;
coinex

بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان در جنوبگان ایجاد خواهد شد

بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان در جنوبگان ایجاد خواهد شد

کشورهای اتحادیه اروپا و 24 کشور دیگر طی نشستی که در هوبارت استرالیا برگزار شد، توافق تاریخی را برای ایجاد “بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان در اقیانوس منجمد جنوبی” به امضا رساندند. این توافق پس از سال ها کشمکش و مذاکرات دیپلماتیک رده بالا بین ایالات متحده و روسیه انجام گرفت.

این توافق پس از نشستی که در هوبارت استرالیا، بین 24 کشور و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا انجام شد، صورت گرفت. ایالات متحده و نیوزیلند سال هاست که در پی انجام این توافق هستند. این دو کشور پیش از این در سال 2012 طرح مشترکی را برای این منظور پیشنهاد داده بودند؛ اما این طرح پیش از توافق جمعه گذشته، پنج بار رد شده بود. کشورهای  اوکراین، چین و روسیه پیش از این، از مخالفان عمده این طرح بوده اند.

منطقه حفاظت شده دریایی 1.6 میلیون کیلومتر مربع  را پوشش خواهد داد، و همچنین ممنوعیت کاملی برای ماهیگیری تجاری در حدود سه چهارم این منطقه اعمال خواهد شد. در نواحی دیگر اقیانوس، ماهیگیری تجاری مجاز خواهد بود. همچنین سطح پایین ماهیگیری برای اهداف پژوهشی- تحقیقاتی در همه منطقه مجاز است.

چند کشور در آب های اطراف قاره جنوبگان به صید دندان ماهی (پاتاگونیا) می پردازند، که گونه ای ماهی نادر است و پیش از این نگرانی های زیادی در این مورد وجود داشته است. اوان بلوم که ریاست هیأت ایالات متحده را در نشست هوبارت بر عهده داشت، گفت، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که از طرفداران حفاظت از محیط زیست است، به همین منظور مذاکرات سطح بالای دیپلماتیکی را با رهبران روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور انجام خواهد داد. بلوم که از نتایج این نشست هیجان زده بود، گفت: “ما سال هاست که مشغول کار بر روی این طرح توافق هستیم و در این راه با نا امیدی های بسیاری مواجه شده ایم. حال، این یک پیروزی واقعی برای حفاظت دریایی است.”

بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان در جنوبگان ایجاد خواهد شد

جان کری هم در بیانیه ای گفت: “با این توافق، یکی از آخرین مناطق اقیانوسی دست نخورده سیاره، مورد محافظت قرار می گیرد. نواحی که میزبان تنوع زیستی دریایی بی نظیر و کلونی های بزرگی از پنگوئن ها، خوک های دریایی، نهنگها، پرندگان دریایی و ماهی ها است.”

وزیر امور خارجه نیوزیلند، موری مک کولی هم گفت، توافق نهایی شامل اعطای برخی امتیازات به روسیه، از جمله در نظر گرفتن برخی مرزها و اجازه ماهیگیری تجاری بیشتر در برخی مناطق خارج از محدوده حفاظت شده است.

با این وجود، وی گفت، با توجه به تنش های موجود در مورد سوریه، از اینکه روسیه و ایالات متحده در این مورد به توافق رسیده اند، کاملاً غافلگیر شده است.

اندرو کونگ، مدیر ائتلاف اقیانوس جنوب و جنوبگان (ASOC)، گفت: “این یک توافق تاریخی بود، چنین چیزی هرگز پیش از این انجام نشده بود. “

وی در ادامه، اظهار امیدواری کرد که این توافق نخستین گام برای ایجاد شبکه جهانی برای ایجاد نواحی محافظت شده اقیانوسی باشد.

.

منبع: cbsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر