;
coinex

کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن ؛ پیشرفتی بزرگ در درمان بیماران ذهنی

اخیراً مهندسان یک ایمپلنت مغزی طراحی کرده‌اند که امکان کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن را همچون کنترل وسایل الکترونیکی خانگی فراهم می‌آورد.

براساس گزارشی از ایندیپندنت، پژوهش جدیدی که در مجله «نیچر الکترونیکز» انتشار یافته حاکی از آن است که دانشمندان یک قدم دیگر به اختراعی نزدیک‌ شده‌اند که به افراد امکان کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن را از هر جایی که هستند با اتصال به اینترنت خواهد داد. به ادعای دانشمندان، آن‌ها با انجام این کار و با بهره‌گیری از فناوری‌ جدید خود، می‌توانند اطلاعات دیجیتالی را مشابه با ارتباط سیگنال‌های الکتروکاردیوگرام بدن، توسط بافت بدن ارسال کنند.

بیشتر بخوانید: افشای اسناد مرگ میمون‌های آزمایشی نورالینک ؛ ثروتمند مشهور نقره‌داغ می‌شود؟

فراهم‌سازی امکان کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن

شرکت نورالینک ایلان ماسک در سال 2016 به این منظور تلفیق هوش مصنوعی با مغز انسان تاسیس شد و با پیشرفت‌های آن تا به امروز و در مراحل اولیه دانشمندان موفق به بهبود شنوایی و بینایی برخی بیماران شده‌اند. طبق اعلام دانشمندان، به کارگیری تراشه‌هایی از این دست می‌تواند قابلیت‌های افزوده‌ای همچون توانایی درک و یا استدلال بهتر را برای انسان به ارمغان بیاورند و حتی باعث تسکین اختلال‌هایی همچون اضطراب شوند.

طبق ادعای دانشمندان، همچنین این فناوری‌ها قادر خواهد بود که هم توانایی‌های انسان و هم شیوه‌های درمانی پزشکی را توسعه دهند. به اعتقاد دانشمندان این فناوری، هنگامی که با پیشرفت‌های بعدی در انتقال بی‌سیم انرژی به عمق مغز ادغام شود، شناخت بهتر اختلالاتی همچون بیماری پارکینسون، سندرم تورت، صرع، افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری-اجباری را امکان‌پذیر خواهد کرد.

یکی از دانشمندان فعال در پروژه ساخت ایمپلنت مغزی برای کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن طی گفت‌وگویی با تک‌اکسپلور بیان داشته است: «تیم ما در دانشگاه پردو طی هشت سال گذشته در زمینه ارتباطات میدان الکتریکی پیرامون بدن انسان و فناوری‌های پیشگامی مانند «ای‌کیو‌اِس-اچ‌بی‌سی» که اکنون در مرحله تجاری‌سازی است، کار کرده است.»

کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن

محققان با بهره‌گیری از یک فرآیند دو مرحله‌ای موسوم به «ارتباط مغزی شبه‌استاتیک دو فازی» که به آرامی در مغز رقم خواهد خورد، یک ایمپلنت مغزی کوچک‌تر از یک سکه طراحی کرده‌اند که توانایی ثبت داده‌ها و انتقال آن‌ها به یک جفت گوشی را دارد. در این ابزار جدید برخلاف تراشه‌های مغزی کنونی، نیازی به اتصال هیچ ایمپلنت مغزی به رایانه یا هر دستگاه دیگری نیست.

قبل از این هم آزمایش‌های فراوانی جهت ایجاد ارتباط میان سیگنال‌های عصبی با یک دستگاه خارجی همچون گوشی یا اصطلاحا هدفون‌ روی گوش صورت گرفته بود، بااین‌حال پژوهش حاضر، اولین موردی است که ارتباط بی‌سیم با پهنای باند بالا را با ایمپلنت‌ها امکان‌پذیر می‌کند. بنابر اعلام پژوهشگران، بررسی اخیر فعلاً در حد یک طرح کلی بوده و باید تحقیقات بیشتری جهت تایید این ایمپلنت‌ها انجام پذیرد.

بنابر اعلام شرکت جانز هاپکینز مدیسن، پزشکان جهت قرار دادن این دستگاه در مغز، پوست جمجمه را برداشته و کرانیوتومی (عمل باز کردن جمجمه) دوطرفه انجام خواهند داد. درواقع در این کار، یک عمل جراحی انجام شده که بخشی از استخوان جمجمه خارج می‌شود تا مغز دیده شود. در ادامه پزشکان خط میانی جمجمه را نازک خواهند ساخت تا ارتباط با ایمپلنت را ارتقاء دهند. تفاوت این تراشه با ایمپلنت نورالینک شرکت ایلان ماسک که از الکترود به‌منظور اتصال بهره می‌برد، این است که این تراشه به مغز متصل نیست.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ساخت یک ایمپلنت مغزی برای کنترل تمام وسایل الکتریکی با ذهن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: سیتنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر