coinex
راهنمای خرید تکراتو

نقد فیلم I Care a Lot 2020 (من خیلی مراقبم) ؛ تجارتی قانونی ولی غیر قانونی

فیلم I Care a lot زنی را به ما نشان می‌دهد که جاه طلبی غریبی را در فیلم نهادینه کرده است. در ادامه‌ی این نوشتار با نقد فیلم I Care a lot با ما باشید.

شاید ژانری که برچسب خورده به این فیلم حقیقتا طعنه‌ی درستی به کمدی سیاهِ راه افتاده در فیلم که با پشتوانه‌ی دولت در حال انجام است، باشد. این فیلم اصلا کمدی نیست. فقط بازی کارگردان و تهیه‌کننده‌ی فیلم است در مقابل بازی‌ای که دولت‌ها راه انداخته‌اند.

نقد فیلم I Care a Lot 2020 (من خیلی مراقبم) ؛ تجارتی قانونی ولی غیر قانونی

این فیلم بواسطه‌ی بازی بی‌نظیر رزموند پایک (Resmound Pike) در نقش مارلا گریسون می‌تواند جایگاه خوبی بین فیلم‌ها در سال 2020 بگیرد. پایک با نگاه‌های غیرقابل پیش‌بینی خود در هر فیلم جنایی‌ای می‌تواند بیننده را مغلوب کند چه برسد شخصیت‌های مقابل خود را.

دو نوع آدم وجود داره: شکارچی‌ و شکار؛ نقد فیلم I Care a Lot 2020

رزموند پایک (مارلا گریسون):

تو آدم خوبی نیستی، بهم اعتماد کن. چیزی به اسم آدم خوب وجود نداره. منم یه زمانی مثل تو بودم… فکر می‌کردم سخت کار کردن و منصفانه عمل کردن، آدمو به موفقیت و خوشبختی می‌رسونه؛ اینطور نیست.

منصفانه عمل کردن یه شوخیه که آدم‌های ثروتمند برای فقیر نگه داشتن باقی ما سرهم کردن. منم فقیر بودم. فقر باهام سازگاری نداشت. چون توی این دنیا دو نوع آدم وجود داره: کسانی که تصاحب می‌کنن و کسانی که ازشون گرفته می‌شه! شکارچی‌ها و شکار. شیرها و بره‌ها.

اسم من مارل گریسونه و من بره نیستم. من یه ماده شیرِ کوفتیم!

نگاهی غیرمعمول اما تازه به آنچه برای افراد مسن اتفاق می‌افتد. رزموند پایک در نقش خود به عنوان یک سرپرست متین، شجاع و بی‌رحمِ حرفه‌ای که طعمه‌ی خود را از میان افراد مسن انتخاب می‌کند، عالی است. ریتم فیلم به اندازه و درست پیش می‌رود و فیلمنامه به خوبی می‌تواند بیننده را با فیلم همراه کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021 

نقد و بررسی فیلم چیزهای کوچک 2021

نقد فیلم I Care a Lot 2020
نقد فیلم I Care a Lot 2020

متأسفانه، موضوعی که کارگردان دست روی آن گذاشته حقیقتی است که در دنیای واقعی و روزمره به شکل جدی اتفاق می‌افتد. دسترسی به دارایی افراد مسن برای ذات انسان‌ها امریست طبیعی و وسوسه برانگیز. گاهی جامعه به عنوان یک سیستم انسانی برای مراقبت زیاد از افراد مسن هنگامی که دیگر قادر به مراقبت از خود نیستند مزید بر علت می‌شود که افراد سودجو با همچین بستری دست به جنایاتی بزنند که بهیچ وجه برگشت‌پذیر نخواهد بود.

رزموند پایک بازیگریست که از زیباییش به نحوی استفاده می‌کند که شما بدون نیاز به علتی خاص هر کاری کند باید باور کنید. به عنوان مثال در فیلم غرور و تعصب به کارگردانی جو رایت از زیباییش به عنوان شخصی شکننده و معصوم استفاده می‌کند و در فیلم رادیواکتیو به کارگردانی مرجان ابراهیمی از زیباییش برای جاه‌طلبی.

نقد فیلم I Care a Lot 2020
نقد فیلم I Care a Lot 2020

فیلم فساد اخلاقی را از نگاهی انسانی به تصویر می‌کشد. پزشکی را نشان می‌دهد که برای پول پرونده‌سازی می‌کند. مسئولانی را می‌بینیم که همه دست به دست هم داده‌اند تا برای اندوخته‌ی مالی خود منبع بهتری را دست و پا کنند. همه و همه در این فیلم در تلاش هستند که خشونتی را با تیزترین لبه‌ی ممکن، آن هم با سوژه‌ای درمانده که تاثیر را دوچندان می‌کند، نشان دهند.

منتقد سایت شیکاگو تریبون بنام مایکل فیلیپس با امتیاز 50 از 100 در رابطه با فیلم I Care a Lot به نکات زیر اشاره می‌کند:

فیلم از رویای آمریکا و سرمایه‌داری غارتگرانه مطرح حرف می‌زند. به نظر می‌رسد فیلم‌های زیادی با این محوریت ساخته شده است از جمله گرگ وال استریت، من، تونیا هستم، رکورد بزرگ و اکنون من خیلی مراقبم که در مورد پیامدهای زندگی بدون اخلاقیات اما قانونی بودن آن بحث می‌شود.

مارلا با آن وسیله‌ی دود زا تبدیل به یک اژدهای انسانی شده است که سایه‌های متفاوتی از یک دولت را به ما نشان می‌دهد. پایک همچنان با بازی‌ قوی خود ظاهر می‌شود. اما فیلمنامه‌ی این فیلم ضعیف به نظر می‌رسد.

رزموند پایک ؛ اوجِ خشونت شورانگیز

خیلی خوشحالم که شخصیت اصلی فیلم I Care a Lot  به وضوح خود را یک ماده شیر کوفتی معرفی می‌کند. صریحا می‌داند که باید برای بقاء حذف کند. می‌داند که اگر شکار نکند شکار می‌شود. خیلی خوشحالم که این نقش را رزموند پایک بازی می‌کند.

کسی که وقتی موهایش کوتاه باشد و بلوند، با دستان کشیده و ناخن‌های نه چندان بلندش، گوش‌هایی بافرم مناسب در راستای چشم‌هایی که وقتی قرار است به خیره شدن آن‌ها فکر کنیم دلهره و اضطراب تمام وجود آدم را فرا می‌گیرد، چه برسد به اینکه نفس او به هنگام دیالوگ برقرار کردن به ما بخورد و صدایش با آن تنالیته‌ی بسیار غریب و هیجان انگیز که فرکانسش زیر و بم هستی انسان را به تلاطم می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های پلیسی جهان

نقد فیلم ماتریکس (The Matrix Triology‌) ؛ چرا باید ماتریکس 4 را ببینیم؟

نقد فیلم I Care a Lot 2020
نقد فیلم I Care a Lot 2020

او با این مشخصات می‌تواند هرکسی را اغوا کند. می‌تواند هرکسی را مجاب کند که تمام زندگیش را نه به باد بل به او ببخشد! چه برسد که دولتی بنام آمریکا پشتش باشد. از لباس قرمز او در ابتدای فیلم در دادگاه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. از همان آغاز فیلم، کارگردان، نوید شخصیتی شورانگیز، خشن و جاه‌طلب را به ما می‌دهد. شخصیتی که نمی‌توان از شکار شدن توسط او فرار کرد.

سم:

مارلا، اوضاع چطوره؟ مجبور شدی پسِ گردنش رو بگیری و بیاری بیرون؟

مارلا:

نه، وسایلشو جمع کرد و اومد. کم پیش میاد مقاومت کنن. برگه‌ی رسمی رو می‌بینن، پلیس‌ها رو می‌بینن، و همراهمون میان.

سم:

من بودم می‌جنگیدم.

مارلا:

ولی بیشتر ما ته قلبمون ضعیفیم، سازگار و ترسیده!

در بخش دومِ خوشحالی من در این فیلم باید بگویم که خوشحالم که رزموند پایک در این فیلم همجنسگراست. این بازیگر را در فیلم Gone Girl به کارگردانی دیوید فینچر خوب بیاد بیاورید! که چطور از روزگارِ مردان در آن فیلم چیزی باقی نمی‌گذارد. حداقل در فیلم I Can a Lot شکار خود را از بین زن‌های درمانده از جنس خودش انتخاب می‌کند. اما نه با کشتار و خون‌ریزی بل چپاول کردن زندگی مادی و روانی آن‌ها ولی با پشتوانه‌ی دولت.

لونیوف:

تو… شجاع هستی خانم گریسون. احمق، ولی شجاع!

مارلا گریسون:

خب، برای دوام آوردن توی این کشور، باید شجاع باشی. احمق و بی‌رحم اما حواس جمع. چون با عادلانه بازی کردن و ترسو بودن به هیچ جایی نمی‌رسی. باعث می‌شه شکست بخوری.

خودت اینو خوب می‌دونی. و من می‌خوام پولدار باشم، آقای لونیوف. می‌خوام خیلی خیلی پولدار باشم. و شرط می‌بندم که 10 میلیون دلار برای تو مبلغ زیادی نیست. ولی برای من، یه شروعه!

اون‌قدری هست که بتونم از پول به عنوان یه سلاح استفاده کنم، مثل یه گرز. همون کاری که آدم‌های پولدار می‌کنن! این چیزیه که می‌خوام.

برایان ترویت منتقد سایت یو. اِس. آ تودی با دادن امتیاز 88 از 100 تقریبا نظر موافقی در مورد رزموند پایک و فیلم I Care A Lot دارد:

ترویت هم موافق است که رزموند پایک در ارائه شخصیت‌هایی که دوست داریم از آنها متنفر باشیم بسیار خوب هست. این فیلم در مورد افراد مسنی است که به لطف کلاهبرداران قانونی رنج می برند. و کارگردان آقای بلاکسون چنان براق و رنگارنگ آن را به ما نشان می‌دهد که ما متوجه نمی‌شویم پایک چه جنایتی را در حال مرتکب شدن هست.

وای به حال کسی که مانع راه مارلا با بازی پایک شود. کافیست سکانسی را بیاد بیاورید که وکیل لونیوف برای باز پس گرفتن مادرش به دفتر مارلا فرستاده می‌شود. از بینی مارلا بواسطه‌ی دستگاهی که در دستش است و طبق عادت همیشگی‌اش در حال کشیدن است، دود خارج می شود گاو نری را متصور شدم که آماده است دشمنش را مثل آب خوردن لِه کند.

تدوین ؛ نقد فیلم I Care a Lot 2020

انگار کات‌های پشت سر هم در سکانس‌هایی که یک نفر در حال مرگ دست و پا بزند و رزموند پایک هم حضور داشته باشد، هیجان فیلم را چنان بالا می‌برد که کل فیلم را در مقابل همان یک سکانس می‌شود عوض کرد. نفس نفس زدن‌های او، نگاه‌هایی که باید درمانده باشد اما در چشم‌های پایک بهیچ‌وجه درمانده نیست. این تضاد بین کات‌های پی در پی تاثیرگذاری را دو چندان می‌کند.

تقلای او به همراه فشار دادن دندان‌های ردیفش روی هم بین این کات‌ها چه برای نجات دادن خود و چه برای شکار کردن کسی اوج لذت را به انسان می‌بخشد. و یا ضربه زدن به شیشه‌ی ماشین یا روی گردن و شاهرگِ کسی بین تدوین پر تنش کارگردان.

پایک بعد از این سکانس در هر دو حالت چه سکوت کند چه فریاد بکشد هیچ فرقی ندارد. چون درون شما پر از فریادی از جنس سکوت شده است و در هر صورت شما هم شکار شده‌اید. شکاری از جنس نفوذ غریبِ پایک. کافیست این تکنیک را در دو فیلم دختر گمشده ساخته‌ی فینچر و همین فیلم بیاد بیاورید. صحنه‌ی کشتن در فیلم فینچر و صحنه‌ی نجات خود از ماشینی که در آب افتاده در فیلم I Can a Lot.

آقای ریچار روپر منتقد سایت معتبر شیکاگو سان‌تایمز با امتیاز 88 از 100 در خصوص این فیلم این طور می‌نویسد:

یک تریلر روانشناختی خبیثانه و پیچیده است که فریب و وحشت در عمق رنگ‌بندی پاپ آرت فیلم غرق می‌شود. بازیگر بریتانیایی خانم رزموند پایک با آن اجرای کاملاً سرد و در عین حال گرم، موهایی بور، لباس‌های هماهنگ، عینک آفتابی با آن وسیله‌ی جذابی که ایجاد دود می‌شود به عنوان یک مامور رده بالا کار می‌کند. با حضور او در دادگاه متوجه می‌شویم که مارلا از افراد مسنی دفاع می‌کند که دیگر نمی‌توانند از خود مراقبت کنند. او سرپرست آنها می‌شود و کنترل همه جانبه‌ی زندگی آنها از جمله تصفیه دارایی آنها را بر عهده دارد.

به سرعت شاهد بازیگری دقیق پایک در نقش مارلا هستیم. که کمتر از هرکسی به این افراد مسن اهمیت دهد. او یک شکارچی خونسرد، یک هنرمند هنرپیشه، یک جامعه‌شناس حروم‌زاده است که به معنای واقعی کلمه از دیوارهای دفتر کار او که با عکس پروفایل قربانیان فعلی و بالقوه پوشانده شده است، متوجه خواهیم شد.

شخصیت‌پردازی؛ نقد فیلم I Care a Lot 2020

مارلا:

هر ثروتی که تا کنون جمع شده، از ایمان به چیزی نامطمعن سرچشمه گرفته. ولی قبل از اینکه ایمانت رو شروع کنی… اول یه نگاه طولانی و عمیق به خودت بنداز. خودتو بشناس. از خودت بپرس: من یه اشنایم یا یه غریبه؟ یه بره‌ام یا یه شیر؟ یه شکارچی هستم یا یه شکار؟ کارم در مدیریت پول خوبه یا در مدیریت آدما؟ حاضرم برای رسیدن به رویاهام چه چیزهایی رو فدا کنم؟ از چه خط قرمزهایی عبور نمی‌کنم؟ سعی نکن شخص دیگه‌ای باشی! فقط خودت رو بشناس. و ازش به نفع خودت استفاده کن.

مارلا گریسون، به مدیرعامل و بنیان‌گذاری جاه‌طلب تبدیل شد. او فقط کسی بود که مراقبت می‌کرد! یه شیر ماده. او کسی بود که در یک بازه‌ی زمانی کوتاه به موفقیت فوق‌العاده‌ای رسید.

رازش چی بود؟ سخت‌کوشی، شجاعت و عزمی راسخ که هرگز تسلیم نشد. به جایی رسیده بود که باید لبخند زورکی می‌زد به حدی که گونه‌هایش درد می‌گرفت. به کسی تبدیل شده بود که او را از بین یک درصد ثروتمند جامعه صدا می‌کردند. ولی او را کسی کشت که توقعش را نداشتیم!

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021 کدام‌اند؟

نقد فیلم I Care a Lot 2020
نقد فیلم I Care a Lot 2020

اما بعد از مرگش هنوز برای بیننده زنده می‌ماند. چون واقعا جاه‌طلبی را ادا کرد. رویاهایی که در ذهن داشت، در ذهن بیننده هم ریشه می‌دواند. او تازه شروع کرده بود. الان نوبت ماست که برای بقاء حذف کنیم.

آقای راجر ایبرت با دادن امتیاز 75 از 100 نظر قابل توجهی در خصوص این فیلم دارد:

لحن نا متناسب و درهم در طول فیلم بقدری حکم فرما شده که در نهایت جایش را به تمپو یا حس واقعی بازیگران می‌دهد که این اتفاق به نفع فیلم نیست. به همین دلیل این فیلم نه تنها کمدی سیاه نیست بل به اثری سیاه تبدیل می‌شود.

نقد فیلم I Care a Lot 2020 ؛ عوامل فیلم

  • نویسنده و کارگردان: جی. بلاکسون
  • موسیقی: مارک کانهام
  • فلیمبردار: داگ امت
  • تدوین: مارک اکرسلی
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی

درباره رزموند پایک

در سال ۲۰۱۳ دیوید فینچر با دیدن آثار وی در طول این سالیان او را برای نقش اول فیلم خود به نام دختر گم‌شده که اقتباسی از رمان پرفروش گیلین فلین بود انتخاب کرد. وی در این فیلم نقش زنی به نام ایمی دان را بازی کرد که در پنجمین سالگرد ازدواجش ناپدید می‌شود و پلیس همسر وی را مسئول گم شدن او می‌داند. او در این فیلم با بن افلک همبازی بود. فیلم در اکتبر سال ۲۰۱۴ اکران شد.

نقد فیلم I Care a Lot 2020 ؛ رزموند پایک
نقد فیلم I Care a Lot 2020 ؛ رزموند پایک

پایک به خاطر نقش آفرینی فوق‌العاده و خیره‌کننده اش مورد تحسین بسیاری از منتقدین و مخاطبان فیلم قرار گرفت و شهرت و اعتبار زیادی کسب کرد و توانست نامزد جوایز معتبری همچون اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و بفتا و گلدن گلوب و برنده جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن برای بازیگر نقش اول زن سال بریتانیا شود و جوایز دیگری همچون جایزه امپایر بهترین بازیگر زن را از ان خود کند.

فیلم‌شناسی رزموند پایک

  • ۲۰۰۲     روزی دیگر بمیر
  • ۲۰۰۴     سرزمین موعود
  • ۲۰۰۴     افسارگسیخته
  • ۲۰۰۵     غرور و تعصب
  • ۲۰۰۵     رستاخیز
  • ۲۰۰۷     شکست
  • ۲۰۰۷     قطعات فراری
  • ۲۰۰۹     درس‌آموزی
  • ۲۰۰۹     بدل‌ها
  • ۲۰۱۰     کف دست سوزاندن
  • ۲۰۱۰     کارگران چکمه در وایت هال
  • ۲۰۱۰     نسخه بارنی
  • ۲۰۱۰     ساخته شده در داگنهام
  • ۲۰۱۱     جانی اینگلیش دوباره متولد می‌شود
  • ۲۰۱۱     بیگ یر
  • ۲۰۱۲     خشم تایتان‌ها
  • ۲۰۱۲     جک ریچر
  • ۲۰۱۳     ورلدز اند
  • ۲۰۱۴     مسیر طولانی سقوط
  • ۲۰۱۴     هکتور و جستجو برای خوشحالی
  • ۲۰۱۴     آنچه در تعطیلات انجام دادیم
  • ۲۰۱۴     دختر گم‌شده
  • ۲۰۱۵     بازگشت به فرستنده
  • ۲۰۱۶     یک پادشاهی متحد
  • ۲۰۱۷     مردی با قلبی آهنین
  • ۲۰۱۷     متخاصمان
  • ۲۰۱۸     یک جنگ خصوصی
  • ۲۰۱۹     رادیو اکتیو
  • ۲۰۲۰     خبرچین ویل‌کاکس
  • ۲۰۲۰     خیلی مراقبم

 

نظر شما درمورد نقد فیلم I Care a Lot 2020 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر