;
coinex

نگاهی به نسل‌‌های مختلف سرور hp

شرکت HP یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرور در جهان است و در طول سالیان متمادی محصولات مختلفی را با نام‌ها، قابلیت‌ها و امکانات متفاوت روانه بازار کرده است. در ادامه، به معرفی برخی از نسل‌های مختلف سرورهای HP می‌پردازیم. اگر در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنید یا می‌خواهید برای راه اندازی شبکه خود یکی از سرورهای برند اچ پی را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با مشاهده انواع سرورهای hp و مشخصات آنها بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری را تجربه کنید.

هر آنچه باید در مورد نسل های مختلف سرور hp بدانید

در ادامه نسل های مختلف سرور hp را معرفی می‌کنیم:

سرورهای HP ProLiant G1

سرورهای HP ProLiant G1 یکی از اولین نسل‌های سرورهای HP بودند که در دهه 1990 میلادی معرفی شدند. این سرورها از پردازنده‌های قدیمی مانند پردازنده‌های Pentium III و Xeon با فرکانس 550 مگاهرتز تا 1 گیگاهرتز بهره می‌بردند. همچنین، این سرورها از حافظه‌های SDRAM با ظرفیت حداکثر 4 گیگابایت و هارددیسک‌های SCSI و IDE پشتیبانی می‌کردند. سرورهای HP ProLiant G1 دارای امکانات مدیریتی و امنیتی محدودی بودند و به دلیل قدمت زیادی که در نسل پردازنده‌های آن‌ها بود، به‌طور کلی قدرت پردازشی و بهره‌وری پایینی داشتند. اگرچه سرورهای HP ProLiant G1 از دیدگاه فناوری به‌روز نبودند، اما برای آن زمان، به دلیل قابلیت پشتیبانی از سیستم‌های RAID و قابلیت تغییرپذیری مولفه‌های سرور، محبوبیت خوبی داشتند.

سرورهای HP ProLiant G2

سرور HP G2 در سال 2001 با طراحی کاملاً جدید عرضه شد. G2 ماژولار بود و برای استقرار در رک‌ها طراحی شده بود. G2 اولین سرور در کلاس خود بود که نسبت به هزینه‌ای که برای آن متحمل می‌شدید، قادر به انجام کارهای سازمانی بود. به طوری که مشتریان می‌توانستند کارهای بیشتری را با هزینه کمتری انجام دهند. سرور G2 با دو پردازندهIntel Pentium  با فرکانس کاری 1.4GHz عرضه می‌شد و قادر بود تا 6 گیگابایت SDRAM و 512 کیلوبایت حافظه کش را میزبانی کند. علاوه بر این، سرور دو اسلات 64 بیتی PCI با توان 64 مگاهرتز و یک اسلات PCI 64 بیتی با توان 33 مگاهرتز داشت.

سرورهای HP ProLiant G3

نسل سوم سرورهای پرولیانت باعث افزایش کنترل و بهبود عملکرد شد. فرم فاکتور نسل سوم با هدف صرفه‌جویی در فضا طراحی شده بود و همچنین دارای ویژگی مدیریت یکپارچه Lights-Out یا iLO بود. این سرور با شش جایگاه برای نصب درایوها، سه اسلات توسعه و کنترل‌های اختیاری برای برق و خنک‌کننده به بازار عرضه شد. این سرور توانایی پشتیبانی از CD-ROM، درایوهای دیسکت 1.44 مگابایتی را داشت و قادر بود از پردازنده‌های زئون اینتل با فرکانس 2.8 تا 3.2 گیگاهرتز استفاده کند.

نسل های مختلف سرور hp

سرورهای HP ProLiant G4

سرور HP G4 با طراحی عالی در کلاس سازمانی و مدیریت آپ‌تایم بسیار بهبود یافته به بازار عرضه شد. نسل چهارم با هدف افزایش کارایی و قابلیت اعتماد و مکانیزم جامع محافظت از داده‌ها به بازار عرضه شد. G4 همچنین دارای یک پردازنده دو هسته‌ای Intel Xeon با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و همچنین 2 مگابایت حافظه کش برای هر هسته بود. G4 قادر بود تا 8 درایو SATA/SAS را پشتیبانی کند و به شکل پیش‌فرض به کنترلر SmartArray P600 برای مدیریت کارآمدتر دیسک‌ها تجهیز شده بود. همین مسئله باعث شده بود تا G4 برای انجام کارهای محاسباتی به گزینه خوبی تبدیل شود.

سرورهای HP ProLiant G5

G5 در زمان عرضه لقب پر فروش‌ترین سرور برند اچ‌پی را به خود اختصاص داد و امکان نصب 6 تا 12 فن مبتنی بر ویژگی hot plug را در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌داد. همچنین، امکان نصب پردازنده چهار هسته‌ای و دو هسته‌ای Intel Xeon با حداکثر ۸ مگابایت حافظه کش روی آن وجود داشت. کارشناسان شبکه می‌توانستند سرور G5 را از راه دور مدیریت کنند. همچنین، یک کنسول مجازی از راه دور، گزینه‌هایی در ارتباط با شبکه‌، دسترسی از طریق خط فرمان و مرورگر، ثبت رویداد iLO و IML روی آن تعبیه شده بود. ویژگی‌های امنیتی این سرور شامل مکانیزم مدیریت گذرواژه‌ها و کنترل بوت و درایو دیسکت، حالت سرور شبکه و QuickLock بود.

سرورهای HP ProLiant G6

G6 مسیر موفقیت سرورهای DL380 را ادامه داد و قابلیت‌های کاربردی مثل امکان نصب دو پردازنده را ارائه کرد. همچنین به دلیل طراحی دو یونیتی چگالی بیشتری برای نصب مولفه‌های سخت‌افزاری در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌داد. سازمان‌ها می‌توانستند سرور را با دو، چهار یا شش هسته با حداکثر سرعت 2.93 گیگاهرتز و حداکثر 12 مگابایت حافظه کش خریداری کنند. همچنین، G6 به تراشه اینتل 5520 و سه اسلات توسعه تجهیز شده بود. حداکثر حافظه داخلی که توسط این نسل از سرورها پشتیبانی می‌شد برابر با 9.6 تا 12 ترابایت بود. سرور G6 تمام ویژگی‌های امنیتی G5 plus را داشت و علاوه بر این امکان مدیریت آن از طریق نرم‌افزار HP Insight Management وجود داشت.

سرورهای HP ProLiant G7

سرور G7 با پشتیبانی از هارد دیسک‌های پیشرفته HP و UPS به بازار عرضه شد. این سرور توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های چهار یا شش هسته‌ای با حداکثر سرعت 3.66 گیگاهرتز و حداکثر 12 مگابایت حافظه کش داشت. همچنین، مجهز به واحد گرافیکی Integrated ATI ES1000 بود که امکان انجام برخی کارهای گرافیکی را فراهم می‌کرد. جالب آن‌که سرور دو یونیتی G7 هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد، سرور G7 شبیه به سرور G6 است.

سرورهای HP ProLiant Gen8

سرور Gen8 همراه با ویژگی‌های جدیدی به بازار عرضه شدند که آن‌ها را متمایز از سرورهای G7 کرد. این ویژگی‌ها شامل پشتیبانی از پردازنده‌های زئون اینتل سری E5-2600 v2، آداپتورهای FlexibleLOM، منبع تغذیه تیتانیوم با راندمان تا 96 درصد، حافظه 1866 مگاهرتزی DDR3 و کنترلرهای Smart Array P431 و P430 است.

سرور Gen8 دارای حداکثر 30 مگابایت حافظه کش و حداکثر سرعت پردازش 3.5 گیگاهرتز است. Gen8 مجهز به چیپست سری C600 اینتل است و کارهای گرافیک آن توسط پردازنده Integrated Matrox G200 با عمق رنگ 32 بیت پشتیبانی می‌شود. حداکثر حافظه داخلی قابل پشتیبانی توسط این سرور 96 ترابایت است.

سرورهای HP ProLiant Gen9

سرور Gen9 از نظر عملکرد و قابلیت توسعه از اسلاف خود بالاتر است. ویژگی‌های جدید سرور Gen9 شامل پشتیبانی بهتر از پردازنده‌های گرافیکی انودیا، پشتیبانی از درایوهای SSD و LFF جدید، پشتیبانی از حافظه‌های NVME و غیره است. سرور Gen9 با حداکثر 22 هسته پردازشی که قابلیت کار در سرعت 3.5 گیگاهرتز را دارند و حافظه نهان L3 آن‌ها برابر با 45 مگابایت است قادر به انجام کارهای مختلف پردازشی هستند. لازم به توضیح است که تراشه C610 اینتل به این سرور اجازه پشتیبانی از پردازنده‌های Intel E5-2600v3 و Intel E5-2600v4 را می‌دهد.

سرورهای HP ProLiant Gen10

سرورهای HP ProLiant Gen10

نسل دهم که امروزه مورد استفاده طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها قرار دارد سروری همه کاره، سازگار، مقیاس‌پذیر، ارتقا‌پذیر و انعطاف‌پذیر است.. این سرور می‌تواند در ارتباط با پردازش کلان داده‌ها زیرساخت‌های ابری، کانتینرها و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی‌های شاخص Gen10 شامل کیت کابل، درایوهای SSD و LFF با ظرفیت بالاتر نسبت به نسل قبل، پشتیبانی از پردازنده‌های قدرتمند مثل  Gold 6143 و Platinum 8165، حافظه پایدار مقیاس‌پذیر، ماژول PCIe NVIDIA Tesla V100-32GB و کیت فیلتر هوای Bezel است. سرور Gen10 می‌تواند با حداکثر 28 هسته با فرکانس 3.5 گیگاهرتز و حداکثر 38.5 مگابایت حافظه نهان L3 محاسبات را انجام دهد. این سرور مجهز به تراشه C621 اینتل است و توانایی پشتیبانی از چند صد ترابایت حافظه جانبی را دارد.

سرورهای HP ProLiant Gen11

Gen11 جدیدترین نسل از سرورهای شرکت اچ‌پی است که نسبت به نسل‌های قبل تفاوت‌های قابل توجهی داشته است. پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل چهارم با 60 هسته پردازشی، پشتیبانی از حافظه‌های DDR5، پشتیبانی از اسلات‌های توسعه نسل پنجم PCIe 5.0 و غیره تنها بخشی از قابلیت‌های شاخص سرورهای نسل جدید هستند.

در این مقاله سعی کردیم با نگاهی به نسل‌ های مختلف سرور hp به صورت اجمالی ویژگی‌های مهم هر نسل سرورهای اچ پی را بررسی کنیم. با اطلاع از روند توسعه محصولات این برند راحت‌تر می‌توانید با توجه به نیاز کسب‌‎و‌کارتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

/

پایان خبر

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    برای نرم افزارهای مالی و حسابداری کدوم سرور مناسبه؟

    پاسخ

    جی ۱۱ سرورهای hp رو نمیدونستم اومده، مرسی

    پاسخ