;
coinex

ارتودنسی دندان و تاثیر آن بر چهره و صورت

امروزه درمان های دندانپزشکی و ارتودنسی از جمله مواردی است که به طرز قابل توجهی در تغییر حالات صورت و زیبایی لبخند تاثیر گذار می باشد. همواره چهره افراد پل ارتباطی آنها با دیگران است که همین موضوع با اعتماد به نفس و رضایت از خود رابطه مستقیم خواهد داشت.

در این مقاله به بررسی تاثیرات ارتودنسی دندان بر تغییر چهره و صورت می پردازیم تا شما را با پیشامدهای ارتودنسی آشنا سازیم.

ارتودنسی دندان و رفع ناهنجاری های دهانی و دندانی

همانطور که می دانید، چهره ی افراد و تمام اجزای صورت و بدن آدمی، به صورت متقارن نمی باشد. این تقارن در اکثر افراد نمود ناخوشایندی برای وی ندارد. اما در برخی این عدم تقارن سبب تاثیر در اعتماد به نفس می شود.

ارتودنسی دندان علاوه بر رفع ناهنجاری های دهان و دندان سبب می شود تا شما را در این زمینه یاری نماید تا حس رضایمندی و زیبایی در شما دو چندان شود.

دکتر مسعود داوودیان، متخصص ارتودنسی با استفاده از به روزترین تکنیک های ارتودنسی در این مسیر همراه بیمار خواهد بود. ایشان در جلسه ابتدایی مشاوره ای در خصوص ناهنجاری موجود در ناحیه دهانی بیمار ارائه می دهند و برای رفع آنها بهترین روش ها و اقدامات را صورت می دهند تا نتایج جالب توجهی دریافت نمایند.

در ادامه به بررسی ناهنجاری هایی می پردازیم که در تغییر چهره تاثیر گذار می باشند.

 

درمان ناهنجاری ها و تغییر چهره پس از ارتودنسی

همانطور که در بالا نیز یاد کردیم، ناهنجاری هایی وجود دارند که مسبب مشکلات جدی در صورت و چهره افراد خواهد شد. در ادامه به برخی از این ناهنجاری ها پرداخته می شود که با درمان آنها می توان چهره ای متفاوت را پس از ارتودنسی دندان در انتظار داشت.

جلو بودن فک پایین یا آندربایت:

جلو بودن فک پایین نسبت به فک بالا از ناهنجاری هایی است که در هنگام جفت شدن فکین مشاهده می شود. این ناهنجاری با عنوان آندربایت شناخته می شود و عامل آن رشد بیش از انداره ی فک پایین نسبت به فک بالا می باشد. در نتیجه ی این ناهنجاری، فک بیمار بزرگتر دیده می شود.

از این رو با درمان ارتودنسی برای این ناهنجاری می توان فک را به جایگاه مناسب خود هدایت کرد و چهره ای متفاوت را پس از درمان مشاهده کرد. زیرا چانه و فک از اجزایی است که در چهره ی افراد بسیار تاثیر گذار است.

فاصله بین دندان ها یا اپن بایت:

در برخی از بیماران که به کلینیک متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند این ناهنجاری جود دارد که فاصله ای بین دندان های فک بالا با دندان های فک پایین بعد از جفت شدن فکین مشاهده می شود. این ناهنجاری با عنوان اپن بایت رایج می باشد.

ظاهر ناحیه دهان و دندان افراد در این حالت به گونه ای نمود دارد که گویی دهان فرد باز می باشد. در صورتی که شدت این ناهنجاری زیادتر باشد، در واقع دهان به طور کامل جفت و بسته نمی شود. در نتیجه لب بالایی در جهت بیرون حرکت داده می شود و رشد می کند.

با درمان ارتودنسی می توان این ناهنجاری را رفع و بهبود بخشید تا به ظاهری زیباتر دست پیدا کرد.

جلو بودن دندان های جلویی یا اوربایت:

از رایج ترین ناهنجاری های دندانی می توان به جلو بودن دندان های جلویی اشاره کرد که در این حالت لب بالا به سمت بیرون حرکت داده می شود و در هنگام صحبت کردن ممکن است فرد را دچار ناراحتی و خجالت نماید.

در این ناهنجاری نیز با تنظیم دندان ها در جایگاه صحیح خود و بازگرداندن لب ها به موقعیت مناسب، ظاهر افراد پس از ارتودنسی زیباتر از قبل خواهد شد و همین امر سبب تقویت اعتماد به نفس آنها می شود.

ناهنجاری های دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از ارتودنسی می توان به رفع آنها پرداخت و ظاهری زیبا و دلنشین در اختیار داشت.

این درمان ها با استفاده از انواع روش های ارتودنسی اعم از روش ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی دیمون و… مورد درمان توسط متخصص ارتودنسی قرار می گیرند.

باورهای غلط در رابطه با ارتودنسی، رژیم غذایی و تغییرات چهره

دستگاه ارتودنسی مانع از غذا خوردن

این باور اشتباه وجود دارد که با استفاده از دستگاه ارتودنسی، براکت و سیم های ارتودنسی، نمی توانید غذا بخورید و یا در استفاده از مواد غذایی دارای محدودیت هستید. اما در واقع این چنین نیست. تنها در روزهای ابتدایی درمان ارتودنسی می بایست به رعایت در مصرف مواد غذایی توجه کرد تا درد دندان بیشتر نشود. این درد پس از چند روز بهبود می یابد و می توان طبق رژیم غذایی قبل پیش بروید.

در روزهای ابتدایی بهتر است از مواد غذایی نرم استفاده کنید و مواد مغذی نرم را جایگزین مواد سفت و چسبنده نمایید.

در صورتی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنید به راحتی می توانید پلاک را از دهان خارج نمایید و پس از مصرف مواد غذایی و رعابت بهداشت آن را جایگذاری نمایید.

به خطر انداختن زیبایی لبخند با اجزای ارتودنسی

امروزه با استفاده از روش های متنوعی که برای ارتودنسی دندان وجود دارند می توان از ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی شفاف، ارتودنسی سرامیکی و… استفاده کرد که در این روش ها براکت ها قابل مشاهده نیستند و تاثیری در به خطر انداختن زیبایی لبخند شما نخواهند داشت.

ارتودنسی و لاغری صورت

در صورتی که به تمام مشاوره ها و مواردی که متخصص ارتودنسی در روزهای ابتدایی درمان برای شما ارائه می دهند عمل کنید، در این صورت هیچ گونه تغییری در خصوص چاقی و لاغری صورت مشاهده نخواهید کرد.

اما ممکن است به دلیل درد در روزهای ابتدایی درمان ارتودنسی، بیمار نتواند به راحتی غذا بخورد در این صورت است که اگر از مواد غذایی نرم و مغذی استفاده نکند دچار لاغری صورت خواهد شد.

اما پس از گذر از روزهای ابتدایی می توان به راحتی قبل از مواد غذایی استفاده کرد. بهتر است از مواد غذایی سفت و چسبنده استفاده نکنید تا براکت ها دچار آسیب و شکستگی نشوند.

رژیم غذایی برای جلوگیری از لاغری حین ارتودنسی

بسیاری از مواد مغذی وجود دارند که می توانید در طول درمان خود از آنها استفاده نمایید اما همواره مسائل زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • در مقابل استفاده از میوه های سفت که باعث فشار به دندان ها می شوند از آبمیوه ها و مرکبات نرم استفاده کنید.
  • به جای استفاده از آجیل ها و مغز ها از کره ی مغز ها مانند کره بادام زمینی استفاده نمایید.
  • از مواد غذایی که به صورت پوره تهیه شده اند و یا خرد شده می باشند استفاده نمایید تا در هنگام جویدن احساس ناراحتی نکنید.

در صورتی که در طول درمان ارتودنسی و در روزهای ابتدایی احساس کمبود وزن و لاغری داشتید، سعی کنید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از مواد مغذی استفاده نمایید. لازم به ذکر است که این لاغری گذرا می باشد و در صورت رعایت نکات ارائه شده توسط پزشک، مجددا به وزن قبل باز خواهید گشت.

دکتر مسعود داوودیان متخصص ارتودنسی، در مشاوره جلسه اول ارتودنسی به تمام مسائل حین ارتودنسی اعم از رعایت بهداشت، رژیم غذایی و مراقبت های حین درمان می پردازند که سبب می شود بیمار در زمان مواجهه با آن شرایط، بهترین راهکارها را در اختیار داشته باشد.

به طور کلی و برای جمع بندی این مطلب می توان بیان داشت که بسیاری از افراد به دلیل بهبود و رفع مشکلات ظاهری و هم چنین رفع ناهنجاری ها به متخصص ارتودنسی برای ارتودنسی دندان مراجعه می کنند. در این صورت با مراجعه به متخصص می توانید بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که هزینه ارتودنسی در انتخاب پزشک از مسائلی است که مراجعه کنندگان مدنظر قرار می دهند. اما این موضوع قابل ذکر است که ارتودنسی با کیفیت را قربانی هزینه کم برخی از پزشکان که دارای تخصص ارتودنسی نیستند، نکنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی در کلینیک دکتر داوودیان و هم چنین دریافت مشاوره از ایشان به  وب سایت دکتر داوودیان مراجعه نمایید.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر