;
coinex

بانک جهانی تورم مواد غذایی در ایران را 38 درصد اعلام کرد

با اعلام بانک جهانی، تورم مواد غذایی در ایران 38 درصد است. در این آمار به گرانی مواد غذایی در ترکیه نیز اشاره شده که ایران را ضربه فنی کرده است.

بانک جهانی با گزارشی موثق نرخ تورم مواد غذایی در ایران را 38 درصد اعلام کرد. این آمار براساس مشاهدات 12 ماه ایران و دیگر کشورها به‌دست آمده و مشخص می‌کند که کشورهای درگیر مشکلات اقتصادی چقدر از این بابت رنج می‌کشند. همچنین طبق آمار قیمت مواد غذایی ترکیه دو برابر ایران است و کشوری مانند ونزوئلا نیز تا 403 درصد در صدر جدول تکیه زده است.

بیشتر بخوانید: سالمترین و مغذی‌ترین ماده غذایی جهان کشف شد! [+عکس]

تورم مواد غذایی در ایران به 38 درصد رسیده است

بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم 12ماهه مواد غذایی در ایران منتهی به اوت 2023 (مرداد 1402) را 38 درصد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش نرخ تورم مواد غذایی در ایران پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی افزایش قابل‌توجهی یافت و تا آوریل 2023 (فروردین 1402) با طی روندی صعودی به 80.3 درصد رسید، اما از ماه می 2023 (اردیبهشت امسال) شاهد روند نزولی تورم مواد غذایی در ایران بوده‌ایم به‌طوری که در مرداد امسال تورم 12ماهه مواد غذایی به کمتر از نصف اوج تورم ثبت‌شده در فروردین رسیده است.

تورم مواد غذایی در ایران به 38 درصد رسیده است

میان کشورهای جهان، ونزوئلا رکورددار نرخ تورم مواد غذایی بوده است. نرخ تورم 12ماهه منتهی به ماه اوت در این کشور به 403 درصد رسیده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان بوده است.

لبنان با تورم 274درصدی و آرژانتین با تورم 134درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

مواد غذایی در ترکیه 2 برابر ایران است

نرخ تورم مواد غذایی در ترکیه نیز 74 درصد برآورد شده که حدود دو برابر نرخ تورم مواد غذایی در ایران بوده است. ترکیه با این نرخ تورم در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. این کشور که یکی از بیست اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود از نظر تورم مواد غذایی حتی وضعیت بدتری از زیمبابوه داشته که اخیراً ابرتورم با درصدهای میلیاردی را تجربه کرده است.

نرخ تورم مواد غذایی در زیمبابوه 71 درصد بوده و رتبه پنجمی بالاترین نرخ تورم مواد غذایی جهان به این کشور اختصاص داشته است. سورینام با تورم 65 درصدی، سیرالئون با تورم 60 درصدی، غنا با تورم 52 درصدی، بروندی با تورم 39 درصدی و مالاوی با تورم 39 درصدی به‌ترتیب جایگاه ششم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نرخ تورم مواد غذایی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر