;
coinex

بازی لیلا و سایه های جنگ ، مرثیه ای بر جنگ سال 2014 غزه

بازی لیلا و سایه های جنگ

بیشتر بازی ها با استفاده از پیچیدگی های گرافیکی و معما های سخت ذهن کاربر را ساعت ها مشغول کرده و بدینوسیله توجه وی را به بازی جلب می کنند. اما این مساله در مورد بازی لیلا و سایه های جنگ صدق نمی کند. این فیلم کوتاه / بازی اینتراکتیو ( دخالت کاربر در داستان فیلم) مروری است بر نزدیک به دو ماه جنگ بیهوده مابین نیروهای اسرائیلی و نیروهای حماس در نوار غزه. جنگی که با بهانه هایی واهی از سوی ارتش اسرائیل آغاز شد و با بی توجهی رهبران حماس به حمام خونی برای شهروندان عادی و غیرنظامی فلسطین تبدیل شد.

بازی لیلا و سایه های جنگ توسط هنرمند و برنامه نویس فلسطینی رشید ابوعیده ( Rasheed Abueideh ) طراحی شده است.

بازی لیلا و سایه های جنگ که بسیار ساده و مینیمالیستی کامل طراحی شده، سعی دارد تا به بهترین وجه کثیفی و خشونت جنگ را برای غیرنظامیان به تصویر کشاند. این بازی همانند بازی برزخ ( LIMBO ) با گرافیک ساده و تاریک خود فضای رعب آور حاکم بر شهرهای در حال جنگ را تصویر سازی می کند. تنها نور حاصل از انفجار ها و روح در حال پرواز کشته شدگان رنگ آمیزی شده است. انیمیشن های بازی نیز بسیار نرم ساخته شده و با گرافیک کلی بازی هماهنگی دارند. در این بازی با استفاده از تاریکی و روشنی و بازی با شدت رنگهای سیاه و سفید و محو شدگی تدریجی اشیا عمق لازم به تصاویر داده شده است.

بازی لیلا و سایه های جنگ | شروع بمباران شهر

داستان بازی لیلا و سایه های جنگ که بر اساس رویدادهای واقعی نوشته شده است داستان خانواده دختری به نام لیلا است. با شروع جنگ پدر لیلا برای یافتن همسر و دختر کوچک خود به سمت خانه می شتابد. وی باید از مسیری سخت که زیر بمباران شدید نیروهای اسرائیلی قرار دارد عبور کرده و با گذشتن از موانع و تیرهای سربازان اسرائیلی خود را به خانه و کنار خانواده خود برساند.

بازی لیلا و سایه های جنگ | رسیدن به همسر و دختر خردسال به نام لیلا

پس از رسیدن به خانه و دیدار همسر و فرزند، خانه آنها توسط یک موشک ویران می شود و پدر در پشت آوار به جای مانده از خانه گرفتار می گردد. او از همسر و دخترش می خواهد که به سرعت فرار کرده تا او خود را به آنها برساند. بعد از نجات از پشت آوار و گذشتن از خیابان هایی که با بمب فسفر سفید که تا مغز استخوان را می سوزاند بمباران می شوند و جان بدر بردن از حمله های شدید هوایی به خانه ها و نیروگاه های برق پدر با صحنه ای دلخراش مواجه می گردد. همسرش بی جان بر روی زمین افتاده و دختر نا امیدانه از او می خواهد که بیدار شود.

بازی لیلا و سایه های جنگ | مرگ مادر و فرار لیلا و پدر

 

پدر به سرعت لیلا را برداشته و از محل فرار می کنند. او به فرزند خود که نگران مادر است می گوید : “نگران نباش! حال او خوب است…” . در حال فرار و در کنار ساحل آنها چهار پسربچه را می بینند که مشغول بازی با توپ هستند. لیلا از پدر می خواهد تا اجازه دهد برای بازی به آنها ملحق شود. اولین چالش بازی در اینجا رخ می دهد. پدر دو انتخاب دارد : اجازه دادن و ادامه دادن فرار. در صورتیکه به او اجازه دهد بعد از چند لحظه لیلا همراه با آن چهار پسر توسط موشکی که از یک ناوچه اسرائیلی پرتاب شده کشته خواهند شد.

بازی لیلا و سایه های جنگ | ادامه فرار و رسیدن به کودکان در حال بازی در ساحل

بعد از مخالفت پدر با لیلا و ادامه فرار آنها به مدرسه “الانروا” یا UNRWA ( موسسه ای برای حمایت از پناه جویان فلسطینی ) می رسند. لیلا از پدر میخواهد که به درون مدرسه بروند و در آنجا پناه بگیرند. اینجا هم چالشی دوباره ایجاد می گردد. وقتی به درون مدرسه می روند، محل توسط موشکی ویران می گردد.

بازی لیلا و سایه های جنگ | مرگ کودکان در حال بازی در ساحل و ویران شدن مدرسه لیلا liyla-11

بازی لیلا و سایه های جنگ |  ویران شدن مدرسه لیلا و زحمی شدن دست او

 

بعد از گذر از مدرسه و مشاهده ویران شدن آن توسط موشک اسرائیلی ها دیالوگ لیلا بسیار تاثیر گذار است ” اینجا مدرسه من بود…”.

بازی لیلا و سایه های جنگ | دیدن آمبولانس و مرگ لیلا

 

در صحنه بعدی لیلی و پدرش از دور آمبولانسی را مشاهده می کنند. پدر خوشحال شده و به لیلا که در اثر بمباران زخمی شده می گوید: “خدایا شکر! دیگر در امنیت هستیم!”. اما آمبولانس تنها یک جای خالی دارد. پدر لیلا را به آنها سپرده و آمبولانس به حرکت در می آید. اندکی بعد آمبولانس با موشکی که از سوی یک پهباد اسرائیلی پرتاب شده منفجر شده و جسد بی جان لیلا به بیرون پرتاب می شود.

بازی لیلا و سایه های جنگ | مرگ لیلا و پیوستن روحش به روح مادر

 

پدر مستاصل و نا امید و با قامتی شکسته کودک خود را در آغوش می گیرد. روح لیلا از کالبد بی جانش به آسمان پرواز کرده و به مادرش می پیوندد. روح بقیه کسانی نیز که کشته شدند به آسمان پرواز می کنند.

در اینجاست که مانیفست و هدف اصلی بازی روایت می شود:

” در طول 51 روز جنگ غزه در سال 2014 تعداد کشته شدگان به 2100 نفر رسد. بر اساس آمار سازمان ملل متحد 1500 نفر از آنها شهروندان غیر نظامی بودند. 538 کودک و 253 زن در بین این کشته شدگان بودند. 11000 نفر مجروح شدند که 3106 نفر آنها کودک، 1970 نفر زن و 368 نفر افرا سالخورده بودند. 1000 نفر از مجروحین کودک به معلولیت جسمی دچار شدند. 22000 واحد مسکونی تخریب شد. 108000 نفر آواره شدند. 28 مدرسه نابود شد. نیروگاه برق از کار افتاد. استفاده از بمب فسفر سفید جنایت جنگی به حساب می آید. به 8 بیمارستان و مرکز درمانی حمله شد. 20 آمبولانس مورد حمله قرار گرفته و نابود شدند. مدرسه سازمان ملل که برای پنا دادن به آوارگان مورد استفاده قرار می گرفت بمباران شد. در این بمباران 32 نفر از جمله 9 کودک کشته شدند. در 16 جولای چهار پسربچه به نامهای احد 10 ساله، اسماعیل 9 ساله، زکریای 10 ساله و محمد در حین بازی در ساحل مورد اصابت موشک قرار گرفتند…”

برای یک بازی همچنین مضمونی بسیار تلخ و ناراحت کننده است. اما این درد وقتی بیشتر می شود که بدانیم تمامی این صحنه ها بر اساس رویداد های واقعی جنگ غزه در سال 2014 روز داد.

صدا گزاری بازی نیز بسیار متناسب و قابل توجه بوده و همانطور که در اول بازی اشاره می شود با استفاده از هدفون و شنیدن صداهای محیطی و پس زمینه بسیار تاثیرگذار تر خواهد بود.

این بازی بسیار کوتاه بوده و در عرض 10 دقیقه به اتمام می رسد. حرکات قابل انجام نیز به حرکت به سمت چپ و راست و پرش و انجام اعمال خاص مانند هل دادن و پناه گرفتن خلاصه می گردد. تمام این حرکات با استفاده از دکمه های لمسی بر روی صفحه قابل انجام است. معماها و پیچیدگی بازی نیز به تنظیم کردن زمان پرش از روی اشیا سوزان و یا انتخاب 1 گزینه از بین 2 گزینه محدود می گردد.

البته این ها هیچکدام به عنوان نقطه ضعف برای بازی لیلا و سایه های جنگ به شمار نمی آیند. زیرا هدف این بازی روایت داستان سختی های مردمان فلسطینی ساکن نوار غزه و دردها و مشکلات آنها می باشد. در واقع  این بازی بیانیه ایست که توسط گروه سازنده بازی برای جهانیان قرائت می شود تا مظلومیت غیر نظامیان و کودکان را فریاد زده و هر دو طرف جنگ را محکوم نماید. این بازی نامزد جوایز زیادی از جمله جایزه ایندی ( Indie Prize ) در بخش بهترین بازی خلاقانه و بهترین بازی داستانی شد. این بازی موفق به دریافت جایزه در بخش بهترین جلوه های بصری از Reboot Develop سال 2016 شد.

رشید ابوعیده ، خالق بازی لیلا و سایه های جنگ

 

رشید ابوعیده طراح بازی در پاسخ به این پرسش که چرا این بازی را ساختی می گوید : ” من خود پدر دو کودک هستم و نمی توانم زندگی را بدون آنها تصور کنم. اما در فلسطین هیچکس امنیت ندارد. وقتی که جنگ غزه شروع شد و من اجساد بی جان کودکان را در آغوش خانواده شان دیدم، شوکه شدم. حس عجیبی داشتم. چیزی مابین ناراحتی، ترس، همدردی و خشم… تنها چیزی که به آن فکر می کردم این بود : اگر اینها برای من اتفاق افتاده بود چه می شد؟ پس خواستم به منظور تقسیم کردن این احساساتم با دیگران این بازی را طراحی کنم و این پیغام را برسانم که ما چگونه در غزه زندگی می کنیم. این تنها یک بازی نیست. این یک درخواست کمک است…”

تمامی صحنه های بازی نیز با الهام از تصاویر حقیقی ساخته شدند. ساختمان های ویران شده ، آمبولانس های منفجر شده‌ ، اجساد حیوانات ، بمب ها فسفر ، کودکانی که در ساحل مشغول بازی بودند و بوسه های خداحافظی پدران بر اجساد کودکانشان همه و همه مابه ازایی حقیقی دارند.

در مجموع این بازی جنگ را از زاویه ای دیگر نشان داده و با بر انگیختن حس خشم و نفرت از عاملین و همدردی با داغ دیدگان همراه با طراحی زیبا و جلوه های صوتی مناسب توانسته هدف تیم طراح خود را به خوبی برآورده کند. کسب نمره 4.5 از 5 در فروشگاه گوگل و دانلود بیش از 100 هزار بار در این مدت نشان از موفقیت این بازی دارد. این بازی قابلیت انتخاب زبان زیرنویس ها به دو زبان انگلیسی و عربی را دارا می باشد.

نکته جالب توجه این است که فروشگاه iTunes شرکت اپل در اقدامی عجیب این بازی را از لیست خود حدف کرده است. این شرکت دلیل اینکار را مضمون سیاسی و جهت دار بازی اعلام کرده که بسیار احمقانه به نظر می رسد که با توجه به نزدیکی این شرکت و حکومت اسرائیل قابل قبول است.

مشخصات بازی لیلا و سایه های جنگ :

نام بازی : لیلا و سایه های جنگ Liyla & Shadows of War

سبک : پلتفورمر ( Platformer )

سال ساخت : 2016

طراح : رشید ابوعیده ( Rasheed Abueideh )

سیستم عامل : Android – iOS

درجه سنی : 18+

تکسکور ( امتیاز تکرا ) : 10/10

منابع :

تکرا

وب سایت رسمی بازی لیلا و سایه های جنگ

لینک دانلود

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با عرض سلام و خسته نباشید
    داداش خیلی خوب توضیح دادی اما خداییش این اهنگ اخریش ادمو داغون میکنه چرا در مورد اسم اهنگ هیچی نگفتی ؟؟؟

    پاسخ