coinex
راهنمای خرید تکراتو

لپ تاپ استوک چیست؟ لپ تاپ استوک چی بخرم؟

از خرد گرفته تا کلان در عصر تکنولوژی همه از کاربرد گسترده لپتاپ‌ها باخبرند و کسانی که لپتاپ‌ ندارند هم به دنبال خرید لپ تاپ‌های اقتصادی هستند. از آن‌جایی که لپ‌تاپ‌ها بسیار گران هستند، ممکن است در هنگام خرید لپتاپ‌های اقتصادی و سرچ درباره خرید لپ تاپ نام لپ تاپ‌ استوک را در گوشه کنار بازارهای آنلاین شنیده باشید.

معمولا لپتاپ‌های نو با قیمت سرسام آور خود تبدیل به گزینه دوم برای خرید شده‌اند چرا که وضعیت اقتصادی به صورتی نیست که بتوان یک لپتاپ اورجینال قوی را به راحتی داشت. لپتاپ استوک دقیقا همینجا به کمک افرادی می‌آید که به دنبال خرید یک لپتاپ ارزان و اقتصادی هستند. به زبان ساده، لپتاپ استوک یعنی لپتاپ دست دوم یا استفاده شده که به صورت مجدد در حال به فروش رسیدن است. در این مقاله از تیم لپتاپیفای قصد داریم به معرفی این سیستم‌های استوک، مزایا و معایب، خطرات بالقوه خرید لپتاپ‌های استوک و تست‌های لپتاپ‌های دست دوم بپردازیم تا بتوانید با چشم باز به خرید بپردازید.

چگونه لپتاپ‌ها استوک می‌شوند؟

همانگونه که گفتیم لپتاپ‌های استوک همان لپتاپ‌هایی هستند که در عوام به لپتاپ دست دوم هم مشهور هستند اما چه چیزی باعث شده است که این لپتاپ‌ها استوک شوند؟

در ابتدا باید بگوییم که کلمه استوک با کلمه اوراقی متفاوت است و بسیاری از افراد فکر می‌کنند که لپتاپ‌های استوک و لپتاپ‌هایی که خراب شده‌اند یکی هستند در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است. به عبارتی، لپتاپ‌های استوک با گرید بالا (رتبه‌بندی کیفی) دارای کیفیتی فوق‌العاده هستند و به سختی می‌توان آن‌ها را از مدل نوی موجود در بازار تشخیص داد. لپتاپ‌های استوک ممکن است به دلایل مختلفی دست دوم شده‌ باشند. برای مثال ویترینی بودن لپتاپ‌ها در بازارهای جهانی، اپن باکس بودن، مرجوع شدن لپتاپ از طرف خریدار به هر دلیلی، لپتاپ‌های قدیمی در کشورهای توسعه یافته و… از دلایلی است که ممکن است یک لپتاپ به واسطه دارا بودن آن‌ها استوک نامیده شود. در ادامه بیشتر به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

لپتاپ‌های ویترینی اپن باکس

معمولا در بازارهای لپ تاپ دسته‌ای از لپتاپ‌ها در ویترین برای جذب مشتریان بیشتر به نمایش گذاشته می‌شوند، این موضوع در بازارهای خارجی هم وجود دارد، اگر لپتاپ‌های استوک آمریکایی یا اروپایی را در فروشگاه‌های لپتاپ استوک دیده باشید دقیقا همین سرگذشت را طی کرده‌اند و صرفا به دلیل ویترینی بودن از باکس اصلی خود خارج شده‌اند و همین موضوع قیمت آن‌ها را کاهش داده است. این لپتاپ‌ها در ظاهر تفاوتی با لپتاپ‌های نو ندارند و چه بسا در فروشگاه‌های غیر معتبر به عنوان لپتاپ‌های نو فروخته می‌شوند. این لپتاپ‌های ویترینی اروپایی و آمریکایی، بزرگ‌ترین دسته از لپتاپ‌های استوک را تشکیل می‌دهند.

لپتاپ‌های مرجوعی

لپتاپ‌های مرجوعی شامل لپتاپ‌هایی هستند که به وسیله صاحبان قبلی مرجوع شده یا مجددا فروخته شده‌اند. البته این مرجوع شدن لزوما به معنی ناراضی بودن نیست. شخصی را در نظر بگیرید که Dell XPS را خریداری می‌کند و یک هفته بعد در تولد خود از سمت دوستی قدیمی Macbook pro 2021 را هدیه می‌گیرد. این شخص ممکن است تصمیم بگیرد پس از یک هفته Dell XPS را مرجوع کند یا مجددا آن را بفروشد اما این موضوع به این معنی نیست که لپ تاپ دل کیفیت کمی داشته یا از این لپتاپ ناراضی بوده است، در چنین شرایطی لپ تاپ دل با وجود گرید A++ و تقریبا نو بودن باز هم استوک محسوب می‌شود. در لپتاپ‌های مرجوعی ممکن اسات که خریدار تنها به دلیل علاقه شخصی خود تصمیم گرفته باشد که لپتاپ را مرجوع کنید یا مجددا آن را بفروشد.

لپتاپ‌های خارج از رده در کشورهای توسعه‌ یافته

سالیانه رقابتی بین شرکت‌های مختلف لپتاپ شکل می‌گیرد که در آن هر شرکتی یک سال وقت دارد که محصولی جدیدتر از محصولات قبلی خود را به بازار ارائه کند. این محصولات جدید، معمولا به محض ورود به بازار محصولات ۷ سال قبل از خود را از رده خارج می‌کنند، خارج شدن نه به این معنی که دیگر نتوان بر روی آن‌ها برنامه‌ای نصب کرد یا از آن‌ها استفاده بلکه عموم مردم در کشورهای توسعه یافته ترجیح می‌دهند آخرین‌های لپتاپ را خریداری کنند به همین دلیل محصولات قبلی علی‌رغم سالم بودن به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند. گاهی هم ممکن است لپتاپ‌های قدیمی به محض تولید انبار شوند و به کشورهای کم‌تر توسعه یافته فرستاده شوند.

لپتاپ‌های کارکرده

دسته‌ای از لپتاپ‌ها هستند که کاربر پس از چند سال استفاده ترجیح می‌دهد که لپتاپ جدیدتری داشته باشد و لپتاپ خود را بفروشد (چیزی که در بین کاربران مک بوک بسیار رایج است) در چنین شرایطی معمولا لپتاپ هنوز هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد و مشکلی ندارد اما معمولا پس از فروش به دلیل دست دوم بودن این لپتاپ‌ها به نام لپتاپ‌های استوک شناخته می‌شوند.

لپ تاپ استوک چیست؟ لپ تاپ استوک چی بخرم؟

مزایا و معایب خرید لپ تاپ دست دوم چیست؟

همانند خرید هر چیزی، خرید لپتاپ هم دارای مزایا و معایبی است که در بخش زیر به صورت خلاصه می‌بینیم:

مزایا معایب
هزینه تمام شده خرید لپتاپ‌های استوک بسیار کم‌تر از مشابه‌های نو است. دارا بودن خراش یا آسیب دیدگی
لپتاپ‌های دست دوم معمولا دارای عملکردی مشابه با لپتاپ‌های هم رده نو هستند. عدم پشتیبانی از گارانتی
خرید لپتاپ‌های استوک معمولا به نفع اکوسیستم و محیط زیست است چرا که باعث صرفه‌جویی در انرژی و منابع می‌شود.

 

قبل از خرید لپتاپ استوک از وبسایت‌ها، حتما اطلاعاتی را درباره شرایط مشمول گارانتی و یا مرجوعی لپتاپ‌ها جویا شوید.

نکاتی مهم برای خرید لپ تاپ استوک

کیفیت کلی لپتاپ‌های دست دوم همیشه به نحوه برخورد مالک قبلی و معتمد بودن محل خرید آن بستگی دارد. به این ترتیب، لپتاپ‌های دست دوم می‌توانند همزمان دارای خطراتی باشند که خریداران بعدی را تهدید کند. این خطرات گاهی اوقات خود را در قالب بدافزارها و ویروس‌ها نشان می‌دهند. با این حال با اقدام‌های کوچکی می‌تواند جلوی ضرر را بگیرید و از آسیب دیدن خود و سالم بودن لپتاپی که خریداری می‌کنید اطمینان حاصل کنید. در وبسایت لپتاپیفای قبل از فروش لپتاپ، لپتاپ‌ها مجددا بازیابی می‌شوند تا جلوی هرگونه سواستفاده‌ای گرفته شود و اگر بدافزاری در لپتاپ وجود دارد پس از بازیابی حذف شود.

خطرات بالقوه برای خرید لپتاپ‌های استوک به طور خلاصه شامل موارد زیر هستند:

کی‌لاگرها، خبرچین‌هایی موذی

اگر مالک قبلی بخواهد سرچ‌های اینترنت شما را کنترل کند، ممکن است یک کی لاگر (یک بدافزار) برای ردیابی صفحه کلید شما نصب کند. با این کار همه چیزهایی که تایپ می‌کنید، از جمله نام‌های کاربری و گذرواژه‌هایی که در سایت‌های مهم وارد می‌کنید، برای مالک قبلی ارسال می‌شود.

مشکل دوم، نرم‌افزارهای جاسوسی نصب شده بر روی لپ تاپ

فروشنده ممکن است یک قدم فراتر رفته و نرم افزاری را نصب کند که شما را ردیابی کند. کم‌ترین اتفاقی که در چنین شرایطی می‌افتند این است که می‌توانند بدافزارهایی را بر روی لپتاپ نصب کنند که از اطلاعات مهم در لپتاپ اسکرین شات بگیرد و یا ممکن است بدافزاری بر روی لپتاپ نصب شود که به اشخاص اجازه بدهد فعالیت‌های خریدار جدید را از وبکم تماشا کنند.

لپ تاپ استوک چیست؟ لپ تاپ استوک چی بخرم؟

خطراتی برای کریپتوماینرها و تریدرها

Cryptominers  نوعی نرم افزار است که ارز دیجیتال را استخراج می‌کند. استخراج ارزهای دیجیتال به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد و ممکن است نرم‌افزارهایی بر روی لپتاپ مخصوص برای تریدرها نصب شوند که به بخشی از معاملات ارزی دستبرد می‌زند. بسیار سخت است که متوجه شوید لپتاپی که خریده‌اید دچار این موضوع شده است اما در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که باعث آگاهی بیشتر شما در زمینه لپتاپ خواهد شد.

در هنگام خرید لپتاپ استوک باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

همانند هر موضوع دیگری، لپتاپ‌های دست دوم هم دارای معایب و مزایایی هستند که می‌توانیم در بخش زیر به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم. قبل از خرید لپتاپ بهتر است که بر اساس نیازهای خود سری به دسته‌بندی لپتاپ‌های مختلف بزنید و نوع کاربری خود را انتخاب کنید برای مثال اگر گرافیست هستید بهتر از به دنبال لپتاپی با مشخصه‌های فنی بالا باشید و اگر دانشجو و دانش آموز هستید می‌توانید از لپتاپ‌های میان رده هم به راحتی استفاده کنید.

چه قدر می‌خواهید هزینه کنید؟

بسیار مهم است که بدانید لپتاپ را برای چه کاری می‌خواهید و پس از آن میانگین قیمت لپتاپ را با توجه به نیاز و بودجه مشخص کنید.

گارانتی لپتاپ را چک کنید.

اکثر لپ تاپ‌های دست دوم دیگر شامل گارانتی نمی‌شوند. اگر وبسایتی که از آن خریداری می‌کنید برنامه‌ای برای گارانتی لپتاپ دارد حتما موارد آن را مورد بررسی قرار دهید.

بررسی دسترسی به تعمیرات

یکی از چیزهای بسیار مهم این است که پرس و جو کنید که آیا قطعات لپتاپ را می‌توانید به سادگی تعمیر یا تعویض کنید؟ بسیار مهم است که نمایندگی‌های این لپتاپ و قیمت قطعات مهم این لپتاپ را بدانید و در صورت هرگونه خرابی به سادگی بتوانید آن را به مراکز تعمیرات تخصصی تحویل دهید.

صفحه نمایش و صفحه کلید را بررسی کنید

معمولا صفحه نمایش و کیبورد جزو موارد گارانتی نمی‌شوند به همین دلیل سعی کنید که همه کلیدهای کیبورد را امتحان کنید، حساسیت ترک پد را مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن صفحه نمایش اطمینان حاصل کنید.

اسپیکر و دوربین را بررسی کنید

بررسی کنید که آیا بلندگو و دوربین به خوبی کار می‌کنند یا خیر. به خصوص اگر از لپ‌تاپ برای کلاس‌ها و جلسات آنلاین استفاده می‌کنید، بررسی این دو مورد بسیار واجب است. درباره اسپیکرها و تعداد آن‌ها فروشنده بپرسید. در وبسایت لپتاپیفای به بررسی فنی بسیاری از لپتاپ‌های موجود در بازار ایران پرداخته‌ایم پس در صورت لزوم قبل از خرید سری به صفحه محصول مورد نظر خود بیاندازید.

نیاز خود را شناسایی کنید

قبل از خرید لپتاپ باید بدانید که لپتاپ را برای چه کاری می‌خواهید تا بتوانید بهترین گزینه را با کم‌ترین اتلاف وقت و هزینه خریداری کنید.

پورت‌ها، درایوها و اتصالات Wifi  را بررسی کنید

بسته به کار خود بهتر است به پورت‌ها اهمیت دهید چرا که معمولا جایی که فکرش را نمی‌کنید به آن‌ها نیاز خواهید داشت. میزان نیاز به پورت‌ها بسته به مشاغل و افراد متفاوت است اما به صورت کلی لپتاپ‌های استاندارد دارای جک هدفون، پورت شارژر لپتاپ، کارت‌خوان و USB تایپ سی هستند.

سیستم عامل و نرم‌افزارها

سعی کنید به نسخه سیستم عامل و نسخه برنامه‌هایی که بر روی لپتاپ نصب شده است دقت کنید و در صورت لزوم آن‌ها را ارتقا دهید. اگر برنامه‌ای ناشناس است آن را حذف کنید و با یک برنامه که از آن استفاده کرده‌اید جایگزین کنید. اگر بدافزاری بر روی لپتاپ نصب شده باشد به سرعت می‌توانید با حذف و نصب مجدد سیستم عامل بسیاری از آن‌ها را حذف کنید.

موارد بالا جزو بزرگ‌ترین مشکلاتی بود که افراد در زمینه خرید لپتاپ از محل‌های نامعتبر ممکن است با آن مواجه شوند اما اگر از وبسایتی خرید کنید که دارای نماد اعتبار الکترونیکی باشد با احتمال بالا دچار این مشکلات نخواهید شد. البته ما در بخش زیر به نکات تست لپتاپ سخت‌افزاری لپتاپ پرداخته‌ایم که با آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا همه بخش‌های لپتاپ سالم است یا خیر. ما در لپتاپیفای برای مشخص کردن و بررسی گریدهای لپتاپ این تست‌ها را انجام می‌دهیم اما اگر کاربر محتاطی هستید می‌توانید بسیار راحت این تست‌ها را قدم به قدم انجام دهید.

مرحله آخر، تست لپتاپ استوک قبل از خرید

برای این که پس از خرید لپتاپ دچار مشکلات نشوید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید دو مرحله وجود دارد، تست و کنترل کردن کیفیت قطعات سخت‌افزاری لپتاپ. در ادامه به بررسی نرم‌افزارهایی خواهیم پرداخت که با استفاده از آن‌ها به سادگی می‌توانید سخت‌افزارها را کنترل کنید و از کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

1 تست رم

RAM، حافظه کوتاه مدت لپتاپ شما است. این قطعه فرآیندها را به صورت کوتاه مدت ذخیره می‌کند و از این اطلاعات برای اجرای روان لپتاپ شما استفاده می‌کند. نقص RAM زمانی رخ می‌دهد که رم نتواند به خوبی اطلاعات را پردازش کند یا ارتباطات بین پردازنده و قطعات به کندی صورت بگیرد. اگر لپتاپی با رم معیوب بخرید، احتمالاً با کندی لپتاپ، گرافیک نامناسب، عملکرد ضعیف و نوتیفیکشن‌های ارور فراوان مواجه خواهید شد. از این رو، قبل از خرید لپتاپ دست دوم، آزمایش رم ضروری است.

ما توصیه می‌کنیم برای تست رم از ابزار Windows Memory Diagnostic استفاده کنید. قبل از اجرای آزمایشی برنامه، سعی کنید که اطلاعات مورد نیاز خود را ذخیره کنید تا از حذف شدن آن‌ها جلوگیری کنید چرا که این برنامه پس از انجام کار خود ممکن است لپتاپ را بازیابی کند.

مراحل زیر را برای تست رم به صورت گام به گام انجام دهید:

  • برنامه را Run کنید و شورتکاتWin + R را از کیبورد فشار دهید.
  • “mdsched.exe” را تایپ کرده و Enter را بزنید.
  • روی Restart now کلیک کنید و مشکلات را بررسی کنید.

پس از انجام دستورالعمل‌های بالا، ویندوز یک بار ریستارت می‌شود و پس از بوت شدن، ابزار Memory Diagnostic شروع به کار می‌کند. پس از اتمام اجرای آزمایشی، ویندوز یک بار دیگر راه اندازی مجدد می‌شود.

پس از راه اندازی مجدد برای بار دوم، یا فوراً نتایج آزمایش را خواهید دید یا باید از Windows Event Viewer برای جستجوی آن‌ها استفاده کنید. برای انجام این کار دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • روی دکمه Start ویندوز راست کلیک کرده و به Event Viewer بروید.
  • به Windows Logs بروید و System را پیدا کنید.
  • بر روی Find under Actions در قسمت سمت راست کلیک کنید.
  • “MemoryDiagnostic” را تایپ کنید و روی Find Next کلیک کنید
  • Event Viewer را جست و جو کنید و نتیجه را ببینید.

2 سلامت هارد دیسک‌های خود را بررسی کنید

هارد دیسک معیوب می‌تواند باعث مشکلات مختلفی شود، از جمله ناتوانی در ذخیره اطلاعات در درایو، خرابی‌های مکرر لپتاپ، دانلودهای فایل بیش از حد طول می‌کشد، و مشکلات دیگر. بنابراین، قبل از خرید لپتاپ دست دوم باید هارد دیسک را نیز بررسی کنید. هاردهای SSD و HDD معمولا جان‌سخت هستند و به ندرت از کار می‌افتند، اما اطمینان از سلامت آن‌ها و دمای آن‌ها می‌توان به بهبود کارکرد لپتاپ کمک کند.

بهتر است برای تست هارد دیسک‌ها از نرم‌افزار CrystalDiskInfo استفاده کنید. این برنامه رایگان است و به شما هر اطلاعاتی را درباره تعداد هارد دیسک‌ها و سلامت و دمای آن‌ها نشان می‌دهد.

  • ابتدا ابزار CrystalDiskInfo را دانلود کرده و بر روی لپتاپ خود نصب کنید
  • به محض راه اندازی ابزار، آمار تمام درایوهای لپتاپ خود را خواهید دید.
  • اگر بیش از یک هارد دیسک دارید، می‌توانید با کلیک بر روی دکمه پیکان در گوشه سمت راست بالای رابط ابزار بین آنها جابه جا شوید.

از میان تمام آمارهایی که ابزار به شما نشان می‌دهد، وضعیت سلامت و دما از اهمیت بالایی برخوردار است. وضعیت سلامت هارد دیسک شما باید خوب (GOOD) باشد و دمای آن بین 30 تا 50 درجه سانتی گراد باشد. دما در بدترین حالت نباید از 70 درجه سانتیگراد بالاتر برود در غیر این صورت نیاز دارید که هارد دیسک دستگاه را تعویض کنید و از مدل‌های همتای آن در بازار استفاده کنید. در این صورت باید قیمت خرید هارد دیسک را هم بر روی قیمت خرید لپتاپ استوک خود محاسبه کنید و بودجه خود را افزایش دهید.

3 تست سلامت باتری

ظرفیت شارژ باتری‌های لپ تاپ با گذشت زمان در حال افزایش یافتن است. اگر باتری لپ‌تاپی که می‌خواهید بخرید مورد سوء استفاده قابل توجهی قرار گرفته باشد، ممکن است دستگاه أصلا شارژ را نگه ندارد و سریعا خاموش شود و بدون نتوانید پروژه‌های خود را انجام دهید. بنابراین، برای جلوگیری از متحمل شدن این هزینه اضافی پس از خرید، از قبل باید بررسی سلامت باتری را انجام دهید. برای اطلاع یافتن از وضعیت سلامت باتری لپتاپ استوک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • “cmd” را در نوار جستجوی ویندوز 10 (سرچ بار) تایپ کنید.
  • روی برنامه Command Prompt راست کلیک کرده و Run as administrator را بزنید.
  • در منوی باز شده “powercfg/batteryreport” را تایپ کنید و Enter را بزنید.
  • فرآیند بالا یک گزارش باتری ایجاد می‌کند و آن را در یک پوشه خاص ذخیره می‌کند که در بیشتر موارد این پوشه C:\Windows\System32\battery-report است.

با بررسی کامل گزارش باتری، تخمین مصرف و عمر باتری را تجزیه و تحلیل کنید. باید اطمینان حاصل کنید که عمر تخمینی باتری پس از شارژ کامل کافی است و اگر مجبور به تعویض هستید قیمت آن را با جست و جو در وبسایت‌ها یا تعمیرگاه‌های شهر خود پیدا کنید و باتری مناسبی را برای لپتاپ خود خریداری کنید. اگر سلامت باتری مناسب باشد و شارژدهی آن بیش از ۵ ساعت باشد می‌توان گفت که نیازی به تعویض باتری ندارید.

4 تست سلامت CPU و GPU

اگر قصد دارید از لپتاپ خود برای کارهای سنگین یا انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا استفاده کنید، مطمئن شوید که CPU و GPU به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر استرسی که می‌خواهید به آن‌ها وارد کنید مقاومت کنند. اگر لپتاپی که خریداری کنید لپتاپ گیمینگ نباشد ممکن است به مرور زمان این دو قطعه دچار آسیب‌های جدی بشوند به همین دلیل مهم است که بتوانید دو عنصر را در این قطعات بررسی کنید: عنصر اول دما است و عنصر دوم مقاومت. مقاومت را تنها می‌توان از مدل کارت گرافیک و پردازنده فهمید به همین دلیل باید از فروشنده مارک و شرکت این دو قطعه را جویا شوید. فرض کنید که لپتاپ به صورت مداوم در هنگام کار کردن خاموش می‌شود و نمی‌توان به راحتی با آن کار کرد به در چنین شرایطی خطا متوجه سی پی یو و کارت گرافیک است. معمولا این دو قطعه هزینه بالایی دارند و خرید آن‌ها کار آسانی نیست و حتی ممکن است که لپتاپ استوکی که می‌خرید از قابلیت تعویض این دو قطعه پشتیبانی نکند. برای این که بتوانید دمای دو قطعه پردازنده و کارت گرافیک را تست کنید باید از نرم افزار CAM NZXT استفاده کنید چرا که به سادگی می‌تواند از طریق قدرت فن و سرعت پردازش میزان سلامت پردازنده و کارت گرافیک را به شما گزارش کند.

نتیجه‌گیری نهایی

خرید لپتاپ استوک قطعا از نظر قیمت بسیار به صرفه‌تر از خرید لپتاپ نو است به همین دلیل بسیاری از افراد به آن روی آورده‌اند. البته اگر این لپتاپ‌ها را از اماکن معتبر خریداری نکنیم ممکن است دچار دردسرهایی شویم که جبران آن‌ها کمی سخت باشد به همین دلیل باید با وسواس بسیار بیشتری به انتخاب و خرید لپ تاپ استوک بپردازیم و حتما قبل از خرید لپتاپ با روش‌های تست ظاهری و تست سخت‌افزار، میزان سلامت لپتاپ را محک بزنیم. ما در لپتاپیفای تمام تلاش خود را می‌کنیم که بهترین لپ تاپ های استوک رو با بهترین قیمت ممکن تحویل مشتریان خود بدهیم.

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    لپ تاپ استوک بهترین انتخاب حساب میشه الان

    پاسخ