;
coinex

یک ایرانی مأموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ را برای ناسا انجام خواهد داد

ناسا قصد دارد به زودی مأموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ را به انجام بر ساند اعلام شده که این ماموریت یک عضو ایرانی خواهد داشت.

سازمان ناسا مأموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ را در برنامه خود دارد. در این آزمایش قرار است 4 نفر در محیطی شبیه به سیاره مریخ قرار بگیرند. اکنون اعلام شده یکی از اعضای این آزمایش ایرانی است.

بیشتر بخوانید: سفر به ماه به تاخیر افتاد، تصمیمی در جهت ایمنی بیشتر فضانوردان

کامک عبادی عضو ایرانی ماموریت شبیه‌سازی مریخ در سال 2010 برای عضویت در ناسا به آمریکا مهاجرت کرد . او اکنون متخصص رباتیک آزمایشگاه پیشران جت (JPL) است و در تیم مدیریت کاوشگر استقامت مریخ نیز فعالیت دارد. عبادی پیش‌تر در پروژه‌های آرتمیس ناسا و بازگشت نمونه‌ها از مریخ به دناسا کمک کرده است.

محل برگزاری این ماموریت تأسیسات HERA در مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در هیوستون آمریکا است. در این ماموریت شرکت کنندگان به فضا نمی‌روند بلکه در محیطی با ابعاد 60 مترمربع قرار می‌گیرند تا وضعیت انزوا، محصورشدن و شرایط زندگی در یک محیط دورافتاده برای آنها تداعی شود. هدف این آزمایش بررسی واکنش‌های روانی، فیزیولوژیکی و رفتاری اعضای شرکت کننده است.

این ماموریت 26 ژانویه (6 بهمن‌ماه) با حضور «کامک عبادی»، «آبیشک باگات»، «سوزان هیلبیگ» و «آریانا لوتسیچ» که هر کدام در زمینه تخصص دارند انجام می‌شود. این 4 نفر 45 روز انزوا را در محیطی شبیه به سیاره مریخ سپری می‌کنند. دو نفر به عنوان پشتیبان و ذخیره برای این مأموریت انتخاب شده‌اند.

قرار است در این شبیه‌سازی اعضای آزمایش در 18 آزمون شرکت کنند. تا رفتار و تصمیمات آنها در امور مختلف و در مواجه با بروز اتفاقات در حالتی که میلیون‌ها کیلومتر از زیست گاه خود زمین دور هستند بررسی شود.

ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ با مشارکت مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی و ناسا آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود. علاوه بر این ناسا 3 ماموریت شبیه‌سازی دیگر را برای سال 2024 ندارک دیده است. تاریخ آزمایش نهایی 16 دسامبر (26 آذرماه 1403) اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مأموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر