;
coinex

هشدار پلیس فتا در خصوص خطر مشارکت در جرم مجازی برای کاربران ناآگاه

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به موضوع تهدیدات و خطرات مشارکت در جرم مجازی برای کاربران ناآگاه و ترفند‌های کلاهبرداری پرداخته است.

«سرهنگ علی محمد رجبی»، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در مورد ترفندهای کلاهبرداری در فضای مجازی بیان داشت: «یکی از شگردهای مهم کلاهبرداری اکنون استفاده از پوشش کار در منزل است. دلیل این موضوع این است که اکنون تقاضای زیادی در این عرصه وجود دارد و همین باعث سو استفاده مجرمین فضای سایبری از این بستر شده است.»

بیشتر بخوانید: پلیس فتا: کلاهبرداری اینترنتی پرتکرارترین جرم فضای سایبری ایران است

خطرات مشارکت در جرم مجازی برای کاربران ناآگاه

رجبی در مورد شیوه کلاهبرداری تحت عنوان کار در منزل اظهار کرد: «در استان‌های جنوب کشور پرونده‌ای تحت عنوان حبوبات در منزل داشتیم. کار به این گونه بود که تبلیغی با همین عنوان توسط مجرمین منتشر شده و از متقاضیان برای دریافت مقداری پول گرفته شده بود. آن‌ها پول را واریز می‌کردند اما خبری از حبوبات نبود. بعد از آن وقتی دست به شکایت زدند، معلوم شد که فردی که با آنها صحبت کرده بود خود قربانی این کلاهبرداری با پوشش یک بازاریاب بود.»

وی در ادامه اضافه کرد: «در این راستا مجرمین تبلیغاتی با عناوین بسیار ساده، مانند «کار در منزل با گوشی» منتشر می‌کنند که برای شروع کار نیازی به هیچ رزومه یا سابقه کاری ندارند. برای مثال ما پسر 17 ساله‌ای را داشتیم که چندین نفر به عنوان مجرم از او شکایت کرده بودند. ماجرا از این قرار است که به این پسر شغلی مبنی بر ترید در حوزه رمز ارز پیشنهاد می‌شود و به همین شیوه او واسطه‌ای برای مجرمین واقعی می‌شود و خود مجرم شناخته می‌شود.»

مشارکت در جرم مجازی برای کاربران ناآگاه

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا درباره تهدیدات مشارکت در جرم مجازی برای کاربران ناآگاه نیز عنوان کرد: «در کنار افراد ناآگاه، افرادی را داریم که به صورت آگاهانه در مسیر کلاهبرداری قدم می‌گذارند. در یکی از شهرهای شمال شرق کشور خانواده‌ای را داشتیم که بیش از 40 کارت بانکی خود را در اختیار افراد کلاهبردار گذاشته بود. در واقع این کار توسط یکی از اعضای خانواده و بدون اجازه اعضای دیگر صورت گرفته بود.»

وی در ادامه افزود: «کلاهبرداران وعده کار با درآمد بالا می‌دهند. آن‌ها برای فرصت کاری درخواست پرداخت وجه می‌کنند و وعده پرداخت برای بازدید از سایت‌ها یا تبلیغات می‌دهند. از عناوین مهم شغلی در این زمینه می‌توان به حسابدار، بازاریاب یا معامله‌گر ارز دیجیتال اشاره کرد.»

رجبی در پایان خاطرنشان کرد: «فعالیت در این شغل‌ها مخاطرات متعددی برای کاربر ایجاد می‌کند. از جمله این مخاطرات می‌توان به انتصاب فرایند مجرمانه و مشارکت در جرم اشاره کرد. همچنین باید در نظر داشت که فعالیت در حوزه رمز ارزها نیز کاملاً قابل پیگیری بوده و به همین دلیل از یک شخص خواسته می‌شود معادلات را به جای خودش انجام دهد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص خطرات مشارکت در جرم مجازی برای کاربران ناآگاه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر