;
coinex

لهجه یک بیمار بعد از ابتلا به سرطان پروستات تغییر کرد!

در اتفاقی عجیب محققان خبر از تغییر لهجه یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان پروستات داده‌اند که به طرز عجیبی با لهجه ایرلندی گفته‌های خود را بیان می‌کرد.

پس از تشخیص بیماری سرطان پروستات یک شهروند آمریکایی، به‌طرز غیرقابل‌کنترلی لهجه ایرلندی در او پدید آمده بود. این در حالی است که مرد میانسال آمریکایی هیچگاه به ایرلند حتی سفر نکرده بود و به همین علت دانشمندان احتمال بروز سندرم نادر لهجه خارجی را در او تصور داشتند.

با وجود اینکه در خانواده نزدیک این مرد هیچ خویشاوند مستقیمی از اهالی ایرلند موجود نبود، اما ظاهراً او در دهه سوم عمر خود در انگلیس ساکن بوده و دارای دوستان و اقوام دوری از ایرلند نیز بوده است. البته به ادعای او هیچوقت در گذشته با یک لهجه خارجی صحبت نکرده است.

طبق اعلام محققان، لهجه ایرلندی بعد از حدود 20 ماه از آغاز درمان در این مرد پدیدار شد، آن‌ها در این مورد بیان داشته‌اند: «لهجه او غیرقابل‌کنترل و در همه حال، حاضر بود و رفته‌رفته مداوم‌تر شد». دانشمندان بدون ذکر نام و مشخصات این فرد، اعلام کردند که با پیشرفت بیماری سرطان، لهجه ایرلندی همچنان در او حفظ شد. با این حال او چند ماه بعد از دنیا رفت و تا زمان مرگ نیز با همین لهجه صحبت می‌کرد.

بیشتر بخوانید: کشت گندم ضد سرطان برای مهار مواد سمی فرایند پخت نان!

تاثیر ابتلا به سرطان پروستات در لهجه بیمار

این مرد مبتلا به بیماری سرطان پروستات اهل کارولینای شمالی در آمریکا بود که در دهه ششم زندگی خود به‌سر می‌برد. وی از طرف محققان دانشگاه دوک و مرکز تحقیقات اورولوژی کارولینا مورد بررسی قرار گرفت. محققان درباره مورد عجیب او اعلام کردند: «با توجه به دانسته‌های ما، این اولین مورد از سندرم لهجه خارجی (FAS) در یک بیمار مبتلا به سرطان پروستات و سومین مورد این سندرم در یک نمونه بیماری بدخیم است».

سرطان پروستات

طی مقاله‌ای که درباره این مورد نادر در British Medical Journal انتشار یافته، ذکر شده است: «او تا زمان بروز علائم، هیچ ناهنجاری عصبی، سابقه اختلال روانی یا مشکلی در اسکن‌های MRI خود نداشت. با وجود شیمی‌درمانی، سرطان پروستات نورواندوکرین پیشرفته‌تر و به متاستاز مغزی چندنقطه‌ای منجر شد و احتمالاً فلج صعودی پارانئوپلاستیک او را به کام مرگ کشاند».

به اعلام دانشمندان تغییر لهجه این بیمار احتمالاً به علت اختلال نورولوژیکی پارانئوپلاستیک (PND) ایجاد شده که منجر به حمله سیستم ایمنی به بخش‌هایی از مغز اعم از عضلات، عصب‌ها و طناب نخاعی خواهد شد. با اینکه نمونه‌های سندرم لهجه خارجی در سال‌های اخیر افزایش داشته، اما این بیماری همچنان یک بیماری نادر به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تغییر لهجه یک بیمار مبتلا به سرطان پروستات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر