;
coinex

خودروی مفهومی مزدا کای (Kai) نسل جدید مزدا 3 هاچ بک

خودروی مفهومی مزدا کای ، نسل جدید مزدا 3

شرکت خودروسازی ژاپنی مزدا از خودروی مفهومی مزدا کای در نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی رونمایی کرد. این خودرو قرار است که به عنوان نسل جدید مزدا 3 در سال 2019 میلادی به تولید انبوه برسد.

نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017

نمایشگاه خودروی توکیو از آغاز فعالیت در اواسط دهه 1950 میلادی تاکنون یکی معتبرترین نمایشگاه‌های خودرو در سرتاسر جهان به شمار می آید. این نمایشگاه در دهه 1990 میلادی ویترینی بود برای نمایش خودروها و ایده‌های اسپرت شرکت‌های ژاپنی. اما با ورود خودروهای ساخت کشور کره به بازار ژاپن و برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه خودروی شانگ‌های چین، این رویداد تا حدودی ارزش خود را از دست داده و به یک رویداد درجه دوم تبدیل شد.

این رویه در دهه گذشته نیز ادامه داشت؛ اما در سال 2017 میلادی و با ورود و نمایش خودروهای اسپرت ساخت این کشور مانند خودروی مفهومی اسپرت تویوتا سوپرا (Toyota Supra)، به نظر می رسد که این نمایشگاه در حال ترمیم اعتبار ار دست رفته خود است. از دیگر خودروهای جالب توجه ژاپنی حاضر در نمایشگاه خودروی توکیو 2017 می‌توان به نمونه‌هایی مانند تولیدات جدید و مفهومی شرکت‌های میتسوبیشی (Mitsubishi)، هوندا (Honda)، سوبارو (Subaru) و مزدا (Mazda) اشاره کرد. در این نوشته به معرفی و بررسی اجمالی خودروی مفهومی مزدا کای خواهیم پرداخت.

خودروی مفهومی مزدا کای ، مزدا 3 نسل جدید

خودروی مفهومی مزدا کای که در نمایشگاه خودروی توکیوی 2017 به نمایش درآمده است، به نوعی نمایشگر فرم طراحی و ایده آخرین نسل از خودروی موفق و محبوب مزدا 3 نسل جدید است که در کشور ایران نیز با توجه به ظاهر زیبا و جذاب، عملکرد قابل قبول پیشرانه و کابین و امکانات مدرن و مناسب، توانست به موفقیت چشمگیری نیز دست پیدا نماید. خودروی مفهومی مزدا کای در کنار دیگر محصول به نمایش در آمده در نمایشگاه خودروی توکیو 2017 ، خودروی مفهومی مزدا ویژن کوپه (Mazda Vision Coupe)، نشانه‌هایی از زبان طراحی جدید این شرکت در محصولات خود به نام کوندو (Kondo) را به نمایش گذاشته که بخش‌هایی از آن در نسل جدید خودروی شاسی بلند مزدا CX-5 مشاهده می گردد.

خودروی مفهومی مزدا کای ، نسل جدید مزدا 3

بر اساس گفته‌های شرکت مزدا، کای در زبان ژاپنی به معنای “پیشتاز” بوده و اشاره به این نکته دارد که مزدا 3 نسل جدید که بر اساس خودروی مفهومی مزدا کای ساخته خواهد شد، اولین نمونه استفاده کننده از نسل جدید پلتفرم اسکای اکتیو (SkyActiv) این شرکت بوده که از تکنولوژی جدید پیشرانه‌های شرکت مزدا و ویژگی‌ها و خواص آن از قبیل وزن پایین به دلیل استفاده از کامپوزیت‌های خاص در ساخت بدنه و شاسی سود می برد. این مواد اولیه مدرن سبک وزن علاوه بر کاهش وزن که منجز به کاهش مصرف سوخت و افزایش قابلیت های دینامیکی خودرو شده، با توجه به استحکام بالا، ایمنی بیشتری را نیز برای راننده و سرنشینان به ارمغان خواهد آورد.

طراحی بدنه خودروی مفهومی مزدا کای

از ویژگی‌های بارز پلتفرم SkyActiv شرکت مزدا که در خودروی مفهومی مزدا کای استفاده شده می‌توان به مواردی مانند جلو پنجره جدید سه بعدی عریض، چراغ‌های جلویی بسیار باریک و کشیده که با نوارهایی به رنگ کروم به بخش پایینی جلو پنجره متصل می شود که ظاهری اسپرت و پرخاشگر را به آن بخشیده، کاپوت و در موتور کشیده و خط سقف منحنی که نمایی شبیه به خودروهای کلاس بدنه کوپه (Coupe) به آن می دهد، اشاره کرد. این زبان و فرم طراحی جدید موجب شده که خودروی مفهومی مزدا کای ظاهری جذاب داشته و با استفاده از فرم ساده و نحوه انعکاس نور، نظر عابرین و بینندگان را به سادگی به خود جلب نماید.

خودروی مفهومی مزدا کای ، نسل جدید مزدا 3

بخش عقبی خودروی مفهومی مزدا کای نرم تر و منحنی تر از نسل فعلی مزدا 3 هاچ بک بوده و ستون C (ستون انتهایی خودرو که شیشه عقب در خودروهای سدان و کوپه بر روی آن نصب می گردد) باریک تر از پیش طراحی شده است. طراحی چراغ‌های عقبی خودروی مفهومی مزدا کای با الهام از خودروی مفهومی مزدا RX Vision ساخته شده که شامل دو بخش دایره ای از لامپ های LED است. باله عقب (Spoiler) با شیب نسبتا هم باد با خط سقف نیز به رنگ تیره بوده و یک نوار از لامپ‌های LED در آن تعبیه شده که به عنوان چراغ دوم ترمز عمل می کنند. دیفیوزر (Diffuser یا هدایت کننده جریان هوا در بخش عقبی خودرو) نیز بزرگ و کشیده بوده و با استفاده از دو خروجی اگزوز دایره‌ای، نمایی تهاجمی و مانند خودروهایی اسپرت مانند آلفارومئو جولیتا) به بخش عقبی خودرو بخشیده است.

طراحی داخلی و کابین

کابین خودروی مفهومی مزدا کای نیز زیبا و شکیل و در عین حال ساده و مینیمال و راننده محور بوده و تمامی ابزار و ادوات داخلی به گونه‌ای قرار گرفته اند که راننده حداکثر راحتی و دسترسی را در هنگام رانندگی به آنها داشته باشد. از نکات جالب توجه خودروی مفهومی مزدا کای  می توان به نبود صفحه نمایش لمسی در بخش میانی داشبور اشاره کرد.

یک صفحه نمایش باریک و عریض نیز در بخش میانی داشبورد تعبیه شده که با امتداد در کل داشبورد و ادامه تا بخش انتهایی بخش جلویی سرنشین کناری، به نمایش اطلاعات مربوط به خودرو و سیستم‌های رفاهی و سرگرمی مزدا 3 نسل جدید می پردازد. صندلی های با طراحی جدید مزدا 3 نسل سوم نیز علاوه بر راحتی و آسایش بیشتر، با پیروی از اصول ارگونومیک، ستون فقرات را در حالت طبیعی نگه داشته و از بروز خستگی و صدمات جلوگیری می کند.

ابعاد خودروی مفهومی مزدا کای

خودروی مفهومی مزدا کای یا مزدا 3 نسل جدید که بر پایه پلتفرم جدید SkyActiv شرکت مزدا ساخته شده، طولی در حدود 4.420 میلیمتر، پهنایی در حدود 1.854 میلیمتر و ارتفاعی در حدود 1.374 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود 2.751 میلمتر است. با این اوصاف نسل جدید مزدا 3 ظاهری اسپرت تر از نسل فعلی آن داشته و در حدود 40 میلیمتر کوتاه تر، 69 میلمتر پهن تر و 81 میلیمتر کم ارتفاع تر بوده و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز شاهد کاهشی در حدود 50 میلمتر بوده است.

خودروی مفهومی مزدا کای ، مزدا 3 نسل جدید

موتور و پیشرانه

موتور و پیشرانه استفاده شده در خودروی مفهومی مزدا کای یا مزدا 3 نسل جدید نمونه های جدید و پیشرفته سیستم احتراق فشرده SkyActiv بوده که شامل نمونه‌های 4 سیلندر خطی است. این پیشرانه‌ها با توجه به نحوه عملکرد سیستم های موجود در موتورهای دیزل و گازوئیلی، بازدهی بیشتری نسبت به نمونه های قبلی داشته و انتظار می رود که با افزایش قدرتی در حدود 10 تا 30 درصد و افزایش گشتاوری در حدود 20 تا 30 درصد، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، میزان قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه ها را به بیش از 200 اسب بخار و نزدیک به 300 نیوتون متر در موتورهای 4 سیلندر 2.0 لیتری در نسل جدید مزدا 3 برساند.

قیمت و زمان عرضه به بازارهای جهانی نسل جدید مزدا 3

این خودرو هنوز یک نمونه مفهومی بوده و هیچ اطلاعی در خصوص زمان عرضه و یا قیمت آن اعلام نشده است. اما بر اساس اعلام شرکت خودروسازی مزدا، خودروهای ساخته شده بر پایه پلتفرم SkyActiv سال 2019 میلادی راهی بازارهای جهانی شده و با توجه به محبوبیت سری 3، احتمال اینکه خودروی مفهومی مزدا کای یا مزدا 3 نسل جدید به عنوان اولین عضو این خانواده معرفی شود، بسیار زیاد است.

البته استفاده از تزئیناتی مانند رینگ‌های بسیار بزرگ، پوشش های کرومی و دستگیره‌های لمسی و همچنین آیینه های جانبی با طراحی خاص و بسیار باریک که در خودروی مفهومی مزدا کای وجود دارد، به احتمال قریب به یقین در مزدا 3 نسل جدید وجود نداشته و این تجهیزات مختص به نمونه مفهومی و نمایشی نسل جدید مزدا 3 خواهد بود.

گالری تصاویر خودروی مفهومی مزدا کای ، نسل جدید مزدا 3

 

منبع : MotorTrend

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر