;
coinex

دسترسی کاربران به اینترنت کشور رشد ۳۵ برابری داشته است!

دسترسی کاربران به اینترنت کشور رشد ۳۵ برابری داشته است!طی چهار سال گذشته، دسترسی کاربران به اینترنت رشد ۳۵ برابری داشته و به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه نیز رسیده است.

از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، آماری ارائه شده که اقدامات انجام‌ شده در این زمینه را در حوزه توسعه دسترسی ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار سال گذشته نشان می‌دهد.

این اقدامات باعث شده تا ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه به ۱۰۱/۰۵ درصد و تعداد مشترکان پهن‌باند سیار نیز تا پایان آذر ۱۳۹۵ به بیش از ۲۷ میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور ۳۶ هزار میلیارد تومان است. وی ادامه داد که ۹۲ درصد این بازار شامل بخش‌های اکوسیستم ارتباطاتی است و 8 درصد آن نیز متعلق به زیرساخت است.

محمدجواد آذری جهرمی، ارزش بازار آی‌سی‌تی کشور را نیز در مدت ظرف سه سال آینده ۹۰ هزار میلیارد ‌تومان اعلام نمود.

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام نمودند که در ابتدای دولت یازدهم، از طریق اینترنت پرسرعت، 4 میلیون مشترک به شبکه پهن باند ثابت و ۳۰۰ هزار مشترک نیز به شبکه پهن باند موبایل دسترسی داشتند.

اما ‌اکنون با توجه به اقدامات صورت گرفته، شمار مشترکان پهن باند ثابت ۱۰ میلیون نفر و پهن باند موبایل به ۴۰ میلیون رسیده است.

بررسی میزان دسترسی کاربران به اینترنت کشور

میزان دسترسی کاربران به اینترنت، در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود اما ‌اکنون ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه است. تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۵ نیز، ارائه خدمات الکترونیکی ۱۵ درصد و همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی محتوای بومی به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین لازم به ذکر است که 8 هزار روستا نیز به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کرده‌اند و وسعت شبکه اصلی فیبرنوری نیز به ۵۶ هزار و ۶۱۶ کیلومتر و شبکه انتقال نیز به ۲۶۷۰ گیگابیت بر ثانیه دست یافته است.

اقدامات وزارت ارتباطات در دولت یازدهم

از جمله اقدامات وزارت ارتباطات دولت یازدهم در چهار سال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- افزایش دسترسی کاربران به اینترنت و خدمات پرسرعت پهن‌باند بر بستر تلفن‌های ثابت و سیار

2- برخورداری از خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق شهری و روستایی

3- افزایش ۵۴۱ درصدی ظرفیت زیرساخت پهن‌باند یا IP داخلی

4- افزایش ۶۶۰ درصدی پهنای باند اینترنت بین‌الملل

5- افزایش ۵۳۵۵ کیلومتری شبکه اصلی فیبر نوری

6- افزایش ۱۲درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه

7- افزایش پایانه‌های فروش در روستاها

8- افزایش ۸ درصدی ارائه خدمات دولت به صورت الکترونیکی

براساس آمارهای منتشرشده از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، تا پایان آذر سال ۱۳۹۵، ۱۵۱ میلیون و ۸۸۰ هزار سیم‌کارت از سوی اپراتورهای مختلف به مشترکین واگذار شده بود که از این تعداد، فقط ۸۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۴۹ سیم‌کارت فعال هستند.

بنابراین حدود نیمی از سیم‌کارت‌های کشور در حالت بلااستفاده و غیرفعال قرار دارند.

ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت کشور

حدود ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۶۰۷ تلفن ثابت در کشور دایر هستند که باعث شده تا ضریب نفوذ تلفن ثابت به 52/ 38 درصد افزایش یابد. از این تعداد مطرح شده ۴۹هزار و ۱۴خط تلفن متعلق به روستاییان است.

تعداد تلفن‌های همگانی که در کشور دایر هستند، نیز ۱۲۱ هزار و ۴۴۳ دستگاه است.

ضریب نفوذ اینترنت چیست؟

شاخصی که مشخص می‌کند چه درصدی از جمعیت یک کشور یا منطقه، از اینترنت استفاده می‌کنند، ضریب نفوذ اینترنت گفته می‌شود. برای محاسبه این شاخص روش‌های مختلفی به‌کار می‌رود، که البته تفاوت این روش‌ها در نحوه تعریف کاربران است.

براساس گفته اتحادیه بین‌المللی مخابرات، کاربر اینترنت کسی است که حداقل دو سال سن داشته باشد و در سی روز گذشته نیز حداقل یک‌بار برخط بوده‌ باشد.

اما تعریف کاربر اینترنت در ایران شاید اندکی متفاوت باشد؛ در ایران کاربر اینترنت کسی است که در یک‌سال گذشته حداقل یک بار به اینترنت وصل شده و از آن استفاده کرده باشد.

سازمان فناوری اطلاعات، برای محاسبه تعداد کاربران اینترنت از دو فرمول مختلف استفاده می‌کند که در یکی از این فرمول‌ها اشتراک‌های تکراری یک بار شمرده می‌شود و در دیگری تمام اشتراک‌های وارد، محاسبه می‌گردد.

.

منبع: donya-e-eqtesad

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر