;
coinex

خورشید مصنوعی چین گرم‌تر از خورشید واقعی!

چین به تازگی از راکتور همجوش هسته‌ای خود که درحقیقت یک خورشید مصنوعی است، رونمایی کرد. اما خورشید مصنوعی چین چیست و چگونه کاربردی دارد؟

خبرگزاری رسمی کشور چین از این موضوع خبر داد که این کشور توانسته است با موفقیت راکتور همجوش خورشید مصنوعی خود را راه‌اندازی کند. این عمل می‌تواند پیشرفتی محسوس در ظرفیت تحقیقات هسته‌ای این کشور  باشد.

همجوشی همان چیزی است که خورشید ما را قدرت می بخشد. این راکتور هسته های اتمی را با هم ادغام می کند و مقادیر زیادی انرژی ایجاد می کند. این دقیقا برعکس فرآیند شکافت مورد استفاده در سلاح های اتمی و نیروگاه های هسته ای است که آنها را به قطعات تقسیم می کند.

خورشید مصنوعی چین گرم‌تر از خورشید واقعی!

راکتور «اچ ال-2ام توکامک» بزرگترین و پیشرفته‌ترین مرکز همجوشی هسته‌ای کشور چین است. دانشمندان این کشور امیدوار هستند این راکتور بتواند منبع بزرگی در انرژی‌های پاک باشد.

بنا به گزارش خبرگزاری «پیپلز دیلی» این راکتور با استفاده از میدان مغناطیسی قدرتمند خود می‌تواند پلاسما داغ را ذوب کرده و دما را تا بالاتر از 150 میلیون درجه سیلیسیوس بالا برد. این دما تقریبا 10 برابر گرمتر از دما هسته خود خورشید می‌باشد.

خورشید مصنوعی چین گرم‌تر از خورشید واقعی!

این راکتور در جنوب غربی «سیچان» قرار دارد و سال پیش تکمیل شده است. این راکتور را معمولا به‌خاطر توانایی‌اش در تولید گرما زیاد، خورشیدی مصنوعی می‌نامند.

در گزارش خبرگزاری «پیپلز دیلی» آمده است: « توسعه انرژی هم‌جوش هسته‌ای نه‌تنها مشکل استراتژیک چین را در تامین انرژی حل کرده، بلکه همچنین می‌تواند تاثیر بزرگی در آینده توسعه انرژی و اقتصادی ملی این کشور بگذارد.»

دانشمندان چینی از سال 2006 بر روی نسخه‌های کوچک‌تر راکتورهای هم‌جوش هسته‌ای کار می‌کردند.

دانشمدان چینی قصد دارند از این دستگاه برای همکاری ساخت راکتور آزمایشگاهی بین‌المللی که بزرگترین پروژه تحقیقاتی همجوشی هسته‌ای در جهان است، استفاده کنند. این مرکز که در کشور فرانسه واقع شده است طبق پیش‌بینی‌های انجام شده احتمالا در سال 2025 تکمیل شده و می‌توان از آن بهره برد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص خورشید مصنوعی چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر