;
coinex

دادگاه ترکیه از سانسور ویکی پدیا حمایت می کند!

دادگاه ترکیه از سانسور ویکی پدیا حمایت می کند!

هفته گذشته پس از دسترس خارج شدن دانشنامه آنلاین ویکی پدیا، جیمی ولز یکی از بنیانگذاران آن، وعده اعمال فشارهایی برای بررسی قضایی سانسور آنلاین را داد. اما، امروز، دادگاه جنایی صلح شماره یک آنکارا، با رد درخواست تجدید نظر بنیاد ویکیمدیا اعلام کرد، این وب سایت جمع سپاری محبوب، حاوی نوشته هایی است که ترکیه را به گروه های تروریستی پیوند می دهد.

دولت ترکیه 29 آوریل، دانشنامه آنلاین ویکی پدیا را از دسترس خارج کرد. ویکی پدیا با استناد به قانونی که به دولت اجازه می دهد، وب سایت های خاصی را برای حفاظت از مردم از دسترس عموم خارج کند، در ترکیه مسدود شد.

خبرگزاری دولتی آناتولی خبر داد که در برخی صفحات ویکی پدیا ادعا شده، اقدامات دولت ترکیه با سازمان های مختلف تروریستی همسو است و با این سازمان ها دارای مواضعی مشترک است. به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه از این وب سایت درخواست کرده، مقاله مذکور را حذف کند، اما ویکی پدیا از این کار خودداری کرده است.

در حکم این دادگاه ذکر شده، با وجود حذف نشدن، این محتوای توهین آمیز در صفحات ویکی پدیا، این دانشنامه آنلاین همچنان در ترکیه از دسترس خارج خواهد بود. عمر فاتح سایان رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه، گفت: “ترکیه یک کشور قانون مدار است، ممکن نیست، دسترسی به ویکی پدیا تا زمان رسیدگی به مطالبات کشور، آزاد باشد.”

از دسترس خارج کردن وب سایت های محبوب، اقدام غیر معمولی برای دولت ترکیه نیست، این کشور پیش از این دسترسی به رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک را مسدود کرده بود. در ماه مارس 2014،  دولت ترکیه یوتیوب را از دسترس خارج کرد، این اقدام پس از آپلود ویدئویی از جلسه امنیتی بین مقامات ارشد کشور و سوریه انجام شد. ترکیه پیش از محدودیت هایی را بر اپلیکیشن پیام رسانی واتساپ هم اعمال کرده بود.

گروه نظارت بر اینترنت ترکیه ماه دسامبر گذشته هم تایید کرد، دولت شبکه Tor را از دسترس خارج کرده است. شبکه Tor، سرویسی است که بسیاری از کاربران اینترنت برای ناشناس ماندن از آن بهره می برند. دولت ترکیه همچنین خدمات اینترنت در 11 شهر کردنشین را برداشته است و از 10 هزار کاربر شبکه های اجتماعی تحقیقاتی را به عمل آورده و از قوانین سانسور اینترنت خود برای مسدود کردن شبکه اجتماعی ردیت بهره برده است.

به گفته منتقدان دولت ترکیه، این اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در راستای کنترل هرچه بیشتر اوضاع کشور پس از کودتای نافرجام سال گذشته انجام شده است. از زمان کودتای سال گذشته، بیش از 120 هزار افسر پلیس، کارکنان خدمات اجتماعی و قوه قضائیه بازداشت و زندانی شده اند. دولت اردوغان همچنین صدها رسانه خبری را تعطیل کرده است. همچنین بیش از 40 هزار نفر در ترکیه به جرم ارتباط یا همکاری با گروه های تروریستی دستگیر شده اند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر