;
coinex

طراحی با ماده ای جدید به نام ایرلوی

ایرلوی ماده ای سبک و فوق عایق است که برای طراحی های با دوام استفاده می شود.

طراحی با ماده ای جدید به نام ایرلوی امکان پذیر شده است.

متنوع ترین ماده ی جهان ایجاد شده است، این ماده می تواند بسیاری از ساختار های طراحی را تغییر دهد. پیش از این ماده، آئروژل بوجود آمده است، اما نوآوری های جدید ساخته شده از آئروژل بهتر و مفید تر هستند. آئروژل یک ماده کم تراکم جامد است که از طریق استخراج مایع از ژل ایجاد شده با استفاده از فرایند فوق بحرانی خشک شدن بوجود می آید. اغلب، آئروژل از سیلیکا ساخته شده و در عین حال این مواد باعث ایجاد یک ماده جامد فوق العاده شکننده می شود. پس از سالها تحقیق، دانشمندان ناسا و دیگر شرکت های مستقل یک محصول جدید، به نام ایرلوی (airloy) ایجاد کرده اند.
ایرلوی ترکیب استحکام و دوام پلاستیک معمولی با وزن سبک و خواص فوق العاده ی عایقی دیده شده در آئروژل را با هم به ارمغان آورده است. بخشی از آنچه که باعث می شود تا این ماده امیدوارکننده باشند، توانایی آن برای طراحی قوی و با دوام است. ایرلوی چگالی فوق العاده پایینی دارد،(0.01-0.9  c²/g) که آنها را سبکترین ماده جامد روی زمین کرده است. همراه با این چگالی کم و خاصیت عایق بودن و مقاومتی که در این ماده دیده می شود، می توان آن را جزء مصالح بسیار با دوام به حساب آورد. ایرلوی مبتنی بر پلیمر را می توان طوری طراحی کرد که تحمل بیش از 20،000 برابر وزن خود را داشته باشد.
خواص فوق عایقی مشاهده شده در این ماده موجب حیرت دانشمندان شده و ساخت مواد عایق بسیار سبک وزن و نازک را امکان پذیر ساخته است. این ماده نه تنها در برابر حرارت، بلکه در برابر صدا نیز عایق است. در واقع، به عنوان یک عایق آکوستیک محسوب می شود که 100 تا 1000 برابر بهتر از هر محصول دیگری در بازار این خاصیت را به همراه دارد. ناسا یک ایرلوی نازک انعطاف پذیر توسعه داده است که برای استفاده ی فن آوری موشک فضایی از آن استفاده خواهد کرد.
لیست قابلیت های مکانیکی و ساختاری ایرلوی خیلی بیش از این ها است. این ماده حتی می تواند شفاف ساخته شود تا بدون به خطر انداختن عایق حرارتی، نور را در فضا فراهم کند. آینده ی این ماده در دست مهندسان و طراحان است که به طور مداوم در حال کار برای پیدا کردن کاربردهای بیشتر برای این ماده هستند. بسیاری از شرکت های تجاری در حال حاضر وجود دارند که قصد کار روی ایرلوی را در سر می پرورانند.
توسعه بیشتر در این فن آوری از ایرلوی ممکن است با تکیه بر برنامه های ساخت و ساز در مقیاس بزرگ و همچنین ادغام کالاهای خانگی پیش رود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: interestingengineering


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر