;
coinex

استفاده از پاپ آپ ؛ به چه قیمتی؟

اما یکی دیگر از این نوآوری ها و تکنولوژی هایی که مدت زمان زیادی است که حاضر به ترکِ آن نیستیم، “پاپ آپ” است. مواردی که در بالا ذکر کردم درست مانند تبِ تندی بودند که به همان سرعت که رواج می یافتند، به همان سرعت هم عرق کرده و فروکش می کردند، اما پاپ آپ سال هاست که عذابمان می دهد!

چند روز قبل در سایت باشگاه خبرنگاران خبری خواندم که نظرم را به خودش جلب کرد و تصمیم گرفتم در این باره مطلبی بنویسم. بگذارید این مقاله را با یک مقدمه کوچک شروع کنم.

تجربه چندین دهه اخیر در رابطه با تکنولوژی های جدیدی که وارد کشورمان می شود به ما نشان داده است که ما ایرانی ها در مواجه با این تکنولوژی ها کمی زیاده روی می کنیم. شاید همگیِ ما دوران اولیه و اوج استفاده از بلوتوث خاطرمان باشد، در آن زمان تنها کافی بود که در یک مکان عمومی، بلوتوث یک گوشی برای چند لحظه روشن می بود و وای به حال آن گوشی! آنقدر نوتیفِ دریافت فایل به دست دارنده این گوشی می رسید که گاهاً از روشن کردن بلوتوث پشیمان می شد. چرا راه دور برویم؟ همین اپلیکیشن های پیام رسانی که در چند سال اخیر استفاده از آن ها مثل یک ویروس همه گیر شده است نیز، مثل بلوتوث اعصاب خورد کن! شده بودند، واتساپ، وایبر، لاین، ویچت، تلگرام و هزار و یک اپلیکیشن دیگر. کاش به همین جا ختم شود، تنها کافی بود که در یکی از این اپ ها رجیستر کرده باشید، آن وقت است که گروه پشت گروه – شاید به جرات بتوانم بگویم که تا همین 6 ماه پیش هر دفعه که تلگرامم را باز می کردم به گروهی جدید با انواع اقسام افرادی که حتی اسمشان را یکبار هم نشنیده بودم، اضافه می شدم.

این ها تنها اثباتی کوچک در رابطه با ادعای اول مقاله بود که “ما ایرانی ها در مواجه به این تکنولوژی ها کمی زیاده روی می کنیم.”

اما یکی دیگر از این نوآوری ها و تکنولوژی هایی که مدت زمان زیادی است که حاضر به ترکِ آن نیستیم، “پاپ آپ” است. مواردی که در بالا ذکر کردم درست مانند تبِ تندی بودند که به همان سرعت که رواج می یافتند، به همان سرعت هم عرق کرده و فروکش می کردند، اما پاپ آپ سال هاست که عذابمان می دهد!

صفحات کلیک دزد و پاپ آپ دیگر به حدی زیاد شده اند که به سختی می توان سایتی را عاری از آن ها یافت و البته ای کاش که صفحات مفیدی می بودند – قطعا شما نیز مانند من به چنین صفحه ای برخورده اید که می گوید: “تبریک! شما برنده تخفیف ساعت 5 میلیاردی ما شده اید، تنها با پرداخت 3500 تومان این ساعت 5 میلیارد تومانی را درب منزل خود تحویل بگیرید!

این نوع صفحاتی که به راحتی می توان آن ها را صفحات اسپم یا هرزنامه خطاب کرد، در صورتی که درست استفاده شوند می توانند مفید نیز باشند – درست مثل بلوتوث و اپلیکیشن های پیام رسانی که امروزه با بالا رفتن فرهنگِ استفاده از آن ها، به کمکمان نیز می آیند. مسلماً همه شما سایت هایی را دیده اید که امکان ثبت نام از طریق حساب کاربریتان در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و… را در خود قرار داده اند، مسلما در این موارد استفاده از صفحات پاپ آپ بسیار هم می تواند مفید باشد اما صحبت ما در اینجا تبلیغات پاپ آپ (pop-up ads) و البته آن هم استفاده سرسام آور از این نوع تبلیغات است.

این نوع صفحات اسپم (صفحات کلیک دزد و پاپ آپ)، مضرات بسیار زیادی برای کاربران دارد. این صفحات به شدت خورنده حجم ترافیک کاربر بوده و سرعت بارگذاری صفحات و زمان صرف شده کاربر را نیز به شدت افزایش می دهند. علاوه بر آن، صفحات کلیک دزد باعث سردرگمی و آزرده خاطر شدن کاربر شده و علاقه او نسبت به باقی ماندن در آن سایت را کاهش می دهد. به راحتی صفحات پاپ آپ می توانند خطر گرفتاری در دام بدافزار ها را نیز افزایش دهند. هر چقدر که بخواهیم از مضرات و معایب این ها بگوییم باز هم کم است و در این باره همین بس که تا دهه اول قرن بیست و یکم، اکثرِ مرورگر های معروف و بزرگ دنیا این امکان را برایمان فراهم کردند تا بتوانیم این پاپ آپ های مزاحم را بلاک نماییم.

سال هاست که منتظرِ این موضوع هستیم که این تب نیز مانند سایر موارد اینچنینی، فروکش کرده تا بتوانیم با خیال راحت از وب گردیمان لذت ببریم اما زهی خیال باطل! این داستان تا جایی پیش رفت که معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اظهار کرد: “کسانی که با توسل به هرگونه وسایل متقلبانه بازدید سایت خود را به طور غیر مجاز افزایش دهند و از این طریق منفعت یا امتیاز مالی برای خود تحصیل می کنند عملشان مجرمانه بوده و مستوجب برخورد قانونی می باشند.”

حال با شنیدن این خبر و دانستن این موضوع که دیگر پاپ آپ جزء مصادیق مجرمانه اینترنتی به حساب می آید، شاید بتوانیم بعد از سالیان سال نفس راحتی کشیده و از این همه صفحات مزاحم رهایی پیدا کنیم. البته برخی از وب مستران عزیز کشورمان بعد از شنیدن این خبر زیاد خوشحال نشده و حتی کمی عصبانی شده اند که “چرا نان ما را آجر می کنید؟!”. بهتر است که کمی در رابطه با این موضوع فکر کنیم، آیا اگر بشود از یک طریقی کسب درآمد کرد، می توان گفت که آن روشِ کسب درآمد درست بوده است؟ اگر درآمدی که قرار است به دست آوریم باعث شود که حق دیگران خورده شده و به دیگران آسیب مالی (و حتی روحی) وارد شود، آیا می توان گفت که درآمدمان از راه صحیحی کسب شده است؟

در اینجا بهتر است به این نکته اشاره کنم که در تمامی رشته های مختلف تحصیلی، مهندسان، پزشکان و …، در هنگام فارغ التحصیلی سوگندی یاد می کنند که به این موضوع اشاره دارد که به مردم خدمت کرده و در راستای بهبود وضع مملکتشان از چیزی دریغ نکنند، شاید بد نباشد همه مان در هر مرحله از زندگی، سوگندی یاد کنیم و به این فکر کنیم که این ماییم که آینده سازان مملکت بوده و فرهنگ آن را خواهیم ساخت.

.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام مطلب خیلی مفیدی بود.پیشنهاد می کنم در ادامه این مطلب قسمت دوم مقاله ی من رو در این باره در زیر بخونید.
    pouyajabbarisani.com/fa/محتوا؛-پادشاه-اینترنت-است،-از-پاپ-آپ-اس/
    روز خوش.

    پاسخ

    ممنون پویا جان بابت مقاله مفیدت

    به دلیل اینکه برداشت بنده هنوز این هست که خیلی ها فرق تبلیغات پاپ آپ با سایر تبلیغات آنلاین رو نمی دونن نیاز دونستم که یک مقاله دیگری راجع به تبلیغات پاپ آپ و کلیکی و فرقشون بنویسم، ما رو دنبال کن

    پاسخ

    عالی بود. یه بار من اینو گفتم به یه سایت موسیقی، مدیرش بهم گفت شما مخارج سایت و در آمد منو میدی؟ سایت های بدون تبلیغ هم هست اما نمیدونم چرا تند تند فیلتر میشه با اینکه هیچ چیز بدی نداره و فقط کارش موزیک بدون کلیک دزد هم هستن 

    پاسخ