;
coinex

شبکه 5G چیست و چه سرعتی دارد؟ همه چیز درباره 5 جی و اینترنت نسل پنجم

تفاوت 4G با شبکه 5G چیست و سرعت اینترنت شبکه 5 جی چقدر است؟ قابلیت ها و ویژگی های نسل پنجم شبکه چیست؟ در این مطلب همه چیز درباره نسل پنجم شبکه تلفن همراه گفته می‌شود.

نزدیک به یک دهه است که شرکت های بزرگ فناوری دنیا مشغول کار روی تکنولوژی 5G هستند، اما در نهایت پنجمین نسل شبکه های سیار به‌زودی به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.

اپراتورهای بزرگ دنیا از سال گذشته میلادی زیرساخت شهرهایی را که قرار است برای پشتیبانی از شبکه 5 جی آماده شوند، انتخاب کرده و امسال آن را اجرایی خواهند کرد. سرعت شبکه 5 جی ، امسال در بهترین گوشی های موبایل 2019 دیده خواهد شد و تفاوت نسل های 4G و 5G بیش از پیش برای کاربران آن اشکار می‌شود.

در این مطلب درخواهید یافت که شبکه 5G چیست و چه برتری هایی با نسل قبلی شبکه ارتباطی دارد. از قابلیت ها و ویژگی های 5 جی و زمان دسترسی به این فناوری می‌گوییم و با شرکت های ارائه دهنده نسل پنجم شبکه آشنا خواهید شد، اما شبکه 5G چیست و اینترنت نسل پنجم چه سرعتی دارد؟

شبکه 5G چیست

شبکه 5 جی چیست

نسل پنجم بی‌سیم (5G) آخرین تکنولوژی در زمینه ارتباطات سیار است که به طور قابل توجهی سرعت و پاسخگویی شبکه های بی سیم را افزایش خواهد داد.

پنجمین نسل از ارتباطات موبایلی جانشین فناوری 4G خواهد بود. شرکت های بزرگ ارائه کننده این تکنولوژی اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. سرعت انتقال دیتای بیشتر، کاهش تاخیر، صرفه جویی در انرژی و برخی عملکردهای دیگر، از مشخصات شبکه 5G است.

با وجود نسل پنجم شبکه تلفن همراه از تاخیر شبکه خبری نخواهد بود. اینترنت پرسرعت در هر جایی در دسترس کاربران خواهد بود و مشکل آنتن دهی در نقاط پرجمعیت و شلوغ دیده نخواهد شد. سرعت انتقال داده در شبکه 5 جی تا 20 گیگابیت بر ثانیه است.

تعداد دستگاه هایی که اینترنت 5G می‌تواند در هر منطقه آن را پوشش دهد، یک میلیون دستگاه در هر کیلومتر مربع است. این مقدار به تراکم ارتباط معروف است. از سوی دیگر هر کاربر باید بتواند در شلوغ‌ترین حالت حداقل سرعت 100 مگابیت برثانیه را تجربه کند.

تفاوت 4G با شبکه 5G چیست

تفاوت 4G با شبکه 5G چیست

سرعت اولین تفاوت عمده بین 4G با شبکه 5 جی است. عملکرد در پهنای باندهای میلیمتری بین 30 تا 300 گیگاهرتز از ویژگی های 5 جی بوده، اما شبکه های 4G فعلی در فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز عمل می‌کنند.

اشباع شدن اکثر طیف های فرکانسی که باعث کاهش بهره وری و قدرت انتقال داده ها می شود باعث شده تا برای بیشتر ابزارها از فرکانس های بالای 30 گیگاهرتز استفاده شود. در طول موج مایکروویو سرعت انتقال داده کمتر از یک گیگابیت در ثانیه است. این عدد در امواج میلیمتری حداقل به 10 گیگابیت در ثانیه می رسد.

نداشتن تاخیر زمانی یکی از مهمترین مشخصات شبکه 5G است. این تکنولوژی برای کاربردهایی که نیاز به پاسخ سریع دارند، بسیار حیاتی است. کنترل از راه دور وسایل نقلیه یکی از آنهاست.

شبکه های 5 جی در شرایط ایده‌آل نرخ تاخیر زیر یک میلی‌ثانیه دارند، اما تاخیر زمانی در 4G از یک اپراتور تا اپراتور دیگر و از یک گوشی تا گوشی دیگر متفاوت است. با این وجود، به طورر کلی برآورد می‌شود که تاخیر 5 جی چیزی حدود 60 تا 120 برابر سریعتر از میانگین تاخیر 4G باشد.

اگر بخواهید بدانید که سرعت 5 جی چقدر است باید بگوییم که سرعت پنجمین نسل شبکه تقریبا 20 برابر سریعتر از شبکه 4G LTE است.

حداقل سرعت دانلود در شبکه 5G حدود 20 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود و این در حالی است که سرعت دانلود 4 جی تنها 1 گیگابیت بر ثانیه است.

شبکه 4G فاقد سرعت، ظرفیت و انعطاف پذیری لازم برای پشتیبانی کامل از نوآوری های تلفن‌های همراه و سایر دستگاه های هوشمند است. ارائه کنندگان شبکه 5G وعده می‌دهند که این تکنولوژی به طور یکپارچه ای با سنسورهای بی سیم، فناوری ارتباط بین خودروهای خودران، چراغ های ترافیکی هوشمند، شبکه های انرژی هوشمند، موبایل های پوشیدنی و سایر دستگاه های خانه هوشمند کار خواهد کرد.

قابلیت های شبکه 5 جی چیست

قابلیت های شبکه 5 جی چیست

درست به مانند اکثر فناوری های پیشرفته، تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی می‌آید تا زندگی مردم را متحول کند. جدیدترین شبکه ارتباطی سیار قابلیت های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

گسترش اینترنت اشیا با شبکه 5‌جی

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که شبکه 5 جی بتواند در نهایت به اجرایی شدن اینترنت اشیا (IoT) کمک موثری کند.

مهمترین ویژگی های اینترنت 5G علاوه بر سرعت بیشتر، هزینه کمتر آن نسبت به شبکه 4G است

برنامه های مرتبط با اینترنت اشیا (IoT) معمولا نیاز به جمع آوری داده های عظیم از تعداد زیادی از دستگاه ها و سنسورها دارند، بنابراین این فناوری نیاز به یک شبکه کارآمد برای جمع آوری، پردازش، انتقال، کنترل و تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی خواهد داشت. سرعت اینترنت 5 جی و انعطاف پذیری بالای آن تا حد زیادی می‌تواند چالش های پیش روی اینترنت اشیا را از سر راه بردارد.

شهرهایی هوشمند با نسل پنجم ارتباطات سیار

سنسورهای مختلف قرار گرفته در یک منطقه شهری برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها به منظور افزایش کیفیت زندگی شهروندان، اساس یک شهر هوشمند است.

اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری، پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و سیستم حمل و نقل، نیروگاههای مختلف، سیستم آبرسانی، مدیریت جمع آوری زباله، مدارس، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.

پیش بینی شده است که تا سال 2020 حدود 50 میلیارد دستگاه در سراسر جهان به شبکه ارتباطی تلفن همراه متصل خواهند شد. برای آنکه یک شبکه ارتباط سیار بتواند مایحتاج یک شهر هوشمند را برطرف کند، باید پاسخگو، سریع و پایدار باشد. در یک شهر هوشمند مقدار زیادی اطلاعات وجود دارد که باید به درستی مدیریت شوند. شبکه ارتباطی 5G می‌تواند تا حد زیادی این چالش را حل کند.

در آینده ای نه چندان دور، شهرهای ما برای زندگی بهتر، پاکیزه‌تر و ایمن‌تر خواهند بود. امکانات متفاوتی که به آن تکیه می‌کنیم، قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. در قلب هر یک از این شهرهای هوشمند، تکنولوژی شبکه 5G قرار خواهد داشت.

ارتباط خودروهای خودران با نسل پنجم شبکه های ارتباطی

بازیگران اصلی صنعت خودروهای بدون راننده به دنبال آن هستند تا وسایل نقلیه خود را بیش از پیش ایمن کنند. یکی از ایده‌هایی که در این راه می‌تواند کمک موثری برای این سازندگان باشد، ارتباط این خودروها با یکدیگر است.

صحبت کردن خودروها با یکدیگر موجب می شود تا آنها بتوانند اطلاعات مربوط به شرایط جاده ها را از یکدیگر دریافت کرده و مسیریابی بهتری داشته باشند. رد و بدل کردن این اطلاعات باید به سرعت و با کمترین تاخیر زمانی انجام شود. شبکه 5G یک قدم بزرگ برای رسیدن به چنین خواسته‌ای است.

به عنوان مثال اگر خودرویی در جاده به ناگهان ترمز کند، اطلاعات از طریق شبکه های قدرتمند نسل پنجم به سرعت به خودروهای پشتی منتقل شده و از هرگونه برخورد وتصادم جلوگیری می‌شود. این فناوری می‌تواند سالانه جان هزاران نفر را از مرگ نجات دهد.

تکنولوژی 5 جی چگونه کار می‌کند

درست به مانند دیگر شبکه های سلولی، شبکه 5‌جی نیز از سیستم سایت های سلولی استفاده می‌کند. پوشش سراسری تلفن های همراه در یک محدوده وسیع جغرافیایی مثل یک شهر، از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی سلول (با یک یا چند ایستگاه ثابت) شکل می‌گیرد که هر کدام شعاع مشخصی را تحت پوشش خود قرار می دهند.

در واقع ارائه دهندگان سرویس های ارتباطی (اپراتورها) مناطق تحت پوشش خود را به محدوده هایی کوچک به نام سلول تقسیم می‌کنند. برای هر منطقه که به بخش های کوچکتر (سلول) تقسیم شده، داده های رمزنگاری شده از طریق امواج رادیویی ارسال می‌شود.

سرعت اینترنت 5 جی جهان را متحول خواهد کرد

شبکه های 5G از یک نوع رمزگذاری به نام OFDM استفاده خواهند کرد که شبیه به کدگذاری در 4G LTE است. نسل پنجم شبکه های سلولی به گونه‌ای طراحی شده است که تاخیر بسیار کمتر و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به LTE داشته باشد.

شبکه های 5 جی باید بسیار دقیق‌تر از سیستم های قبلی باشند و بنابراین برای دقت بیشتر، سلول ها نیز باید چه از نظر اندازه و چه از نظر شکل تغییر کنند، اما حتی با سلول های بزرگ فعلی، کوالکام می‌گوید که شبکه 5G به دلیل بهره بردن از پهنای باند بیشتر و به لطف تکنولوژی آنتن های پیشرفته‌تر می‌تواند تا 4 برابر ظرفیت فعلی سلولی را ارائه دهد.

در واقع هدف از ایجاد شبکه 5G این است که سرعت بالاتر و ظرفیت بسیار بیشتر در هر بخش، با تاخیر زمانی بسیار کمتری از شبکه 4G در اختیار داشته باشیم. سازمان ها و موسسات استاندارد سازی به دنبال سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه و زمان تاخیر کمتر از 1 میلی ثانیه هستند.

ارائه‌دهندگان تکنولوژی 5G

کشورهای جهان در حال رقابت برای عرضه خدمات 5G هستند، اما کدام کشورها اولین سرویس های تجاری 5G را عرضه خواهند کرد؟ ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن و چین به احتمال بسیار زیاد اولین کشورهایی هستند که نسل پنجم شبکه های سلولی را راه‌اندازی خواهند کرد، اما مطمئنا کشورهای دیگر نیز از این قافله عقب نمی‌مانند.

راه‌اندازی این شبکه در مقیاس بزرگ به سرمایه‌گذاری های بزرگی در زیرساخت نیاز دارد. در حال حاضر شش شرکت بزرگ در سراسر جهان مشغول کار روی راه‌اندازی سیستم 5 جی هستند. ایرانسل نیز حدودا یکسال قبل آزمایش شبکه کامل 5G در ایران را با موفقیت انجام داد.

کوالکام

یکی از شرکت های پیشرو در فناوری 5G است. این غول مخابراتی 15 درصد از تمام پتنت های 5G را در اختیارر دارد و از هر رقیب دیگری در این زمینه پیشی می‌گیرد. Qualcomm از گوشی های هوشمند گرفته تا سلول های کوچک، در هر جنبه شبکه 5G دخیل است.

هواوی

هواوی نیز یکی از پیشگامان اولیه در عرضه اینترنت 5G خواهد بود. هواوی دارای 22 قرارداد برای تجاری سازی 5 جی در سراسر جهان است، اما با وجود چالش های جدی بین این شرکت و ایالات متحده در خصوص همکاری این شرکت با ایران، نگرانی هایی برای مدیران آن بوجود آمده است.

ایلات متحده به بهانه نگرانی های امنیتی، جلوی کار هواوی را در این کشور گرفته و به دنبال آن، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن هم از همکاری با این شرکت خودداری کرده‌اند. بازداشت مدیر ارشد هواوی در کانادا، آغازی برای تخریب روابط تجاری با این شرکت شد.

نوکیا

نوکیا نیز یکی از بازیگران بزرگ در بازار 5 جی است. این شرکت بزرگ فنلاندی با اپراتورها و کشورهای زیادی برای ارائه تجهیزات نسل پنجم شبکه همکاری می‌کند.

T-Mobile معامله 3.5 میلیارد دلاری با نوکیا را برای ساخت شبکه 5G خود در طیف های 600 مگاهرتز و 28 گیگاهرتزی امضا کرد و در سال 2018 اعلام کرد که در توکیو برای بازی های المپیک 2020 شبکه های 5G را ارائه خواهد داد.

اریکسون

این شرکت سوئدی نیز به دنبال ورود به بازار شبکه نسل پنجم ارتباطات است. اریکسون در سال 2018 یک قرارداد پنج ساله با ولوو برای همکاری در زمینه طرح های وسایل نقلیه مرتبط با 5G امضا کرد.

سامسونگ

هنگامی که نام سامسونگ و شبکه 5 جی به گوش می‌رسد احتمالا ذهن بسیاری از مردم به سمت گوشی های هوشمند ساخت این غول تکنولوژی معطوف خواهد شد.

اگرچه سامسونگ یکی از بهترین گوشی های 5G در سال 2019 را روانه بازار خواهد کرد، اما این شرکت راه‌حل های شبکه‌ای نیز برای اپراتورها و ارائه دهندگان تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات سیار دارد. اپراتورهای آمریکایی ورایزون و AT & T در زمینه تجهیزات 5 جی با این کمپانی کره‌ای همکاری های بلندمدت دارند.

ZTE

زد تی ای یک شرکت چینی است که در زمینه ارائه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند. زدتی‌ای، یکی از شرکت های بزرگ سازنده تلفن همراه در جهان است و از نظر درآمد، پنجمین شرکت بزرگ در زمینه ساخت تجهیزات مخابراتی به حساب می‌آید.

ZTE می‌خواهد یکی از نام های بزرگ در فناوری 5G نیز باشد. در سال 2018 این شرکت با دولت چین آزمایش هایی در زمینه باندهای متوسط و هسته 5 جی انجام داد.

زمان دسترسی به اینترنت 5G

چه زمانی می‌توانیم به اینترنت 5 جی دسترسی داشته باشیم؟ برای پاسخ به این سوال باید به ایالات متحده برویم. اپراتور AT & T در 21 دسامبر سال 2018 میلادی (30 آذرماه 97)، در 12 شهر و با یک هات اسپات اینترنت موبایل 5 جی را راه‌اندازی کرد. البته پوشش اینترنت 5G این اپراتور امریکایی، فقط در چند نقطه شهری آنهم تنها در چندین محله از هر شهر در دسترس کاربران است.

انتظار داریم اولین گوشی هوشمند 5G که توسط این اپراتور عرضه می‌شود، یک نسخه از گلکسی اس 10 باشد که در اواخر ماه فوریه معرفی خواهد شد.

در زمینه دسترسی به سرویس ثابت اینترنت خانگی، ورایزون نیز کار خود را با اینترنت 5 جی آغاز کرده است.  این اپراتور هم به زودی شبکه 5G تلفن همراه خود را در سال 2019 آغاز خواهد کرد. ورایزون غالبا از طیف 28 گیگاهرتز استفاده می‌کند.

اینترنت خانگی 5G در مقایسه با 4G یک مزیت عمده دارد و آن، ظرفیت بسیار بیشتر است. اپراتورها نمی‌توانند اینترنت خانگی 4G را با قیمت رقابتی ارائه دهند؛ زیرا ظرفیت کافی در سایتهای سلولی 4G برای استفاده ماهانه با حجم های بالا وجود ندارد.

هزینه اینترنت 5G در مقایسه با 4 جی کمتر خواهد بود. ارائه اینترنت 5 جی برای اپراتورها بسیار ساده تر از انتقال دیتا توسط خطوط فیبر نوری خانه به خانه خواهد بود. اپراتورها فقط لازم است تا در نقاطی معین حفاری کرده و هر چند بلوک را به یک سایت سلولی بفرستند و سپس با مودم های بی‌سیم اینترنت را به مشتریان خود تحویل دهند.

سال 2019 سال شبکه 5G خواهد بود. دنیا منتظر است تا با سرعت سرسرام آور اینترنت نسل پنجم شبکه های تلفن همراه آشنا شود.

آیا یک موبایل 5G می‌خرید؟

اگرچه 5G بدون شک شیوه ارتباط ما با یکدیگر و مصرف رسانه‌ای ما را تغییر خواهد داد، اما یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. سالها طول خواهد کشید تا شبکه 5G به طور گسترده و هماهنگ در سراسر جهان اجرا شود، اما در نهایت خرید یک گوشی 5 جی در سال جاری میلادی یک تصمیم شخصی است.

پوشش شبکه 5G در زمان راه‌اندازی احتمالا بسیار کم خواهد بود. سخت افزارهای ساخته شده نیز اولین نسل از این فناوری بوده و کارایی انها هنوز به درستی به نمایش درنیامده است. بیشتر گوشی های 5G که در اوایل سال 2019 عرضه خواهند شد، احتمالا از یک باند 5G پشتیبانی خواهند کرد.

شاید بد نباشد که برای خرید یک تلفن همراه با پوشش 5 جی کمی صبر کنید، اما در نهایت انتخاب با شما خواهد بود. در مطلب زیر می‌توانید با بهترین گوشی های هوشمند 5 جی در سال 2019 آشنا شوید.

اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    خیلی کامل بود استفاده کردیم سپاسگزارم

    پاسخ

    می خواهم علامت 5G همراه اول بندازید

    پاسخ

    خیلی عالی بود استفاده کردم خخسته نباشی

    پاسخ

    مممون. بسیار ممنون

    پاسخ