;
coinex

تماشا کنید: دریاچه ارومیه حالا بزرگترین دشت نمک خاورمیانه است!

دریاچه نگون‌بخت ارومیه حالا لقبی جدید به خود گرفته و به بزرگترین دشت نمک خاورمیانه بدل شده است. جدیدترین تصویر ثبت شده از این دشت نمک چیزی جز افسوس به جای نمی‌گذارد.

تصاویر جدید دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که این میراث گران‌بها حالا چیزی جزء بزرگترین دشت نمک خاورمیانه نیست و تقریباً می‌شود گفت که 100 درصد آب این دریاچه از بین رفته است. نمک‌زار ارومیه حالا بیش از هر زمان دیگری مناطق دور و اطراف خود را تهدید می‌کند. زیرا در صورت وزیدن بادهای سریع، غباری از نمک به اطراف سرازیر خواهد شد که این اصلاً اتفاق خوبی نخواهد بود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


دریاچه ارومیه حالا بزرگترین دشت نمک خاورمیانه شده است

دریاچه ارومیه با وجود افزایش سریع حجم آب که در چند سال اخیر اتفاق افتاد، اکنون در پاییز ۱۴۰۲ تقریباً به کلی خشک شده است. دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های زیاده‌شور روی زمین به‌شمار می‌آید که اکنون بیشتر قسمت‌های آن به نمکزاری خشک تبدیل شده است.

در ۷ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۶ شهریور ۱۴۰۲)، دوربین زمین عملیاتی ۲ در ماهواره لندست ۹، تصویر پایین را از بستر دریاچه خشک‌شده‌ ارومیه ثبت کرد. این تصویر با عکس سه سال پیش که در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۸ شهریور ۱۳۹۹) به‌وسیله‌ دوربین زمین عملیاتی ماهواره لندست ۸ گرفته شده بود، در تضاد کامل است.

در سال ۲۰۲۰، آب بخش اعظم حوزه دریاچه ارومیه را پر کرده بود و رسوبات نمک فقط در اطراف حاشیه دریاچه به چشم می‌خورد. پر شدن دوباره دریاچه پس از دوره‌ای بارندگی بالاتر از حد میانگین رخ داد که موجی از آب شیرین را روانه دریاچه کرد. پس از آن، خشکسالی موجب شد آب دریاچه دوباره کم شود.

دریاچه ارومیه حالا بزرگترین دشت نمک خاورمیانه شده است

روند بلندمدت دریاچه ارومیه در جهت خشک‌شدن بوده است. در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴)، سطح دریاچه ارومیه افزایش چشمگیری پیدا کرد و پس از آن، در طول دو دهه‌ آتی سطح آب بیش از ۷ متر کاهش پیدا کرد و حدود ۹۰ درصد از مساحت دریاچه از دست رفت. خشکسالی‌های متوالی، مصرف آب در بخش کشاورزی و سدسازی روی رودخانه‌های تغذیه‌کننده دریاچه در خشک‌شدن دریاچه ارومیه نقش داشته است.

کوچک شدن دریاچه ارومیه پیامدهایی برای سلامت انسان و محیط زیست دارد. این دریاچه، جزایر و تالاب‌های اطراف آن زیستگاه‌های ارزشمندی را تشکیل می‌دهند و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، سایت رامسر و پارک ملی درنظر گرفته می‌شود.

منطقه دریاچه ارومیه به‌عنوان سرزمین‌های تولیدمثل برای پرندگان آبی مانند فلامینگو، پلیکان سفید و اردک سرسفید عمل می‌کند و همچنین توقفگاهی برای گونه‌های مهاجر است. بااین‌حال با کاهش سطح آب رودخانه، آب باقی‌مانده شورتر می‌شود و جمعیت میگوهای آب شور و سایر منابع غذایی حیوانات بزرگ‌تر را تحت فشار قرار می‌دهد.

کوچک شدن دریاچه همچنین احتمال برخاستن گردوغبار بستر دریاچه به‌وسیله باد و کاهش کیفیت هوا را افزایش می‌دهد. مطالعات اخیر نشان داده است که پایین آمدن سطح آب دریاچه ارومیه موجب مشکلات تنفسی در جمعیت‌های محلی می‌شود.

تأثیرات نسبی اقلیم، مصرف آب و سدها روی سطح آب دریاچه ارومیه همچنان مورد بحث است. این دریاچه طی یک برنامه احیای ده‌ساله که در سال ۱۳۹۲ شروع شد، کمی بهبود یافت. اگرچه ارزیابی تأثیر این تلاش‌ها دشوار بوده، زیرا در همان دوره بارندگی‌های سنگینی نیز رخ داد. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند علت اصلی احیای دریاچه ارومیه عوامل اقلیمی بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تصاویر دریاچه ارومیه که حالا به بزرگترین دشت نمک خاورمیانه تبدیل شده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر