;
coinex

زمان بازگشایی مدارس مهر 99 ؛ اخبار جدید و تمام سناریوهای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید!

این ایام و با شرایط موجود، یکی از سوالات اساسی هر دانش آموزی، شیوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید است. با ما در زمان بازگشایی مدارس مهر 99 همراه شوید.

شیوع کرونا و مسائل و مصائب ناشی از آن، همه چیز را در هر جای جهان تحت تاثیر قرار داده است. از برگزاری رقابت های ورزشی و مسابقات تا حتی زندگی روزمره مردم. در این میان اما، مدارس، دانشگاه ها و سایر محیط های آموزشی و بازگشایی آنها در سال تحصیلی جدید و شیوه این بازگشایی یکی از چالش های اساسی در هر کشوری است که با این ویروس دست و پنجه نرم میکند.

همگی عادت داشتیم که از اوایل شهریور کم کم آماده رجعت به مدرسه و پیگیری سال تحصیلی و کلاس و درس باشیم. اما امسال و با وجود کرونا وضع کمی متفاوت است. به واقع با وجود معضلی چون کرونا، زمان بازگشایی مدارس مهر 99 چه زمانی است؟ و به چه طریقی قرار است مدارس در سال تحصیلی جدید، کار خود را پی بگیرند؟

زمان بازگشایی مدارس مهر 99 : هر آنچه که باید بدانید

همانطور که پیشتر گفتیم، مسئله زمان بازگشایی مدارس مهر 99 و شیوه این بازگشایی در سال تحصیلی جدید با وجود معضل کرونا، یکی از سوالات اساسی و مههم افراد در این دوران نزدیک به مهر است. از آنجا که چیز زیادی تا آغاز سال تحصیلی جدید نمانده، در این گفتار قصد داریم موضوع بازگشایی مدارس مهر 99 را بررسی و اظهار نظر مسئولان امر را در حوزه آموزش و پرورش پیگیری کنیم.

آپدیت آخرین اخبار از زمان بازگشایی مدارس مهر 99

آپدیت 8 شهریور :

  • مانور بازگشایی مدارس تحت عنوان «پروژه مهر» قبل از 15 شهریور برگزار می‌شود!

یزدان پناه، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده مانور بازگشایی مدارس تحت عنوان پروژه مهر قبل از ۱۵ شهریور با رعایت پروتکل های بهداشتی در استان انجام می شود. مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  با توجه به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی  به خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: «تحت هر شرایطی مدارس از 15 شهریور ماه بازگشایی می‌شود و براساس اعلام ستاد کرونا حضور دانش‌آموزان در مدارس ( به سه شیوه سفید، زرد، قرمز ) صورت می‌گیرد.»

ثبت نام دانش آموزان در مدارس اعم از دوره ابتدایی و متوسطه ، آغازی مهم و سرنوشت ساز برای کسب موفقیت روزافزون آن ها در مقاطع مختلف تحصیلی است و مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس و آیین نامه ‌های آموزشی مصوب مربوط به هر یک از دوره‌ های تحصیلی انجام می شود که با انتشار ویروس کرونا در جهان این برنامه های زمانی با تغییراتی روبه رو شده است.

زمان بازگشایی مدارس مهر 99
زمان بازگشایی مدارس مهر 99

به طوری که یکی از دغدغه های اخیر دانش آموزان تعطیلی مدارس است که با شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه 98 شکل گرفت و سبب شد که این تعطیلی به بعد از تعطیلات نوروز 99 هم کشیده شود و داغ ترین اخبار در پی شیوع ویروس کرونا تعطیلی مراکز آموزشی از جمله مدارس و زمان بازگشایی آن بعد از تعطیلات عید 99 باشد .

با توجه به مسائل پیش گفته و دغدغه های دانش آموزان و اولیا، میکوشیم در ادامه این گفتار تا جای ممکن پاسخ های مشخص و معینی را برای سوالات پیش آمده به شما ارائه دهیم. با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

زمان بازگشایی مدارس مهر 99

از آن جایی که بهداشت، ایمنی و سلامت دانش آموزلن  معلمان در سال تحصیلی 99 – 1400 اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است، این سازمان، با تعامل با ستاد ملی مقابله با کرونا، آخرین اطلاعات و راهنمایی های مربوط را دریافت و اجرا خواهد کرد. نظر به این مطلب برنامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99 – 1400 تدوین شده و با توجه با وضعیت های مختلف استانی ( قرمز، زرد و سفید) اجرا خواهد شد.

در شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که اخیرا از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده آمده است که یکی از ویژگی های سال تحصیلی جدید در جهان و کشور عزیزمان، نگرانی از شیوع بیماری کووید ۱۹ است و اظهار نظرها حاکی از ضرورت برنامه ریزی برای وضعیت های متغیر است.

زمان بازگشایی مدارس مهر 99
زمان بازگشایی مدارس مهر 99

با توجه به شرایط حاضر و با درنظر گرفتن فرض های متفاوت، لازم است اقدامات متناسب در وضعیت های سه گانه (سفید-زرد-قرمز) را پیش بینی و برای اجرای آن آماده شویم.

در ابتدای این شیوه‌نامه ، تاریخ بازگشایی مدارس ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ ذکر شده و درباره وظایف مدرسه و وضعیت هر یک از دوره‌های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، هنرستانها و دوره پیش دبستانی با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز ضوابطی مشخص شده است.

در بخش‌هایی از این برنامه نظارتی بر ضرورت اجرا، اهمیت و اهداف پروژه بازگشایی مهر، اهم محورهای فعالیت‌های مورد انتظار از استان‌ها مناطق و مدارس، ساختار اجرایی و نتایج مورد انتظار، ساختار و روش‌های نظارت بر عملکرد استان‌ها مناطق و مدارس در پروژه بازگشایی تأکید شده است.

بر اساس این دستورالعمل، معاون آموزش متوسطه به‌عنوان رئیس ستاد پروژه مهر و معاونین وزیر و روسای سازمان‌ها، رئیس مرکز حراست و مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات عضو اصلی ستاد نظارتی می‌باشند و سایر مدیران برحسب ضرورت دعوت خواهند شد.

همچنین وزارت آموزش و پرورش در این شیوه نامه تاکید کرده است که در ماههای اخیر موضع فعالی در ارائه خدمات آموزشی در پیش گرفته و تلاش می کند آموزش در محیط های مختلف را استمرار بخشیده و اجازه ندهد شرایط غافلگیرکننده، توقف غیرقابل جبرانی را در آموزش دانش آموزان به وجود آورد.

بیشتر بخوانید:

پروتکل های بهداشتی در سال تحصیلی جدید

در بخش سیاست های اجرایی مهم ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و شبکه سازی، تعامل و نظارت، دو سیاست دیگر مورد تاکید قرار گرفته که از این جمله است:

گروه بندی مخاطبان: باید تعداد دانش آموزان و معلمانی که با هم در یک  زمان و مکان در تماس چهره به چهره هستند تا حد امکان به حداقل ممکن برسد. برای تحقق این امر باید دانش آموزان به نحوی گروه بندی شوند که فاصله اجتماعی مورد تاکید در دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

زمان بازگشایی مدارس مهر 99
زمان بازگشایی مدارس مهر 99

همچنین دانش آموزانی که در یک روز در کلاس نیستند باید به نحوی مدیریت شوند که مشغول به انجام کارهای مرتبط با برنامه درسی خود باشند. معلمان باید برنامه هایی را تهیه کنند که بتوانند از طریق آن متناسب با حضور دانش آموزان در کلاس و در فضای مجازی، فعالیت های یادگیری آنها را پوشش دهند.

فرصت ها و قالب های عرضه آموزش: آموزش در سه وضعیت محتمل به یک یا ترکیبی از فرصت های زیر عرضه خواهد شد:

  • آموزش حضوری در کلاس و مدرسه
  •  آموزش در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان
  •  آموزش در مدرسه تلویزیونی ایران
  • آموزش تجمیعی همراه با ارسال بسته های یادگیری خودآموز
  •  سیستم های مدیریت یادگیری ویژه مدارس خاص که مورد تایید و نظارت آموزش و پرورش است.

بیشتر بخوانید:

مدارس و مسئولیت ها در زمان بازگشایی مدارس مهر 99

مدرسه رکن اصلی بازگشایی مدارس مهر 99 و عنصر کلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی در وضعیت‌های سه گانه و روش‌های آموزشی مختلف محسوب می‌شود و متشکل از تمام معاونان، مربیان، معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی دانش‌آموزی است که با مسئولیت مدیر مدرسه علاوه بر وظایف قبلی عهده‌دار مسئولیت‌های زیر است:

زمان بازگشایی مدارس مهر 99
زمان بازگشایی مدارس مهر 99
  • حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد به عنوان بخشی از محیط کار.
  •  شناسایی، ثبت نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد.
  •  اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاسها در بستر شاد.
  •  تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هر یک از روش‌های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هر کدام از آنها.
  • پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک تک دانش آموزان با روش‌های ذکر شده در وضعیت‌های سه‌گانه.
  •  تعامل و ارتباط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری،  غیرحضوری و مجازی.
  • ضدعفونی مستمر کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول.
  • نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین.
  • تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش و پرورش.
  • حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام روزهای کاری هفته در تمام و وضعیت‌ها.

بیشتر بخوانید:

برنامه های آموزشی پایه ابتدایی در زمان بازگشایی مدارس مهر 99

با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری و غیر حضوری از ۱۵ شهریور ماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده آغاز خواهد شد.

آموزش‌های لازم عوامل اجرایی و آموزشی به ویژه معلمان و مربیان پیش دبستان برای روش‌های متنوع ارائه خدمت تا قبل از آغاز سال تحصیلی به اتمام برسد. این آموزش‌ها می‌تواند در بستر سامانه آموزشی دانش‌آموزان شاد به صورت متمرکز انجام شود. ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق نیز می توانند آموزش‌های تکمیلی در این زمینه داشته باشند.

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید
بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

برنامه ریزی، نظارت و کنترل لازم برای ثبت‌نام دانش‌آموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات ارائه شده در سامانه آموزشی دانش آموز شاد توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود . تغییر وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید مطابق با اطلاعیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد هر منطقه صورت می‌گیرد؛ لذا شورای مدرسه متناسب با شرایط مدارس و دانش‌آموزان و نوآموزان و با تاکید بر جداول ذکر شده، نحوه تغییر وضعیت و ایفای وظایف و نقش‌های جدید را مدیریت خواهد کرد.

در تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و نوآموزان پیش‌بینی‌های لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.

در وضعیت زرد و در صورت ضرورت، تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به منظور رعایت فاصله‌گذاری الزامی است، مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد. بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشند.

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید
وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید

کلاس‌های درسی کم جمعیت و کلاس‌های درس چندپایه به نحوی که مغایر با پروتکل‌های بهداشتی نباشد با تمام دانش‌آموزان تشکیل و آموزش حضوری به روال معمول برگزار شود. از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود.

مدیران مدارس می‌توانند به منظور مدیریت فاصله‌گذاری فیزیکی در شرایط آموزش‌های حضوری در وضعیت زرد یا توزیع متناسب زنگ تفریح در پایه‌های مختلف، تراکم دانش‌آموزان و نوآموزان را در رفت و آمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید
وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید

در وضعیت قرمز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌ها متناسب در تمام روزهای هفته انجام می‌شود. در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه  شاد استمرار می‌یابد. دستورالعمل تکمیلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی توسط معاونت آموزش ابتدایی تدوین و ابلاغ خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

برنامه های آموزشی پایه متوسطه در زمان بازگشایی مدارس مهر 99

در صورت عدم امکان ارائه تمام یا بخشی از ساعات آموزش در فضای حقیقی معلمان موظف اند در سقف ساعات ابلاغ هفتگی خود تمام یا بخشی از آموزش ‌ها را در فضای مجازی ارائه کنند به جز دروس کارگاهی. حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه و فضای مجازی مطابق ضوابط مربوط انجام می‌ شود.

وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید
وضعیت مدارس در سال تحصیلی جدید

انجام وظایف و حضور و غیاب معلمان و کارکنان مطابق برنامه توسط مدیر و در مدرسه و فضای مجازی انجام می‌شود و گزارش های لازم به صورت ماهانه به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال می ‌شود . با توجه به مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا مدارس می‌توانند از ظرفیت روز پنجشنبه به منظور ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان استفاده کنند.

در همه روش‌های اجرایی آموزش حضوری، غیر حضوری نیمه حضوری و تراکمی معلم مربوط دارای ابلاغ اعم از موظف و غیر موظف مکلف به رصد مستمر، مستندسازی و ثبت وقایع در سامانه‌های پیش‌بینی شده، کنترل و تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان ارزشیابی، و… بوده و وظایف خود را تا پایان سال تحصیلی پیگیری می‌کند.

زمان بازگشایی مدارس در سال 99
زمان بازگشایی مدارس در سال 99

ضروری است معلمان با انجام ارزشیابی آغازین در نخستین روزهای آموزش، برنامه‌ریزی لازم را برای جبران کاستی‌های احتمالی و تعیین نقطه شروع فعالیت آموزشی انجام دهند . مجموع ساعات برنامه ریزی شده، حضوری، نیمه حضوری، غیرحضوری و تراکمی معلمان نباید کمتر از ساعات تعهدها برای تدریس اعم از موظف و غیر موظف در هر هفته باشد.

مدیران مدارس موظف اند در روش‌های تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در فضای مجازی استفاده کنند . زمان هر جلسه آموزش غیر حضوری در فضای مجازی در دوره متوسطه ۳۵ دقیقه است.

زمان بازگشایی مدارس در سال 99
زمان بازگشایی مدارس در سال 99

ارائه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران در سه  وضعیت سفید، زرد و قرمز مطابق مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و مشابه مدارس روزانه است . با توجه به سیاست‌های توسعه و آموزش‌های مهارتی در دوره اول متوسطه توصیه می‌شود درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در برنامه هفتگی در یک روز ارائه شود و در حد امکان اجرای برنامه‌های آتی مهارت آموزی به شیوه‌های تراکمی تجمیعی در این زمینه مهیا شود.

زمان بازگشایی مدارس در سال 99
زمان بازگشایی مدارس در سال 99

در وضعیت قرمز با توجه به ضرورت کوتاه شدن زمان آموزش در فضای مجازی مدارس نوبت اول شیفت صبح و مدارس نوبت دوم شیفت عصر می‌توانند زمان آموزش دروس را مطابق جدول ذیل برنامه‌ریزی کنند بدیهی است در هر حال برنامه‌های مدارس تغییری نخواهد کرد و فقط شروع پایان آموزش در چهار وقت توزیع شده و امکان توزیع بار ترافیکی و بهبود کیفیت را فراهم خواهد کرد.

مدارسی که برنامه هفتگی کلاس‌های خود را بیش از سه زنگ تنظیم کرده باشند با تغییر در ساعت شروع فعالیت کلاس‌ها و زمان استراحت ظرفیت لازم را برای اجرای آموزش فراهم کنند؛ به نحوی که قبل از شروع زمان آموزش کلاس‌ها در وقت دوم در هر نوبت، تدریس معلمان خاتمه یابد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techrato

نظر شما در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر