;
coinex

بررسی نوکیا 6 مدل 2018 ؛ یک گوشی میان‌رده زیبا و کارآمد

این مطلب به بررسی نوکیا 6 مدل 2018 تعلق دارد، گوشی میان‌رده جدید نوکیا که می‌تواند طرفداران خاص خود را داشته باشد. در ادامه این بررسی با تکراتو همراه باشید.

نوکیا 6 مدل 2018 قرار است که ادامه دهنده راه گوشی‌های سری 6 نوکیا باشد. عرضه این گوشی هوشمند چندان هم عجیب نیست؛ زیرا مدل 2017 آن در تعداد بیش از 10 میلیون دستگاه فروخته شد و از این رو منطقی است که اچ ام دی گلوبال تصمیم بگیرد که گوشی جدیدش را به عنوان یک گوشی محبوب عرضه کند. این گوشی هوشمند زیبا که با نام نوکیا 6.1 هم شناخته می‌شود، از یک نمایشگر دارای حاشیه و پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 630 بهره می‌برد.

نوکیا 6 (2018)

دوربین نصب شده بر روی گوشی نوکیا 6 (2018) توسط شرکت زایس (Zeiss) ساخته شده و می‌تواند از مناظر مورد علاقه شما با کیفیت 4K فیلم برداری کند. قابلیت ضبط صدا با کیفیت خوب، قابلیت اتصال بلوتوث 5 و سیستم عامل خام اندروید 8.1 اوریو (اندروید وان) از جمله بهینه سازی‌هایی محسوب می‌شوند که در این گوشی هوشمند نسبت به مدل قبلی آن اعمال شده‌اند. در این مطلب به بررسی گوشی نوکیا 6 مدل 2018 پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی نوکیا 6 مدل 2018

مشخصات فنی

  • بدنه یکپارچه آلومینیومی با پوشش محافظتی جلویی گوریلا گلس 3
  • نمایشگر 5.5 اینچی IPS LCD با نسبت تصویر 16 به 9 و رزولوشن 1080p
  • دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی زایس مجهز به دیافراگم f/2.0، فلش دوگانه LED، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص حالت و توانایی فیلمبرداری با کیفیت 2160p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز به قابلیت فوکوس خودکار و توانایی فیلم برداری با کیفیت 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • پردازشگر 2GHz کوالکام اسنپدراگون 630 دارای هشت هسته کورتکس ای 53 و واحد پردازش گرافیکی آدرینو 508
  • رم 3 / 4 گیگابایتی
  • حافظه داخلی 32 / 64 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD تا ظرفیت 256 گیگابایت
  • سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو
  • باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز به فناوری توربو شارژ 18 واتی
  • قابلیت‌های اتصالی دو سیمکارته 4 جی (آپشنال)، بلوتوث 5، جی پی اس، گلوناس، BEIDOU، وای فای دوبانده a/b/g/n، رادیو اف ام و پورت یو اس بی نوع سی
  • اسکنر اثر انگشت پشتی

نوکیا 6 2018 و مدل قبلی این گوشی هوشمند از نظر ظرفیت حافظه‌های داخلی و رم، اندازه باتری و دوربین سلفی و اصلی به یکدیگر شبیه هستند. با این حالT سازنده بزرگ چینی تغییرات برجسته‌ای را در محصول جدیدش اعمال کرده است و بنابراین دلیلی وجود ندارد که نوکیا 6 جدید نتواند نسبت به مدل قبلی این محصول فروش بیشتری داشته باشد.

در داخل جعبه

در داخل جعبه ...

اچ ام دی گلوبال یک آداپتور دیواری 18 واتی را با توانایی ارائه فناوری شارژ سریع به همراه یک دفترچه راهنما، گیره خارج کننده سیمکارت، کابل یو اس بی نوع سی و هندزفری دارای میکروفون یکپارچه در داخل جعبه گوشی جدیدش گذاشته است. نوکیا 6 جدید نسبت به نوکیا 7 پلاس یک گوشی ساده به نظر می‌رسد، اما حداقل ابزارهای مورد نیاز را در اختیار شما می‌گذارد.

در داخل جعبه این گوشی هوشمند خبری از یک کاور محافظ اضافی نیست، اما این وسیله جانبی اهمیت چندان زیادی هم ندارد و به همین دلیل عدم ارائه آن به صورت استاندارد یک عیب برای نوکیا 6 مدل 2018 محسوب نمی‌شود.

طراحی

گوشی میان رده جدید نوکیا هیچ ویژگی خاصی از نظر طراحی ندارد. اچ ام دی گلوبال سعی کرده است که این گوشی هوشمند را در قالب یک محصول ساده با کاربرد آسان و راحت ارائه کند، اما باید به این نکته اشاره کرد که سادگی هم زیبایی خاص خود را دارد و یک طراحی معنادار، می‌تواند شکوهی را ایجاد کند که به سختی در گوشی‌های دارای طراحی پیچیده می‌توان مشابه آن را پیدا کرد.

طراحی

اچ ام دی گلوبال اطراف بدنه و سنسورهای دوربین گوشی میان رده جدیدش را با یک نوار مسی رنگ باریک تزیین کرده و توانسته است از این طریق زیبایی سبک طراحی نوکیا 6 را در عین سادگی چند برابر کند. این نوار مسی رنگ در مدل‌های سفید و آبی گوشی نوکیا 6 (2018)، جای خود را به یک نوار نقره‌ای و طلایی رنگ داده است.

طراحی

میان‌رده نوکیا 6 2018 از یک کاور آلومینیومی پشتی، نمایشگر 5.5 اینچی 1080 پیکسلی، خطوط آنتن پشتی و اسکنر اثر انگشت بهره می‌برد. این گوشی 172 گرمی، سه گرم نسبت به مدل قبلی خودش سنگین‌تر شده است و 148.8 میلی‌متر طول، 75.8 میلی‌متر عرض و 8.2 میلی‌متر ضخامت دارد.

پنل جلویی به طور کامل با شیشه 2.5D گوریلا گلس 3 پوشیده شده است. این کاور شاید کمی قدیمی به نظر برسد اما کاربران علاقه زیادی به آن دارند زیرا اگرچه در برابر خط و خش چندان مقاوم نیست، مقاومت بسیار خوبی در برابر خرد شدگی ناشی از سقوط دارد.

طراحی

یکی از ویژگی‌هایی که توجه شما را در پشت گوشی به خود جلب می‌کند، لوگوی برند زایس “ZEISS” است. این لوگو بر روی قسمت شیشه‌ای سنسور دوربین اصلی نوکیا 6 جدید قرار دارد. در زیر این سنسور هم یک اسکنر اثر انگشت دایره‌ای شکل همیشه روشن، نصب شده است که کارایی مطمئن و بسیار دقیقی دارد.

طراحی

نوکیا 6.1 از همه پورت‌های محبوب از جمله یک پورت صدای آنالوگ بهره می‌برد. میکروفون نصب شده در بالای این گوشی هوشمند نمی‌تواند نقش یک اسپیکر ثانویه را اجرا کند. اچ ام دی گلوبال تصمیم گرفته است که تنها یک اسپیکر را بر روی گوشی جدیدش نصب کند و آن را در قسمت پایین بدنه در پشت یک شبکه کوچک قرار دهد.

طراحی

گوشی میان رده جدید نوکیا چسبندگی خوبی به دست دارد و حس بسیار خوبی را به دست شما منتقل می‌کند. این گوشی هوشمند کمی بزرگ‌تر از یک گوشی دارای نمایشگر 5.5 اینچی معمولی است اما حس امنیت و استحکام خوبی را ارائه می‌کند. مدل مشکی رنگ این گوشی هوشمند کاملا به صورت مات تزیین شده است، اما باز هم لکه‌های ایجاد شده در اثر تماس انگشتان دست را نشان می‌دهد؛ اما مدل آبی و سفید رنگ نوکیا 6 این مشکل را ندارند. در مجموع هر مدل از این گوشی هوشمند را که بخرید از ظاهر، چسبندگی و کارکرد آن ناامید نمی‌شوید.

نمایشگر

نمایشگر

نوکیا 6 جدید از نظر اندازه و رزولوشن نمایشگر به مدل قبل خود شبیه است به این نحو که با خرید این محصول هم باید محتویات مورد نظر خود را بر روی یک نمایشگر ساده بدون ناچ 5.5 اینچی IPS LCD با رزولوش 1920 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسل 403ppi مشاهده کنید. میزان کنتراست، روشنایی و سیاهی این پنل هم با پنلی که نوکیا در سال 2017 بر روی گوشی نوکیا 6 خود نصب کرد، برابری می‌کند. این صفحه نمایش می‌تواند یک نسبت کنتراست 1278 به 1 را به همراه عمق خوبی از رنگ سیاه ارائه کند.

نمایشگر

نمایشگر گوشی نوکیا 6 مدل 2018 از نظر میزان خوانایی مطالب در هنگام تابش نور خورشید نسبت به نمایشگر گوشی نوکیا 6 (2017) به میزان زیادی بهینه سازی شده است. این نمایشگر توانست نسبت کنتراست 4.052 را در هنگام تابش نور خورشید ارائه کند و به همین دلیل یکی از برجسته‌ترین نمایشگرهای ال سی دی موجود در بازار محسوب می‌شود. علاوه بر این می‌تواند از این لحاظ برخی از نمایشگرهای OLED را نیز شکست دهد.

نمایشگر
نسبت کنتراست در نور خورشید

صفحه نمایش نصب شده بر روی گوشی نوکیا 6.1 از نظر دقت رنگ کارایی خوبی ندارد. این پنل رنگ‌های سفید را به میزان زیادی با سایه آبی نشان می‌دهد و توانست حداکثر شاخص DeltaE برابر با 7.3 را در کنار حداکثر میزان سفیدی معادل 13.8 ارائه کند. مدل بین المللی نوکیا 6.1 فاقد آپشن‌های تنظیم نمایشگر است به همین دلیل کاربر باید با تنظیمات پیش فرض این صفحه نمایش خود را وفق دهد.

عملکرد باتری

همان طور که گفته شد نوکیا 6 (2018) مانند نوکیا 6 (2017) از یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. این گوشی هوشمند با یک آداپتور شارژ سریع عرضه می‌شود و می‌تواند بعد از 30 دقیقه اتصال باتری خالی خود را به اندازه 38 درصد شارژ کند.

اچ ام دی گلوبال یک پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 630 را بر روی نوکیا 6.1 نصب کرده است. این تراشه 14 نانومتری کارایی بسیار خوبی دارد و توانسته است امتیاز خوبی را نیز برای گوشی‌هایی مانند موتو ایکس 4 و اچ تی سی یو 11 لایف که عضو برنامه اندروید وان گوگل هستند، ثبت کند.


بیشتر بخوانید: بهترین عمر باتری گوشی ؛ کدام باتری عملکرد بهتری دارد؟


در این بین نوکیا 6.1 هم امتیاز خوبی را در تست‌های شاخص کسب کرده است. میزان شارژ مصرفی این گوشی هوشمند در حالت آماده به کار کمی بیشتر از میزان شارژ مصرفی میانگین است، اما باید به این نکته اشاره کرد که باتری گوشی نوکیا 6.1 در تست مقاومت توانسته است 76 ساعت دوام بیاورد.

عملکرد باتری

نکته: تست مقاومت باتری به کار رفته در این بررسی نشان داد که نوکیا 8 (2018) با یک بار شارژ کامل، در صورتی که از این گوشی هوشمند هر روز به مقدار 1 ساعت برای وبگردی، تلفن زدن و پخش فیلم استفاده کنید، چقدر شارژ نگه می‌دارد. در این تست از این الگوی مصرف استفاده شد تا بتوانیم نتایجی را که در زمینه عملکرد باتری کسب می‌کنیم با نتایج ارائه شده در زمینه راندمان کاربرد روزانه باتری‌های سایر گوشی‌های هوشمند مقایسه کنیم.

اسپیکر گوشی

نوکیا 6.1 فاقد اسپیکرهای استریو است. نسل اول این گوشی هوشمند از میکروفون خود به عنوان یک اسپیکر ثانویه استفاده می‌کرد، اما نوکیا 6 2018 تنها به کمک یک اسپیکر که در انتهای آن نصب شده است، صدا را پخش می‌کند. با این حال خبر خوب این است که صدای خروجی این اسپیکر بهبود یافته و بیشتر و غنی‌تر شده است.

اسپیکر نصب شده بر روی این گوشی هوشمند توانست در تست شدت صدا امتیاز خیلی خوب (Very Good) را کسب کند و در 1 دسیبلی اسپیکرهایی که امتیاز عالی (Excellent) را کسب کردند، قرار بگیرد.

اسپیکر گوشی

کیفیت صدا

متاسفانه نوکیا 6 مدل 2018 زمانی که به یک تقویت کننده صوتی فعال خارجی نصب می‌شود، کارایی خوبی ندارد و راندمانی مشابه به راندمان نوکیا 7 پلاس را ارائه می‌کند. نویز مدولاسیون داخلی این گوشی هوشمند بسیار زیاد و نسبت نویز به سیگنال آن بسیار کم است و فاصله زیادی با شاخص‌ ارائه شده توسط گوشی‌های مدرن دارد. شدت صدای تولیدی اسپیکر گوشی نوکیا 6.1 خوب است، اما در مجموع این اسپیکر نتایج خوبی را ارائه نمی‌کند.

خوشبختانه زمانی که به گوشی هدفون نصب می‌کنید، صدا را با وضوح بسیار بیشتری می‌شنوید. افکت استریو مکالمه متقابل چندان بد نیست و صداها نیز با کیفیت خوبی پخش می‌شوند. نوکیا 6 (2018) حتی زمانی که شدت صدا را از میزان حداکثر به مقداری بیشتر از حد متوسط کاهش می‌دهید، کیفیت صدای خوبی را ارائه می‌کند.

کیفیت صدا

کیفیت صوتی
واکنش فرکانسی نوکیا 6 جدید

سیستم عامل اندروید اوریو تمیز

نوکیا 6 جدید یکی از اعضای برنامه اندروید وان گوگل است و از این رو می‌تواند مانند گوشی‌های پیکسل گوگل یک سیستم عامل اندروید خام را در اختیار شما بگذارد. مدلی از این گوشی هوشمند که در این بررسی در مورد آن گفتگو می‌کنیم، سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو و جدیدترین پچ امنیتی ماه آوریل (فروردین ماه) را بر روی خود داشت و به طور منظم بروزرسانی می‌شد.

سیستم عامل اندروید اوریو تمیز

در سیستم عامل اندروید شرکت گوگل وقتی که شما گوشی هوشمند خود را از حالت خواب خارج می‌کنید تنها یک ساعت، کارت‌های اعلان و دو میانبر (در پایین گوشی) ظاهر می‌شود. در این پلتفرم زمانی که گوشی از روی سطحی برداشته می‌شود، حتی در صورتی که گوشی از حالت خواب بیدار نشود، ساعت و اعلان‌ها توسط نمایشگر مجاور نمایش داده می‌شوند. البته برای استفاده از این ویژگی باید ابتدا آن را فعال کنید.

نوکیا 6 جدید علاوه بر ویژگی‌های فوق یک صفحه خانه استاندارد سیستم عامل اندروید 8 اوریو را در کنار یک کشوی نرم افزاری در اختیار شما می‌گذارد.

سیستم عامل اندروید اوریو تمیز

در این سیستم عامل رنگ کلیدها و نوارهای اعلان بسته به رنگ تصویر پیش زمینه تغییر می‌کند به این نحو که رنگ‌های روشن با رنگ سفید و رنگ‌های تیره با رنگ سیاه نشان داده می‌شوند. این پلتفرم سوییچر کاربرد را نیز به صورت یک اپلیکیشن دسکتاپ گردان در اختیار شما می‌گذارد. می‌توان گفت که بهتر بود که گوگل کلید غیرفعال سازی همه اپلیکیشن‌ها (clear all button) را به جای قرار دادن در بالای نمایشگر در پایین نمایشگر قرار می‌داد.

سیستم عامل نصب شده بر روی نوکیا 6 مدل 2018 توانایی نمایش چند پنجره به طور همزمان را نیز دارد. این قابلیت برای اولین بار از طریق سیستم عامل اندروید 7 نوقا در اختیار کاربران قرار گرفت.

پلتفرم نصب شده بر روی نوکیا 6 (2018) توانایی پشتیبانی فرامین سریع را هم دارد. این سیستم عامل برای مثال شما را قادر می‌سازد تا با دو بار فشار دادن سریع کلید پاور دوربین گوشی را اجرا و با حرکت دادن انگشت بر روی سنسور اسکنر اثر انگشت نوار اعلان‌های گوشی را باز کنید.

سیستم عامل اندروید اوریو تمیز

در گوشی نوکیا 6 جدید همه فایل‌های چند رسانه‌ای توسط نرم افزارهای استاندارد گوگل اجرا می‌شوند به این نحو که اپلیکیشن فوتوز (Photos) وظیفه انجام امور مرتبط با گالری و پخش فیلم و اپلیکیشن گوگل پلی موزیک (Google Play Music) وظیفه ایفای نقش به عنوان یک پلیر صوتی را بر عهده دارد.

سیستم عامل نصب شده بر روی گوشی نوکیا 6 (2018) یک سیستم مدیریت فایل را نیز به همراه اپلیکیشن‌های گوگل درایو سینک (Google Drive sync) و تقویم گوگل در اختیار شما می‌گذارد.

سیستم عامل اندروید اوریو تمیز

تست‌های بنچمارک و کارایی

نوکیا 6 جدید از کارایی برجسته پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 630، یکی از برترین تراشه‌های میان رده موجود در بازار، بهره می‌برد. این پردازنده کارایی پردازشی و گرافیکی بسیار بهتری نسبت به مدل اسنپدراگون 625 دارد و علاوه بر این، می‌تواند در مقایسه با پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 430 قدرت بسیار بیشتری را ارائه کند.

تست‌های بنچمارک و کارایی

تراشه نصب شده بر روی نوکیا 6 هشت هسته 2.2GHz کورتکس A53 را در کنار واحد پردازش گرافیکی آدرینو 508 در اختیار شما می‌گذارد. این تراشه بسته به بازارهای عرضه نوکیای میان رده جدید توسط دو رم 3 و 4 گیگابایتی و حافظه‌های داخلی 32 و 64 گیگابایتی پشتیبانی می‌شود.

گیک‌بنچ بهترین مکان برای مقایسه قدرت پردازشگرها است. نوکیا 6 جدید توانست در این تست همان امتیازی را کسب کند که سایر گوشی‌های دارای پردازشگر اسنپدراگون 630 مانند اچ تی سی یو 11 لایف، اکسپریا ایکس ای 2 سونی و موتو ایکس 4 کسب کردند. البته گوشی‌های ردمی 5 پرو شیائومی و گلکسی ای 8 (2018) سامسونگ توانستند در تست‌های تک هسته‌ای امتیاز بیشتری را نسبت به نوکیا 6 (2018) کسب کنند زیرا از تراشه‌های قدرتمندتر کورتکس ای 73 و کریو 260 بهره می‌برند.

تست‌های بنچمارک و کارایی
گیک بنچ 4.1 (تک هسته‌ای)

کارایی پردازشگر نوکیا 6 (2018) در تست چند هسته‌ای با کارایی بهترین پردازشگرهای میان رده موجود برابری می‌کند.

تست‌های بنچمارک و کارایی
گیک بنچ 4.1 (چند هسته‌ای)

تست‌های انجام شده نشان دادند که واحد پردازش گرافیکی آدرینو 508 پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 630 نوکیا 6.1 کارایی بسیار خوبی را در بین پردازشگرهای میان رده ارائه می‌کند.

ردمی 5 شیائومی از یک نمایشگر 720 پیکسلی بهره می‌برد به همین دلیل در جدول رتبه بندی در بالاترین رده قرار گرفته است.

تست‌های بنچمارک و کارایی
جی اف ایکس 3.0 منهتن (با نمایشگر روشن)

مجهز بودن نوکیا 6.1 به یک پردازشگر و کارت گرافیک کارآمد باعث شده است که این گوشی هوشمند بتواند در تست‌های چند پارامتری کارایی خوبی را ارائه کند. تنها گوشی‌هایی که توانسته‌اند کارایی کلی بهتری را در مقایسه با نوکیا 6.1 ارائه کنند، محصولاتی مانند ردمی نوت 5 پرو شیائومی و گلکسی ای 8 سامسونگ بوده‌اند. البته باید در نظر داشت که این دو گوشی هوشمند از تراشه‌های کارآمدتر اسنپدراگون 660 و اگزینوس 7885 بهره می‌برند.

تست‌های بنچمارک و کارایی
انتوتو 7
تست‌های بنچمارک و کارایی
بیس مارک او اس 2.0

نوکیا 6 (2018) توانست امتیازات بسیار خوبی را در تست‌های بنچمارک کسب کند. این گوشی هوشمند در زندگی عادی هرگز شما را ناامید نمی‌کند، زیرا سیستم عامل آن حتی زمانی که کارهای سنگینی را انجام می‌دهید، عملکرد بسیار روانی دارد. بدنه فلزی نوکیا 6 جدید در زیر فشار گرم می‌شود، اما حرارت تولید شده به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

همان دوربین 16 مگاپیکسلی به کار رفته در گوشی نوکیا 6 (2017)

اچ ام دی گلوبال در ساخت گوشی میان رده جدیدش هم از همان سخت افزارهای دوربین به کار رفته در مدل نوکیا 6 (2017) استفاده کرده است. این گوشی هوشمند به قابلیت فوکوس خودکار تشخیص حالت و یک فلش LED دوگانه مجهز است و از یک دوربین 16 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.0µm، اندازه دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 27 میلی‌متر بهره می‌برد.

دوربین 16 مگاپیکسلی

رابط کاربری دوربین نوکیا 6.1 طراحی ساده‌ای دارد به این نحو که در قسمت مرکزی پایین گوشی کلید شاتر، در سمت چپ شاتر کلید تعویض به حالت فیلم برداری و در سمت راست شاتر کلید دسترسی به گالری قرار دارد. یک سوییچ کوچک هم که در نزدیکی کلید شاتر دوربین گذاشته شده است، حالت‌های عکس برداری مختلف نظیر ساده، پانوراما و تاچ آپ (زیبا سازی) را در اختیار شما می‌گذارد.

در سمت مقابل نمایاب هم سوییچ‌هایی برای ارائه حالت‌های زیبا سازی، تصویر در تصویر، تنظیم حالت‌های عملکرد فلش (خاموش، روشن و خودکار)، تنظیم حالت‌های عملکرد HDR (خاموش، روشن و خودکار)، تنظیم تایمر خودکار (خاموش، 3 ثانیه‌ای، 10 ثانیه‌ای) و تغییر دوربین به حالت‌های سلفی و اصلی گذاشته شده است. در این قسمت یک کلید همبرگری هم امکان دسترسی داشتن به بخش تنظیمات و استفاده از سایر حالت‌های عکاسی (پانوراما و حرفه‌ای) را در اختیار شما می‌گذارد.

دوربین 16 مگاپیکسلی

کیفیت عکس

عکس‌هایی که در هنگام روز روشن با دوربین اصلی گوشی نوکیا 6 (2018) گرفته شدند، جزییات، کنتراست، دقت رنگ و تعادل سفیدی بسیار خوبی داشتند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این دوربین چمن‌ها را کمی لکه دار نشان می‌دهد.

کیفیت عکس

رنج دینامیکی دوربین در حد میانگین است و با این حال نرم افزار دوربین یک حالت HDR خودکار را نیز ارائه می‌کند. توصیه می‌کنیم که از این حالت همیشه استفاده نمایید. نوکیا 6 جدید می‌تواند با موفقیت اکثر صحنه‌هایی را که به حالت اچ‌دی‌آر نیاز دارند، شناسایی کرده و در عکاسی از این قابلیت استفاده نماید.

دوربین اصلی
نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین 16 مگاپیکسلی گوشی نوکیا 6 (2018)

شما می‌توانید با استفاده از حالت HDR دستی نورهای پخش شده را به خصوص در آسمان به طور کامل بازسازی کنید و سایه‌ها را دست نخورده حفظ نمایید. فعال سازی این حالت نسبت کنتراست را هم کمی افزایش می‌دهد. می‌توان گفت که این تعامل ایجاد شده است تا عکس‌های گرفته شده با قابلیت اچ دی آر طبیعی‌تر به نظر برسند.

 حالت HDR

دوربین نوکیا 6 جدید در شرایط کم نور کارایی خوبی در عکاسی ندارد. عکس‌هایی که در چنین شرایطی با دوربین این گوشی هوشمند گرفته می‌شوند محو، تیره و بیش از حد نویزدار هستند.

دوربین اصلی
نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین 16 مگاپیکسلی گوشی نوکیا 6 (2018) در شرایط کم نور

نرم افزار دوربین دارای یک حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro) اختصاصی است. این حالت حداکثر سرعت شاتری معادل 4 ثانیه را در اختیار شما می‌گذارد. در بررسی نوکیا 6 مدل 2018 با استفاده از این قابلیت، دو عکس 4 ثانیه‌ای گرفته‌ایم. عکس‌های گرفته شده جزییات و کیفیت بسیار خوبی دارند، اما نویز روشنایی در همه قسمت‌های آن‌ها دیده می‌شود.

دوربین نوکیا 6 جدید می‌تواند عکس‌های پانورامای بسیار خوبی را با رزولوشن عمودی حدودا 3100 پیکسلی بگیرد. عکس‌هایی که در این حالت گرفته می‌شوند از نظر پرتوگیری متغیر و اتصال هیچ مشکلی ندارند. این عکس‌ها همچنین رنج دینامیکی و جزییات بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

پانوراما

در این قسمت ابزار مقایسه عکس دوربین گوشی‌های نوکیا 6 جدید، اچ تی سی یو 11 لایف و شیائومی می ای 1 را مقایسه کرده‌ایم.

ابزار مقایسه فیلم

عکس‌های سلفی

نوکیا 6 (2018) مانند مدل بین المللی گوشی نوکیا 6 (2017) به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دارای قابلیت فوکوس خودکار مجهز شده است. این قابلیت هر قدر هم که صورت شما از دوربین فاصله داشته باشد، می‌تواند یک فوکوس خوب را در اختیارتان بگذارد. دوربین سلفی نوکیا 6 جدید فاقد فلش LED است اگرچه که انتظار مجهز بودن این گوشی هوشمند به این سخت افزار را هم نداشتیم.

عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی این گوشی هوشمند کیفیت، وضوح، رنگ، جزییات و کنتراست بسیار خوبی دارند.

عکس‌های سلفی

توانایی فیلمبرداری

نوکیا 6 جدید برخلاف نوکیا 6 (2017) توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K را نیز دارد. این گوشی هوشمند می‌تواند با کیفیت فول اچ دی و 4 کی از مناظر مورد علاقه شما فیلم با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. فیلم‌های 4 کی با نرخ 42.2 Mbps بیت ریت و فیلم‌های 1080 پیکسلی با نرخ 20 Mbps بیت ریت ضبط می‌شوند. نوکیا 6 جدید صوت را نیز همیشه با کیفیت استریو و نرخ 256 Kbps ضبط می‌کند.

کیفیت فیلم‌های 2160 و 1080 پیکسلی نوکیا 6 (2018) بسیار خوب است. در این کیفیت‌ها تصاویر وضوح و جزییات بسیار بالایی دارند و نویز هم کم است. رنج دینامیکی بالا، رنگ‌های خوب و کنتراست مطلوب از دیگر ویژگی‌های مثبت این دو کیفیت فیلم برداری هستند.

در این قسمت ابزار مقایسه فیلم دوربین گوشی‌های نوکیا 6 جدید، اچ تی سی یو 11 لایف و شیائومی می ای 1 را مقایسه کرده‌ایم.

ابزار مقایسه دوربین

رقبا

نوکیا 6 (2018) تعداد زیادی از معیارهای مورد نظر شما را دارد، اما همیشه در یک رقابت نقاط ضعف یک گوشی هوشمند هم نشان داده می‌شود. شرکت اچ ام دی گلوبال به سهم بزرگی از بازار دست یافته است با این حال گوشی نوکیا 6 جدید این سازنده هنوز هم در یک قدمی گوشی جدید شیائومی قرار دارد.

رقابت

باید به این نکته هم اشاره کرد که شیائومی می ای 1 هم بخشی از برنامه اندروید وان گوگل است و در بازارهای زیادی عرضه می‌شود. پردازشگر ای 1 از پردازشگر نوکیا 6 جدید کمی ضعیف‌تر است اما محصول شیائومی می‌تواند یک دوربین دوگانه اصلی با توانایی گرفتن عکس‌های پرتره بوکه دار و تله فوتو را در اختیار شما بگذارد.

ردمی 5 پلاس که با نام ردمی نوت 5 هم شناخته می‌شود، شباهت زیادی به شیائومی می ای 1 دارد. این گوشی هوشمند به یک صفحه نمایش 6 اینچی و باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز است اما یک دوربین اصلی تک سنسوری و رابط کاربری MIUI را در اختیار شما می‌گذارد. دو گوشی شیائومی در حدود 100 دلار از نوکیا 6 جدید ارزان‌تر هستند به همین دلیل ارزش توجه شما را دارند.

موتو ایکس 4 از نظر قیمتی شبیه به نوکیا 6 (2018) است. این گوشی هوشمند هم در بعضی از بازارها به عنوان عضوی از برنامه اندروید وان گوگل عرضه می‌شود. موتو ایکس 4 نمایشگر کوچک‌تری دارد اما یک پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 630، بدنه شیشه‌ای زیبا و دوربین دوگانه قدرتمند را در اختیار شما می‌گذارد. بد نیست بدانید که این محصول در برابر نفوذ آب هم مقاوم سازی شده است.

اچ تی سی یو 11 لایف یکی دیگر از گوشی‌های مجهز به پردازشگر اسنپدراگون 630 محسوب می‌شود که در خانه برنامه اندروید وان گوگل قرار گرفته است. این گوشی هوشمند هم در برابر نفوذ آب مقاوم سازی شده است و یک صفحه نمایش 5.2 اینچی 1080 پیکسلی، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و قابلیت اج سنس (Edge Sense) را در اختیار شما می‌گذارد. اچ تی سی یو 11 لایف از نظر قیمتی شبیه به نوکیا 6 جدید است به همین دلیل انتخاب کردن بین این دو محصول بیشتر به سلیقه خریدار مربوط می‌شود اگرچه که ما توصیه می‌کنیم که محصول ضد آب را انتخاب کنید.

عضو دیگر این رقابت هواوی میت 10 لایت است. این محصول از یک بدنه تمام فلزی بهره می‌برد و 325 دلار قیمت دارد. پردازشگر به کار رفته در میت 10 لایت از پردازشگر نوکیا 6 (2018) ضعیف‌تر است، اما باید به این نکته اشاره کرد که این گوشی هوشمند یک دوربین دوگانه اصلی، دوربین دوگانه سلفی و نمایشگر 5.9 اینچی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

رقابت

حرف آخر

در بررسی نوکیا 6 مدل 2018 دریافتیم که یک بهینه سازی ارزشمند نسبت به مدل قبلی این گوشی انجام شده است. این گوشی هوشمند در مقایسه با مدل نوکیا 6 (2017) به یک پردازشگر قوی‌تر و نمایشگر کوچک‌تر مجهز شده است. نمایشگر 5.5 اینچی این محصول هم کارایی بسیار خوبی دارد.

دوربین اصلی نوکیا 6 جدید حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما دوربین سلفی آن می‌تواند به کمک قابلیت فوکوس خودکار خود عکس‌های بسیار زیبا و باکیفیتی را از چهره شما ثبت کند. قرارگیری نوکیا 6 (2018) در برنامه اندروید وان گوگل نیز تضمین می‌کند که شما از یک نسخه سبک جدیدترین سیستم عامل اندروید استفاده کنید و به مدت 24 ماه بروزسانی‌های به موقع این پلت فرم را دریافت نمایید.

حرف آخر

نوکیا 6 (2018) یک گوشی هوشمند خوب است اما زمانی که بحث قیمت مطرح می‌شود به سختی می‌توان به نفع سازنده فنلاندی شرکت شیائومی را نادیده بگیریم زیرا این سازنده گوشی‌های خود را با قیمت بسیار ارزان‌تری ارائه می‌کند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که در دنیای گوشی‌های شبیه به نوکیا 6.1 هم محصولاتی هستند که می‌توانند یک دوربین دوگانه و بدنه مقاوم سازی شده در برابر آب را  نیز در اختیار شما بگذارند.

البته گوشی‌هایی که به این ویژگی‌ها مجهز هستند از نظر قیمتی هم با نوکیا 6 جدید تفاوت دارند. در مجموع می‌توان گفت که نوکیا 6 جدید یک گوشی میان رده کارآمد است و به راحتی می‌تواند نظر مثبت طرفداران نوکیا را به خود جلب کند.

نقاط قوت:

  • بدنه تمام فلزی زیبا
  • پردازشگر مدرن و قدرتمند اسنپدراگون 630
  • جدیدترین سیستم عامل اندروید به همراه بروزرسانی‌های سریع
  • قدرت بالای دوربین 16 مگاپیکسلی در گرفتن عکس‌های بسیار خوب در روز روشن
  • قدرت خوب دوربین در ضبط فیلم 4 کی باکیفیت
  • فوکوس خودکار عالی دوربین سلفی

نقاط ضعف:

  • نداشتن دوربین دوگانه اصلی
  • نداشتن بدنه مقاوم در برابر آب
  • قیمت عرضه نه چندان رقابتی

.

منبع: gsmarena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |