;
coinex

هایپرلوپ: سیستم حمل و نقل انقلابی یا رویأیی تو خالی؟

هایپرلوپ: سیستم حمل و نقل انقلابی یا رویأیی تو خالی؟
وقتی ایلان ماسک در سال 2013 ، سیستم لوله حمل ‌و نقل فوق سریعش را شرح داد، ایده‌ اش دیوانه‌ وار به نظر می‌ رسید؛ اما اکنون به نظر می رسد، این ایده قابل ‌اجراست. بله سیستم حمل و نقل فوق سریع و انقلابی ایلان ماسک به زودی به واقعیت تبدیل می شود، شرکت هایپرلوپ وان اعلام کرده، ساخت مسیر آزمایشی خود را به پایان رسانده است.

هایپرلوپ وان این تونل 500 متری با قطر 3.3 متر را “DevLoop” نام‌گذاری کرده است. این مسیر آزمایشی در صحرای نوادا خارج از شهر لاس‌وگاس ساخته شده و هایپرلوپ وان امیدوار است، آزمایش‌های مقیاس کامل نخستین سیستم حمل ‌و نقل هایپرلوپ جهان را تا پیش از پایان نیمه اول سال جاری در آن انجام دهد.

هایپرلوپ چیست؟

هایپرلوپ چیست؟

ایده سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع هایپرلوپ، در سال 2013 توسط ایلان ماسک، مطرح شد. در طرح پیشنهادی او، هایپرلوپ به عنوان چیزی بین “یک (هواپیمای مافوق صوت) کنکورد، یک ریل گان و میز ایر هاکی” توصیف شده است.

از آن زمان تاکنون، ایده او هواخواهان بسیاری در سراسر جهان یافته است. ماسک پیش‌بینی کرده بود، این سیستم حمل‌ونقل زمینی که از لوله‌های خلأ، ماگلو (همان تکنولوژی به‌کاررفته در قطارهای مغناطیسی)، سیستم نیرومحرکه­ی بدون اصطکاک و پاد بهره می‌برد، با سرعتی نزدیک به‌سرعت صوت (۱۲۳۶ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

در واقع مسافران درون پادهای شناوری که با کوسن احاطه شده اند قرار می گیرند و در لوله هایی عظیم (همان تونل­ها) سفر می کنند.

این کوسن، فشار و اصطکاک درون لوله را کاهش می دهد و به پاد امکان حرکت با سرعتی بسیار بالا را می دهد، همچون سُر خوردن گوی در بازی ایر هاکی. سیستم ماگلو (تعلیق مغناطیسی غیرفعال) و یا خروج هوای پرفشار از خود پاد موجب شناور ماندن وسیله نقلیه در لوله ها می شود.

با وجودی که ایلان ماسک ایده اولیه هایپرلوپ را مطرح کرده، اما خودش در هیچکدام از پروژه های ساخت هایپرلوپ شرکت نداشته است.

شرکت هایپرلوپ وان که پیش از این هایپرلوپ تکنالجیز نام داشت، ماه مه سال قبل، اولین تست سیستم پیشرانش خود را به انجام رساند. دو ماه پس از آن، شرکت رقیب، هایپرلوپ ترنسپورتیشن تکنالجیز، قراردادی را با دولت اسلواکی به امضا رساند که به موجب آن شرکت متعهد می شد، سیستم حمل و نقل فوق سریعی در این کشور واقع در اروپای مرکزی بسازد.

هایپرلوپ چقدر سریع است؟

هایپرلوپ چقدر سریع است؟

با وجود حذف اصطکاک از این تکنولوژی،  هایپرلوپ قادر به حمل مسافران با سرعتی حدود 760 مایل در ساعت (۱۲23 کیلومتر بر ساعت) یعنی 10 مایل کمتر از سرعت صوت خواهد بود و همچنین پادهای بدون سرنشین هم با سرعتی بیش از 800 مایل در ساعت حرکت می کنند.

در واقع، هایپرلوپ با این سرعت فوق العاده بالا قادر به پیمودن مسیر بین لندن و ادینبورگ (پایتخت اسکاتلند) در عرض کمتر از 30 دقیقه خواهد بود، سفری که با قطار 4 ساعت طول می کشد. همچنین با این سیستم، سفر 400 مایلی بین لس آنجلس و سان فرانسیسکو در امتداد خط ساحلی کالیفرنیا، در کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید.

آیا هایپرلوپ در دبی ساخته می شود؟

آیا هایپرلوپ در دبی ساخته می شود؟

شرکت هایپرلوپ وان سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای را با مقامات شهر دبی و امارات متحده عربی برای امکان‌سنجی سیستم حمل‌ونقل فوق پیشرفته خود به امضا رسانده است.

راب لوید، در این مورد گفته بود، احتمالا دبی صاحب نخستین سیستم هایپرلوپ جهان خواهد شد. وی در خلال کنفرانس راه آهن خاورمیانه در دبی هم اعلام کرد:”با همکاری هم منطقه خاورمیانه قادر به ایجاد تراکم مجازی بیشتر، بدون تراکم و آلودگی، نوآوری، بهره‌وری، رشد اشتغال و سهیم شدن قدرتمندتر دانش، کار و سرمایه‌گذاری خواهد بود. ساخت سیستم هایپرلوپ می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی اقتصاد داشته باشد و هر شهری در این منطقه را در عرض کمتر از یک ساعت (برای دیگر شهرها) قابل‌دسترس کند.”

هایپرلوپ همچنین، اواخر سال گذشته از نخستین مدل عملیاتی هایپرلوپ خود که شهر ابوظبی را به دبی متصل خواهد کرد، رونمایی کرد. در طرح شرکت، هایپرلوپ سه فرودگاه مهم امارات متحده عربی، فرودگاه ابوظبی، فرودگاه آل مکتوم و فرودگاه دبی را به هم متصل می کند. همچنین در این طرح قرار است در آینده، اسکله خلیفه و جبل علی هم به هم متصل شوند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، با نصب سیستم هایپرلوپ در خلیج فارس، سفر دبی به ابوظبی فقط در عرض دوازده دقیقه ممکن می شود. سفر در امتداد این خط ساحلی به طول 123 کیلومتر با اتومبیل معمولا بیش از یک ساعت زمان می برد.

شرکت پیش از این قرار بود، در عرض سه ماهه ابتدایی سال، نخستین آزمایش مقیاس کامل هایپرلوپ را در دبی آزمایش کند؛ اما با توجه به ساخت مسیر آزمایشی نوادا؛ به نظر می رسد، هایپرلوپ وان برنامه دیگری برای تست مسیر آزمایشی خود دارد.

.

منبع: telegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر