;
coinex

عدم کم فروشی در اینترنت با وجود شکایت از شرکت های اینترنتی

عدم کم فروشی در اینترنت با وجود شکایت از شرکت های اینترنتی

چندی پیش کاربران، به دلیل کم فروشی در اینترنت، به دنبال شکایت از شرکت های اینترنتی بودند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز از کاربران خواست تا اسامی این شرکت های اینترنتی را رسانه‌ای کنند.

به دنبال شکایت از شرکت‌های اینترنتی و انتشار لیست شرکت‌هایی که کم فروشی داشته‌اند، مدیرعامل یکی  از این شرکت‌های اینترنتی اعلام نمود که منطق جدول شکایت‌ از شرکت‌های اینترنتی ضعیف است. در این جدول تعداد شکایات به تنهایی یا تعداد شکایت‌ به کاربران اپراتور نادیده گرفته شده و شرکتی با داشتن 15 هزار شکایت وضع بهتری از شرکت‌هایی با هزار شکایت دارد.

احمدرضا نخجوانی مدیر عامل یک شرکت اینترنتی، در پی انتشار شکایت از شرکت های اینترنتی، دلیل ابهامات موجود در این جدول را مشخص نبودن شاخص‌های ارزیابی و همچنین عدم ارایه جزییات دقیق، در خصوص ثبت شکایات در سامانه 195 وزارت ارتباطات، اعلام نمود.

به گفته وی این جدول بدون توضیحات و جزییات دقیق است و فقط براساس یک شاخص‌ تنظیم شده و آن هم درصد شکایت مرتبط با مصرف اینترنت در کل شکایات است. به گفته نخجوانی، در این جدول تعداد شکایات به تنهایی و یا تعداد شکایت‌ها به نسبتِ کاربران اپراتورها نادیده گرفته شده است.

به گفته وی این ابهامات باعث ایجاد مشکل در ذهن عموم می‌شود و منطق این جدول آنچنان ضعیف است که شرکت‌هایی با تعداد شکایت بیشتر وضعیت بهتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که تعداد شکایات آنها کمتر است. البته هیچ کدام از این شکایت‌ها، در بررسی‌های بعدی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات محقق نشدند.

به گفته نخجوانی، در این حالت اگر اپراتوری بخواهد اوضاع مناسبی داشته باشد، باید تلاش کند تا شکایت بیشتری درباره مسائلی غیر از موضوع مصرف اینترنت در سامانه 195 داشته باشد.

وی در ادامه اعلام نمود وزارت ارتباطات نیز موضوع کم‌فروشی را رد کرده است و منکر این موضوع شده‌اند. به گفته وی هدف از این کار بیشتر شفاف سازی بوده است. به گفته نخجوانی این وزارتخانه اعلام کرده است که با وجود شکایت از شرکت‌های اینترنتی، کم فروشی صورت نگرفته و اگر کم فروشی هم اتفاق افتاده بود به جای انتشار این جدول، مطابق قانون با اپراتور مورد نظر برخورد می‌شد.

نخجوانی در ادامه شاخص‌های متعددی را برای ارزیابی موفقیت یک اپراتور در بازار اعلام نمود و افزود بهترین شاخص‌هایی که می‌توانند موفقیت یک اپراتور را در سرویس‌دهی مناسب به مشتریان نشان دهند، شاخص‌هایی مانند سهم بازار، نرخ ریزش کاربران و درصد شکایت کاربران به نسبت کل کاربران یک اپراتور است.

نخجوانی در ادامه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل توجهی که کاربران اینترنت دارد تشکر نمود و اعلام کرد وزیر ارتباطات با این کار می‌خواهد به اپراتورها اعلام کند که همه آنها از نظر سرویس دهی و کیفیت کار تحت نظارت وزارت اطلاعات هستند.

فضای رقابتی برای شرکت های اینترنتی

نخجوانی در مورد کم فروشی در اینترنت و شکایت از شرکت های اینترنتی اعلام نمود که اکنون در ایران 17 شرکت اینترنتی پروانه FCP دارند، بنابراین کم فروشی معنایی ندارد. چون به گفته وی در صورتی که شرکتی به حقوق مصرف کنندگان توجه نداشته باشد، سرویس‌های بی‌کیفیت در اختیار آنها قرار دهد و یا حتی کم فروشی داشته باشد، مردم به راحتی می توانند اپراتور دیگری را انتخاب کنند.

نخجوانی در پایان جلوگیری از انحصار را وظیفه واحدهای نظارتی دانست و تاکید نمود که با به وجود آمدن فضای رقابتی دیگر لازم نیست هیچکس در مورد کم‌فروشی یا بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده نگران باشد.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر