;
coinex

بهترین فیلم های پلیسی جهان ؛ مجموعه ای از بهترین ها در ژانر جنایی ـ پلیسی!

فیلم های پلیسی و جنایی از جمله پانرهای محبوب برای همه سنین و در همه دوران ها بوده است. با ما در معرفی بهترین فیلم های پلیسی جهان همراه باشید.

فیلم‌های پلیسی که می‌توان گفت خود ژانری در سینما است، معجونی از ژانرهای جنایی، درام، کمدی، هیجانی، گانگستری، رازآلود، معمایی و گاه علمی-تخیلی و… را شامل می‌شود که در هر فیلمِ این ژانر، فیلمساز توجه خود را روی یکی یا بیشتر از ژانرهای ذکرشده قرار می‌دهد و معمولاً شخصیت اصلی داستان خود را همچون قهرمان معرفی می‌کند، معمولاً، نه همیشه!

پلیس خوب، پلیس بد، پلیس زشت و…، پلیس‌ها نیز بخشی از افراد جامعه هستند و قرار نیست همیشه قهرمانِ داستان باشند، همیشه برنده شوند، همیشه یک قدم از افرادی که آن‌ها را شرور می‌خوانیم، جلوتر باشند، همواره رفتاری انسانی داشته باشند و در یک کلمه، بُت باشند.

بهترین فیلم های پلیسی جنایی


به‌لطف سینمای هالیوود، فیلم‌های پلیسی بسیار خوبی در دهه‌های گذشته و حتی در چند سال گذشته ساخته شده است و می‌توان گفت سینمای هالیوود بخش اعظم قدرت را در این ژانر دارد. سینمای اروپا و آسیا نیز فیلم‌های خوبی با محوریت شخصیت‌های پلیس ساخته است، اما پلیس‌‌سازی را باید به‌نام هالیوود زد که زوج‌های پلیس را معرفی کرد، پلیسِ بی‌حوصله و جذاب را معرفی کرد، پلیسِ کثیف را معرفی کرد.

فیلم‌های پلیسی، همان‌طور که عنوان آن در ذهنِ شما زنگ می‌زند، یادآور صحنه‌های زدوخورد، هفت‌تیرکشی، تعقیب‌وگریزهای دیوانه‌وار و دستگیری مجرمان است، این ذهنیت از فیلم‌های این ژانر، ذهنیتی کاملاً درست است، اما فیلم‌ها نیز روندی تکاملی داشته‌اند و فیلم‌های پلیسی نیز پس از پرداختِ فراوان به‌بخش هیجانی داستان، از جایی به‌بعد سراغ بُعد دیگر شخصیت‌های اصلی و فرعی خود رفتند، بُعدی بیشتر انسانی و اینکه در پس ذهنِ قهرمانان این فیلم‌ها چه می‌گذرد، اینکه در زندگی شخصی خود چه مشکلاتی دارند. در ادامه به معرفی بهترین فیلم های پلیسی خواهیم پرداخت. با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

(RoboCop (1987

فیلم علمی-تخیلی «پلیسِ آهنی»، محصول سال 1987 و یکی از بهترین فیلم های پلیسی بود. کارگردانی این فیلم را پل ورهوفن، فیلم‌ساز هلندی‌الاصل برعهده داشت که در کارنامهٔ کاری وی ساخت فیلم‌های معروفی چون Total Recall (یادآوری کامل)، Starship Troopers (جنگاوران اخترناو) و Basic Instinct (غریزهٔ اصلی) دیده می‌شود. موفقیت قسمت اول باعث شد تا سازندگان خیلی سریع ساخت دنباله آن را آغاز کنند.

فیلم RoboCop 2 (پلیس آهنی 2) در سال 1990 و فیلم RoboCop 3 (پلیس آهنی 3) در سال 1993 اکران شدند، اما نتوانستند موفقیت قسمت اول را تکرار کنند. در ادامه ریبوتی از این مجموعه هم در سال 2014 اکران و با شکست مواجه شد.

بهترین فیلم های پلیسی

فیلم «پلیسِ آهنی» داستان پلیسی با نام الکس مورفی را روایت می‌کرد که توسط اعضای یک دارودستهٔ خلافکار مورد حمله قرار گرفت و تا پای مرگ پیش رفت، تا اینکه بدن متلاشی‌شده‌اش در قالب یک پلیسِ آهنی به‌زندگی بازگردانده شد و مأموریت پاکسازی خیابان‌ها از جرم‌وجنایت را برعهده ‌گرفت.

(Beverly Hills Cop (1984

فیلم «پلیسِ بورلی هیلز» فیلمی کمدی-پلیسی محصول سال 1984 است که کارگردانی آن را مارتن برست، کارگردان فیلم‌های معروفی چون Midnight Run (فرار نیمه‌شب)، Scent of a Woman (بوی خوش زن) و Meet Joe Black (با جو بلک آشنا شوید) برعهده داشت.

بهترین فیلم های پلیسی

مجموعه فیلم‌های «پلیسِ بورلی هیلز» داستان پلیسی اهل دیترویت با نام اکسل فولی است که در هر قسمت به‌بهانه‌ٔ انجام مأموریتی وارد شهر بورلی هیلز می‌شود و در پی آن، ماجراهای هیجان‌انگیزی را رقم می‌زند.

اولین قسمت از فیلم‌های «پلیسِ بورلی هیلز» پس از نمایش در آمریکا ضمن جلب نظر مثبت منتقدان، با بودجه‌ٔ 14 میلیون دلاری، به‌فروش 234 میلیون دلاری دست یافت که آنرا در زمره بهترین فیلم های پلیسی کمدی قرار میدهد. قسمت دوم آن نیز به‌کارگردانی تونی اسکات، در سال 1978 در آمریکا 153 میلیون دلار و در سطح جهان نیز 300 میلیون دلار فروش داشت. با این وجود قسمت سوم این مجموعه به‌کارگردانی جان لندیس در سال 1994  ضمن شکست در نزد منتقدان، در گیشه نیز شکست بزرگی را متحمل شد و با بودجه‌ٔ 55 میلیون دلاری، در آمریکا تنها 42 میلیون دلار فروش کرد.

(The Silence of the Lambs (1991

بسیاری از منتقدان و سینمادوستان، فیلم «سکوت بره‌ها» به‌کارگردانی جاناتان دمی را یکی از ترسناک‌ترین ساخته‌های سینمای هالیوود می‌دانند. بله، فیلمی پلیسی و جنایی که می‌تواند ترس به‌دل تماشاچی بیاندازد.

بهترین فیلم های پلیسی

شخصیت هانیبال لکتر در فیلم «سکوت بره‌ها» که آنتونی هاپکینز تکرارنشدنی نقش آن را ایفا کرد، جای سخن بسیار دارد. هانیبال لکتر اهریمن است، اهریمنی آرام، کاریزماتیک و فوق‌العاده باشخصیت و متین، البته از پشت میله‌های زندان! هانیبال لکتر همان شخصیت شروری است که نفس بیننده را در سینه حبس می‌کند. قصد، نیت و شخصیتِ حقیقی که در پشت آن چهرهٔ آرام نهفته است،

(Bad Boys (1995

اکران قسمت ابتدایی مجموعهٔ پلیسی «پسرانِ بد» برعهدهٔ شرکت کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) بود و این فیلم با بودجهٔ ساخت 19 میلیون دلاری، فروش بسیار خوب 141 میلیون دلاری در گیشه داشت. پس از اکران موفقیت‌آمیز فیلم ابتدایی، همه منتظر دستور ساخت بلافاصله قسمت دوم بودند، اما مشکلاتی که بین ویل اسمیت، مارتین لارنس و مایکل بِی به‌وجود آمد، ساخت فیلم دوم را نزدیک به‌هشت سال به‌تأخیر انداخت.

بهترین فیلم های پلیسی

قسمت دوم نیز به‌کارگردانی مایکل بِی ساخته شد و ویل اسمیت و مارتین لارنس در همان نقش‌های سابق خود ظاهر شدند. لازم به‌گفتن نیست که بودجهٔ فیلم دوم بسیار بیشتر شد و این فیلم مملو از صحنه‌های تعقیب‌وگریز با ماشین، تیراندازی و انفجار بود. نقدهای فیلم Bad Boys II (پسران بد 2) چندان خوب نبود و با بودجهٔ ساخت حدود 130 میلیون دلاری، فروش 273 میلیون دلاری در گیشه داشت.

(Heat (1995

حضور آل پاچینو، رابرت دنیرو و وال کیلمر در فیلمی دزد و پلیسی میتواند به تنهایی ملاکی برای قرار دادن یک فیلم در فهرست بهترین فیلم های پلیسی باشد. دیگر چه توقعی از مسئول انتخاب بازیگران می‌توان داشت و باید تا همیشه قدردان وی برای انتخاب‌هایش بود.

داستان فیلم «مخمصه» در مورد شخصیتی با نام نیل مک‌کالی، دزدی حرفه‌ای است که به‌همراه دستیار قماربازش، شخصیت کریس شیهرلیس و شخصیت مایکل کریتو و دو دستیار دیگرش، دست به‌دزدی خطرناکی از یک ماشین حمل پول می‌زنند و با 1/6 میلیون دلار فرار می‌کند، اما یکی از نگهبانان در این جریان به‌دست شخصیت وینگرو به‌قتل می‌رسد.

بهترین فیلم های پلیسی

آن‌ها سریعاً آن محل را ترک می‌کنند. نیل که از قتل نگهبان‌ عصبانی است تصمیم می‌گیرد وینگرو را بکشد، اما وینگرو می گریزد. در سوی دیگر شخصیت وینسنت هانا را داریم، یکی از برترین کارآگاهان ادارهٔ پلیس که وارد ماجرا می‌شود، وی با هوش و نبوغی که دارد، سرنخ‌هایی را به‌دست می‌آورد. در بخش انتهایی فیلم که قرار است اوج آن باشد، نقشهٔ دزدی از بانک ریخته می‌شود و هانا هم به‌این قضیه پی می‌برد و داستان رنگ‌وبویی عجیب به‌خود می‌گیرد.

(Se7en (1995

سون با بازی مورگان فریمن و برد پیت، بدون شک یکی از بهترین فیلم های پلیسی جنایی تاریخ است. داستان فیلم در مورد حل پروندهٔ قاتلی بود که می‌خواست هفت قتل خود را که براساس هفت گناه کبیره بود، انجام دهد که موفق هم شد.

بهترین فیلم های پلیسی

دو کارآگاه فیلم، یعنی شخصیت‌های ویلیام سامرست با نقش‌آفرینی مورگان فریمن و شخصیت دیوید میلز با نقش‌آفرینی برد پیت، در تمام طول فیلم به‌دنبال پیدا کردن سرنخی از قتل‌های زنجیره‌ای صورت گرفته بودند که قربانیان به‌فجیع‌ترین شکل ممکن برای گناهانی که انجام داده بودند، مجازات می‌شدند.

در قدم اول این دو کارآگاه توانستند محل آپارتمان شخصیت جان دو را پیدا کنند و اولین برخورد فیزیکی بین آن‌ها و جان دو در همان صحنه رخ داد که البته هویت وی تا انتهای فیلم برای تماشاچی مشخص نشد. در واحد آپارتمان جان دو، دفتر ثبت رویدادها و نوشته‌های زیادی را پیدا کردند و این نوشته‌ها نشان از هوش بالا

(Fargo (1996

وقتی صحبت از بهترین فیلم های پلیسی می‌شود، فیلم‌های انگشت‌شماری هستند که در ردهٔ بهترین‌ها باشند، «فارگو» یکی از آن‌هاست.

فیلم برادران کوئن، کمدی سیاهی است که بامزگی، خشونت، تعلیق و بعد جنایی را در یکجا جمع کرده است و درمیان تمامی فیلم‌هایی که تا این ردهٔ فهرست معرفی کردیم و فیلم‌های ژانر پلیسی، دست روی یک پلیس زن گذاشته است که شرایط مساعدی هم برای پیگیری پرونده‌های سخت در فضای سرد دنیای فارگو را ندارد، اما خونسردی وحشتناکی دارد و به‌سادگی رمزگشایی می‌کند و بدون زحمت‌دادن به‌خود و قهرمان‌بازی، کارها را پیش می‌برد.

بهترین فیلم های پلیسی

باوجود شخصیت پلیسِ زنی که باردار است، انتظار صحنه‌های اکشن و تعقیب‌وگریزهای دیوانه‌وار را نباید از فیلم داشت، اما ساختهٔ کوئن‌ها آنقدر جذاب است که برای تماشا و لذت از یک فیلم پلیسی و جنایی، نیازی به‌حضور تمامی المان‌های یک فیلم پلیسی کلاسیک نباشد و همزمان فیلم این دو برادر، یکی از کلاسیک‌ترین‌های ژانر پلیسی باشد. در مورد شخصیت‌ها بگوییم که برخی شخصیت‌های آنقدر ابله و ساده بودند که امیدی به‌زنده‌ماندنشان از همان ابتدا نمی‌رفت، اما افسر پلیس محلی مارج گاندرسون، همچون شاهین، همه‌چیز را تحت نظر داشت.

بیشتر بخوانید:

(Cop Land (1997

جیمز منگولد، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی که این سال‌ها در میان نسل جدید، با ساخت فیلم Logan (لوگان) معروف شده است، دومین ساخته بلند سینمای‌اش فیلمی پلیسی و هیجانی با کلی بازیگر معروف با عنوان «سرزمین پلیس» بود که به یکی از بهترین فیلم های پلیسی بدل شد.

بهترین فیلم های پلیسی

داستان فیلم در مورد شخصیتی با نام فردی هفلین، کلانتر شهرکی در نیوجرسی است که بسیاری از مأموران ادارهٔ پلیس نیویورک هم ساکن آن‌جا هستند. شخصیت مو تیلدن، بازرس ادارهٔ پلیس نیویورک، در تحقیقاتش دربارهٔ تعدادی پلیس فاسد و کلاهبردار، به‌این شهرک و کلانترش، فردی هفلین می‌رسد. هفلین با تیلدن همکاری می‌کند و رفته‌رفته پی می‌برد که برخی از قهرمانان زندگی‌اش چندان هم زندگی درستی نداشته‌اند و فساد ریشهٔ عمیقی در زیر دنیای اطراف وی دوانده است.

(L.A. Confidential (1997

فیلم اقتباسی «محرمانهٔ لس آنجلس» از روی رمان جنایی معروف L.A. Confidential جیمز الروی ساخته شد. داستان پیچیده فیلم نئو نوآر و جنایی «محرمانهٔ لس آنجلس» در مورد پلیس‌های خوب، پلیس‌های بد و زنی مرموز بود که در دههٔ 50 میلادی و در شهر لس آنجلس روایت می‌شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های پلیسی اقتباسی محسوب میشود.

بهترین فیلم های پلیسی

فیلمی که کرتیس هنسن کارگردانی کرد نامزد دریافت نه جایزهٔ اسکار شد و در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن (کین باسینگر) و بخش بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی (نوشته کرتیس هنسن و برایان هلگلند) توانست اسکار را از آن خود کند.

همان‌طور که گفتیم کارگردانی فیلم «محرمانهٔ لس آنجلس» را کرتیس هنسن برعهده داشت. آخرین فیلمی که از وی روی پرده سینما رفت فیلم درام و بیوگرافی Chasing Mavericks (به‌دنبال ماوریکس) بود. از دیگر فیلم‌های معروف کرتیس هنسن می‌توان به فیلم‌های The River Wild (رودخانهٔ خروشان) و Wonder Boys (پسرانِ شگفت‌انگیز) اشاره کرد.

(Donnie Brasco (1997

از «دانی براسکو» باید به‌عنوان یکی از برترین آثار جنایی و بهترین فیلم های پلیسی دهه‌ٔ 90 میلادی نام برد که براساس داستانی واقعی ساخته شده و روایت داستانِ شخصیتی با نام جوزف پیستونه است که یک مأمور مخفی سازمان FBI بوده و کار سختی برای ورود به‌دنیای مافیا و تاب آوردن در میان آن‌ها را دارد.

بهترین فیلم های پلیسی

مایک نیوول انگلیسی، کارگردانی این فیلم جنایی، گانگستری و پلیسی را برعهده داشت که در کارنامهٔ این کارگردان ساخت فیلم‌های معروفی چون Enchanted April (آوریل افسون‌شده)، Prince of Persia: The Sands of Time (شاهزادهٔ ایرانی: شن‌های زمان) و Harry Potter and the Goblet of Fire (هری پاتر و جام آتش) دیده می‌شود.

اما شاید بهترین ساختهٔ این کارگردان در طول دوران حرفه‌ای‌ وی، همین فیلم «دانی براسکو» باشد که با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان همراه شد و در گیشه نیز فروش خوبی داشت و با بودجهٔ 35 میلیون دلاری، 125 میلیون دلار فروخت.

بیشتر بخوانید:

(Insomnia (2002

فیلم «بی‌خوابی»، فیلمی روانشناسانه و رمزآلود با محوریت کارآگاه پلیسی درگیر پرونده‌ای سخت و خسته‌کننده است که با بی‌خوابی شخصیت اصلی داستان، همه‌چیز سخت‌تر از حالت معمول نیز برای وی پیش می‌رود.

بهترین فیلم های پلیسی

کارگردانی این فیلم را کریستوفر نولان معروف برعهده داشت که در اصل بازسازی فیلمی نروژی، محصول سال 1997 با همین عنوان است. داستان فیلم از آن‌جایی شروع می‌شود که کارآگاه ویل دورم برای بررسی یک قتل صورت‌گرفته در آلاسکا، راهی آن منطقه می‌شود و در همراهی با همکارش، هک اکهارت، شروع به‌جست‌وجو برای یافتن قاتل مرموز پرونده می‌کند.

(The Departed (2006

نوبت به‌‌ساخته فوق‌العاده اسطوره زندهٔ سینما، مارتین اسکورسیزی می‌رسد که فیلمی جنایی و پلیسی با نام «رفتگان» را در کارنامهٔ درخشان کاری خود دارد. در رفتگان به عنوان یکی از بهترین فیلم های پلیسی، لئوناردو دی کاپریو، مت دیمون، مارک والبرگ و جک نیکلسن حضور داشتند و قرار بود برد پیت نیز نقشی را ایفا کند که این اتفاق نیافتاد و وی تهیه‌کنندگی پروژه را برعهده گرفت.

بهترین فیلم های پلیسی

داستان فیلم اسکورسیزی در مورد شخصیتی با نام کاستیگان بود که اگرچه پلیس تازه‌واردی است، اما او در اولین مأموریت مهمش باید به‌عنوان مأمور مخفی وارد حلقه‌ٔ مافیای شخصیت قدرتمند فرانک کاستلو شود و این به‌معنای غرق‌شدن در منجلابِ جرم‌وجنایت است. او از یک طرف باید برای مخفی نگه داشتنِ هویتش دست به‌هر کاری بزند و از طرفی دیگر رقصیدن به‌ساز شیطان او را حسابی از لحاظ روانی به‌هم می‌ریزد.

اسکورسیزی در فیلم خود، مرز میان قهرمان و ضدقهرمان را محو می‌کند، تماشاچی را در انتخاب شخصیت صفر و یکی همیشگی گیج رها می‌کند، پلیسِ خوب و معمولی را معرفی می‌کند و درکنارش پلیسِ بد و معمولی هم دارد و هیچ‌کس سفید یا سیاه مطلق نیست.

در شخصیت‌های آنتاگونیست نیز بازی با الگوهای قدیمی را شاهد هستیم و گانگستر ترسناک، ولی انسانی را ملاقات می‌کنیم که همچون همه محدویت‌هایی دارد، نقص دارد. پلیس هم نقص دارد، فساد دارد، قهرمان‌بازی هم دارد.

(No Country for Old Men (2007

باز هم برادران کوئن و باز هم شاهکاری در فهرست بهترین فیلم های پلیسی . پلیسی که برخلاف فیلم «فارگو»، توانایی نجات کسی را ندارد و درمانده است، بسیار درمانده. فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» در جوایز اسکار سال ۲۰۰۷ میلادی، نامزد دریافت هشت جایزه و برنده چهار جایزهٔ اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (خاویر باردم) شد.

بهترین فیلم های پلیسی

در این فیلم بازیگران معروف دیگری چون تامی لی جونر افسانه‌ای و جاش برولین نیز حضور داشتند و به‌ایفای نقش پرداختند. این فیلم با بودجهٔ ساخت ۲۵ میلیون دلاری، فروشی ۱۷۲ میلیون دلاری در گیشه داشت.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر