;
coinex

چرا سفر به روستای خرانق را به شما توصیه می کنیم؟

روستای خرانق یکی از مقاصد کمتر دیده شده کشورمان محسوب می شود که بسیار مورد توجه گردشگران اروپایی قرار گرفته است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه با تکراتو همراه باشید.

  •  یکی از سازه های بزرگ خشتی ایران را در خود دارد.
  • این روستا با قدمت 4500 سال، از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است و متاسفانه به دلیل عواملی همچون فرسایش ممکن است در سال های آینده اثری از آن نماند و از جمله آثار در معرض خطر در ایران به حساب می آید.
  • کاروانسرای قدیمی خرانق که برای اقامت مسافرین آماده و تجهیز شده است، سفری متفاوت و اقامتی به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد.
  • منارجنبان خرانق یکی از دلایلی است که مسافران را به این روستا می کشاند.
  • یکی از بزرگترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد را در خود دارد.
  • یکی از چندین قلعه‌ در جهان است که خانه های دو طبقه و چندطبقه دارد.

برای خرید بلیط هواپیما ارزان و همچنین ررزو هتل از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

آشنایی با روستای خرانق

خرانق نام روستایی در 60 کیلومتر شهر اردکان استان یزد است که نمونه ای کم نظیر از ساختار روستا به شمار می رود. اینجا با قدمت 4500 ساله اش، گردشگران را از اقصی نقاط جهان به سوی خود می کشاند و به حدی در اروپا شهرت دارد که به هنگام صحبت درباره ایران نام این روستا بیش از نام کشورمان شنیده می شود.

این روستا دو بخش دارد؛ بخش جدید که حدودا بیش از ۵0۰ نفر در آن زندگی می کنند و بخش قدیم یا قلعه خرانق که تا چندی پیش میزبان ساکنان روستا بود؛ اما به دلیل فرسودگی در حدود 30 سال پیش، خالی از سکنه شد؛ متروکه ای که یکی از سازه های بزرگ خشتی ایران به شمار می آید و هر چشمی را مبهوت خود می کند.

بد نیست بدانید خرانق از لحاظ اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد و به سبب وجود معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیم، ساغند، باریت، روی و گرانیت یکی از مراکز اقتصادی مهم کشور محسوب می شود.

فلایتیو همچنین امکان خرید بلیط اتوبوس را فراهم کرده است.

خرانق به چه معناست؟

قدیمی ترها این روستا را با عنوان خورانق یا خورنق می شناسند و اگر در مورد معنای نام این روستا از آنها بپرسید به شما می گویند: زادگاه خورشید.

محبوب ترین دیدنی های روستای خرانق

قلعه خرانق

مهم ترین جاذبه روستای خرانق که گردشگران را به اینجا می کشاند، قلعه خرانق است؛ یادگاری تاریخی و ارزشمند که حدود یک هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از بزرگترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد شناخته می شود. قدمت برج و باروی این قلعه به زمان ساسانیان و چیزی در حدود 1800 سال پیش می رسد؛ اما نشانه هایی از زندگی در بیش از 4500 سال پیش در آن وجود دارد. در واقع پیش از آنکه بخش جدید روستا شکل بگیرد، مردم در همین قلعه زندگی می کردند و تنها 30 سال است که آن را ترک کرده و به خانه های جدیدشان رفته اند. از ویژگی های مهم در ساخت قلعه خرانق می توان به بافت ساختمانی متراکم، معبر باریک و سرپوشیده، استفاده از مصالح بازدارنده تبادل گرما و به طور کلی سازگاری با شرایط محیطی اشاره کرد که اقلیم آن را تا حد زیادی تعدیل کرده اند. این اثر از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۵۰۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

ویژگی های دفاعی قلعه

برای آنکه ساکنان قلعه در آرامش باشند و از گزند حمله ها دور بمانند، ویژگی های دفاعی برای قلعه خرانق در نظر گرفته شده است:

حصارها و برج ها: حصار دور قلعه به خوبی محدوده امنی برای آن مشخص می کرده است. این حصار به همراه برج ها بر استحکام و امنیت این قلعه می افزوده اند. 6 برج نگهبانی شامل یک برج در شمال و یکی در جنوب غربی قلعه و چهار برج دیگر هم در جبهه غربی به بدنه قلعه متصل هستند و چهار دروازه به نام‌های دروازه بالا، پایین، رضا خان سرداری و خالو در اطراف آن قرار دارند.

مسیرهای پیچ در پیچ و باریک: وقتی وارد قلعه خرانق می شوید، هر لحظه فکر می کنید که گم شده اید اما شما تحت تاثیر مسیرهای پیچ در پیچ و باریک قلعه هستید. ابزاری برای غافلگیر کردن دزدان و راهزنان که حرکت آنها را کند می کرده تا به مقصودشان نرسند. یکی از کوچه ها با عنوان کوچه گرگ شناخته می شود؛ برای مقابله با دزدان آنها را به این کوچه می کشاندند و سپس به آنها حمله می کردند.

خندق: در گذشته دور تا دور قلعه را خندق های عمیقی محاصره کرده بودند تا ساکنان از یورش دشمنان در امان بمانند.

نبود پنجره: بخش پایینی خانه ها در این قلعه در یا پنجره ای به بیرون قلعه ندارد و همین خانه را از نفوذ راهزنان حفظ می کرده است.

ساختار خانه های قلعه

80 خانه در این قلعه تعبیه شده که بیشترشان دارای دو یا سه طبقه هستند و طراحی هریک متناسب با توانایی اقتصادی و موقعیت اجتماعی قلعه نشینان است. دیوارهای خشتی و گلی، سقف گنبدی و استفاده از تیرهایی از جنس حصیرهای الیافی، چوب و پوشال از ویژگی های این خانه ها هستند. در این خانه ها مخلوط خاک و آهک برای مسطح کردن کف اتاق ها، ملات کاهگل برای پوشش سطوح بیرونی ساختمان ها و گچ برای تزیین دیوار اتاق ها، تالارها و ایوان ها به کار رفته است.

بر خلاف خانه های معمولی اقلیم گرم و خشک، اکثر خانه ها به جز چند واحد، فاقد حیاط هستند. از طبقه زیرین خانه ها برای نگهداری احشام و طیور استفاده می کردند و در برخی خانه ها از این فضا برای انبار کردن علوفه و غلات هم استفاده می شده است. ارتباط با خانه ها تنها از طریق معابر درون قلعه ممکن است و خانه ها به یکدیگر راه ندارند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر