coinex
راهنمای خرید تکراتو

توسعه نوعی مدل هوش مصنوعی تشخیص زوال عقل از گفتار افراد در کانادا

دانشمندان با ابداع مدل هوش مصنوعی تشخیص زوال عقل از گفتار امکان تشخیص بیماری آلزایمر از روی گفتار اشخاص با مدل یادگیری ماشینی جدیدی را دارند.

تعدادی از پژوهشگران دانشگاه آلبرتا در کانادا موفق به توسعه مدلی بر مبنای هوش مصنوعی شده‌اند که توانایی تشخیص بیماری زوال عقل از روی گفتار را دارد. با توجه به این موضوع که افراد مبتلا به این بیماری باید بیشتر از بقیه کلمات را یادآوری کنند، لذا در مراتب بیشتری واژه‌ها را فراموش خواهند کرد و به زمان خاصی احتیاج دارند تا آن‌ها را در ذهن خود بیابند؛ لذا از مکث‌های طولانی‌تری برخوردارند. به همین جهت دانشمندان با مدل هوش مصنوعی تشخیص زوال عقل از گفتار امکان تشخیص الگوهای گفتاری مرتبط با شناسایی آلزایمر یا دیگر اشکال زوال عقل را دارند.

برای به نتیجه رساندن این مقاله منتشر شده در ICASSP 2023، محققان سیستم خود را بر روی 237 سخنور انگلیسی‌زبان و 46 سخنور یونانی‌زبان مورد آزمایش قرار دادند که تقریباً نصف آن‌ها در گروه کنترل جای می‌گرفتند. در نتیجه این بررسی، مدل مذکور موفق به شناسایی زوال عقل در افراد با دقت 70 تا 75 درصدی شد.

لازم به ذکر است که سه مورد از نشانه‌های زوال عقل با بررسی مکث در گفتار، طول یا پیچیدگی کلمات و هوش گفتاری قابلیت شناسایی دارد. هرچه طول یک کلمه بیشتر باشد، پیچیدگی گفتاری نیز افزایش خواهد یافت و لذا اعلام می‌شود که افراد مبتلا به این بیماری نسبت به افراد سالم از ظرفیت پیچیدگی گفتاری کمتری برخوردارند.

بیشتر بخوانید: چت بات هوش مصنوعی PassGPT به سادگی رمزهای عبور را حدس می‌زند!

توسعه مدل هوش مصنوعی تشخیص زوال عقل از گفتار

به عقیده محققان این پروژه هوش مصنوعی آن‌ها ابزاری جهت کمک به پزشکان خواهد بود و توانایی حذف کامل انسان از چرخه تشخیص بیماری را ندارد. براساس انتظارات «زهرا شاه»، رهبر این پژوهش، در آینده این سیستم طی قالب یک اپ کاربرپسند موبایلی به مردم خدمات ارائه خواهد کرد تا تشخیص زودهنگام زوال عقل را تسهیل کند.

مدل هوش مصنوعی تشخیص زوال عقل از گفتار

از طرفی این اپلیکیشن قرار نیست به‌طور مداوم فعالیت کند و به صدای شما گوش دهد؛ به‌جای این امر می‌توانید از برنامه درخواست کنید تا روزانه سؤالاتی را از شما بپرسد و با تحلیل شیوه ارائه پاسخ‌ها، تشخیص خود را ارائه کند.

زهرا شاه درباره این پژوهش بیان می‌کند: «ما به‌طور خاص علاقه‌مند به بررسی گفتار هستیم، چون آن را به‌نوعی یک پنجره برای ورود به مغز می‌دانیم. ایده ما اینجا این است که گفتار را به‌عنوان یک زیست‌نشانگر در نظر بگیریم تا بتوانیم الگوهایی را شناسایی کنیم که می‌توانند به شما در تشخیص و نظارت بر اختلال‌های روانی ازجمله آلزایمر و زوال عقل کمک کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص توسعه مدل هوش مصنوعی تشخیص زوال عقل از گفتار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر