coinex
راهنمای خرید تکراتو

کارخانه‌های تولید پوشک رو به تعطیلی ؛ احتکار 1.5 میلیون بسته پوشک

قیمت پوشک بچه به دلیل عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به آن و استفاده از ارز بازار ثانویه رو به افزایش است. به علاوه عدم تامین مواد اولیه 10 کارخانه تولید پوشک را به مرز تعطیلی کشانده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایلنا، آنطور که رئیس اتحادیه خراز‌ی‌ها می‌گوید انباشت مواد اولیه در کانینرهای گمرک و در دسترس قرار نگرفتن این مواد برای کارخانه‌های تولید پوشک در کنار عدم تخصیص ارز 4200 تومانی و مبنا قرار گرفتن ارز بازار ثانویه (نزدیک به 9 هزار تومان) برای این کالا، افزایش چشم‌گیر قیمت پوشک را سبب شه است. سید کمال دکمه‌چی، رئیس این اتحادیه گفته است که به محض ترخیص مواد اولیه تولید پوشک بازار از شرایط امروز آن خارج خواهد شد. وی با اشاره به کمبود محصولات سلولزی و بهداشتی ادامه داد :

در حال حاضر بازار با کمبود پوشک در سایزهای مختلف و نوار بهداشتی مواجه شده است که مهمترین دلیل آن کمبود مواد اولیه و عدم ترخیص آن از سوی گمرک است.

بنابر گفته‌ها رئیس اتحادیه خرازی‌ها در مجموع 10 کارخانه تولید پوشک و نوار بهداشتی در کشور وجود دارد که “نبود مواد اولیه” منجر شده آنها به وضعیت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآیند. این کارخانه‌های تولیدی به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی (4200 تومانی) به این کالا، یعنی خروج آن از ردیف‌های 1 و 2 تعریفه‌ای، مجبور هستند مواد اولیه خود را از بازار ارز ثانویه و یا دلار نزدیک به 9 هزار تومان تهیه کنند.


بیشتر بخوانید : بازار ارز ثانویه چیست ؛ مقاله‌ای تحلیلی درباره دلار و بحران ارزی کشور


مواد اولیه مصرفی کارخانه تولید پوشک اصلاحا “خمیر کاغذی” نامیده می‌شود که 55 درصد آن واردی و باقی از خارج تامین می‌شود. دکمه چی در این خصوص میگوید که “اکنون یک سری از این مواد مورد نیاز در زمانی که ارز 4200 اعلام شد وارد کشور شده اما با بخشنامه دولت مبنی بر پرداخت مابه التفاوت ترخیص آن دچار مشکل شده و گمرک اعلام کرده هنوز دستور العملی مبنی بر محاسبه هزینه‌ها بر مبنای ارز دولتی یا ثانویه به ما نرسیده است.”

احتکار پوشک
مطابق گزارش‌ها قیمت پوشک بچه در طول چند وقت گذشته بین 50 تا 100 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

اما از سوی دیگر تسنیم به نقل از هاشمعلی حسنی، عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع سلولزی، می‌نویسد که مواد اولیه تولید پوشک 90 درصد از خارج تامین می‌شود. این گفته اختلافی 35 درصدی با آنچه رئیس اتحادیه خرازی‌ها می‌گوید، دارد. آقای حسنی همچنین در تعلق گرفتن ارز دولتی به این کالا را در نامشخص توصیف می‌کند و در مورد بلاتکلیفی مواد اولیه در گمرک می‌گوید :

برای ترخیص این کالاها هر بار یک چیز می‌گویند، معلوم هم نیست که آیا ارز دولتی به صنعت سلولزی تعلق می‌گیرد یا خیر؛ در ابتدا قرار بود که ارز(دولتی) بدهند اما الان وزارت صنعت می گوید که ارز به واردات این محصول تعلق نمی گیرد.

اوضاع بی سر و سامان‌تر می‌شود، وقتی روز گذشته شنیدیم که رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران‌، گفت که میزان 80 درصد از مواد اولیه تولید پوشک از خارج تامین میشود. حداقل ماجرا اینجاست که دو نفر از این سه مسئول اطلاعات غلط در اختیار دارند. وقتی این حجم از ناآگاهی در سطح مسئولان رسیدگی به یک موضوع وجود دارد، چگونه می‌توان انتظار بهبود این شرایط را داشت.

