;
coinex

قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در ایران

قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در ایران

در این مقاله قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران را شرح می‌دهیم. این جدول قیمت در ابتدای معاملات امروز یکشنبه مورخ 29 مردادماه 96 به ثبت رسیده است. با تکراتو همراه شوید.

چندی پیش گفتیم که سایت ثبت سفارشات خودرو بسته شده و شرکت‌های واردکننده و خصوصی قادر به ثبت سفارش در این سیستم نیستند. در حال حاضر خودروهای خارجی براساس شرایط و قوانین جاری کشور به طور قانونی وارد می‌شوند اما به دلیل مشکلات مذکور، این خودروها در گمرک مانده و امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد.

به دلیل حقوق و عوارض قانونی که در فرایند واردات خودرو ایجاد می‌شود شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی که از طریق نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد، هستیم؛ اما تغییر قیمت خودروهای وارداتی که توسط نمایندگی عرضه می‌شود به دو مقوله وابسته است: اول افزایش تعداد خودروهای فرسوده و دوم تغییر نرخ ارز.

این دو عامل به‌طور مستقیم بر قیمتی که نمایندگی‌های رسمی برای خودرو اعلام می‌کنند تاثیرگذار است. با وجود اینکه در بازار نمایندگی‌ها از هیچ ارز مبادله‌ای برای واردات استفاده نمی‌شود؛ اما یک بازار رقابتی به شمار می‌آید. این بازار براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری کالا که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌شده قیمت‌گذاری می‌شود و سازمان حمایت هم بر این بازار نظارت دارد؛ اما شایان ذکر است که این بازار نیازی به قیمت‌گذاری دولتی ندارد!

در بازار آزاد، قیمت‌گذاری متفاوت است. قیمت خودرو در بازار آزاد براساس میزان عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و از مکانیسم‌های قیمت‌گذاری به شکلی که در بازار عرضه نمایندگی‌ها رایج است، پیروی نمی‌کند. در این بازار علاوه بر دو مقوله فوق یعنی تعداد خودروهای فرسوده و تغییر نرخ ارز،  مسائل روانی نیز بر قیمت‌گذاری خودرو تاثیر می‌گذارد.

در چند هفته اخیر بازار آزاد خودروی وارداتی افزایش قیمتی را به خود دیده که بیش از هر چیز ناشی از جو روانی بسته شدن بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این مساله باعث شده تا خودروهای وارداتی به طور میانگین شاهد افزایش قیمت 15 درصدی باشند.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بیش از یک ماه پیش، سایت ثبت سفارشات خودروهای وارداتی در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته شد. اولین دلیلی که وزارتخانه اعلام کرد، توقف ثبت سفارش به دلیل آمارگیری بود.

این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد که سایت به‌زودی باز می‌شود؛ اما در هفته‌های بعدی مجددا عنوان کرد که فعالیت سایت به دلیل برخی به‌روزرسانی‌ها متوقف شده و مشکل در حال برطرف شدن است و ثبت سفارشات واردات خودرو متوقف نخواهد شد. در نهایت به‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت این‌گونه اعلام کرد که سایت به صلاحدید وزارتخانه بسته‌شده است؛ این آخرین موضع رسمی نسبت به عدم ثبت سفارش برای واردات خودرو است!

این مساله مشکلات فراوانی را برای نمایندگی‌های رسمی واردات خودرو به وجود آورده است. طرف خارجی منتظر ثبت سفارش نمایندگی ایرانی نمی‌ماند بلکه براساس توافقاتی که پیش از این صورت گرفته از شرکت نمایندگی انتظار ثبت سفارش دارد.

نمایندگی موظف است مطابق با توافق فروش، سفارش‌گذاری را انجام دهد و به دنبال آن با توجه به اینکه نمایندگی‌ها مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند باید اقدام به ثبت سفارش کنند.

متاسفانه در حال حاضر خودروهای خارجی براساس شرایط و قوانین جاری کشور به طور قانونی وارد می‌شوند اما به دلیل مشکلات مذکور، این خودروها در گمرک مانده و امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد!

در ادامه لیست قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در ایران در ابتدای معاملات امروز یکشنبه مورخ 29 مردادماه 96 را مشاهده می‌کنید:

نام خودرو مدل کشور قیمت
سوناتا GLS هیبرید 2017 کره جنوبی 163 میلیون تومان
توسان (new face) 2017 کره جنوبی 196 میلیون تومان
النترا (new face) 2017 کره جنوبی 149 میلیون تومان
سورنتو 2017 کره جنوبی 263 میلیون تومان
سراتو 2017 کره جنوبی 144 میلیون تومان
اپتیما نیو (فول کامل) 2017 کره جنوبی 199 میلیون تومان
RAV4 2017 ژاپن 253 میلیون تومان
پیکانتو 2017 کره جنوبی 86 میلیون تومان
نیسان جوک (نیمه‌فول) 2017 ژاپن 135 میلیون تومان
سانتافه 2017 کره جنوبی 245 میلیون تومان
کولیوس 2017 فرانسه 213 میلیون تومان
تلیسمان 2017 فرانسه 197 میلیون تومان
بی ام و x4 فول 2017 آلمان 445 میلیون تومان

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر