;
coinex

آیا بیمه شخص ثالث نیاز به الحاقیه در سال 1402 دارد؟

بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه‌های خودرو است و هر فردی که این بیمه را برای وسیله نقلیه خود تهیه نکند، مشمول جریمه می‌شود. اما اگر تغییراتی در بیمه نامه اعمال شود نیاز به الحاقیه بیمه شخص ثالث دارد. در حقیقت ممکن است، مشکلاتی برای بیمه نامه ایجاد شود که نیاز به اصلاح داشته باشد یا تغییرات سرمایه گذاری و پوشش‌ها از سوی بیمه‌گزار نیاز باشد. برای هر موردی که باعث تغییر قرارداد بیمه شخص ثالث می‌شود باید با صدور سند تغییرات انجام شود. در این متن سعی داریم درباره اهمیت بیمه ثالث و نیاز به الحاقیه توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث چیست

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری است که تمام خودروها باید آن را تهیه کنند. این بیمه نامه جبران کننده خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث را بر عهده دارد و هزینه‌های افراد آسیب دیده در حادثه رانندگی را تا سقف تعهدات بر عهده دارد. همچنین اگر خودرویی فاقد بیمه ثالث باشد و پلیس استعلام خودرو را دریافت کند، ماشین را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند.

دقت داشته باشید که قیمت بیمه نامه ثالث با توجه به نوع کاربری، سال ساخت خودرو، پوشش‌های انتخابی و دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه مشخص می‌شود. در نتیجه اگر بخواهید برای خودروی خود از بیمه ثالث استفاده کنید بهتر است که قبل از خرید برای استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای اقدام کنید تا بهترین بیمه را با قیمت مناسب تهیه کنید.

منظور از الحاقیه بیمه شخص ثالث چیست؟

در برخی از مواقع ممکن است که اشکالاتی در وارد کردن اطلاعات بیمه‌گزار هنگام صدور بیمه شخص ثالث ایجاد شود یا نیاز به یکسری تغییرات در بیمه نامه باشد. در این شرایط برای اینکه بتوان هنگام بروز حادثه‌های رانندگی از بیمه شخص ثالث استفاده کرد، نیاز به صدور الحاقیه خواهد بود تا تغییرات اعمال شده ثبت شوند. در حقیقت الحاقیه همان سند مکملی است که برای بیمه نامه ثالث در نظر گرفته می‌شود تا تغییرات گفته شده در بیمه شخص ثالث اعمال شوند. همان‌طور که بیان کردیم، با توجه به نرخ تورم، ممکن است نرخ دیه اعلامی قوه قضاییه نسبت به سال قبل بیشتر باشد.در این صورت بیمه‌گزار برای برخورداری از پوشش مالی بیشتر، باید مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کند. این افزایش پوشش مالی در الحاقیه بیمه شخص ثالث مطرح می‌شود. سند یاد شده، ضمیمه  بیمه نامه خواهد شد. با ارائه الحاقیه بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه تعهدات افزایش یافته خود را در قبال بیمه‌گزار اجرا می‌کند.

برای افزایش پوشش خسارات بدنی بیمه شخص ثالث، نیازی به تهیه این الحاقیه نیست؛ زیرا صندوق خسارات، مابه التفاوت پوشش‌ جانی سال قبل و سال جبرانی را تقبل خواهد کرد.

البته بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث برای انتقال تخفیف نیاز به الحاقیه است. فقط نکته اصلی اینجاست که تخفیف برای مالک خودرو خواهد بود.

فرض کنید که شما بیمه شخص ثالث خود را قبل از اعلام دیه جدید دریافت کرده‌اید، در این شرایط اگر افزایش تعهدات را نداشته باشید، در صورت بروز حادثه‌های رانندگی دچار مشکل شده و باید هزینه‌های مازاد از دیه سال قبل را خودتان پرداخت کنید. در نتیجه الحاقیه بیمه شخص ثالث بسیار اهمیت دارد و باید قبل از بروز هر اتفاقی برای خرید الحاقیه مد نظر خود اقدام کنید. البته که الحاقیه بیمه شخص ثالث را می‌توان در انواع مختلف تهیه کرد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث

انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث

قبل از اینکه الحاقیه را برای بیمه نامه خود خریداری کنید، نیاز است که  با انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث بیشتر آشنا شوید. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، ممکن است که بیمه نامه با توجه به یکسری ایرادات صادر شود که نیاز به اصلاح داشته باشد. به طور مثال: کد ملی بیمه‌گزار به درستی ثبت نشده باشد یا بیمه‌گزار نیاز به افزایش سرمایه بیمه نامه خود داشته باشد. اما هر یک از انواع الحاقیه‌ها برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

به طور کلی الحاقیه بیمه شخص ثالث به 4 دسته زیر تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند.

الحاقیه اصلاحی

همانطور که گفته شد، الحاقیه یک سند مکمل برای ثبت تغییرات بیمه نامه است. در نتیجه اگر بیمه نامه‌ای نیاز به اصلاح دارد باید از الحاقیه اصلاحی استفاده کرد. به طور مثال: اگر مشخصات بیمه‌گزار به درستی ثبت نشده باشد، نیاز به الحاقیه اصلاحیه داد تا بتوان از مفاد بیمه نامه بهره‌مند شد. دقت اگر حادثه‌ای رخ دهد که شما مقصر حادثه باشید و مشخصات بیمه نامه با شما مطابقت نداشته باشد، به طور حتم باید هزینه‌های ایجاد شده را خودتان پرداخت کنید.

الحاقیه اضافی

اگر بیمه‌گزار برای خطرات بیشتری نیاز به پوشش‌های مالی دارد، بهتر است که از صدور الحاقیه اضافی برای جبران هزینه‌های خود استفاده کند. در حقیقت می‌توان از طریق الحاقیه اضافی بیمه شخص ثالث، پوشش‌های بیمه نامه را افزایش داد و هنگام بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران هزینه‌های خود نداشته باشید. به این معنا که اگر خودرویی دارید که حداقل پوشش مالی را برای بیمه نامه در نظر گرفته‌اید می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی را جبران کنید.

الحاقیه برگشتی

هرگونه تغییرات در بیمه شخص ثالث باید به بیمه‌گر اطلاع داده شود و بیمه‌گر هم موظف به اعمال تغییرات در قرارداد بیمه نامه است. به طور مثال: فرض کنید که شخصی قصد فسخ قرارداد بیمه ثالث را دارد، در این شرایط، بیمه‌گر باید حق بیمه پرداختی بیمه‌گزار را برگشت دهد. همچنین نیاز به الحاقیه برگشتی بیمه ثالث وجود دارد. اما نکته مهم این است که بیمه ثالث با توجه به شرایط خیلی خاص فسخ می‌شود و بیمه‌گزار نمی‌تواند به هر دلیل برای بیمه نامه خود الحاقیه برگشتی درخواست کند. شرایط فسخ قرارداد بیمه ثالث عبارتند از:

  • برای یک خودرو از دو نمایندگی، بیمه نامه صادر شده باشد.
  • ماشین مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی‌‌‌داشته باشد.
  • خودرو اسقاط شده باشد.
  • خودرو فرسوده و از رده خارج باشد.

الحاقیه به روز رسانی سرمایه

الحاقیه به روز رسانی سرمایه یکی از متداول‌ترین نوع الحاقیه‌های بیمه شخص ثالث است، زیرا این بیمه نامه می‌تواند با توجه به درخواست بیمه‌گزار افزایش سرمایه داشته باشد. بدین صورت که با توجه به ارزش خودرو خریداری شده می‌توانید برای بیمه نامه خود سقف تعهدات مالی را افزایش دهید. در حقیقت این الحاقیه مانند: الحاقیه اضافی است و ماهیت یکسانی دارد، زیرا قرار است که به اعتبار بیمه نامه مبلغی اضافه شود. در این صورت اگر حادثه‌ای رخ دهد، بیمه‌گر می‌تواند تا سقف تعهدات هزینه‌های ایجاد شده را جبران خسارت کند. به طور کلی باید ارزش خودرو را با صدور الحاقیه افزایش سرمایه و پرداخت حق‌ بیمه اضافی آن به روز رسانی کرد.

شرکت‌های بیمه تقریبا قیمت‌های یکسانی برای بیمه شخص ثالث ارائه می‌کنند. اما قیمت، به تنهایی نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده در خرید بهترین بیمه شخص ثالث باشد. در خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث خودرو  باید عوامل مختلفی نظیر: توانگری شرکت بیمه، میزان پوشش مالی ارائه شده، کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعب، سهم از بازار و… مدنظر قرار گیرند. شما می‌توانید برای استعلام بیمه شخص ثالث از شرکت‌های مختلف به سایت bimeh.com مراجعه نمایید. سپس آنها را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب و پروسه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خود را پیش ببرید.

خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث

حال که با انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث آشنا شده‌اید باید بدانید که هر یک از این موارد نیاز به تاییده شرکت بیمه دارند. در نتیجه نیاز است که الحاقیه‌های مختلف را با پرداخت حق بیمه خریداری کرد. اما نکته مهمی ‌که برای بیمه ثالث باید در نظر بگیرید، خرید این بیمه نامه است. بدین صورت که بیمه ثالث را تمام شرکت‌های بیمه‌ای صادر خواهند کرد، اما نیاز است که استعلام و مقایسه خدمات شرکت‌های بیمه‌ای انجام داد تا بهترین بیمه با قیمت مناسب تهیه کرد.

از این رو بیمه دات کام که یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است، شرایط تهیه بیمه ثالث و انواع بیمه نامه را با توجه به استعلام و مقایسه فراهم کرده تا همه افراد بتوانند بهترین بیمه نامه را با قیمت مناسب تهیه کنند. همچنین اگر درباره الحاقیه بیمه شخص ثالث  و انواع آن سوالی دارید می‌توانید از کارشناس‌های متخصص بیمه دات کام (https://bimeh.com/)استفاده کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اینکه بیمه نامه خوب باشه بدرد شخص بیمه گذار نمیخوره بد یا خوب بودن شرکت بیمه گذار به طرفی که خسارت خورده میخوره

    پاسخ