;
coinex

بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر ؛ پاکسازی ویندوز با بهترین ویروس کش های جهان

رایانه شما در مقابل بدافزارها به محافظت نیاز دارد و برای همین به ویروس کش ها نیاز داریم. در این مطلب به معرفی بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر پرداخته‌ایم.

همه ما باید بدانیم که چگونه می‌توانیم از حریم خصوصیمان محافظت و امنیت سیستم عامل ویندوز رایانه خود را تامین کنیم. برای رسیدن به این هدف نباید روی لینک‌های مشکوک کلیک کنیم، نرم افزارهای ارائه شده توسط سایت‌های ناشناخته را دانلود نماییم، پیام‌ها یا ایمیل‌های غیرمنتظره را باز کنیم، و اطلاعات شخصیمان را به کسی بدهیم. توصیه می‌کنیم که برای حفظ و ارتقاء امنیت اطلاعاتتان از رمزهای قدرتمند استفاده کنید و سیستم عامل لپ تاپ و سایر دستگاه‌های هوشمند خود را بروزرسانی کنید.

برای این که اطمینان یابید در فضای آنلاین جای خودتان و کامپیوترتان امن است، می‌توانید چند اقدام دیگر را هم انجام دهید؛ از یک نرم افزار مدیریت رمز استفاد کنید تا سابقه اطلاعات ورود به سایت خود را داشته باشید، با استفاده از یک فیلترشکن از ترافیک اینترنتی خود محافظت کنید، و از نرم افزارهای پیام رسان دارای قابلیت رمزگذاری سرتاسری استفاده کنید تا افراد سودجو نتوانند از مکالمات شما مطلع شوند.

اگر به دنبال یک نرم افزار کاربردی هستید تا به کمک آن امنیت دستگاه ویندوزی خود را تامین کنید، اولین قدم خوبی که می‌توانید بردارید نصب یک نرم افزار آنتی ویروس خوب است. بهترین آنتی ویروس ها و ابزارهای ویروس کش روی نرم افزارهایی که دانلود می‌کنید نظارت می‌کنند و رفتارهای نرم افزاری مشکوک و اپلیکیشن‌های نامعتبر را زیر نظر می‌گیرند.

اولین نکته مهمی که باید درباره بهترین آنتی ویروس ها و ابزارهای ضد ویروس قوی بدانید این است که مایکروسافت دیفندر – برنامه آنتی ویروس و نرم افزار امنیتی رایگانی که با ویندوز 10 ارائه می‌شود و اخیرا نامش از ویندوز دیفندر به این نام تغییر کرده است – عملکرد بسیار خوبی در محافظت از رایانه شما دارد (البته نکته جالب این است که مایکروسافت سیستم عامل‌های ویندوز ایکس پی و ویندوز 98 خود را هم با نرم افزارهای امنیتی داخلی عرضه کرد).

استفاده از ویندوز دیفندر باید اولین قدم شما در به کارگیری یک نرم افزار ضد ویروس و امنیتی خوب برای محافظت از دستگاه ویندوزیتان باشد، و باید به این نکته هم اشاره کرد که بیشتر کاربران به این حقیقت رسیده‌اند که در کنار این آنتی ویروس قوی رایگان به هیچ برنامه ضد ویروس دیگری نیاز ندارند.


بیشتر بخوانید: بهترین آنتی ویروس های سال 2018 ؛ 5 آنتی ویروس برتر


با این حال شاید بگویید که اکوسیستم امنیتی ویندوز زمانی که کاربر فقط به برنامه ویروس کش یک شرکت تکیه نکند، یک فضای سالمتر است. اگر امنیت بسیار شدید پلت فرم دستگاهتان برای شما در اولویت است، به راحتی می‌توانید برنامه های آنتی ویروس قدرتمندی را پیدا کنید که توسط شرکت‌های واسط برای محافظت از رایانه در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها ارائه شده‌اند. علاوه بر این بیشتر این ضد ویروس های قدرتمند از طریق یک اشتراک سالانه شما را قادر می‌سازند تا امنیت همه دستگاه‌های هوشمندتان را تامین کنید، اگرچه که این محصولات خارج از اکوسیستم ویندوز عملکرد چندان قدرتمندی ندارند.

در مجموع برای این که بتوانیم در محافظت از رایانه ویندوزیتان به شما کمک کنیم، لیستی از بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر را در این مطلب تدوین کرده‌ایم که هم ویروس کش های رایگان و هم ضد ویروس های پولی را در برمی‌گیرد. این آنتی ویروس های معتبر طبق توصیه‌های شرکت‌های واسط مستقلی مانند AV – TEST و AV – Comparatives و همچنین براساس نتایج بررسی‌های استاندارد معرفی شده‌اند. با تکراتو همراه باشید.

بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر کدامند؟

اگر به دنبال یک آنتی ویروس و برنامه شناسایی کننده ویروس رایگان هستید، می‌خواهید جهت برقراری امنیت کامپیوترتان در برابر ویروس‌ها مبلغی را بپردازید، یا می‌خواهید بدافزاری یا ویروسی را از روی پی سی خود پاک کنید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا آخر بخوانید.


بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر و رایگان: مایکروسافت دیفندر (Microsoft Defender)

بهترین آنتی ویروس ویندوزی رایگان: مایکروسافت دیفندر (Microsoft Defender)

  • نسخه رایگان: دارد و به همراه ویندوز 10 ارائه می‌شود.
  • نسخه پولی: ویندوز دیفندر ادونسد تریت پروتکشن (Windows Defender Advanced Threat Protection) برای کاربران شرکتی

به بیان ساده اگر همیشه اقدامات امنیتی را رعایت می‌کنید (نرم افزارهایتان را بروزرسانی می‌کنید، از رمزهای قوی استفاده می‌کنید، از ایمیل‌ها و لینک‌های غیرمنتظره فاصله می‌گیرید و ….)، احتمالا می‌توانید از کامپیوترتان در برابر حملات ویروس‌ها و بدافزارها محافظت کنید. با این حال مایکروسافت دیفندر حتی زمانی که اقدامات امنیتی فوق را رعایت نکنید، باز هم از رایانه شما محافظت می‌کند. این برنامه یکی از بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر رایگان محسوب می‌شود و عملا در ویندوز 10 ساخته شده است.

برای استفاده از مایکروسافت دیفندر تنها باید اجازه دهید که این نرم افزار فعال باشد (که در حالت پیش فرض است) تا خودش کارش را انجام دهد و اقدامات پایه را در محافظت از رایانه شما در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها انجام دهد. مایکروسافت دیفندر به طور روزانه از طرف خالقش بروزرسانی دریافت می‌کند.


بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی: نوترون سکیوریتی 360 دولوکس (Norton Security 360 Deluxe)

بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی: نوترون سکیوریتی 360 دولوکس (Norton Security 360 Deluxe)

  • پلت فرم‌های پشتیبانی کننده: ویندوز 10، مک او اس، اندروید و iOS
  • قیمت: سالانه 100 دلار برای استفاده بر روی 5 دستگاه، فروش با قیمت 60 دلار

چندین سال است که نوترون سکیوریتی (آنتی ویروس قدرتمند شرکت سمانتک) به طور مداوم امتیازات بالایی را در زمینه شناسایی بدافزارها و ویروس‌ها از شرکت AV-Test دریافت می‌کند. اشتراک پنج دستگاهی این آنتی ویروس قدرتمند به طور عادی 99.99 دلار است، با این حال می‌توانید با پرداخت مبلغ 59.99 دلار امنیت پی سی‌ها، دستگاه‌های مک، دستگاه‌های iOS و دستگاه‌های اندروید خود را در برابر ویروس‌ها و بدافزارها برقرار کنید.

توانایی بکاپ گیری خودکار از رایانه و ارائه 100 گیگابایت فضای کلود برای ذخیره سازی آن، ابزارهای ایمن برای وب گردی، یک وی پی اِن، مدیریت آسان از طریق یک کنسول مرورگری و قابلیت LifeLock برای محافظت از هویت کاربر در برابر سارقان سایبری از دیگر ویژگی‌هایی هستند که نوترون سکیوریتی 360 دولوکس را به یکی از بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر تبدیل کرده‌اند.


بهترین آنتی ویروس ویندوزی از نظر قابلیت اسکن سازی طبق درخواست کاربر: ملوربایتس (Malwarebytes)

بهترین آنتی ویروس ویندوزی از نظر قابلیت اسکن سازی طبق درخواست کاربر: ملوربایتس (Malwarebytes)

  • پلت فرم‌های پشتیبانی کننده: ویندوز 10، مک او اس و اندروید
  • نسخه رایگان: دارد (در قالب یک نسخه آزمایشی که پس از دو هفته منقضی می‌شود)
  • نسخه پولی: سالانه 40 دلار برای یک دستگاه و سالانه 60 دلار برای سه دستگاه

ملوربایتس از رایانه شما در مقابل بدافزارها و ویروس‌ها محافظت می‌کند و اخیرا توانسته در زمینه تامین امنیت در برابر ویروس‌ها امتیازات خوبی را هم در تست‌های مربوطه کسب کند؛ با این حال هیچ یک از این دو مشخصه علت اصلی مشهور شدن این برنامه ویروس کش قدرتمند به عنوان یکی از بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر نیستند. اگر که کامپیوترتان با مشکل مواجه شده است، ملوربایتس راه حل پاک سازی آن است. این ضد ویروس قدرتمند در ازای 40 دلار سالانه از یک دستگاه و در ازای 130 دلار سالانه از ده دستگاه شما (با هر نوع پلت فرمی) در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها محافظت می‌کند.

ملوربایتس در یک نسخه رایگان هم عرضه می‌شود، ولی این نسخه ویژگی‌های چندان زیادی ندارد. نسخه رایگان ملوربایتس به درخواست کاربر شروع به اسکن کردن رایانه برای پیدا کردن و از بین بردن بدافزارها و ویروس‌ها می‌کند.

چند نرم افزار ضد ویروس خوب دیگر

علاوه بر سه برنامه آنتی ویروس فوق چند برنامه ضد بدافزار خوب دیگر هم در بازار وجود دارد که بد نیست از آن‌ها هم به عنوان بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر نام ببریم. قیمت یا عملکرد این ویروس کش‌ها از عواملی هستند که می‌توانند از دید شما به آن‌ها نسبت به سه مورد فوق برتری دهند.


بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر جایگزین ویندوز دیفندر: بیت دیفندر آنتی ویروس فری ادیشن (Bitdefender Antivirus Free Edition)

بهترین آنتی ویروس رایگان ویندوزی جایگزین ویندوز دیفندر: بیت دیفندر آنتی ویروس فری ادیشن (Bitdefender Antivirus Free Edition)

  • پلت فرم‌های پشتیبانی کننده: ویندوز
  • نسخه رایگان: دارد
  • نسخه پولی: سالانه 80 دلار برای محافظت از سه رایانه شخصی، سالانه 120 دلار برای محافظت از 15 دستگاه (Family Pack)

اگر می‌خواهید بدون خالی کردن کیف پولتان امنیت رایانه خود را یک مرحله ارتقاء دهید، به سخت می‌توانید ضدویروسی بهتر از نسخه رایگان بیت دیفندر را برای رایانه ویندوز 10 خود پیدا کنید. این نرم افزار به طور لحظه‌ای از رایانه شما در مقابل ویروس‌ها، بدافزارها، نرم افزارهای جاسوسی و باج افزارها محافظت می‌کند. بیت دیفندر آنتی ویروس فری ادیشن نصب آسانی دارد، کارایی خوبی را در محافظت از کامپیوترتان ارائه می‌کند و تا زمانی که به آن نیازی نداشته باشید، سر راهتان قرار نمی‌گیرد.

این ویروس کش رایگان به طور مداوم امتیازات بالایی را در زمینه قدرت محافظت از دستگاه‌های کاربر و کاربردپذیری از شرکت AV-Test کسب کرده است. نسخه رایگان بیت دیفندر می‌تواند از یک رایانه ویندوزی محافظت کند، اما اگر تعداد رایانه‌های شما بیشتر است باید نسخه بیت دیفندر اینترنت سکیوریتی (Bitdefender Internet Security) را با قیمت 80 دلار خریداری کنید. این نسخه از سه رایانه محافظت می‌کند، یک وی پی اِن را در اختیارتان می‌گذارد و پدر و مادرها را قادر می‌سازد تا رایانه فرزندانشان را کنترل کنند.

برای محافظت از همه دستگاه‌هایتان به طور همزمان با هر سیستم عاملی توصیه می‌کنیم که نسخه فمیلی پک این محصول را با قیمت 120 دلار خریداری کنید. این نسخه قابلیت محافظت از 15 دستگاه را دارد.


بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی جایگزین نوترون سکیوریتی 360 دولوکس: مکافی توتال پروتکشن (McAfee Total Protection)

بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی جایگزین نوترون سکیوریتی 360 دولوکس: مکافی توتال پروتکشن (McAfee Total Protection)

  • پلت فرم‌های پشتیبانی کننده: ویندوز 10، مک او اس، اندروید و iOS
  • قیمت: فروش در ازای 45 دلار، سالانه 120 دلار برای محافظت از 10 دستگاه

مکافی از قدیمیترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید نرم افزارهای امنیتی برای است. این شرکت در دهه 80 میلادی به طور مستقل فعالیت می‌کرد، در سال 2010 به یکی از زیرمجموعه‌های اینتل تبدیل شد و در سال 2017 دوباره استقلال خود را به دست آورد. مکافی برای همیشه پایدار بوده و پایدار می‌ماند زیرا هر سه ماه یک بار یک نرم افزار امنیتی قدرتمند را برای محافظت از رایانه‌های شخصی ارائه می‌کند.

مکافی توتال پروتکشن یکی از بهترین آنتی ویروس های 2019 برای کامپیوتر است زیرا در مقابل ویروس‌ها، باج افزارها و سایت‌های مشکوک از رایانه شما محافظت می‌کند، به یک قابلیت مدیریت رمز مجهز است و شما را قادر می‌سازد تا همه دستگاه‌های محافظت شده خود را از طریق یک کنسول وب مبنا مدیریت کنید. با خرید نسخه 120 دلاری این محصول می‌توانید از 10 دستگاه با سیستم عامل‌های مختلف محافظت کنید.


بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی جایگزین نوترون سکیوریتی 360 دولوکس: ترند مایکرو ماکسیموم سکیوریتی (Trend Micro Maximum Security)

بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی جایگزین نوترون سکیوریتی 360 دولوکس: ترند مایکرو ماکسیموم سکیوریتی (Trend Micro Maximum Security)

  • پلت فرم‌های پشتیبانی کننده: ویندوز 10، مک او اس، اندروید و iOS
  • قیمت: فروش در ازای 50 دلار، سالانه 90 دلار برای محافظت از 10 دستگاه

ترند مایکرو شاید به خاطر تمرکزش روی تامین امنیت شرکت‌ها مانند سایر آنتی ویروس ها برای کاربران شخصی آشنا نباشد، ولی در تلاش است که با ترند مایکرو ماکسیموم سکیوریتی خودش را به کاربران شخصی هم معرفی کند. این آنتی ویروس قوی توانسته امتیاز بالایی را از شرکت AV-Test در زمینه شناسایی حملات بدافزارها و ویروس‌ها کسب کند. قیمت خوب و اقتصادی از عواملی است که این آنتی ویروس هوشمند را به یکی از بهترین آنتی ویروس های 2019 ویندوزی تبدیل کرده است.


بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی جایگزین نوترون سکیوریتی 360 دولوکس: ایست نود 32 آنتی ویروس (ESET NOD32 Antivirus)

بهترین آنتی ویروس اشتراکی ویندوزی جایگزین نوترون سکیوریتی 360 دولوکس: ایست نود 32 آنتی ویروس (ESET NOD32 Antivirus)

  • پلت فرم‌های قابل پشتیبانی: ویندوز
  • قیمت: سالانه 59 دلار برای محافظت از سه رایانه

اگر دنبال یک آنتی ویروس هوشمند با نصب و کاربرد آسان هستید، ایست نود 32 بهترین گزینه برای شماست. این ویروس کش هم به دلیل کاربرد آسان و توانایی بالایش در مقابله با ویروس‌ها و بد افزارها امتیازات بالایی را از شرکت AV-Test کسب کرده است و یک نسخه اندروید هم دارد که توانسته از شرکت‌های واسط اعتبار بالایی را دریافت کند.


کاسپراسکای (Kaspersky) چطور؟

کاسپراسکای (Kaspersky) چطور؟

کاسپراسکای در طول چند سال گذشته تیتر بسیاری از خبرها بوده است به همین دلیل بد نیست که درباره این محصول هم حرف بزنیم، مخصوصا به خاطر این که قوانین فدرال مانع استفاده از محصول این شرکت توسط آژانس‌های دولتی ایالات متحده شده است.

کاسپر اسکای لب در موسکو قرار دارد و چندین سال است که بهترین آنتی ویروس ها را برای کاربردهای تجاری و خانگی ارائه می‌کند. با این حال در سال 2017 دولت آمریکا استفاده از این آنتی ویروس هوشمند را روی رایانه‌های دولتی به دلیل وجود ارتباطات محکم بین شرکت کاسپراسکای و دولت روسیه ممنوع کرد.

این ممنوعیت شامل حال کاربران خانگی نشد، ولی سوالی که درباره این محصول مانند محصولات هواوی مطرح می‌شود، این است که آیا چون که دولت فدرال فکر نمی‌کند به کار گیری این آنتی ویروس هوشمند روی رایانه‌هایش ایمن باشد، آیا کاربران خانگی هم باید آن را کنار بگذارند؟

کاسپراسکای در بیانیه‌ای در این رابطه گفته است، “کاسپراسکای لب هیچ ارتباطی با هیچ دولتی ندارد و تا به حال در فعالیت‌های مهاجمانه سایبری فعالیتی نداشته و در آینده هم هرگز نخواهد داشت. کاسپراسکای لب اعلام می‌کند که هیچ گواه عامه پسندی برای اثبات عملکرد نادرست کاسپراسکای از طرف دولت ایالات متحده ارائه نشده است و اقدامات این دولت علیه کاسپراسکای خلاف قانون اساسی است.”

کاسپراسکای امتیازات بالا و جوایز ارزشمندی را در زمینه شناسایی ویروس و بدافزار و اعمال محافظت خوب از رایانه‌ها کسب کرده است. این محصول قیمت بسیار خوبی هم دارد و در ازای 30 دلار هر سال اقدامات محافظتی مورد نیاز را برای مراقبت از سه رایانه ارائه می‌کند. شما همچنین می‌توانید با پرداخت مبلغ 75 دلار و دریافت سرویس کاسپراسکای توتال سکیوریتی از ده دستگاه در مقابل ویروس‌ها، بدافزارها و برنامه‌های مشابه محافظت کنید.

در این بین وب روت سکیور اِنی ور آنتی ویروس (Webroot SecureAnywhere AntiVirus) با قیمت 37.50 دلار سالانه برای محافظت از سه دستگاه و سکیور اِنی ور آنتی ویروس (SecureAnywhere AntiVirus) با قیمت 30 دلار سالانه برای محافظت از یک دستگاه از دیگر آنتی ویروس های برتر موجود در بازار هستند.

در انتخاب یک آنتی ویروس خوب باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟

انتخاب بهترین آنتی ویروس ویندوزی به معنای انتخاب محصولی است که بتواند امنیت یک رایانه را تضمین کند، منابع زیادی را از رایانه به خودش اختصاص ندهد و کاربرد ساده‌ای داشته باشد. در انتخاب یک آنتی ویروس باید پارامترهای زیر را در نظر بگیرید.

کارایی – یک آنتی ویروس در رایانه یا دستگاه شما باید به دنبال ویروس‌ها و بدافزارهای بگردد، به طور لحظه‌ای از دستگاهتان محافظت کند، شما را از سایت‌ها و لینک‌های مشکوک دور نگه دارد. یک ویروس کش خوب همچنین باید از یک دستگاه در مقابل باج افزارها محافظت کند و رفتارهای غیرمنتظره‌ای را که ممکن است نشانه یک ویروس یا بدافزار جدید و ناشناخته باشند، زیر نظر بگیرد. شما باید ویروس کشی را انتخاب کنید که قابلیت‌های فوق را با حداقل میزان خطا ارائه کند.

دریافت انرژی و منابع کم از رایانه – نباید آنتی ویروسی را انتخاب کنید که سنگین باشد. اگر بعد از نصب آنتی ویروسی وب سایت‌ها با سرعت کمی بارگزاری شدند، باید آنتی ویروس خود را عوض کنید. همه آنتی ویروس‌های فوق نسخه آزمایشی دارند از این رو می‌توانید با نصب آن‌ها ببینید که کدام مورد بار کمتری را به رایانه شما وارد می‌کند.

هزینه و تخفیف قیمت – برای خرید یک آنتی ویروس هوشمند هر قیمتی را نپردازید. قبل از خرید قیمت محصول مورد نظرتان را روی سایت شرکت سازنده‌اش چک کنید و در سایت شرکت به دنبال تخفیف قیمتی بگردید. شما همچنین می‌توانید آنتی ویروس مورد نظرتان را برای تعداد دستگاه‌های خاصی بخرید، زیرا محصولاتی که مثلا برای ده دستگاه عرضه می‌شوند نسبت به محصولات عرضه شده برای سه دستگاه قیمت گرانتری دارند. سایت آمازون هم گاهی اوقات آنتی ویروس ها را با قیمت‌های تخفیف خورده ارائه می‌کند.

حریم خصوصی – یک آنتی ویروس زمانی موثر و کارآمد است که روی رایانه شما نظارت داشته باشد و رفتارهای نرم افزاری مشکوک را بررسی کند. سازندگان نرم افزارهای آنتی ویروس اطلاعات به دست آمده از نظارت بر روی رایانه‌ها را بی نام می‌کنند تا حریم خصوصی کاربران حفظ شود. با این حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، باید جزئیاتی را مطالعه کنید که شرکت‌های سازنده آنتی ویروس درباره سیاست‌هایشان درباره حریم خصوصی کاربر روی سایتشان ارائه می‌کنند.

محافظت از پلت فرم‌های دیگر – مایکروسافت تاکنون بزرگترین هدف حمله ویروس‌ها و بدافزارها بوده است و پس از آن اندروید (به دلیل تعداد بالای نرم افزارهای اندروید خارج از گوگل پلی استور) در مقام دوم قرار دارد. گوگل در سه ماهه آخر سال 2018 اعلام کرد که 0.99 درصد از نرم افزارهای خارج از گوگل پلی استور که روی دستگاه‌های اندروید نصب شده‌اند، جزء نرم افزارهای احتمالا مضر (PHA) هستند. این درصد برای نرم افزارهای درون گوگل پلی استور 0.042 است. برای افزایش امنیت دستگاهتان توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن نرم افزار مورد نظرتان را از فروشگاه‌های تایید شده توسط سازنده پلت فرم دستگاهتان دانلود کنید.

سیستم عامل‌های مک او اس و iOS نسبت به دو پلت فرم فوق کمتر در معرض خطر آلوده شدن توسط بدافزارها و ویروس‌ها هستند. یکی از دلایل مقاومت بالای این پلت فرم‌ها کنترل شدیدی است که شرکت اپل روی اپ استور و برنامه‌هایش دارد. به عبارت دیگر اگر نرم افزار مورد نظرتان را از فروشگاه‌های تایید شده توسط اپل بگیرید و مراقب باشید که چه فایل‌هایی را دانلود و روی چه لینک‌هایی کلیک می‌کنید، بدون دانلود یک آنتی ویروس از اپ استور هم باید امنیت خوبی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: cnet

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر