;
coinex

دفتر خدمات الکترونیک در گوشی شما!

دفتر خدمات الکترونیک در گوشی شما!

یکی از طرح‎های جدید دولت که در حال افتتاح و رونمایی از آن است، طرح‌ دولت همراه است که زیرساخت‌های لازم برای انجام عملیات‌های اداری مختلف توسط موبایل را برای کاربران فراهم می‌کند.

با اجرای این طرح هر تلفن همراه به یک دفتر خدمات الکترونیکی تبدیل می‌شود که خدمات متفاوتی را به مردم ارائه می‌دهد. بنابراین خدمات الکترونیک همراه امری است که به خاطر همه‌گیر شدن موبایل بسیار می‌تواند کاربردی باشد. در این پلتفرم سعی شده تا از سیستم‌های روز دنیا استفاده و پشتیبانی خوبی به مشترکین داده شود.

بعضی از دستگاه‌های دولتی در زمینه ارائه خدمات دولت همراه اقداماتی را از قبل انجام داده‌اند، اما بهتر است همه از یک پلتفرم مشترک استفاده کنند تا همه دستگاه‌ها بتوانند خدماتشان را به صورت استاندارد ارائه دهند. همچنین از مزیت‌های ایجاد یک پلتفرم مشترک، تجمیع اطلاعات دولتی در مرکزی واحد است که بسیاری از ناهماهنگی‌ها را از بین می‌برد.

بهتر است زیرساختی که استفاده می‌شود مبتنی بر زیرساخت‌های رایانش ابری باشد که در این صورت می‌توان از زیرساخت‌های گذشته نیز استفاده نمود. بدین منظور دولت تصمیم دارد تا یک سامانه مشترک را در اختیار همه سازمان‌ها قرار بدهد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند و به لحاظ امنیتی و همینطور تحویل دیتا نیز مناسب‌تر است.

بنابراین افتتاح دولت الکترونیک گامی موثر در جهت رفع سردرگمی‌های مردم است که با اتصال ۵۱ دستگاه به این شبکه از جعل و فساد جلوگیری می‌شود و دولت نیزبه شفاف سازی نزدیک می‌گردد.

این سیستم جدید مبتنی بر زیرساخت‌های ابر است و قابلیت ارائه خدمات در هر مکان و زمان را داراست. امکان استفاده از این پلتفرم برای دریافت خدمات دولت در گوشی‌های هوشمند و غیرهوشمند نیز وجود دارد.

یکی از سیستم‌های مهم طرح دولت همراه سیستم attentification است که قرار است مهرماه مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم بر اساس استاندارد open ID طراحی شده و می‌تواند برروی سیم‌کارت پیاده شود و رمز دوم کارت بانکی را در خود ذخیره کند و دیگر تنها شماره موبایل مشترکین، درگاه امن ورود اطلاعات است. همچنین برای خریدهای الکترونیکی نیز قابل استفاده است.

ویژگی مهم دیگر طرح دولت‌همراه ارائه سرویس رهگیری خدمات پستی است که از طریق ارسال بارکد پستی از طریق Barcode reader محموله، افراد می‌توانند محصول پستی خود را مسیریابی نمایند.

هدف از پیاده سازی طرح دولت همراه، ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارها، مدیریت نرم افزارها و بهره‌مندسازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع اپلیکیشن‌های موبایل است. همچنین اطمینان از مسائل امنیتی و ایمنی نرم افزارها نیز بسیار مهم است.

از مزایای دولت همراه نیز می‌توان به وجود مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن‌ها، دسترسی سریع به نرم‌افزارها، دسترسی به نظرات کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم‌افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید و… اشاره نمود. امید است در خدمات بعدی دولت همراه استفاده‌کنندگان بتوانند به تفکیک اپراتورها بپردازند.

http://mob.gov.ir آدرس درگاه ملی خدمات دولت همراه است و نحوه فعالسازی و ثبت‌نام برروی آن ذکر شده است. از این طریق می‌توانید هر گوشی موبایل را به یک دفتر خدمات الکترونیک دولت تبدیل نمایید.

از کاربردهای مهم این اپلیکیشن می‌توان به خدمات یکپارچه تامین اجتماعی، از طریق کلیه اپراتورهای کشور، همچون استعلامات، نوبت دهی، استحقاق درمان، فیش مستمری و آخرین سابقه بیمه اشاره کرد. از مزایای آن نیز می‌توان به تسهیل دسترسی به خدمات، کاهش ترافیک، داشتن هوایی پاک، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‎های سازمان‎های دولتی و عمومی کشور اشاره نمود.

لازم به ذکر است که هم‎اکنون خدمات استانداری‌های کشور، سازمان‌های تامین اجتماعی، ثبت احوال، میراث فرهنگی و گردشگری، تعزیرات حکومتی، صندوق کارآفرینی امید و دیگر دستگاه‌های دولتی و عمومی بر این بستر قابل ارائه است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    لینکی که در اواخر متن از درگاه گذاشتید کار نمی کنه! این است دولت الکترونیک!؟

    پاسخ