coinex
راهنمای خرید تکراتو

ساخت صفر تا صد شرکت با سرمایه کم

ساخت صفر تا صد شرکت با سرمایه کم ؛ در روز هایی از جهان زندگی می کنیم که کمتر کسی نام غول هایی مثل مایکروسافت، اپل، گوگل یا تسلا را نشنیده است، راستی چرا این شرکت ها تا این اندازه ثروتمند هستند؟

چرا مردم اینگونه افراطی وار از محصولات یا خدمات شان استفاده می کنند؟! اگر چنین سوالاتی در ذهنتان رژه می روند، احتمالا خوی کارآفرینی دارید! و اتفاقا در این مقاله قرار است از ساخت صفر تا صد شرکت یا ساخت برند نام ببریم و به شما نشان دهیم چگونه منبع درآمدی دوم یا برندی که آرزویش را داشتید را در زمانی بسیار کم با هزینه ای منصفانه بسازید.

مراحل ساخت صفر تا صد شرکت به طور مختصر

  1. تحقیق برای نیاز بازار و مشکلی که می توانید حل کنید و خلق ایده و طرح کسب و کار بر همین اساس
  2. انتخاب نام، شعار، ترند طراحی گرافیک و فونت برند یا شرکت
  3. طراحی لوگو
  4. ساخت پلتفرم (وبسایت، صفحه شبکه های اجتماعی یا اپلیکیشن)
  5. بازاریابی دیجیتال و دیگر روش های جذب مشتری
  6. اتخاذ بهترین مدل های درآمدی و شروع حسابداری کارآمد
  7. تیم سازی
  8. جذب سرمایه

بیایید تمامی مراحل ساخت شرکت یا ساخت برند را با هم مرور کنیم:

خلق ایده کسب و کار

خب ورود شما را به دنیا کارآفرینی و ساخت شرکت های متنوع خوش آمد می گوییم! حال بجز توجه به این دنیای رنگی و غرق شدن در تفکر پولدار شدن باید نکاتی مهم و البته ساده ای را خدمتتان عرض کنیم.

اول از همه باید ببینید محصول یا سرویسی که می خواهید ارائه دهید مورد نیاز مردم هست یا نه! با یک فکر کردن ساده هم می شود این مورد را فهمید از خودتان بپرسید پولی که با زحمت به دست آورده ام را حاظرم بابت این محصول بپردازم یا نه!؟

دوم اینکه آیا واقعا محصول یا سرویس من دردی از مردم دوا می کند یا نه؟! اگر محصول یا سرویس تان در راستای برآورده کردن نیاز های مردم نباشد هر ایده ای که داشته باشید هیچ ارزشی ندارد!

و سوم اینکه سعی کنید با یک متخصص کسب و کار برای ساخت طرح کسب و کار (business model) صحبت کنید و ایده تان را در همین طرح بیاورید.

 

  • مشخصات یک ایده خوب در فرآیند ساخت صفر تا صد شرکت:
  1. قابل اجرا باشد
  2. از رقبا متمایز شده است
  3. ساده باشد
  4. ذاتا ایده سودآوری باشد
  5. قابل گسترش باشد
  6. ایده باید دارای بازار باشد یا بتواند خودش بازاری جدید به وجود آورد، مثلا ساخت شرکت اسباب بازی فروشی بازار دارد، اما ایده ساخت اسباب بازی با چاپگر سه بعدی خودش توانایی ساخت بازاری جدید را دارد.
  7. ایده باید قابل اندازه گیری باشد.
  8. ایده در بازاری در حال رشد قرار دارد.

تعیین کلی هویت برند

در ادامه مراحل ساخت صفر تا صد شرکت می رسیم به تعیین کلی هویت برند یا شرکت مان، به طور نمونه انتخاب نام، شعار، ترند طراحی گرافیک و فونت برند یا شرکت از مواردی است که توقع می رود در این مرحله بتوانید انجام دهید.

یک نام مناسب:

  • ساده است
  • کلی است (از نام های محلی و مختص یک شخص یا محل و یا کالا پرهیز کنید، معلوم نیست در آینده شرکت شما مشغول به چه کاری و در کجا قرار گیرد)
  • معنا دار است
  • به کسب و کار مرتبط است
  • ماندگار و به یاد ماندنی است

نکته: نام برند شما هر چه که باشد در نهایت باید هنگام ثبت شرکت یک نام سه حرفی یا سه سیلابی انتخاب کنید که کاملا فارسی باشد. البته نیازی نیست از این نام در وبسایت، اپ یا بنر ها استفاده کنید!!

شعار

در انتخاب شعار هم لازم نیست وسواس زیادی به خرج دهید، فقط باید شعاری به یاد ماندنی و قابل دفاع داشته باشید که مردم با دیدن آن به یاد شما و ارزش های کسب و کارتان بیفتند، شاید این مرحله از ساخت صفر تا صد شرکت را جدی نگیرید اما داشتن شعاری مناسب به کسب و کار شما هویت می بخشد.

ویژگی های یک شعار مناسب:

  1. مختصر
  2. جذاب
  3. به زمان خاصی اختصاص ندارد
  4. منحصر به فرد
  5. مناسب جامعه هدف یا مشتریانی که قرار است به شما اعتماد کنند

ترند طراحی گرافیک

امروز در طراحی سایت و طراحی گرافیک موضوعی تحت عنوان ترند طراحی وجود دارد، در دنیا با استفاده از اشکال، مفاهیم و رنگ ها سبک هایی از طراحی گرافیک تدوین شده است که هر کسب و کاری بهتر است وبسایت، اپلیکیشن، پست های اینستاگرام یا پوستر ها و بنر هایش را طبق اصول این سبک طراحی کند.

نکته: البته در این مبحث تمرکز روی خواسته های مشتری و سادگی اولویت بیشتری نسبت به زیبایی سایت یا طراحی ها دارد.

به طور نمونه، نگاهی به تصاویری از ترند های مختلف طراحی گرافیک بیندازید:

فونت

از دیگر مراحل ساخت صفر تا صد شرکت می توانیم به انتخاب فونت مناسب اشاره کنیم، اگر فونت مورد استفاده در وبسایت، صفحات شبکه های اجتماعی، پوستر ها و … یکسان باشد بهتر است و حتما سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که با موضوع کسب و کار شما مرتبط باشد.

طراحی لوگو

سومین مرحله ساخت صفر تا صد شرکت تنها به لوگو اختصاص دارد، چرا که بسیاری از کارآفرینان این مرحله از کار را جدی نمی گیرند. طراحی لوگو در ساخت برند و تعیین شکل برند واقعا موثر و مفید است.

ویژگی های یک لوگوی مناسب:

  • ساده است
  • به زمان و محیط خاصی تعلق ندارد
  • به یاد ماندنی است
  • معمولا از یک یا دو رنگ ساخته شده
  • مقیاس پذیر است؛ لوگو در هر جایی قابل تشخیص است

نکته: لوگوی شما اگر از نوع فایل های وکتور باشد و با نرم افزاری مثل ایلوستریتور ساخته شده باشد، حرفه ای تر است، البته زیاد سخت نگیرید!

ساخت پلتفرم

می رسیم به یکی از اصلی ترین گام های ساخت صفر تا صد شرکت یعنی ساخت پلتفرم، پلتفرم یعنی سکو یا محیطی از کسب و کارتان که در آن با مشتریان تعامل برقرار می کنید، نظراتشان را می شنوید، سفارشاتشان را بررسی می کنید و محیطی است برای نشان دادن محصولات یا سرویس هایتان.

در کسب و کار های سنتی تنها پلتفرم یا سکو ارائه دهنده محصول یا سرویس، مکان فیزیکی آن کسب و کار است! اما امروزه یک کسب و کار خوب پلتفرم هایی مانند وبسایت، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، اپلیکیشن و … دارد.

اگر دوست دارید از مزایای هر نوع از پلتفرم و طراحی سایتی ساده مطلع شوید، این صفحه را ببینید.

در این مرحله از ساخت صفر تا صد شرکت، سعی کنید نیاز های واقعی خود را درک کنید، و حتی الامکان وبسایتی مناسب بسازید، یا اگر ایده شما واقعا جالب است و فکر می کنید به یک اپلیکشین کاربردی نیز نیاز دارید، پس سفارش ساخت اپلیکشین هم در نظر داشته باشید.

نکته: به طور بسیار ساده می توانید با وردپرس وبسایت تان را در چند روز بسازید و با اپلیکیشن ساز ها نیز اپلیکشینی ساده طراحی کنید.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی از مهم ترین مراحل ساخت صفر تا صد شرکت تان است و حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، چرا که اعتبار برند و اینکه کسب و کار شما زنده بماند یا نه در گرو جذب مشتری است نه لوگو، رنگ یا وبسایتی خوب!!

البته مثل دیگر صنایع و روش ها بازاریابی کسب و کار ها نیز امروزه تغییر کرده است و باید از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی مدرن کمک بگیرید، که شامل روش هایی مثل:

  • ایمیل مارکتینگ؛ بازاریابی ایمیل، مناسب زمانی که سایتی پربازدید دارید و می توانید محصول یا سرویسی را رایگان عرضه کنید
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی؛ تقریبا برای هر کسب و کاری مناسب است و هزینه اولیه ای ندارد! (مگر اینکه بخواهید یک ادمین برای آنها استخدام کنید). این روش از بازاریابی بسیار کارا است.
  • سئو؛ به معنای محبوبیت شما در موتور های جستجویی مثل گوگل است، این روش از بازاریابی دیجیتال امروزه بی نهایت مهم است چرا که مردم در اینترنت محصولات و سرویس هایی که نیاز دارند را جستجو می کنند و معمولا به همان نتیجه اول جستجوی گوگل اعتماد می کنند!
به آمار منتشر شده از تعداد کلیک ها روی نتایج مختلف گوگل توجه کنید
به آمار منتشر شده از تعداد کلیک ها روی نتایج مختلف گوگل توجه کنید
  • بازاریابی محتوا؛ تولید محتوای متنی، تولید پادکست، تولید ویدئو، اینفوگرافیک و … از موارد بازاریابی محتوا هستند، بازاریابی محتوا به شرطی که محتوای مفید و مناسب مخاطبین هدف تان تولید کند از بهترین روش های بازاریابی است.
  • تبلیغات کلیکی (PPC)؛ در این روش از بازاریابی دیجیتال بنر یا تبلیغ خود را در وبسایت های پربازدید (که مخاطبین هدف شما آنجا هستند) می گذارید و به ازای هر کلیک مبلغ کمی را به وبسایت می پردازید، نگران محاسبه این موارد نباشید چون قرار است پلتفرم های ایرانی نظیر یکتا نت و یا گوگل ادورز این کار را برای شما انجام دهند (اگر دامنه شما .com است می توانید از تبلیغات کلیکی گوگل که در نتایج جستجو ظاهر می شوند، کمک بگیرید).
  • بازاریابی موبایلی؛ در این روش نیز کاربران موبایلی را هدف قرار می دهید، ساخت یک اپلیکیشن جذاب یا سایتی اختصاصی برای کاربران موبایل از بهترین روش های بازاریابی موبایلی است.
  • بازاریابی ویدئویی؛ مناسب زمانی که توانایی پرداخت هزینه های یک انیمیشن یا ویدئو تبلیغاتی را دارید و مخاطبین شما افرادی هستند که به ویدئو بیشتر از متون یا صوت علاقه دارند.
  • و …

نکته: چندین و چند روش بازاریابی دیگر وجود دارد که حتما سعی کنید درباره آنها مطالعه کنید و اگر مناسب کسب و کار شما بودند آنها را به کار ببرید؛ مثل بازاریابی ویروسی، بازاریابی چریکی، بازاریابی با هوش مصنوعی و …

تعیین مدل درآمدی و حسابداری

یکی از موارد بسیار مهمی که کارآفرینان تازه کار به آن توجهی ندارند، حسابداری است، حتی اگر کسب و کار شما درآمد خاصی هم ندارد، باید حتما به حسابداری توجه کنید، چرا که موفقیت شما در گرو مسائل مالی است نه لایک های اینستاگرام!

یک نرم افزار حسابداری خوب نصب کنید و یا فردی آشنا به مسائل مالی را استخدام کنید و حتما هم سعی کنید از استراتژی هایی نظیر اول سود استفاده کنید (این شیوه می گوید که در هر فروش اول سود شرکت تان را کنار بگذارید و حساب آن را از دیگر حساب ها جدا کنید تا غیر قابل دسترس باشد، سپس به فکر هزینه ها باشید!).

یکی دیگر از مسائل مهم در ساخت صفر تا صد شرکت تان توجه به مدل های سودآوری یا درآمدی است به طور نمونه گوگل شرکتی است که هزاران سرویس رایگان ارائه می دهد، اما چگونه است که این شرکت برند 4 جهان نیز است؟! آیا شما قادر هستید یک مغازه کوچک بسازید که خدماتش رایگان است و می تواند بیشتر از چند ماه سرپا بماند؟!

پس چطور شرکتی مثل گوگل هر ثانیه میلیارد ها تومن درآمد دارد؟! جوابش بسیار ساده است آنها مدل درآمدی بسیار قدرتمندی دارند که بر مبنای روش های سنتی فروش کالا یا انجام خدمات براساس پول نیست!!

بیایید با هم چند عدد از این مدل های درآمدی را بررسی کنیم شاید شما هم وسوسه شدید از آنها در ساخت برندتان استفاده کنید:

  • سودآوری مبتنی بر تبلیغ (روش شرکت های بزرگی چون متا و گوگل از این روش استفاده می کنند)؛ در این روش شما خدمات مفید و کاملا رایگان ارائه می دهید و زمانی که خدمات شما به محبوبیت دست یافت از طریق تبلیغ در آن شروع به درآمد زایی می کنید
  • سود آوری مبنی بر همکاری در فروش؛ در این روش شما به افراد بابت مشتریانی که معرفی می کنند درصدی پورسانت می دهید.
  • مدل درآمدی معاملاتی
  • سودآوری مبنی بر اشتراک؛ فروش حق اشتراک فیلم یا ترغیب افراد برای اشتراک در خبرنامه ایمیل از روش های این مدل درآمدی است
  • فروش از طریق وبسایت؛ امروزه یک مدل درآمدی بسیار وسیع است!
  • فروش مستقیم
  • فروش غیر مستقیم؛ منظور واسطه شدن است
  • خرده فروشی

نکته: درباره روش های بالا تحقیق کنید و ببینید کدام روش مناسب کسب و کار فعلی شما است، البته گاهی تنها راه فهمیدن این موضوع تست کردن نوبتی همه آنهاست!

تیم سازی

هفتمین مرحله ساخت صفر تا صد شرکت، تیم سازی است یعنی شما افرادی مشتاق و متخصص را برای ساخت شرکت یا استارت آپ تان انتخاب کنید. اگر دوست دارید با حرفه ای ها کار کنید حتما از شبکه اجتماعی لینکدین که مخصوص فعالین استارت آپی، افراد جویای کار و حرفه ای هاست، کمک بگیرید. همچنین شرکت های زیادی وجود دارند که در امر تیم سازی به شما کمک می کنند.

در ساخت یک تیم موفق توجه داشته باشید که افراد مفید را استخدام کنید به هرکسی اعتماد نداشته باشید و افراد با سابقه کاری بالا را در اولویت قرار دهید، مگر اینکه شور و شوق زیادی برای انجام کار را در فرد ببینید.

توجه داشته باشید در مرحله جذب سرمایه شرکت تان سرمایه گذاران بی نهایت به تیم تان توجه خواهند کرد و همچنین برایشان مهم است که بنیان گذاران کسب و کار شما چه کسانی هستند.

و اینکه هیچگاه تنهایی شروع به ساخت یک شرکت نکنید! اینکار ساده ای نیست! حتی زمان ثبت شرکت شما حداقل باید دو نفر را به عنوان صاحبین شرکت معرفی کنید.

نکته: هیچگاه از فامیل، دوستان یا افراد آشنا درخواست همکاری نکنید، چرا که موقعیت شما جدی گرفته نمی شود، شما باید در سایت های کاریابی و ساخت تیم استارت آپی آگهی بزنید و افراد مشتاق و مفید را جذب کنید. افراد باید خودشان درخواست همکاری دهند. و افرادی که توقع زیادی دارد را از لیست خط نزنید معمولا این افراد چنان سودآوری برای شما ایجاد می کنند، که نگران توقعات زیادشان نباشید.

به آمار منتشر شده از تعداد کلیک ها روی نتایج مختلف گوگل توجه کنید
به آمار منتشر شده از تعداد کلیک ها روی نتایج مختلف گوگل توجه کنید

اگر در جذب سرمایه جدی هستید آماده مذاکره های طولانی و ساخت  نمودار های بزرگ باشید

جذب سرمایه

خب به آخرین مرحله ساخت صفر تا صد شرکت تان خوش آمدید، حال نوبت می رسد به جذب سرمایه، اگر ایده کسب و کار بی نهایت خوبی دارید و طرح کسب و کارش آماده است، می تواند جذب سرمایه را در مرحله دوم ساخت صفر تا صد شرکت قرار دهید!

اما این شیوه معمولا جواب نمی دهد و سرمایه گذاران توقع دارند که شما پلتفرمی آماده با چندین مشتری و حسابداری منظم آماده داشته باشید، و حتی تیمی فوق العاده تشکیل داده باشید تا بتوانند به شما اعتماد کنند.

برای جذب سرمایه شما به یک پیچ دک (pitch deck) نیاز دارید، در این فایل اطلاعاتی مثل: معرفی تیم، معرفی بخش های ایده، مدل درآمدی، میزان سرمایه، تحلیل رقبا، چشم انداز، روش های بازاریابی، سودآوری و … باید آورده شود.

شما می توانید از فامیل و آشنایان، وام بانکی، طرح های مختلف دولت، ادارات دولتی، پارک های علم و فناوری، شتابدهنده ها، سرمایه گذاران فرشته و شرکت های حوزه خودتان جذب سرمایه کنید.

نکته: پیشنهاد اول ما شتابدهنده هاست چرا که در تمامی مراحل رشد کنار شما هستند، و بعد از رفع مشکلات کسب و کارتان به سودآوری آن کمک خواهند کرد.

همچنین دیگر موارد مهم در فرآیند جذب سرمایه در زیر آورده شده است:

  • داشتنی تیمی کارا و متخصص
  • داشتن طرح کسب و کار و ایده قوی
  • داشتن کسب وکاری بدون رقیب
  • توانایی ارائه ایده، معرفی فرصت های شغلی و کاری
  • داشتن ایده ای گسترش پذیر
  • داشتن ایده که دقیقا مسئول رفع نیاز های بخشی از جامعه است
  • شناخت مخاطبین هدف و انجام تحقیقات بازار
  • از داده های موثق و آمار و ارقام در ارائه ایده استفاده کنید
  • منابع درآمد و هزینه ها را به سرمایه گذاران نشان دهید

نکته: جذب سرمایه حیاتی ترین بخش ساخت صفر تا صد شرکت تان است، هیچگاه این قسمت را شوخی نگیرید و فکر نکنید که سرمایه گذاران کمی در این حوزه وجود دارد! امروزه اگر شما ایده ای در حوزه های انرژی، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک چین، فین تک، رباتیک و … داشته باشید خیلی زود می توانید با سرمایه گذاران بزرگ وارد مذاکره شوید.

سخن نهایی و معرفی کارخانه ساخت برند

اگر تا اینجا آمده اید، گویا خیال منصرف شدن را ندارید و احتمالا مصر هستید کسب و کارتان را بسازید. خب خبر خوب این است که این عالی است و برای ثروتمند شدن و رهایی از بسیاری از دغدغه ها به چنین کاری نیاز دارید و اما خبر بد این است که این کار بسیار سخت است! به تجربه چند ساله نیاز دارید، احتمال شکستتان تقریبا 90 درصد است، باید چندین کتاب بخوانید، و هیج جایی نیست که تمامی این مراحل را با تجربه قبلی برای شما بسازد (بجز شرکتی که اکنون معرفی می کنیم)، حال می خواهیم چاره کارتان را ارائه دهیم، می خواهیم استارت آپی را به شما معرفی کنیم که مثل کارخانه ساخت برند عمل می کند و صفر تا صد شرکت شما را با کمترین هزینه برایتان خواهد ساخت، استارت آپ رز همان کسب و کاری است که قرار است به معنی واقعی کلمه لذت داشتن برندی معتبر را به شما بچشاند.

در رز تمامی این خدمات با تجربه چند ساله و قیمتی بی نهایت منصفانه برای شما ساخته خواهد شد:

  1. خلق ایده (مدل کسب و کار)
  2. انتخاب نام، شعار و رنگ برند
  3. طراحی لوگو و تعیین سبک طراحی
  4. ساخت پلتفرم (مکان فیزیکی، وبسایت، اپلیکیشن، اکانت شبکه های اجتماعی)
  5. بازاریابی (بازاریابی مدرن)
  6. تعیین مدل درآمدی و شروع حسابداری
  7. تیم سازی
  8. ثبت شرکت
  9. اتخاذ وکیل
  10. جذب سرمایه

چرا باید به این مجموعه برای ساخت صفر تا صد شرکت اعتماد کنیم؟

چون کارشان را خوب بلدند، با صد ها نفر در حال همکاری هستند و روز ها روی کنترل قیمت، جلوگیری از شکست شرکت ها، ساخت برندی قوی و بازاریابی مدرن کار کرده اند (در حال حاضر این تیم، در حال ارائه بازاریابی با کمک هوش مصنوعی برای اولین بار در ایران است). حتی تمامی روش های بازاریابی دیجیتال که استارت آپ رز در حال انجام شان است براساس قوانین روانشناسی، جامعه شناسی و علمی است!

همچنین این مجموعه با کمک پلتفرم های مالی امکانی را مهیا کرده است که با بخشی از حقوق ماهیانه خود نیز بتوانید کارآفرینی کنید! یعنی امکان پرداخت قسطی ساخت صفر تا صد شرکت تان وجود دارد.

آغاز مسیر کارآفرینی

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر