coinex
راهنمای خرید تکراتو

نقد فیلم اخبار جهان 2020 News of the World ؛ تصاویری که دیگر کارساز نیستند!

نقد فیلم اخبار جهان در رابطه با چگونگی ساخته شدن اثری متفاوت در ژانر وسترن است. در ادامه با بررسی و تحلیل فیلم اخبار جهان همراه سایت تکراتو باشید.

این فیلم داستان سفر یک سروان جنگ‌های داخلی امریکا که بعد از جنگ برای کسب درآمد به خواندن اخبار روزنامه‌ها برای اهالی شهرهای مختلف می‌پردازد را با دختری 10 ساله به نمایش می گذارد و چالش‌های پیش‌روی آنان داستان فیلم را به جلو می برد. با بررسی و تحلیل فیلم اخبار جهان همراه سایت تکراتو باشید.

فیلم اخبار جهان News of the World به کارگردانی پل گرینگرس (Paul Greengrass) براساس داستانی به همین نام از پاولت جایلز (Paulette Jiles) که در سال 2016 منتشر شد، ساخته شده است.

معمولا این کارگردان انگلیسی، استفاده از دوربین روی دست را سرلوحه کار خود قرار میدهد. فیلم اخبار جهان News of the World با بازی تام هنکس (Tom Hanks) و هلنا زنگل (Helena Zengel)، نظرات مثبتی را از سوی منتقدین متوجه خود کرد. که بنظرم اصلا لیاقت این همه تمجید را ندارد. در ادامه ما را در نقد فیلم اخبار جهان همراهی کنید.

نقد فیلم اخبار جهان News of the World

تصاویری که دیگر کارساز نیستند!

این فیلم در دهه 1870 اتفاق می افتد، زمانی که میتوان از شهری به شهر دیگر با اسب رفت و آمد داشت تا با خواندن اخبار و گرفتن پول از مخاطبان امرار معاش کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

150 سال بعد یعنی اکنون میتوانیم تمام اخبار مورد نظر خود را در تلفنهای هوشمند خود دریافت کنیم. من خیلی دوست دارم که چگونگی برخورد و زندگی آن آدمها را در آن روزها ببینم و آگاهیم از مدل زندگی آنها بیشتر شود. یا هنگامی که با اسب عزم سفر میکنم، آن دشتهای وسیع یا مسیرهای جنگلی وحشتناک که اغلب مملو از خطر و حس اضطراب هستند را با سینما تجربه کنم.

نقد فیلم اخبار جهان News of the World
نقد فیلم اخبار جهان News of the World

با توجه به نقدهای مثبتی که از این فیلم شده است ظاهرا این فیلم مخاطب را درگیر یک سری موقعیتهای دلهره آور و ترسناک میکند. با این وجود کاپیتان فیلم با بازی تام هنکس با کمال مهربانی، استقامت، پایداری و شجاعت راه خود را پیش میگیرد تا دختری که والدین خود را از دست داده را به خانواده اش برگرداند.

در نهایت پیام دست مالی شده ای که کارگردان در تلاش است که به ما نشان دهد این است که اختلافات ما جزئی است. همین مسائل و عواطف مشترک است که ما را به هم پیوند می دهد. اما این تصاویر با این فرمت از قاب بندی در  دلِ محتوای نخ نما شده ای که کارگردان و نویسنده اش برای ما در نظر گرفته اند، نه تنها راهکار مناسبی نیست و ما را نمیتواند مجاب به لذت بردن کند بل به درد لای جرز دیوار هم نمیخورد. این ماجراجویی در فضای وسترن تاثیرگذار نیست و تاثیر داستان زیبایی که حول بچه و کاپیتان میگذرد را هم از بین میبرد.

بازیگری ؛ نقد فیلم اخبار جهان News of the World

تام هنکس هنوز قوی و پر قدرت ظاهر میشود. همچنان از نظر حسی به شکلی در مقابل شخصیت مقابلش قرار میگیرد که اگر بازیگر خوبی هم نباشد بازی خوبی را ارائه خواهد داد. هلنا زنگل به عنوان کودکی نیمه سرخ و وحشی که در سنین جوانی توسط سرخپوستان ربوده شده و بعدا نجات یافته است، عالی بود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

هلنا زنگل در نقش یوهانا استثنایی است، نقشی را به عهده گرفته که مدیریت و کنترلش برای ایفا کردن برای هر کسی آسان نیست. او دیالوگ چندانی ندارد، هرچه هست میان چهره و چشمان او در حال رفت و آمد است و به طرز شگفت آوری بیانگر احساسات، ترس و نگرانی اوست. کافیست قدرتی که در نگاه کردنش هست را در سکانسهای این فیلم زیر نظر بگیریم.

نقد فیلم اخبار جهان News of the World
نقد فیلم اخبار جهان News of the World

در فیلم اخبار جهان ما شاهد همکاری مجدد تام هنکس با پل گرینگراس هستیم. قبل تر در فیلم کاپیتان فیلیپس محصول سال 2013 باهم همکاری کرده بودند. کاپیتان فیلیپس نامزد جایزه اسکار برای بخش بهترین فیلم اسکار بود. از دیگر فیلمهای گرینگرس میتوان به سری فیلمهای بورن (The Bourne Films) و فیلم یونایتد ۹۳ (United 93) اشاره کرد.

طراحی ؛ نقد فیلم اخبار جهان News of the World

مسئله ای که درباره‌ی فیلم اخبار جهان خودنمایی میکند، تلاش داریوش وولسکی به عنوان فیلمبردار در طول فیلم است که سعی در نشان دادن تصاویر زیبا دارد. علاوه بر این تصاویر، طراحی صحنه‌ی دیوید کرنک هم خودش را میخواهد به زور نشان دهد. در این فیلم او تمام تلاشش را کرده که جایی برای خود باز کند که چون ما متوجه این تلاش او می شویم توی ذوق میزند. از لحاظ حسی نه تنها با دنیای امروزمان، یعنی دنیایی پر از التهاب و جنگ منطبق نیست بل سعی در تکرار فضای دروغ زده ای میکند که اصلا قابل توجیه نمیباشد. در انتها باید بگویم که این تصاویر بدون نشان دادن راهکاری محتوایی جهت ارائه کارساز نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

فیلم را نبینید! ؛ نقد فیلم اخبار جهان News of the World

بسیار خوشحالم که در جغرافیایی حضور نداشتم که برای دیدن این فیلم به سینما بروم. چون اگر نکاتی که قرار است به آنها اشاره کنم را روی پرده سینما میدیدم، نمیدانم چه حالتی به من دست میداد. فیلم چیزی جز فریب نبود. “سینما بازی” بود تا سینما. داستانی ضعیف که به زورِ تصاویر و طراحی صحنه سعی در خودنمایی کاذب دارد!

نقد فیلم اخبار جهان News of the World
نقد فیلم اخبار جهان News of the World

به سه نکته در طول فیلم اشاره کنم کافیست. یک، طوفانی که فقط یک دقیقه طول می کشد. دو، دختری که از مچ پا به چوب بسته شده است تا فرار نکند، اما کاپیتان به راحتی میتواند طناب را باز کند. سه، دختری که انگلیسی را خیلی سریع یاد می گیرد.  این سه نکته شما را در کمال ناباوری نه تنها شگفت زده میکند بلکه به هیجان غریبی نزدیک میکند که برای گفتن “چه فیلم بدی!” شما را بیشتر و بیشتر ترغیب میکند!

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

تنهادلیل من برای تماشای این وسترن حضور تام هنکس در فیلم بود. از رابطه ی پر فراز و نشیب او با  دختر 12 ساله ی فیلم لذت بردم. تلاش او برای برقراری ارتباط با یتیمی شکاک که قتلهای وحشتناکی را دیده است، قابل قبول بود.

نقد فیلم اخبار جهان News of the World ؛ نظر منتقدان سایت های معتبر سینمایی

دیوید رونی منتقد سایت هالیوود ریپورتر در رابطه با فیلم اخبار جهان با دادن امتیاز 90 از 100  اینگونه مینویسد:

فیلم جدید پاول گرینگرس داستان وحدت و همیاری دو شخصیت شکست خورده و غمگین را با بازی تام هنکس و هلنا زنگل روایت میکند. دو شخصی که خانواده های آنها به دلیل درگیری از هم پاشیده شده است و به دلیل شرایطی که در ادامه ی داستان برای آنها بوجود می آید، بین آنها اعتماد بیشتر حس و احساس مشترک از دست دادن آشکار می شود.

این وسترن یادآور فیلم جویندگان به کارگردانی جان فورد است. و به شدت به آن ادای دین میکند. کاپیتان کید در فیلم اخبار جهان صدای همدلانه ای است که سعی می کند غم، اندوهی و جراحتی که سرار وجودش را فرا گرفته با گفتن اخبار تسکین دهد.

آقای راجر مور منتقد سایت مووی نیشن در خصوص فیلم اخبار جهان با دادن امتیاز 88 از 100 میگوید:

تام هنکس در نقش کاپیتان کید که دارای ریش سفیدی است به خوبی ظاهر میشود. وی آموخته است که چگونه با مردم برخورد کند تا قلب آنها را همچون آبهای آشفته آرام کند.

کاپیتان کید نجابت را سرلوحه خود قرار داده است. کید یک اسلحه کش با عادت های خشن غرب وحشی نیست. او مردی است که توانایی درک متقابل را دارد. وقتی هلنا زنگل را میبیند با او همدردی میکند و سختی های او را میفهمد

Leah Greenblatt منتقد سایت اینترنت ویکلی با دادن امتیاز 83 از 100 به نکات قابل تاملی اشاره میکند:

فیلم اخبار جهان خطوط داستانی یک وسترن کلاسیک واقعی را ترسیم میکند. شخصیت های سخت گیر، تصاویر چشمنوار، فیلمنامه کم دیالوگ و پر از سکوت. اما بار درام فیلمنامه کم است. انگار استخوان بندی ضعیفی دارد.

فیلم اخبار جهان ساخته پل گرینگراس زیر تپانچه های دسته مروارید و گرد و غبار دشت جور دیگری احساس می شود. نه یک فیلم جنگی، بلکه یک فیلم جنگی پس از جنگ. همه چیز را در این فیلم غم و اندوه فرا گرفته. انگار کشور بواسطه ی جنگ تکه پاره شده است.

کاپیتان کید با شرایطی که دارد مردی نیست که بخواهد یا بتواند یک همراه به آن کوچکی را کنار خود داشته باشد. اما بی تفاوتی مسئولین راه دیگری را جلوی او نمیگذارند و مجبور میشود خودش آن دختر بی پناه و آسیب دیده را به مقصد برساند. این اتفاق همان بار دراماتیکی است که فیلم به خود میبیند. استقامت کاپیتان کید در دشت های خطرناک قرن نوزدهم تگزاس.

دیوید ارلیچ منتقد سایت ایندیوایر با امتیاز 75 از 100 معتقد است:

اگر فیلم بسیار سرگرم کننده گرینگراس کمی با لطافت با وسترن برخورد میکند و آرام جلو میرود، بخاطر این است که با نیرویی بنام احساسات سعی در پیشبرد داستانش را در فضای وسترن دارد. این رویکرد مختص کارگردان فیلم است. آقای گرینگراس. که بسیار قدرتمند و حساب شده این طریقه را انتخاب کرده است تا به افراد مستاصل داخل فیلم اجازه دهد همدیگر را حس کنند.  گویی سعی در فرار از ژانری دارد که تهدید کننده ی احساسات است.

جاستین چنگ منتقد سایت لوس آنجلس تایمز در خصوص فیلم اخبار جهان با امتیاز 70 از 100 نوشته است:

کاپیتان جفرسون کایل کید، حامل خبرهای بدی است که تام هنکس آن نقش را بازی می کند و حقیقتا در ایفای این نقش بسیار خوب ظاهر شده است.

یک اپیدمی کشنده آغاز شده است. خشونت نژادپرستانه یک آفت روزانه است. یک درگیری ملی طولانی و وحشیانه به پایان رسیده است، اما تگزاس، مانند بسیاری دیگر از ایالت های جنوبی آمریکا، علاقه زیادی به پذیرش نتیجه یا پیامدهای قانونی آن ندارد.

برخی از افراد محلی در کمال ناباوری به اخباری که کید برایشان می آورد دل خوش کرده اند. و سرسختانه به اطمینان می رسند که آینده فقط برای آنهاست و تعیین کننده آنها هستند.

با توجه به زمانی که فیلم در آن میگذرد و شیوه ی قدیمی و متفاوت رسیدن اخبار دست آدمها، باز هم نوعی شباهت  میان وضعیت حاکم بر آن دوره و وضعیتی که الان در جریان است وجود دارد. کشوری که توسط بیماری، مرگ، دعوا و اختلافات شدید حزبی درگیر شده است. شباهت زیادی به ما و وضعیت کنونی ما دارد.

بیشتر بخوانید:‌

نقد و بررسی سه گانه ماتریکس ؛ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 2020

Sonia Saraiya منتقد سایت ونیتی فیر با امتیاز 65 از 100 معتقد است:

در طول فیلم، شخصیت زن و مرد ارتباط قدرتمندی با یکدیگر و دنیای پیرامون خود  برقرار می کنند که با از دست دادن و نیاز متقابل در این محیط غم آلود پیوند خورده است. در هسته اصلی این داستان این حس وجود دارد که هیچ یک از آنها در هیچ کجای این دنیای پر فراز و نشیب قرار نمی گیرند، حتی اگر محکوم به سفر جاده ای مادام العمر باشند.

علی رغم عناصر جذاب تصویری، بازیها در فیلم  News of the World به نوعی عجیب و غریب است. شخصیت مقابل تام هنکس، خانم هلنا زنگل با اینکه دیالوگ زیادی ندارد درخشان است. هرچند زنگل توانایی بازیگری خود را قبل تر در فیلم System Crasher به اثبات رسانده است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

پیتر برادشاو منتقد سایت معتبر گاردین در خصوص تام هنکس و فیلم اخبار جهان با امتیاز 40 از 100 به شرح زیر به نکاتی اشاره کرده است که قابل توجه است:

هنکس نقش کید، کاپیتان سابق کنفدراسیون را با غم و اندوهی پنهان در قلب خود بازی می کند. او که پس از جنگ داخلی در ایالت آشفته و بی قانون تگزاس زندگی میکند به عنوان واعظ به اطراف سفر می کند، و داستان هایی را از روزنامه ها برای مردم بیسواد با قیمت 10 سنت میخواند.

نقش یوهانا را در فیلم اخبار جهان هلنا زنگل بازی می کند که در درام اخیر آلمانی 2019 System Crasher، او نقش یک کودک 9 ساله مشکل دار را به طرز شگفت انگیزی ایفا کرد، و اینبار در فیلم گرینگرس باری دیگر ما را در حیرت غرق میکند و تأثیرگذاری خاص خودش را در ما ایجاد میکند.

پیتر دبروگ منتقد سایت VARIETY با دادن امتیاز 50 از 100 در خصوص فیلم اخبار جهان نوشته است:

تام هنکس حتی دفترچه ی تلفن را طوری میتواند بخواند که ما را تحت تاثیر قرار دهد. فیلم از همان ابتدا از ما میخواهد که او را به عنوان یک شخص تنها و آسیب دیده بپذیریم. و این نکته با مسئولیت پذیری او نسبت به یک کودک دو چندان میشود.

فیونولا هالیگان منتقد سایت Screen Daily با امتیاز 80 از 100 معتقد است:

هدف فیلم اخبار جهان سوق دادن مخاطب به سوی ترس های بزرگ قدیم برای آموختن از آن و ایجاد کردن آینده‌ای بهتر است. سفر جاده‌ای گرینگرس وارد یک فرعی احساسی می‌شود که انتظار آن را نداریم. آیا همچون پایان بندی ای نیاز بود

چوک باون منتقد سایت SLANK با امتیاز 38 از 100 در خصوص فیلم اخبار جهان معتقد است:

گرینگرس هشدار میدهد که ناآگاهی یا بی اعتمادی به اخبار چیز جدیدی نیست، بلکه بستر شکل گیری آمریکا است. و به افراد قدرتمند و سودجو اجازه می دهد تا با دستکاری در اخبار جوامعی را مطابق خواسته های خود تشکیل دهند.

نقد فیلم اخبار جهان News of the World ؛ عوامل فیلم

  • کارگردان: پل گرینگرس
  • تهیه‌کننده: الیزابت گیبلر، گری گوتزمن، گرگوری گودمن، تام هنکس و گیل موتراکس
  • فیلمنامه‌نویس: لوک دیویس و پل گرینگرس – بر پایه «اخبار جهان» از پاولت جایلز
  • بازیگران: تام هنکس
  • موسیقی: جیمز نیوتن هاوارد
  • فیلم‌بردار: داریوش وولسکی
  • تدوین‌گر: ویلیام گلدنبرگ
  • شرکت تولید: پلی‌نوت و پرتی پیکچرز
  • توزیع‌کننده: یونیورسال استودیوز
  • تاریخ‌های انتشار: ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ (United States)
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد اخبار جهان چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر