;
coinex

کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام ؛ همه چشم‌ها به وین!

مدت‌ها است که اخبار مذاکرات و پیامدهای آن به طرق مختلفی بررسی می‌شود. اما یک تحلیل جدید، از کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام خبر می‌دهد.

پس از مدت‌ها تعلیق و وقفه در مذاکرات و در شرایطی که به نظر طرفین تفاهمی برای رسیدن به توافق نداشتند، بار دیگر و طی روزهای گذشته، مذاکرات در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شده است. بامداد امروز 25 مرداد 1401 نیز ایران پاسخ رسمی خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را تحویل داد.

منابع موثقی از موافقت مشروط ایران با متن برجام خبر داده‌اند و این طبعا در صورت رسمی شدن، اثرات خاصی بر بازارهای داخلی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین بازارهایی که مدت‌ها است در رکورد به سر می‌برد و نتیجه مذاکرات وین بر آن موثر است، بازار خودرو است. اما ارتباط برجام با بازار خودرو چیست؟

بیشتر بخوانید: واردات خودرو به شرط اسقاط خودروهای فرسوده ؛ طرح جدید برای ایمنی بیشتر

کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام

می‌توان سه حالت مختلف از ارتباط برجام با قیمت خودرو متصور بود و سناریوی نخست، توافق طرفین و تصویب نتیجه قطعی است. در این باره، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید که با توجه به اینکه بازار حدود شش ماه است که در رکورد به سر می‌برد، با پاسخ نتیجه مثبت مذاکرات و کاهش موقتی قیمت دلار، ممکن است حتی شاهد افت قیمت 40 درصدی خودروهای خارجی باشیم. قیمت خودروهای داخلی نیز اندکی کاهشی می‌شود اما این کاهش خیلی جدی نخواهد بود. او ادامه داد:

اما نباید انتظار داشت اگر برجام امضا شود، همه چیز ناگهانی تغییر کند و اصلاح شود. بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات، یک شوک روانی به بازار وارد می‌شود. در ابتدا شرایط بازار به طور موقتی مطلوب خواهد بود اما ادامه روند معاملات و رونق اقتصادی، به کیفیت توافق بستگی دارد.

کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام ؛ همه چشم‌ها به وین!
کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام

سناریو دیگر شکست مذاکرات است که کاکایی در این باره می‌گوید:

می‌توان گفت اگر نتیجه برجام به طور قطعی منفی شود، بازار به هم می‌ریزد و قیمت‌ها روند افزایشی را پیش می‌گیرند.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است که بخش مهمی از برنامه‌های دولت برای رونق بخشیدن به تولید کشور به نتیجه مذاکرات و قیمت دلار بستگی دارد و طبعا شکست برجام، بازارها را به جهتی خلاف میل و نیاز دولت پیش می‌برد. کاکایی با اشاره به اینکه شکست مذاکرات و صعود قیمت دلار می‌تواند تقاضا را برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو افزایش دهد گفت:

وجود تورم بالا در کشور می‌تواند تقاضا را برای خرید خودرو به منظور سرمایه‌گذاری افزایش دهد که این اتفاق به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

سناریو سوم اما ادامه وضعیت فعلی است. یعنی نه توافق قطعی و نه شکست قطعی مذاکرات که درواقع نوعی بزرخ بلاتکلیفی است. کاکایی در این باره می‌گوید که شاید این روند تا حدی به رونق بازار منجر شود:

هم اکنون انتظار مردم برای نتیجه مذاکرات موجب توقف خرید و فروش‌ها شده است. اما ادامه روند فعلی می‌تواند باعث آغاز دوباره خرید و فروش‌ها جدای از بحث قیمت‌ها در بازار شود.

او همچنین افزود: «با ادامه این روند تا پایان سال، ممکن است حتی تا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم داشته باشیم. در نتیجه خودروهای معمولی تا پایان سال افزایش قیمت را تجربه می‌کند ولی اینکه خریداری باشد یا نه هنوز مشخص نیست.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش 40 درصدی قیمت خودرو در صورت تصویب برجام چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    این چه تحلیل آبکی و شبه علمی هست. طبق چه فرمولی چهل درصد کاهش می یابد؟ زمانی که برجام در اوج بود و اجرا شد و طرف ایرانی همه تعهدات خودش انجام داد مسکن ده برابر شد. ارز ملی سقوط کرد. بورس هم سقوط کرد. قیمت زمین هم ده برابر شد.

    پاسخ

    همین تحلیل ها هست که بازار ما رو آشفته کرده. کارشناسی که ندونه صحبت هایی که بازار رو آشفته میکنه نزنه کارشناس نیست، دلاله!

    پاسخ

    به همین خیال باشید که دلال ها و رانت خور ها بزارن قیمت پایین بیاد

    پاسخ