو تورک کردن دوباره برگشتن مریخ،سلام تاریخ مدون،یا بهتر بگم سلام هندو

    پاسخ

    خیلی احمقی که ترک‌زبان را از ترکتبار تشخیص نمیدی چون زبان ترکی باعث نابودی فهم و شعور و خرد و اندیشه میشود و از گویندگانش مشتی مقلد و فاقد قدرت تشخیص می سازد

    پاسخ

    خریت و نفهمی با پانترکیسم عهد یگانگی بسته اند

    پاسخ

    گبسوزییییید
    اولا.. سلامی کنم بر کوروش و داریوش کبیر که تاریخ ایران رو ساختن و ایران رو سر افراز کردند
    از این که بگذریم اول بگم که من ترکم و نظرات رو می دیدم خیلی به ترک ها بی احترامی شده
    …اول از شما میپرسم که شما کی هستید؟ دوما،،شما چطور دارید درمقابل ملتی که آیران رو ساختن و همیشه در کنار شما بودند و ایران رو زیبا کردند این جوری حرف بزنید

    سومن بسوززززه. ک****و+++ن ملت و قومی که ما رو نکشن
    این عدد ها جمعیت دقیق دقیق ترک ها هست👇👇 از ویکیپدیا جمع کردم دقیق ها مثلا جمعیت ترکیه که ۸۵ میلیون ۵۰ و خرده ای زده چون اقوام دیگر هم تو ترکیه هستند دقیق
    که بعضی ها نمیکشن و به ما بدی میکنن حرف های مفت نزنید
    تو ماشین حساب زدم أین در اومد ۵۷۵۰۰۰۰۰+۶۱۵۰۰۰۰۰+۲۵۲۰۰۰۰۰+۱۵۰۰۰۰۰۰+۲۰۰۰۰۰۰۰+۱۲۷۵۱۵۰۲+۱۲۳۰۰۰۰۰+۱۱۶۴۷۰۰۰+۱۰۰۰۰۰۰۰+۵۸۷۶۳۱۸+۴۵۰۰۰۰۰+۴۵۰۰۰۰۰+۳۵۰۰۰۰۰+۱۵۰۰۰۰۰+۱۲۰۰۰۰۰+۹۰۰۰۰۰+۱۰۰۰۰۰۰۵۹۰۶۶۱+۳۱۳۶۲۶+۲۹۳۵۰۰+۳۰۵۵۳۹+۲۷۵۳۰۰+۲۲۴۴۶۰+۲۰۲۰۸۶+۲۰۰۰۰۰+۱۸۰۰۰۰+۱۵۴۴۶۱+۸۱۹۰۰=1250696353 حالا چون کپی کردم بعضی عدد ها شاید دوتا یا عدد دیگه ای بیوفته
    😎جمعیت ترک ها=1٬250٬696٬353 😎 تو ماشین حساب زدم . اگه سرچ کنی جمعیت ترک ها بعد بری ویکیپدیا دونه دونه نوشته با اسم کشور ها
    با کسایی هستم که درمورد ما بد نوشتن پس دهنتونو ببندید دررررررررهههه

    پاسخ

    احسنت من هم رفتم ویکیپدیا نمدونستم این همه جمعیت داریم می دونستم زیاده ولی تا این حد نه
    حتی تو لبنان و عرق و چین و ده ها کشور دیگه ترک هست
    یاشاسین ترک لر یاشاسین آذربایجان💙

    پاسخ

    مردم آذری ایرانی تر از هر ایرانی هستند پس مردم آذری رو ترک حساب نکن چون آریایی هستند

    پاسخ

    مردم آذری از هر ایرانی، ایرانی تر هستند و آریایی

    پاسخ

    خاک بر سرت کنند که منبع تویه احمق ویکیپدیا می باشد واقعا خری

    پاسخ

    💙💛💚💙💙💙احسنت من هم رفتم ویکیپدیا نمدونستم این همه جمعیت داریم می دونستم زیاده ولی تا این حد نه
    حتی تو لبنان و عرق و چین و ده ها کشور دیگه ترک هست
    یاشاسین ترک لر یاشاسین آذربایجان💙💙💙💙

    پاسخ

    مردم آذری ایرانی تر از هر ایرانی هستند پس مردم آذری رو ترک حساب نکن چون آریایی هستند

    پاسخ

    سلام هندوی اصیل لطف کن از اجداد هندوی خودت حرف بزن با تورکها کاری نداشته باش،تورکها رو ایرانی خطاب کردن شرمندگی واسه تورکهاست

    پاسخ

    شما ترک ها چون بیگانه و مهاجر هستید و تاریخی در منطقه ندارید مجبور به جعل تاریخ و منکر دیگران میشوید تا خودتان را ثابت کنید و سرپوش برای بیگانه بودنتان بگذارید آخه نفهم ما ایرانیان فرزندان تمدن آرته و شهرسوخته و سیلک و نادعلی و آنو و هلتمتی و مانا و گوتی و کاسی ها هستیم

    همه مثل شما مهاجر و بیگانه ترک غز نیستن که به ایرانیان نسبت و تهمت مهاجر می زنید تا ننگ بیگانه بودن و مهاجم بودن را پنهان کنید و تاریخ جعل می کنید تا خود را اثبات کنید

    در جواب آیدین
    پانترکیسم ملغطه ی از بی سوادی و بی شعوری و بی خردی است

    😎😎😎💪💪💪

    پاسخ

    🤘🤘✌️✌️✌️🤘🤙👊✊

    پاسخ

    این فیگوری که گرفتی فقط مواظب باش باد در نکنی و بگوزی

    پاسخ

    اگر تو عدد ها اشتباهی شده من رو ببخشید چون کپی و ویرایش کردم اسم کشور ها و ویرگول ها رو پاک و پلاس گزاشتم تا تو ماشینحساب حساب کرد اصلیش اینه که از ویکیپدیا برداشتم
    ترکیه
    ۵۷٬۵۰۰٬۰۰۰–۶۱٬۵۰۰٬۰۰۰[۴]
    ازبکستان
    ۲۵٬۲۰۰٬۰۰۰[۵]
    ایران
    ۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰-۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰[۶]
    روسیه
    ۱۲٬۷۵۱٬۵۰۲[۷]
    قزاقستان
    ۱۲٬۳۰۰٬۰۰۰[۸]
    چین
    ۱۱٬۶۴۷٬۰۰۰[۹]
    آذربایجان
    ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰[۱۰]
    اتحادیه اروپا
    ۵٬۸۷۶٬۳۱۸
    ترکمنستان
    ۴٬۵۰۰٬۰۰۰[۱۱]
    قرقیزستان
    ۴٬۵۰۰٬۰۰۰[۱۲]
    افغانستان
    ۳٬۵۰۰٬۰۰۰[۱۳]
    عراق
    ۱٬۵۰۰٬۰۰۰[۱۴]
    تاجیکستان
    ۱٬۲۰۰٬۰۰۰[۱۵]
    ایالات متحده آمریکا
    ۹۰۰٬۰۰۰+[۱۶]
    سوریه
    ۸۰۰٬۰۰۰–۱٬۰۰۰٬۰۰۰+[۱۷]
    بلغارستان
    ۵۹۰٬۶۶۱
    قبرس شمالی
    ۳۱۳٬۶۲۶[۱۸]
    استرالیا
    ۲۹۳٬۵۰۰
    گرجستان
    ۳۰۵٬۵۳۹[۱۹]
    اوکراین
    ۲۷۵٬۳۰۰[۲۰]
    عربستان سعودی
    ۲۲۴٬۴۶۰
    مغولستان
    ۲۰۲٬۰۸۶[۲۱]
    لبنان
    ۲۰۰٬۰۰۰[۲۲][۲۳][۲۴][۲۵]
    پاکستان
    ۱۸۰٬۰۰۰[۲۶]
    مولدووا
    ۱۵۴٬۴۶۱[۲۷]
    مقدونیهٔ شمالی
    ۸۱٬۹۰۰[۲۸

    پاسخ

    🤝🤝🤝🤝🤝😎😎😎👏👏👏👏👋👋💪💪💪

    پاسخ

    👏🤐😊😶

    پاسخ

    فقط مواظب باش از خوشحالی نگوزی چون آمار جعلی و خر کننده است

    پاسخ

    توهم برت نداره،مردم جمهوری اران یا جمهوری جعلی باکو ترک نیستند مردم آناتولی تنها کمتر از ده درصد ترک هستن مردم آذربایجان ما ترک زبان هستند مردم ازبکستان هفتاد درصد سغدتبار هستند که با اخلاط مردم مغولی حاصل شده اند ،مردم سینگ کیانگ چین از ترکیب مردم سکایی ختن و کاشغر با مردم تبتی و مغولی قوم ایغور را به وجود آوردند مردم ترکتبار عراق پانصد هزار نفر بیشتر نیستن و از اتحادیه ایلی شاهسون که لرتبار و قشقایی هستند به وجود آمدند

    پاسخ

    به تو ربطی نداره
    هر کس ترکی حرف بزنه ترک هست
    اون ها خودشونو ترک میدونم هیچ کس هم نمی تونه بگه ترک نیستند همه ما از یک نسل و قوم هستیم وقتی میگن ما تورک هستیم تو کی هستی بگی نیستند
    دخالت اضافی موقوف!

    پاسخ

    دچار بیماری خود ترک پنداری شده ای برو آزمایش ژنتیک بده مشخص میشه دچار بیماری خود ترک پنداری شده ای

    آین ها همش با مدرک هستند و میتونی بری دونه دونه از سایت ویکیپدیا ببینی نمیدونم این ها رو از کجا میارید ولی به بحثی که به شما ربطی نداره و هیچی نمیدونید دخالت نکنید😄
    به تو ربطی نداره
    هر کس ترکی حرف بزنه ترک هست
    اون ها خودشونو ترک میدونم هیچ کس هم نمی تونه بگه ترک نیستند همه ما از یک نسل و قوم هستیم وقتی میگن ما تورک هستیم تو کی هستی بگی نیستند
    دخالت اضافی موقوف! کامل هم منبع زده برو و ببین

    پاسخ

    با استدلال شما، هرکی فارسی حرف بزنه هم فارسه!

    خفه شو آشغال شما همه شبه ترک هستید نه ترک چون ملت نیستید ملت یعنی تاریخ و فرهنگ و هویت و ژنتیک مشترک داشتن اما این شبه ترک ها زبان هم را نمی فهمند و هر کدام تاریخ و هویت و فرهنگ جداگانه و ژنتیک متمایز با دیگری دارند وقتی میگن ترک خر بخاطر همین هست که فرق تهاجم ترکان غز با ملت را نمی فهمید

    اصلا ما تورک ها خر هستیم به چه کسی ربط داره ما ترکخر حالا فضولش کی هست بگه

    پانترکیسم ملغطه ی از بی سوادی و بی شعوری و خریت

    تاریخ و فرهنگ مردم آذری با صدای بلند فریاد می زنند که آذربایجان ایرانی هست نه ترک

    پاسخ

    شما ترک های بی ریشه و بی هویت مهاجر و اشغالگر اول برای خودتان تاریخ سازی جعلی کردید الان هم با آمار جعلی جمعیت خودتان را زیاد می کنید خر هم زیاد اما وقتی فهم و شعور ندارند چه فایده،درضمن مردم آذری و ارانی و خوارزمی و آناتولی و چواش و بلغار و چچن ترک نیستند تو همه را ترک کردی بجز مغولان که اجداد خونخوار شما پانترک ها هستند

    پاسخ

    نظر من بدون تعصبات ملی مذهبی و ادامه‌ی بحث این است که حتی ادیان بزرگ ابراهیمی نیز زیر مجموعه ی فرهنگ و تمدن ایرانی هستند.

    (البته ایراد ما مردم کنونی ایران این شده که گمان داریم هر کس با زبان فارسی ، به دین و مذهب بی حرمتی نمود حتماً ایرانی ست و ..

    و یا هرکس طرف حکومت‌ دینی بود ، حتما ضد وطن است و برعکس و لذا هنوز نتوانسته ایم با اینهمه ادعا و شعور و تاریخ و تمدن ، یک اتحاد بین این دو ایجاد نماییم و لذا هر کس هر جا از وطن دفاع نمود ، ضد مذهب معرفی نشود و بازهم برعکس..

    بنابراین معتقدم که فعلا هر یک حریم خود را نگاه داریم تا شاید یکی هم پیدا شد و توانست این اتحاد و عشق را بین ما دو گروه وطنی و مذهبی بوجود بیاورد اما..

    اما از بحث اول دور نشویم حتی معتقدم که خاندان قریش نیز ایرانی الاصل بوده و ما متاسفانه اقوام و مردمان کرد و بوشهری‌ها و هرمزی ها و خوزی ها را در بوجود آمدن قوم عرب،دست کم گرفته و شاید ندانیم که خود قوم عرب هم توسط خود ایرانیان باستان به این نام یعنی مردم بیابانگرد نام گرفته باشند و لذا یکی دیگر از اقوام ایرانی اما بمرور و بدلایلی نامعلوم ، طرد شده و..
    (و الا ادامه‌ی ماجرا که فعلا جای بحثش اینجا نیست اما لطفاً فقط نقش ۳۰۰تا۴۰۰سال حکومت‌ متوالی ساسانی یا زیر سایه بودن یک گروه بیابان گرد هموطن را و نقش سلمان فارسی در علاقه اش به ایران و اتحاد ایرانیان در مقابل ترویج و هجوم مسیحیت آن زمان و علاقه اش به علم و دانش و دست آخر ، اتفاقات شبه جزیره عربستان را دست کم نگیریم و همچنین نقش تشیع و اسلام در حفظ اتحاد ایران را)
    (حالا تا بعد چه دین و مذهب و حکومت‌ی با چه اعتقادی،بتواند این اتحاد و یکپارچگی را مجددا حفظ نماید.؟پاسخش در زمان خواهد بود)

    پاسخ

    بیا برو خودت رو دوا درمان کن این خزعبلات و لاطاالاتت چی که استفراغ کردی ؟تو از کجا پیدات شده

    پاسخ

    داداش چی زدی،شیشه؟ فارسهای امروزی همان هندوهای مهاجر صد صدوپنجاه سال پیش هستند،و کوردها همان ارتش پیاده نظام هندوی انگلیس،هستند برای جنگ با عثمانی

    پاسخ

    جهل و نادانی عرب و استبداد و نوکری ترکان غز از خلفای عباسی باعث نابودی تمدن و فرهنگ ایران شد

    پاسخ

    چقد سطح سوادتون پایینه

    پاسخ

    کی بودیم !

    چی شدیم !!!!! ؟

    پاسخ

    بدشم همه کتابای اسمانی عربی نوشته شده چون اکثر پیامبرای ما تو کشورای عربی بودن ۱۲۴ هزار. پیامبر داشتیم حضرت ابراهیم تو کشور عربی بود یهودیه حضرت موصی تومصر حضرت عیصی تو کشور عربی بد کل دنیا بیان بگن حضرت عیصی حضرت موصی عرب بودن بیام برای کشورمون پیامبر انتخاب کنیم پیامبر از اسمش معلومه پیام اور ک خداوند انتخاب میکنه انسان اگه دینتونو قبول ندارید توهینم نکنید هر جور دوست دارید زندگی کنید خداوند انسانو ازاد افریده

    پاسخ

    شما عرب ها همه احمق تشریف دارید و خداوند این همه پیامبر برای شما فرستاده اما آخر آدم نشدید

    پاسخ

    برای خودت بهتره که همش این نگی که تمام کتب ادیان عربی بوده و پیامبران همگی عرب بودند نه دوست خوبم اینکه عیسی وموسی و… همشون در مناطقی که امروزه عربی حرف میزنند دلیل بر عرب بودنشون نیست این مناطق بعد از تصرف بدست اعراب مسلمان زبانشان به مرور به عربی تغییر کرد تورات که حداقل هزار سال قبل ظهور اسلام توسط خاخام های یهودی به زبان عبری نوشته شده چطور مدعی عربی بودنش هستی اناجیل چهارگانه هم توسط کشیشان حداقل چهار صدسال قبل اسلام به خط لاتین نوشته شده اینم عربی حساب کردیش؟اصلا زبان عربی تا قبل پیدایش اسلام اثری از آن نمیتونی در کشورهای مثل مصر،لبنان،سوریه،اردن،اسرائیل،فلسطین،حتی عراق پیدا کنید آن وقت میگی زبان تمام مدعیان نبوت عربی بوده؟راحت هرچیزی که آخوند میگه باور نکنید قبلش یکم مطالعه کن چون فلان شیخ در تی وی گفته زبان کل آدما درقیامت عربیه باورتون نشه عربی واقعاً قدمت داره نه عزیز

    پاسخ

    بدشم همه کتابای اسمانی عربی نوشته شده چون اکثر پیامبرای ما تو کشورای عربی بودن ۱۲۴ هزار. پیامبر داشتیم حضرت ابراهیم تو کشور عربی بود یهودیه حضرت موصی تومصر حضرت عیصی تو کشور عربی بد کل دنیا بیان بگن حضرت عیصی حضرت موصی عرب بودن بیام برای کشورمون پیامبر انتخاب کنیم پیامبر از اسمش معلومه پیام اور ک خداوند انتخاب میکنه انسان اگه دینتونو قبول ندارید توهینم نکنید هر جور دوست دارید زندگی کنید خداوند انسانو ازاد افریده همه پیامبرایه مام بازور بدین دعوت نمیکردن میگفتن یا قبول میکردن یا نمیکردن

    پاسخ

    تا زمانی که عرب هایی که در زمان صفویه وارد ایران شده اند و خود را همرنگ ما کرده اند را از ایران بیرون نریزیم هر روز همین بدبختیا و بیچارگی ها رو خواهیم داشت،چون ذات هر انسانی همان هست که بوده و قابل تغییر نیست عرب تا هزاران سال عرب خواهد بود و خود را دشمن ما و دشمن آب و خاک ما خواهد دانست و قبلگاهش عرب و سرزمین های عربی هست و از هر موقعیتی برا ضربه زدن به ایران و ایرانی استفاده خواهد کرد

    پاسخ

    فقط،همین رو میگم ابلح

    پاسخ

    فلسطین نه اسقاطیل

    پاسخ

    روزگاری‌بودکه‌باهرجشن‌وتولدخجسته‌نهالی‌بیادسبزیه‌آن‌تولدمیکاشتند
    روزی‌مردی‌ازوحوش‌آمدوآن‌رسم‌رابه‌ذبح(سربریدن)خلایق‌آفریدگاربدل‌کرد
    ورنگ‌کشورمان‌ازسبزی‌به‌سرخی‌خون‌جوانانمان‌بدل‌گشت
    ازآن‌وقت‌روزمان‌سیاه‌شد
    باشدکه‌طلوع‌خورشیداهوراییمان‌سفیدی‌پرچممان‌راطنین‌اندازکند

    پاسخ

    در جواب سعید
    فرمایش شما درست اما نخستین گام برای بازسازی فرهنگ ایرانی مان برگزیدن نامی ایرانی می باشد پس دوست ارجمند نخست از نام خود فرهنگ سازی را آغاز کنید و تمام آثار شوم عربی از برگزیدن نام عربی برای فرزندانمان آغاز می شود چون با برگزیدن نامی بیگانه راه برای رخنه بیگانگان باز می شود و پیوندمان با نیاکانمان بریده و قطع می شود

    پاسخ

    تاریخ امپراتوری هخامنشیان بی تکرار در طول ادوار بشریت که متاسفانه ما ایرانیان بعلت عدم حس ملی گرایی این قسمت از تاریخ ایران مهجوری به فراموشی سپرده شده است

    پاسخ

    تمام بدبختی های ما ایرانیان از عرب و عرب پرستان هست

    پاسخ

    درسته سامان با هم باشیم وگرنه دشمنان نقشه گربه ما را باز هم کوچک می کنند. اون مهدی یک ایرانی با غیرت از نسل کوروشه که می یاد.

    پاسخ

    بقول معروف که می گوید اینها برای فاطی در شرایط مصیبت بار حاضر تنبون نمیشود،گفتن داشتم داشتم هم دردی دوا نمی کند مهم دارم دارم هست که از صدقه سر نامسیولین نالایق و غارتگر و ستمگر و سانسور گر هر روز مردم ایران،فقیر تر می شوند و در دنیا هم خوار و خفیف تر!!!

    پاسخ

    لعنت بر عرب که عامل تمام بدبختی های ما ایرانیان است ،حتی سایه عرب هم نجس هست

    پاسخ

    تفرقه بنداز و حکومت کن. واقعا شرایط زنگی و رفاه اجتماعی بر اساس لیاقت مردم اون کشوره.خوب به جون هم بیفتید. خیلی خوب‌ از درصد اتحاد آمار میگیرن

    پاسخ

    تقریبا تمام نظرات رو خوندم .خلاصه بگم نژادپرستی موج می زنه .ما همه بندگان خداییم و پدر ومادر همه ی ما آدم و حوا هستند و گرامی ترین و عزیزترین ما در پیشگاه خداوند با تقوای تربن ماست .خداوند به قیافه و چهره و نژادمون نگاه نمی کنه خدا به قلب ها و نیت ها و اعمالمون نگاه می کنه .تو خوب و مهربان باش و همه را دوست داشته باش .زندگی این طوری برای خودت هم زیباتر می شود.اگر می خواهی ثابت کنی که تاریخت واقعیه الان خوب باش .چه فایده ای داره زمانی که فقط بتوانی به گذشته ات افتخار کنی ولی الان چیزی برای گفتن نداشته باشی.اگر شما می خواهی ثابت کنی داری فرهنگ و تمدن بوده ای باید این فرهنگ و تمدن رو در زندگیِ الانِ خودت نشون بدی.بعضی ها گفتند اعراب تاریخ ما رو سوزندند خوب اگر سوزوندند پس این همه تاریخی که می گویید از کجا درآوردید ؟پس خارجی ها چطور تونستند براتون اون تاریخ رو بنویسند؟ مگر اعراب فقط به ایران حمله کردند؟ چرا کتاب های ملل دیگر را نسوزاندند؟ به خدا با نژاد پرستی کشور پیشرفت نمی کند فقط دچار آشوب و هرج و مرج می شویم و قدرتمان را از دست میدهیم . ما همه ایرانی هستیم مهم نیست چه نژادی داریم مهم این است که خانه ی همه ی ما ایران است .ما مثل یک خانواده ی بزرگ هستیم که فرزندان آن خانواده با هم تفاوت ظاهری دارند ولی کنار هم زندگی می کنند و در شرایط سخت همدیگر رو یاری می کنند.مهربانی زیباست بیایید با هم مهربان باشیم.

    پاسخ

    اونچه میشه بهش افتخار کرد تاریخ با شکوه شاهنشاهی ایران بوده. و بعد اسلام و هجوم اعراب و این حکومت آخوندهای وطن فروش فقط نکبت بود

    پاسخ

    عده ای به خاطر رویای تجدید امپراطوری فارس بدبختمون کردند.شما فکر کردید واقعا به خاطر اسلامه که همه جا دخالت می کنند ؟ اگر به خاطر حس مسلمانی بود چرا دلشون برای میانمار و مسلمانان ایغور چین و کشمیرهند و…نسوخت؟ یک عده ای هستند که تمام تلاششون اینه که امپراطوری فارس رو برگردونند ولی پشت دین اسلام پنهان شده اند تا بچه مذهبی ها راضی بشوند بروند و در خارج از مرزها بجنگند.و الا شما بروید در مورد علوی های سوریه مطالعه کنید اصلا تا همین چند سال پیش حتی شیعیان اون ها رو کافر می دونستند چون عقیده دارند خدا در جسم امام علی حلول کرد و ابن ملجم با کشتن امام علی خدا رو آزاد کرد و…ترک ها هم دوست دارند امپراطوری عثمانی برگرده، روسیه دوست داره نه تنها شوروی سابق رو برگردونه بلکه ترکیه و خیلی از کشورهای دیگه رو اشغال کنه و با حمله به اکراین هدفش رو شروع گرده.
    به خدا قسم زمان زود می گذرد و تا چشم به هم بزنی عمرت تموم شده بگذارید خوب زندگی کنیم .شما اگر بتوانید برای همین ۸۰ میلیون ایرانی یک زندگی نرمال فراهم کنید ممنون می شویم .امپراطوری فارس رو بگذارید برای افتخارات تاریخی.

    پاسخ

    محمد برو یک سرچ کن عکس کوروش رو نگاه کن و عکس اسکندر مقدونی .در عکس اسکندر مقدونی می بینی که کلاهش دوتا شاخ داره در حالی که کوروش نداره و همانطور که می دونی ذوالقرنین یعنی صاحب دو شاخ .

    پاسخ

    شاهد۳،۱۸^:*بنهاد، تا از حیرت و اضطراب برهیدودرروی زمین انواع مختلف حیوانات ج ط را منتشر وپراکنده ساخت و هم از آسمان آب باران فرود آوردیم و بآن آب نباتات گوناگون >پرفایده<برویاندیم(م۱۰) اینهمه آفریده خداست ع حال شما بگوئید آنانکه بجز خد(امعبودشما) هستنددر جهان چه آفریده اند بلکه ستمکارا(ن مشرک که آنهارا شریک خدا گرفتند دانسته و آشکاردر گمراهی هستند(د۱۱)*

    پاسخ

    منظورم ب اون عده از دوستان هست ک هخامنشیان را میچسبونن ب خودشون از خصوصیات مهم هخامنشیان نژاد پرست نبودن اینو میگم ک بدونید مثلا تو فلان ورزشگاه هنوز شعار نژاد پرستانه میدن و اینکه تو فلان استان بجز اقوام خودشون اصلا هیچ کس رو راه نمیدن و اذیتش میکنن بعد همینا دم از اصالت غیرت میزنن رو حرفم فکر کن ببین کیا گفتم
    عامو کاکو هخامنشیان پارس فارس بودن زیاد ب خودتون فشار نیارید شهر شیراز قبلا ک اکثرا فارس بودن خیلی خوب و فرهنگ داشت الان گروه های اومدن داخلش نابود کردن این شهرو
    کمتر از اصلات غیرت بگید ی عده یه حرف مفتی کردن تو سرتون چون میدونن خیلی متعصب هستین. تعصب هم از نظر روانشناسی ینی اسکلی احمقی شما هم دنبال این حرف گرفتین

    پاسخ

    هخامنشیان اولین ابرقدرت تاریخ و در زمان خودش بزرگترین دولت جهان بوده و ما که بازمانده اونها هستیم عوض افتخار می گیم اصلا کوروش وجود واقعی نداره و تخت جمشید روز به روز آب تر می شود

    پاسخ