عباس فصیح خوشگرد رئیس هیت مدیره این انجمن، در خصوص افزایش قیمت محصولات سلولزی می‌گوید:

متأسفانه به این صنعت ارز دولتی تخصیص پیدا نکرده و همین موضوع عاملی شده تا واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه از محل واردات با کمبود نقدینگی روبه‌رو شوند، به‌نحوی که آنها به‌زحمت با ارز آزاد مواد مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. بنگاه‌ها توان مالی محدودی دارند و تأمین مواد اولیه با دلار 10هزار تومانی برای آنها مشکل است، بر همین اساس مجبور به افزایش قیمت‌ها هستند.

وی با اشاره به عدم کمبود پوشک ادامه داد :

با تمهیدات به‌عمل‌آمده فعالیت کارخانجات، ساماندهی و بازاریابی شده به‌نحوی که امروز در بازار شاهد کمبود کالا نیستید ولی در مورد افزایش قیمت‌ها ما ناچار به فروش محصولات با قیمت‌های جدید هستیم تا گردش کار برای واحدهای تولیدی به‌صرفه باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور، نیز عنوان کرده است کخ توزیع، قیمت‌گذاری و تامین پوشک وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بخشی از کمبود این قلم کالا نیز می‌تواند مرتبط با احتکار باشد. آنطور که از گزارش‌ها بر میاید، قیمت محصولات سلولزی بین 50 تا 100 درصد افزایش داشته‌اند. انجمن صنایع سلولزی بهداشتی نیز عنوان کرده است درحال رایزنی با وزارت صمت برای دریافت ارز دولتی هستند. اگراین جلسات به سرانجام برسند، احتمالا قیمت‌ها به حالت قبل بازگردند.

احتکار پوشک ؛‌ وقتی خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم!

تسنیم از کرج گزارش می‌دهد که دستگاه‌های نظارتی استان البرز پس از دریافت گزارش های مردمی ده‌ها انبار را در قالب تیم‌های مشترک از سازمان صمت، پلیس آگاهی و تعزیرات مورد بررسی قرار دادند. بخش عمده‌ای از گزارش‌های مردمی را برنج، لوازم یدکی و صوتی و تصویری در برمی‌گیرد. در سه مورد از انبار‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته است، تعداد یک میلیون و 500 هزار بسته پوشک احتکار شده پیدا شده است.

افزایش قیمت پوشک
احتکار پوشک بچه توسط واسطه‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت این کالا عنوان شده است. در استان البرز بیش از 1.5 میلیون بسته احتکار شده کشف شده است.

از این مقدار یک میلیون و 220 هزار بسته از 2 انبار در شهرک بهارستان و 280 هزار بسته در ساوجبلاغ کشف شده است. صاحبین این قلم کالا‌ از سال گذشته این پوشک‌ها را با ارز 3800 تومانی وارد و تا کنون در انبار‌های خود احتکار کرده بودند.

امروز (دوشنبه 12 شهریور) نیز ایسنا به نقل از سخنگوی سازمان تعزیرات می‌نویسد یک محموله جدید پوشک به ارزش 10 میلیارد تومان در شهر کرج کشف شده است. سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص به خبرنگاران گفت :

۲۰۸ هزار بسته پوشک با ارزش ۱۰ میلیارد تومان در انباری در استان البرز کشف و ضبط شد. مالک این محموله قبلا نیز اقدام به احتکار یک میلیون و دویست هزار بسته پوشک به ارزش ۳۰ میلیارد تومان کرده بود که توسط دستگاه های نظارتی و با حضور تعزیرات حکومتی کشف و ضبط شد.

سخنگوی تعزییران اشاره می‌کند که رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و “ماموریت دستگاه‌های نظارتی در گشت مشترک با تعزیرات حکومتی از یک انبار که محموله مواد بهداشتی و شوینده در آن نگهداری می شد؛ بازرسی کردند.” وی در پایان گفت :

در بررسی ها مشخص شد این محموله تولید سال ۲۰۱۳ میلادی است اما تاریخ تولید این اقلام دستکاری و تبدیل به سال ۲۰۱۹ میلادی شده است و بر همین اساس محموله مذکور توقیف و پرونده متهم این پرونده که قصد عرضه کالاهای تقلبی در بازار را داشت به تعزیرات حکومتی احضار شد.

بیشتر بخوانید :

منبع : Tasnim , Isna

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر